nweer: :schrik:
WAARSCHUWING!!! :schrik:
nweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote
smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
Je waarschuwing is duidelijk en
volkomen terecht alleen klopt het niet helemaal.

Er zit WEL een transformator in een schakelende voeding om de uitgang volledig te scheiden van de ingang. Dat is noodzakelijk anders zou je nooit de 12V uitgang kunnen aanraken zonder een klap van de 220V te krijgen.
Kort omschreven werkt het als volgt:
De 220V lichtnet voeding komt binnen in de voeding. De stroom gaat door een flink filter dat er voor moet zorgen dat "schakelresten" niet terug kunnen naar het lichtnet.
Na het filter krijg je de gelijkrichter die de 220V wisselspanning omzet in ongeveer 300V gelijkspanning. Met behulp van een stuk elektronica wordt een schakel transistor aan en uit geschakeld. Daardoor lopen er stroompulsen door de primaire wikkeling van een transformator.
Aan de secondaire kant van die trafo worden de spanningspulsen door een diode gelijkgericht en worden er via een stel smoorspoelen een aantal condensatoren mee opgeladen. Zo ontstaat er een nette constante gelijkspanning.
Via een optocoupler wordt de uitgangsspanning naar de schakel elektronica aan de primaire kant terug gestuurd om zo de regellus te sluiten en de uitgang netjes op 12V vast te houden.
Omdat de schakeltransistor met een heel hoge frequentie wordt geschakeld heb je een veel kleinere transformator nodig om toch hetzelfde vermogen te kunnen omzetten. Die frequentie is meestal ergens tussen de 30 en 60kHz maar kan soms zelfs boven de 100kHz zijn. Daarom kan de transformator wel tot 80% kleiner zijn waardoor hij soms niet eens als een transformator herkent wordt.
Kijk maar eens naar deze foto van een voeding die ik even van
Wikipedia heb geleend.
Rechts onderin is de lichtnet aansluiting. Daar zie je een "geel ding" en een spoel, dat is het filter.
Bij A zit de gelijkrichter en B zijn de condensatoren van de gelijkrichter.
Rechts naast de condensatoren is de koelplaat met de schakeltransistor te zien.
C is de transformator!
Recht onder de transformator zijn twee rechthoekige zwarte blokjes te zien. De bovenste zit net iets onder de blauwe draad. Dat zijn de optocouplers die voor de terugkoppeling en zo de stabilisering van de uitgangsspanningen zorgen.
Rechts naast de transformator is de koelplaat met de gelijkrichter diodes voor de uitgangsspanning te zien. Bij D zie je de smoorspoelen en bij E de condensatoren voor de uitgangsspanning.
Het gaat hier om een voeding met meerdere uitgangsspanningen dus zijn er meerdere uitgangsdiodes, spoelen en condensatoren.
Wanneer je een "lijn" trekt van boven naar beneden door de trafo en door de optocouplers dan is alles links van die lijn verbonden met het lichtnet en dus
gevaarlijk. Rechts van die lijn is gescheiden door de trafo en dus niet meer gevaarlijk!
Voor iedereen die NIET PRECIES weet waar hij of zij mee bezig is blijft het advies om van dit soort voedingen AF te blijven. Een gedeelte van de voeding is echt levensgevaarlijk en aanraken daarvan kan dodelijk zijn.
Dit is geen bangmakerij of iets om interessant over te doen maar de keiharde realiteit! Hiermee wil ik heel duidelijk maken dat ik niet wil dat mensen door mijn "verhalen" iets overkomt. Daarom blijf ik ook steeds waarschuwen, voor sommige misschien tot vervelends toe maar ik blijf het doen.