ombouwen PC voedingen

Zoek eens op de specs van de voeding.
Het kan namelijk zijn dat ook de 3,3V belast moet worden.
Echter zit er in veel laders een flinke condensator aan de ingang. Die geeft een flinke piekstroom als je de lader aansluit. Vandaar de vonk.
Je kan proberen om eerst de lader aan te sluiten, dan pas de voeding aan zetten
 
het gaat hier om een vitex VP-350p
deze voeding geeft volgende de specs aan dat hij 18amp moet kunnen leveren op de 12 lijnen.

heb nu wel gezien dat als ik 1amp wil laden alles wel netjes rond de 12v blijft, maar als ik naar 3,5 amp laden ga dan zakt alles in elkaar.
(laad dan 14 x 3300 GP cellen)
 
Er zijn problemen met sommige voedingen. Het zijn allemaal schakelende voedingen dat moeten we niet vergeten! De uitgangsspanning daarvan is bepaald niet constant maar pulsvormig. Met behulp van een aantal stevige elko's en soms een extra smoorspoel wordt daar een redelijk mooie gelijkspanning van gemaakt. Maar we moeten niet vergeten dat die elko's steeds met pulsen opgeladen worden, wanneer er geen puls is zullen die elko's de stroom moeten leveren.
Heel veel laders laden de accu niet met een constante stroom maar met pulsen. Of er zit een zogenaamde booster in de lader die het mogelijk maakt om tot wel 20 cellen uit een 12V accu te laden. Die booster is een speciale vorm van schakelende voeding waarvan de uitgansspanning hoger is dan de ingangsspanning.
Nu kan het gebeuren dat de frequentie van de schakelende voeding dicht bij, of gelijk is aan de frequentie van de pulsen van de lader of de booster. In dergelijke gevallen kunnen die pulsen de voeding in de war sturen wat een lagere uitgangsspaning tot gevolg heeft.

Als je enige kennis van de electronica en een schema van de voeding hebt dan kan je proberen om het feedback signaal wat trager te maken. Voor de computer is dat niet goed maar voor deze toepassingen kan dat zonder gevaar. Je doet dat door een condensator te plaatsen op de feedbacklijn. Waar die feedbacklijn zit en welke condensatorwaarde nodig is kan ik je zonder het schema gezien te hebben niet zeggen.

Een tweede mogelijke oplossing is, vooral voor de niet elekctronica mensen, een stuk simpeler. Je kan in serie met de 12V uitgang een stevige smoorspoel opnemen met daarachter nog een even zo stevige elko. Je moet dan denken aan een spoel van enkele mH's en een elko van 5000uF tot 10000uF. Dat zorgt voor een grote buffer werking waardoor de schakelpulsen van de lader niet meer door kunnen dringen tot de voeding. De problemen zullen dan hoogstwaarschijnlijk over zijn.

Als extra kan je ook nog proberen om de uitgangsspanning iets hoger te maken. Al eerder in dit draadje is uitgelegd hoe je dat doen kan, even zoeken dus. Hiervan moet je in dit geval geen wonderen verwachten. Het kan best zijn dat het hier niet helpt.
Succes.
 
Hoi allemaal

Kan er niet een samenvatting van maken . :?:
Als leek (zoals ik ) kan er geen goedwerkende voeding van maken (23 pagina`s).
Als je hele draadje door leest ben je de kluts helemaal kwijt. :?:
En ook wat fotojes
 
Ik denk toch dat je even alles vlug moet scannen, in dit lange draadje komen namelijk meerdere typen PC voedingen aan bod. Als je de voedig hebt uit u4teake's draadje hoeft dat natuurlijk niet.


:onweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :onweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
 
Laatst bewerkt:
ik snap er echt niets van.. :(
heb een voeding met wel 40 draden eruit welk type enz.. geen idee
foto :

is deze geschikt voor een lipo lader 4 ?
en zo ja kan iemand dan DUIDELIJK en niet te moeilijk uitlegen hoe ik dat doe ?
ik hoef niet te snappen hoe het werkt enz als ik maar de goede draden aan elkaar heb een
een uitgang met 12 volt en 6 a ofzo ?
ik weet dat je de 5v draad ofzo moet belasten bijv. met een auto lamp maarja er staat niet op 5v lijn ofzo.. :P
moet ik ook nog ff een foto van de stekkers die eraan zitten plaatsen ?
( en een iets betere foto van het geheel :P batterij was leeg dus snel ff foto gemaakt :P)
oja de draden(stekkers) die eraan zitten zijn : p1 - p2 - p4 - p5 - p6 - p7 en een stekker waar PA op staat. ( en een koeler)
 
alle draden met dezelfde kleur, hebben ook dezelfde spanning. Dus alle gele draden zijn 12V. Alle rode draden zijn 5V. Alle oranje draden zijn 3,3V. Alle zwarte draden zijn ground(0V). Verder zal je alleen nog maar enkele draden tegenkomen. Dus van elke kleur maar 1 draad. Als je deze draden volgt naar de printplaat, zal daar zeer waarschijnlijk wat bij staan(in het klein op de printplaat) Dit kan bv PC-on en dergelijke. Die termen zal je hier ook in dit topic kunnen vinden.

Maar let wel op. Op sommige delen kunnen nog hoge spanningen staan. Als je de voeding openhaalt moet de voeding altijd uitstaan(stekker uit stopcontact!). Ik denk dat het verstandig is als je met iemand anders de voeding openmaakt. Misschien je vader? of iemand anders die wat meer verstand heeft van elektronica.
 
m`n vader en electronica whahaha :lol:
nee ...
maar ik heb er wel wat verstand van hoor ;) maar geen pc`s
ik heb net m`n half home made versterker af :P kan de koptelefoon ingang versterken tot ? heel hard op 230 watt boxen :P
één en al draadjes een hele bak vol :P en een meter tin denk ik :P ( en stroom aanleggen in de schuur enz..)
dus moet wel lukken..
maar ik weet niet wat aan wat en hoe.. ? ik doe dus 2 rode draden aan elkaar ? of doe ik tussen 2 rode draden een autolampje (kan dat wel eens 2 rode draden en daar een lampje op laten branden ? )
dan zou ik dus aan de gele draden genoeg stroom hebben ? (ook a`s..) vind het wel raar niet eens een + en - ?
 
Je doet tussen een zwarte (ground of "-") en rode (5v) draad een autolamp.
Schakel de voeding aan (soms moet je de groene draad hiervoor met een zwarte verbinden, hangt af van welke voeding je hebt)
Tussen de gele en zwarte draden heb je nu 12V.

Maar als je al moeilijkheden hebt met bovenstaande zou ik er echt niet aan beginnen. Veel kans dat je de voeding om zeep helpt of je jezelf een flinke schok bezorgt. Als je dit echt wil doen lees je beter eerst deze hele draad door zodat je weet waarmee je bezig bent ! Op de condensatoren kan namelijk tot 300V staan, ook als de voeding uit het stopcontact getrokken is !

BTW, ik heb mijn voeding onlangs regelbaar gemaakt :-) Ze kan nu tussen 9 en 14V leveren op de 12V rail en ook de 5V rail varieert verhoudingsgewijs mee. Hiervoor heb ik (met dank aan Ernst) de spanningsregelaar gezocht en de weerstand aan zijn pootje vervangen door een pot. Heel handig om lipo batterijen te simuleren (12.6 - 9V), cutoff van esc te testen, enz. Indien meer details gewenst pm me maar, dan maak ik er wel enkele foto's van als ik hem nog eens opengooi :-)
 
nee ik heb al een voedings kast van school gekregen ( ze hebben nieuwe en de ouwe mocht ik hebben)
die geeft max 6a waar ik genoeg aan heb .
en anders gaat hij gewoon aand auto accu van m`n vader :lol:
dus als iemand belang bij een pc voeding heeft ? (zie ook te koop draadje pc voeding )
 
Ik gebruik ook een pc voeding voor het laden van mijn NiMh en LiPo accu's. Mijn voltage stort wel gigantisch in als de laders daadwerkelijk aan het laden zijn maar ik heb de laadstroom gecontroleerd en die is prima dus ik denk niet dat dat een probleem is.
Als ik laad met 2A dan zakt het voltage van de powersupply in van 12 volt naar 11.4 ongeveer. Kan me niet meer zo goed herinneren. Maar die voeding heeft een vermogen van 22A op de 12 volt rail. Ik heb permanent een weerstand staan op de 5v rail
om het voltage goed te krijgen. Ik gebruik dit systeem nu al een paar maanden zonder problemen.
 
Klopt inderdaad....pc voedingen moeten op de 5v belast worden om op de 12v een stabiele spanning te krijgen.
Hoe groot de 5v belasting moet zijn ligt aan de voeding.
Ik heb een autolamp eraan hangen....werkt prima.
 
Duits artikel:
PC Netzteil


:onweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :onweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
 
Laatst bewerkt:
12V onbelast en 11,4V belast zijn eg nette waardes voor een computervoeding. 11,4v zal geen probleem geven voor een lader.
 
Pas op, vele laders geven al een "low battery" alarm bij 11V en dan is 11,4V wel heel erg dicht bij het minimum. Je kan dan best zo af en toe een dergelijk alarm krijgen en vaak stopt de lader dan ook nog eens.
Ergens in dit draadje (of een andere over dit onderwerp) heb ik uitgelegd hoe je de uitgangsspanning iets kan verhogen. Bij veel voedingen wordt alleen de 5V geregeld omdat dit de belangrijkste voeding is. Overigens is dat bij de modernste voedingen vaak de 3,3V.
Alle andere voedingen hebben een vaste verhouding ten opzichte van de 5V (of 3,3V). Je kan heel vaak de 5V (of 3,3V) met behulp van een potmetertje wat hoger instellen. Wanneer je dat doet zal de 12V dus ook hoger worden en dat kan net voldoende zijn.
Hoeveel hoger je de voeding kan krijgen is echt niet te voorspellen maar ik heb de 12V wel eens tot 14V op kunnen schroeven.
Weerstanden veranderen zal meestal niet werken omdat de spanning dan te hoog kan worden. Als dat gebeurt grijpt de overspanningsbeveiliging in die de hele voeding uitschakeld. Ook bij het opdraaien van de spanning met het potmetertje kan dat gebeuren. Als je de voeding opschroeft en de voeding schakelt dan plotseling uit dan ben je dus te hoog. Draai de potmeter dan een fractie terug, trek de stekker uit het stopcontact, wacht een paar minuten en steek de stekker weer in het stopcontact. Komt de voeding dan niet terug dan heb je of niet lang genoeg gewacht of de spanning is nog iets te hoog. Trek de stekker er weer uit, wacht twee keer zo lang en probeer het weer. Werkt het nog niet dan de potmeter nog iets terug draaien en weer het hele ritueel van de stekker en wachten. Pas op dat wachten kan echt minuten duren soms meer dan 5 minuten!

Als je voldoende van de elektronica weet dan zou je op zoek kunnen gaan naar die overspanningsbeveiliging en daar een weerstand (of twee) aan kunnen passen om die hoger te krijgen.
Het is niet moeilijk maar kan wel gevaarlijk zijn. Denk er heel goed om dat een groot deel van de voeding rechtstreeks met het lichtnet is verbonden. De overspanningsbeveiliging zit soms ook in dat deel! Dat lichtnet is echt gevaarlijk en "bijt" heel gemeen, HET KAN DODELIJK ZIJN. Zelfs als de stekker uit het stopcontact is zit er nog een elco in die tot meer dan 300V opgeladen is. Die is niet dodelijk maar wel zeer onplezierig. Wacht tot die ontladen is (>5 minuten) en blijf zeer voorzichtig!!!!!!!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Al lezend door dit draadje zag ik dat ze op GoT een nieuw topicg gemaakt hebben over dit onderwerp met zeer duidelijke 'schakelingetje'. Kun je zelfs doen zonder de kast open te maken.
PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts - Elektronica - GoT

Wellicht heeft iemand er iets aan. Ik ga eerst es spelen met een notebook voeding...

Grtz

b

Of je hebt hier een verkeerde url geplaatst of je vergist je enorm.
Ten eerste is dit geen nieuwe topic, hij stamt al uit 2004 en de laatste toevoeging is uit januari van dit jaar.
Ook wordt er hier helemaal geen "schakelingetje" gebruikt en moet je de voeding wel degelijk open maken om hem te kunnen ombouwen. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als wat er hier op dit forum ook is besproken.
Pas op met je noteboek voeding! Dat is en veruit de meeste gevallen een enkele voeding van ergens tussen de 15V en 20V. De stroom die ze kunnen leveren is meestal 3A tot maximaal 5A. Zonder kennis van de elektronica kan je NIETS veranderen aan deze voedingen. Probeer het alsjeblieft ook niet want je molt hem zo en een schok loop je ook heel makkelijk op.
Denk eraan dat een deel met het lichtnet is verbonden. Dat "bijt" en kan dodelijk zijn! :evil:
 
Ernst,

Je hebt helemaal gelijk. Ik vond lezende dit draadje een link naar GoT en daar een verwijzing naar het nieuwe draadje. Dit draadje vond ik verder niet meer in deze draad. Ik bedoelde vooral een 'nieuwer' draadje, het leek door mijn opmerking dat ie recent was. Dat is ie idd niet.

Neemt niet weg dat dit draadje een overzichtelijke samenvatting is, vandaar dat ik er aandacht op wilde vestigen.

Maak je geen zorgen dat ik een laptop voeding wilde open maken. Ik dacht nog een 12 to 14 volt te hebben liggen... Helaas alleen 20Volt ;(

Ga binnenkort maar eens prutsen. En het bijten, je hebt meer dan gelijk:onweer:

Grtz

b
 
En het bijten, je hebt meer dan gelijk:onweer: ...
Krijg je karakter van. Het wordt weer eens tijd voor mij, de laatste keer is alweer ruim tien jaar geleden ;)



:onweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :onweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top