ombouwen PC voedingen

Ik heb daar inderdaad ook wel eens naar zitten kijken, maar als je pa zegt "ik heb twee 47 amp voedingen gekocht, wil je er ook een hebben" dan is dat toch wel wat interessanter ;)

Ik vraag me wel af of je die 3 v+ aansluitingen zonder problemen/aanpassingen aan elkaar mag koppelen:confused:

Dus is het echt een keer 360 watt of 3x 120 watt

2012-09-18_20_16_45.jpg

Uiteindelijk helemaal gelukt: pin 6, 8 en 10 doorverbonden en een beetje leuk afgewerkt:)

Voor diegene die het willen weten.

Pen 6 is PsKill en leg je via pen 8 aan massa. Pen 10 is PsOn en leg je ook via pen 8 aan massa. De vaak, verkeerd, gebruikte pen 9 is een signaal wat bijna 0 is, maar wordt gebruikt om de spanning (enigszins) af te stellen.

Pen 1,2 en 3 zijn de 5v aansluitingen.

Door tussen pen 1,2 of 3 en pen 9 een potmeter (of vaste weerstand) van ongeveer 1 kOhm te plaatsen kan de uitgangsspanning gevarieerd worden. Een weerstand van 265 Ohm geeft een uitgangsspanning van 13,8v, maar let op! de voeding is dan niet stabiel, advies is om 13,5V of lager te kiezen (weerstand van 360 Ohm).

Pen 4 wordt gebruikt voor de ventilator snelheid, als deze aan massa ligt dan is deze laag. Je kan de ventilator snelheid regelen met een variabele spanning van 0-5volt op pen 4 (spanningsdeler maken met een potmeter tussen 1,2 of 3 en 8).

Er zijn mensen die het connector blok (met printje) in zijn geheel verwijderen en daarvoor in de plaats chassisdelen plaatsen. Het printplaatje bevat een bandkabel, daar zitten alle genoemde aansluitingen ook op, behalve massa (maar die is makkelijk te vinden).

Hoe ik aan deze wijsheid kom? Ik heb 100'en pagina's doorgelezen en alle informatie verzameld. Uiteindelijk dit toegepast op mijn eigen voedingen (ik heb er twee in serie staan).

Inmiddels pen 9 verwisseld voor pen 8:rolleyes:

En (zoals eerder vermeld) pen 4 met een aan/uit schakelaar aan de massa verbonden... dus halve of volle snelheid en niets ertussen

Heren,

Net een poging gedaan om een tweede voeding om te bouwen. Keurig de (dit keer groene) en zwarte kabels met elkaar verbonden en een eerste test gedaan of het geheel het doet. Mijn volt meter geeft een klein signaal wanneer ik hem aan zet, springt aan rond de 6v maar loopt langzaam terug naar 0. Iemand een idee hoe dit kan? Heb verder alle kabels nog laten zitten dus dit zit allemaal goed. Ventilator krijgt een klein tikje, maar gaat niet draaien.

vepegu3e.jpg

ydagy9eh.jpg

Weet trouwens niet of het geheel functioneerde toen het naar de gemeente stort gebracht werd.. (Daar komt ze dus weg)

Laatst bewerkt:
De voeding probeert in te schakelen maar dan wordt er waarschijnlijk kortsluiting geconstateerd. De beveiliging schakelt de voeding dan uit en gaat met hele korte pulsen "kijken" of de kortsluiting weg is.
Maak alle doorverbindingen die je hebt gemaakt los en controleer alles op eventuele kortsluitingen. Vindt je niets sluit dan de voeding weer aan en meet op de uitgangen. Het is mogelijk dat de voeding gewoon inschakelt en goed werkt. Prima, veel plezier met de voeding.
Schakelt de voeding niet in dan zal er waarschijnlijk toch één spanning aanwezig zijn. Dat is de stand-by 5V. Dan moet je op zoek naar de power-on draad. Dat kan de groene zijn maar ook een paarse of een roze. Helaas daar is geen standaard kleur voor. Om te vinden welke het is zal je op het label van de voeding moeten kijken. Meestal staat daar wel op welke kleur draad welke functie heeft. Staat het niet op het label of is er geen label dan zal je op de print van de voeding moeten kijken, daar staat vaak de functie van elke aansluiting op geprint.
Lukt het daarmee ook niet dan kan je proberen de "vreemde" kleuren één voor één met of de 0 (zo goed als altijd de zwarte draden) of met de stand-by 5V te verbinden om de voeding in te schakelen.
Succes.

Gangbare kleurenschema voor AXT voedingen

full

Zoals Ernst zei kan het afwijken, ik heb er 3 open gedaan en het was echter het zelfde als in dit schema

Bekijk ook de grijze eens (power good signaal), kan zijn dat deze ook met een -(massa, ground) moet verbonden worden.

Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er vanmiddag nog even naar kijken! Iedereen bedankt alsvast voor het meedenken. En als een pc naar de stort wordt gebracht (vele per dag) hoeft dit niet te betekenen dat de voeding ook defect is. (Waarom leg ik dit eigenlijk uit)

Helaas dit gaat hem niet worden. Verschillende combinaties gehad en geen succes. Wel een leuk knalletjes gehoord dus tijd om te stoppen :)

........ Bekijk ook de grijze eens (power good signaal), kan zijn dat deze ook met een -(massa, ground) moet verbonden worden. ..........

Nee dat zal niet werken. Dit is een signaal uit de voeding naar het moederbord van de computer om aan te geven dat de voeding goed functioneert.
In dit geval zal die lijn wel 0 blijven denk ik. ;)

Ik heb nu 2 voedingen keurig omgebouwd tot voedingen geschikt voor het laden.

voeding 1 (12V-15A) met lampje wat de gemeten V bracht van 11.7>11.91.

Voeding 2 (12V-15A) zonder lampje geeft 11.7V

Echter haal ik niet de 11.7V x 15A= 175W. Wanneer ik een 6S1P 5000mAh lipo laad met beide voedingen krijg ik na enkele minuten laden met een A van 4.8 en hoger een voltage input error. Stabiel blijft het geheel laden bij 4.5 A (dus maar 100Watt).

Is dit normaal? Oplossingen? Ik laad met de Turnigy 8S 150W lader.

Het probleem is dat bij deze voedingen de 5V de hoofdspanning is. Dat wil zeggen dat die geregeld wordt en zo precies mogelijk op 5V wordt gehouden.
Nu gebruik jij niet de 5V maar de 12V, op zich geen probleem maar wanneer je de 12V gaat belasten zakt hij in. De 5V zal ook ietsje zakken maar veel minder. De regeling zal dus de 5V compenseren maar de 12V niet.

Wat je kan doen is de 5V zwaarder belasten waardoor de voeding harder moet werken en dus zal de 12V ook meer energie kunnen leveren.

Wat je ook kunt doen is kijken of er een potmeter ergens op de print zit waarmee je de 5V iets kunt afstellen. Je kan er misschien wel 6V van maken. De 12V zal ook meegaan en ergens rond de 13,5V uitkomen. Je lader vindt dat prima en zal langer goed blijven werken omdat de spanning niet meer te laag wordt.

Als je echt een goed oplossing wilt gebruiken dan pas je de voeding zo aan dat niet de 5V wordt geregeld maar de 12V. Dat vergt echter kennis van de electronica en dit soort voedingen in het bijzonder. Ik heb wel eens voedingen omgebouwd op deze manier en dat werkte prima.

Waarschuwing:
Denk er om dat je dit alleen doet als je goed weet waar je mee bezig bent want je zal ook de beveiliging moeten omzeilen tenminste voor een deel. Als je dat verkeerd doet kan het heel gevaarlijk worden. Het gaat hier om voedingen die met de netspanning werken en dat kan dodelijk zijn!!!!

Dank voor je bericht Ernst.

Ik zal dit topic nog eens goed doorlezen en eens kijken wat er binnen mijn kennis valt en wat mogelijk is. Zal zeker geen risico's nemen en waar nodig nogmaals om raad vragen. Lampje solderen ging eenvoudig maar bleek niet genoeg als weerstand. Misschien meerder lampjes of een zwaardere? Ik zal het topic nog eens goed doorlezen :)

Vanavond twee lampjes op mijn voeding gezet voor de weerstand. 1x 12V 55W & 1x 12V 5W. Mijn vraag aan jullie of dit Voltage wel kan op de 5V lijn van de voeding? (Voor de zekerheid). Alles brand mooi en de V output is gestegen van 11.61 naar 12.09.

rujaqyzu.jpg

5equruqe.jpg

u4asazuz.jpg

jysegeje.jpg

Back