ombouwen PC voedingen

Ik heb hetzelfde eigenaardigheidje met mijn omgebouwde ATX voeding.
Volgens mij is het een interne beveiliging, hij slaat af als het stroomverbruik verhoogd terwijl hij aanstaat.
Als je hem aan zet, begint ie op 0,00A omdat er nog niks aangesloten is. Zodra er iets stroom gaat trekken, slaat ie dan af.
Als je hem aan zet met iets aangesloten, begint ie gelijk met > 0,00A, en als dat later nog verder verhoogd gaat hij rustig verder.

Maar ik weet niet precies hoe het werkt, dus ik weet er ook niet veel tegen te doen, of wat het precies is :?

Groeten, Geoffrey 8)

De voeding van een computer zit vol met allerhande beveiligingen. Is er ergens in de computer ook maar iets aan de hand dan zal de voeding uitschakelen om eventuele verdere beschadigingen aan de computer te voorkomen.
In de meeste laders zit een stevige condensator die opgeladen moet worden. Dat betekend dat bij het aansluiten van de lader er een enorme hoge stroompiek gaat lopen. Ook al duurt die piek maar zeer kort het is lang genoeg om de voeding te stoppen. Dat er een acculader aan hangt en geen computer dat "weet" de beveiliging niet dus grijpt deze in om eventuele extra schade aan de computer te voorkomen.
Wanneer je de lader aansluit voordat je de voeding aan zet speelt dit probleem niet. In de voeding zitten een paar stevige condensators en in een computer ook. Bij het inschakelen van de voeding zal de beveiliging eventjes "uitgeschakeld" blijven zodat die condensatoren op kunnen laden. Dat eventjes is misschien maar 0,1 seconde maar het is lang genoeg om problemen te voorkomen.
Je kunt dus alleen de voeding gebruiken als je de lader eerst erop aansluit en dan pas de voeding aanzet.

wat moet jjou allemaal doen om een voeding omtebouwen.
Ik ben de weg een beetje kwijt :oops:

Dit hele draadje lezen :wink:
(Sorry voor deze flauwe opmerking, maar het is wel de beste oplossing)

Hangt er vanaf:
*Of je een beetje met electronica om kunt/durft gaan
*Welke voeding je hebt
*Onderdelen die nodig zijn(Schakelaar(s), weerstanden/lampjes enz.

Groeten, Geoffrey 8)

Ik had ooit mijn cheapo pc gemod met potmeters zodat ik 5 & 12 volt lijnen handmatig kon instellen. Verder heb ik een oude atx behuizing genomen en blowholes erin gemaakt voor beter luchtstroming. Ik had geen rc accu stekkers, dus heb ik accu klemmen eraf gehaald en molex connector eraan gesoldeerd. Voor uitgang moest ik wel een stekker halen kostte me wel 2,95 8O , volgens mij kan het veel goedkoper. Ik ben nieuw op rc gebied ( maandje:lol: ), dus ik moet nog veel leren:). Hier wat foto's van mijn pc psu mod voor mijn nieuwe Smartech intelligent lader 8) .

Schakelaar voor uit en aan:).
19mt.jpg

23zy.jpg

35bn.jpg

48hc.jpg

55us.jpg

65gr.jpg

@ ernst,

is het niet mogelijk om een flinke condensator in de voeding te bouwen (over de 12+ en - uitgang).
die dan als buffer zou kunnen werken?
Als dit kan welke waarde moet ik dan hebben?

(ik was natuurlijk te nieuwsgierig, en heb dit met een 1000uF 25V uitgeprobeerd. maar ik merkt helemaal geen verschil.)

Michiel,
Hoe bedoel je als buffer? Als buffer voor wat? In de voeding zitten al een aantal buffer condensatoren. Extra buffer condensatoren erbij zetten zal niet veel uitmaken voor de meeste toepassingen. Als je lange draden tussen je voeding en de lader hebt zitten kan het (een beetje) helpen om vlak bij de lader ook nog een buffer condensator te plaatsen. Denk er wel aan dat de inschakelstroom daardoor steeds hoger wordt. Als je erg veel condensatoren gaat gebruiken kan het gebeuren dat de voeding niet meer aan wil schakelen omdat de inschakelstromen te groot zijn. De beveiliging in de voeding "denkt" dan dat er kortsluiting is.

:oops: sorry, ik was helemaal vergeten erbij te typen waarom, omdat het daar op de vorige pagina nog een beetje over ging.

Als ik de lader aansluit op de pc-voeding, slaat die dus af omdat er kortstondig een grote stroom loopt om de condensator in de lader 'op te laden'
Die condensator in de lader dient als buffer.(om spannigspieken weg te nemen)

is het dan ook mogelijk om een condensator in de voeding te maken, zodat ik de lader kan aansluiten op een al draaiende voeding?
zoja, welke waarde is wijsheid?
(ik had al de 1000uF 25V geprobeerd, zonder resultaat)

Weuh... Ik sluit de lader aan en doe dan de voeding pas aan, werkt perfect. Volgens mij is de waarde van je elco iets van piekstroom/tijd, dus 10 ampére gedurende 1/100 seconde word 0,1 Farad. 1000 uF = 1 mF = 0,001 Farad. Je moet dan 100 van die elco's parallel schakelen om een piek van 10 A gedurende 1/100 seconde af te vangen...

Groetjes,

Ton.

ik kan ook eerst lader aansluiten, en dan voeding aanzetten. maar het lijkt mij wel leuk/handig om dit 'probleem' op te lossen.
Ik weet alleen niet wat de max stroom is. en ook niet hoe lang dat duurt...

Oké dat is dus het probleem. Ik heb al uitgelegd wat de oorzaak van het uitschakelen is. Helaas zal een extra bufer elko die problemen niet oplossen. Zoals Ton al aangeeft heb je dan een behoorlijk grote elko nodig. Als je die op de voeding aansluit zal de voeding hoogstwaarschijnlijk niet meer aan willen schakelen omdat die elko voor de voeding vrijwel een kortsluiting vormt. De beste oplossing is gewoon de lader op de voeding aansluiten en dan pas de voeding aanzetten.

PROBLEEM :(

Ik heb een goede voeding om om te bouwen tot voeding voor mijn lader.
Nu had ik uitegevonden welke draden ik met elkaar moet verbinden om hem aan te laten gaan.
Dus de groene (power on) en een massa.Dit ging ook goed.
Toen ben ik de ATX connector los gaan knippen.En wilde dus daarna testen of alles nog werkt!Helaas ging de voeding niet meer aan.Wel ging het fannetje even draaien,maar dat is/was alles.
Wel had ik al eerder opgemerkt dat er iets op de 5v of 12v moest staan voordat de voeding op wilde starten,dit had ik nu ook gedaan maar hij deed/doet niks meer.
PLZZZZ help me !

Heb je wel een belastingsweerstand aan de 5V aangesloten? Als je dat niet hebt gedaan is de kans heel groot dat de voeding slecht of soms zelfs geheel niet werkt. Voor deze weerstand lees eerdere postings van dit draadje.

waar moet ik die 5 ohm belastingsweerstand op hangen dan?
Want dat heb ik niet gedaan.Heb gewoon een floppy drive en een HD gepakt.
Maar snap er niks van...........
daarom plzz help !

Waarschijnlijk is die floppy drive en de HD niet voldoende. Als ze niets doen gebruiken ze maar heel weinig stroom uit de 5V.
Je kunt die weerstand gewoon tussen een rode en een zwarte draad aansluiten. De floppy drive en de HD kan je dan wel weg laten dan beschadigen ze ook niet.

Hier stond een dode link naar het oude forum
:onweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :onweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

Laatst bewerkt:
Back