ombouwen PC voedingen

Toch zou ik voor die 20W weerstand gaan als je toch 2A wilt trekken. Een 10W (sorry 11W, 't is maar net wat de fabrikant erop zet) wordt zo erg heet en moet je misschien wel met een fan koelen.

toch nog gsnel even kunnen internetten

Ik denk dat ik die weerstand dan maar tegen een koelwand zet, net achter de fan :wink: 8)

Zo hé, het heeft me ruim 1u45min gekost om deze hele draad te lezen, alle 13 pages. Toch wil ik dit allemaal ff navragen. Ik heb nog een oude voeding liggen van een 486, wat voor type weet ik niet precies, geen atx in ieder geval. Het volgende staat er op:

Input: 220-240V AC 3A 50Hz
Voltage:--------Max. Current:--------Color:
+5V----------------18.0A---------------------Red
+12V---------------7.0A----------------------Yellow
-5V-----------------0.3A---------------------White
-12V----------------0.3A----------------------Blue
GND------------------------------------------Black
Power Good-------------------------------Orange

Ik moet eerst nog ff teste of hij het nog wel doet, hij heeft ruim 1 jaar in een licht vochtige, koude schuur gelegen. Ik heb hem van binnen, voor zover mogelijk schoongemaakt, nu heb ik hem vlakbij de verwarming gelegd om verder te drogen.
Mijn vragen:
1. Is deze voeding geschikt voor gebruik met een Robbe Infinity 2 of een Robbe Ultimate(die wil ik namelijk binnekort gaan aanschaffen)?
2. Voor het laden van NiMH 7cell(8,4V, 700mAh) AAA accupacks voor m'n microheli en 8cell(9,6V, 2500mAh) AA voor m'n zender?
3. Hoe kan ik veilig testen of mijn voeding het nog doet?
4. Wat voor lampje moet ik waar aansluiten op deze voeding?

Alvast heel erg bedankt, vriendelijke groeten Geoffrey :D :D

Antwoord op vraag 1:
Kijk naar de maximale stroom die de Infinity nodig heeft en vergelijk dat met de stroom die de 12V kan leveren.
Antwoord op vraag 2:
Dat hangt af van de lader, de Infinity en niet van de voeding.
Antwoord op vraag 3 en 4:
Eerst een belasting aansluiten tussen de +5V en GND. Die belasting kan een lamp zijn b.v. een auto lamp van 12V-50W. Het kan ook een weerstand zijn van 4,7Ohm 15W of 20W.
Dan een multimeter aansluiten tussen de 12V en GND.
Nu pas de stekker in het stopcontact steken. De lamp zal zwak moeten gaan branden. Wanneer de multimeter netjes 12v aan geeft is alles in orde. Zo niet dan moet je verder gaan zoeken.
Let op als je weinig of niets van de electronica af weet ga dan niet zelf sleutelen. Een rotschok van de voeding kan nare gevolgen hebben :puppydogeyes: . Ook als je de stekker uit het stopcontact hebt getrokken blijft er op enkele condensatoren in de voeding nog enige tijd spanning staan waar je een flinke dreun van kunt krijgen! :hammer:

e maximale stroom van de infinity II is 17A of zo, maar dit heb je alleen nodig als je 16 cellen of meer met 5A gaat laden.
Voor het laden van kleinere accu's gebruik je minder.

Als je alleen een 8 cellen pakketje met 2A wil laden voor je speed 400 dan is 3A nog wel bruikbaar, maar in de meeste gevallen zal je er dus te weinig aan hebben.

Dat heli pakketje gaat dus wel, maar dat zender pakket met niet meer dan 2A, dus meer als een uur laden.

Bedankt voor de info, 'k ga 'em straks testen, ook ga ik nog ff bij m'n vader langs, die heeft nog een onbekende 300 Watt voeding van een Pentium 3.
Ik heb hier ook zo'n aardings-kabeltje wat ik op de verwarming aansluit als ik de oude voeding ga testen, het zal wel lukken denk ik. :D

Groetjes Geoffrey

De lader zelf heeft ook nog stroom nodig en het laden van 8 cellen kan oplopen tot > 12V lijkt mij :?

Groetjes Geoffrey

Klopt maar niet direct zo hoog.
Stel dat je spanning iets van 14v op de cellen wordt, praat je over 70 watt bij 5A, bij 12v is dat omgerekend en 6A. Is wel een limiet tegen de 7A aan maar haalbaar. (ik denk dat een zenderaccu niet op dergelijke stromen wordt geladen)

Het gebruik van de electronica in de lader is verwaarloosbaar....

Oké, voeding getest: Hij werkt :D
Alleen: +5V op een 12V/21W lampje geeft 11,5V
En: +5V op een 12V/55W lampje geeft 11,6V
Hoger gaat ie niet :(

Binnekort 1st maar eens een lader kopen, deze voeding kan ik mss ooit nog voor iets anders gebruiken, 7A is denk ik toch te weinig voor die lader, en ik wil niet eens de kans hebben om iets op te blazen, zonde van geld en apparatuur. :nooo:

Bedankt voor de tips, Groetjes Geoffrey

De 5V moet een minimale belasting hebben omdat anders de voeding niet werkt. Hoe hoog die belasting moet zijn is wisselend, de ene voeding heeft een hogere belasting nodig dan de andere. Daarom maakt het niet uit of je een zware of lichte belasting op de 5V hangt. Als de belasting hoog genoeg is zal de voeding werken en dan zal een zwaardere balasting NIET voor een hogere spanning zorgen. Je kan proberen de voeding iets omhoog te draaien door aan een potmeter te draaien. Hoe je dit moet doen heb ik in dit draadje al omschreven dus even terugzoeken.

Bedankt, 'k ga kijken of ik 'em nog op kan voeren naar >12V, mss kan ik em nog wel gebruiken voor 'iets' :)
Als voeding voor de lader ga ik kijken of ik een servervoeding van m'n pa's werk kan regelen, die kunnen meer als 25 A( :!: ) leveren op 12V.

Groetjes Geoffrey

Servervoedingen zijn weer een ander verhaal om aan de praat te krijgen. Dat zijn vaak geen standaard (ATX) voedingen.

Een goede 350Watt ATX voeding levert ook al meer dan 25A b.t.w.

Dat heb ik opgezocht bij verschillende hardware shops, maar officieel kunnen ze meestal niet meer als 18A aan. Enige was Sweex 650W voeding à 50€.
Ze hebben in die rekencentra van m'n pa's werk vast ook wel 'gewone' servers mét ATX voeding [hoop ik]. Of gewoon een kant en klare stabiele voeding :D

Groetjes Geoffrey

Vassago zei:
Een Sweex is geen goede voeding

Dat is onzin! :evil:
Het is dan mss geen A-merk, maar wel een stuk goedkoper en tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Ik heb op dit moment een Sweex 400W met 2 fans in me kast, verder wel alles A-merk in me PC, zie hier: www.girnet.tk
Ik kan niet 1 minpunt verzinne op dit moment, hij is ook fluisterstil, en volgens moederbord sensoren behoorlijk stabiel.
'k geef me geld liever uit aan iets goedkoops & goeds dan aan iets duurs en goeds, ik ben ook de rijkste niet.
Wat wil je als je 15 bent en een complete eigenbouw PC helemaal zelf moet betalen, van die €7,50 per 2uur op do. & vr. voor krantelopen :roll:

Groetjes Geoffrey

Sweex mag eigenlijk nog niet eens een B-merk genoemd worden, eerder nog C-merk :evil:
Zelfde geld voor Q-tec en nog wat van die andere bekende merken. Claimen absurde wattages maar leveren erg weinig.

Hmm, ontopic? Helemaal Offtopic is het ook niet.

Back