Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

PXL_20231106_145700057.jpg
PXL_20231106_145649372.jpg

Wat is dat voor een stang met verdikking op de schets?
Ik zie niet, dat je een servo armpje zoals op de foto bij bericht #373 hebt aangepast.
Dit armpje moet wijzend naar beneden op de servo geplaatst worden en de slag is 90gr. richting achterkant van het schip.
Henk.
ik zal een betere foto maken ,want ik heb het ingekort zoals je op je foto heb aangegeven en het wijst naar onder
die stang met de verdikking is de rem :oops:
gr John
PXL_20231106_145700057.jpg
PXL_20231106_145649372.jpg
 
Dat heb je wel heel mooi gemaakt, John!

Ben héél benieuwd hoe dit gaat werken...
 
John, Mag ik eerlijk zijn?
Het past beter, dan ik gehoopt had.
Een dergelijk ontwerp van een afstand getekend en een bouwer, die moet werken zonder persoonlijk contact, vind ik je prestatie van hoge klasse.
Aanbevelingen, de rem op het koppelingshuis iets verplaatsen naar het midden, en op de schoen rubber, fietsband reparatie band plakken. Ook de boring voor de trekstang naar het midden er staat reeds een potlood schrap op, de trekstang staat nu mooi verticaal.
De rest zijn enkele details, zoals een kleine veer op de horizontale trekstang om de koppeling te lossen.
Wat heb jij mooi werk geleverd, dit geeft aan mijn kant ook voldoening, dat het ons gelukt is.
Succes met het testen.
Henk.
 
John, Mag ik eerlijk zijn?
Het past beter, dan ik gehoopt had.
Een dergelijk ontwerp van een afstand getekend en een bouwer, die moet werken zonder persoonlijk contact, vind ik je prestatie van hoge klasse.
Aanbevelingen, de rem op het koppelingshuis iets verplaatsen naar het midden, en op de schoen rubber, fietsband reparatie band plakken. Ook de boring voor de trekstang naar het midden er staat reeds een potlood schrap op, de trekstang staat nu mooi verticaal.
De rest zijn enkele details, zoals een kleine veer op de horizontale trekstang om de koppeling te lossen.
Wat heb jij mooi werk geleverd, dit geeft aan mijn kant ook voldoening, dat het ons gelukt is.
Succes met het testen.
Henk.
Pffff dank je wel ,dat is een compliment waar ik een beetje van vol schiet..... Ik dank jou ook heel erg voor de moeite die je voor mij heb gedaan :thumbsup:
Gr John
 
PXL_20230804_065431377~2.jpg
PXL_20230804_065421039~2.jpg
heb ik toch nog wat te vragen:
Kan ik op paars of blauwe de leiding aansluiten voor het verwarmen van de gasketel
Bij geel komt de bedienbare stoomkraan
En op de andere foto, alleen geel, de "overloop" naar de watertank
O en de afsluiter die nu op de ketel staat kan ik verwijderen?
O.k ?????

Gr John
 
En op de andere foto, alleen geel, de "overloop" naar de watertank

Dit is inderdaad de retour naar de voorraad tank.

O en de afsluiter die nu op de ketel staat kan ik verwijderen?

Deze kun je beter niet verwijderen. De nieuwe is een regelventiel en geen afsluiter.

Kan ik op paars of blauwe de leiding aansluiten voor het verwarmen van de gasketel

Je gastank is redelijk groot en je gaat nu een kleinere brander gebruiken.
De kans is groot, dat de tank niet zal bevriezen.
Verder, de gastank staat nu in het vooronder, wat op een behoorlijke afstand is.
Indien je toch bang bent voor het bevriezen van de tank, dan kun je altijd nog een kleine ventilator in het vooronder momteren.
Niet om te koelen, maar de warmte van de ketel tegen de gastank te blazen.
Door de afstand naar de gastank en het kleine buisje, dat door de gastank gaat loopt de tegendruk in de afgewerkte stoomleiding waarschijnlijk zo hoog op, dat de condensor niet meer werkt.
De afgewerkte stoom zal nu samen met het condensaat aan de onderkant ontwijken.
De condensor verwijderen en de afgewerkte stoom op de gastank zet, gaat het olie rijke stoom door de gastank en condenseert daar met alle vieze gevolgen, vervuiling.
Dit condensaat kan niet door de schoorsteen afgeblazen worden, maar moet opgevangen worden.
Succes. Henk.
 
beste geïnteresseerde, wat me elke keer weer opvalt in dit stoomforum zijn de vele stoomketels zonder een deugdelijke peilglas bescherming.
Het gaat natuurlijk altijd goed.............. maar met een stoomlok-peilglas in combinatie met het kolenschepje vlak naast het glas is geen overbodige (verplichte) luxe.
Er komt in ieder geval een flinke wolk vrij bij breuk. Het is een kleine moeite iets te verzinnen hiervoor als modelbouwers.

groetjes René
 
Laatst bewerkt:
Beschermd peilglas

Veel mensen vinden een vrij en zichtbaar peilglas mooi.
Sommige zijn onwetend over de gevaren die een onbeschermd peilglas met zich meebrengt.
Misschien dat weer andere het risico nemen.
upload_2022-10-17_10-7-14-png.513554

Foto w.p. 11-2023 foto al eens eerder geplaatst.
Foto is een detail van echt oude 1:1 locomobiel. Mooi ding.

Soms is een afscherming lastig af te lezen door stof en vuil.
In een opslag van een museum kwam ik prisma's tegen voor het verbeteren van de zichtbaarheid.

Een afscherming van een peilglas heeft ook een verder voordeel,
In de vrije ruimte tussen peilglas en afscherming is een warmte/koude isolerende laag.
Is deze ruimte opgewarmd door de warmte in het peilglas,
zal het peilglas zelf niet meer gekoeld worden door koude omgevingslucht.
Het peilglas zelf zal beter werken.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
het aflezen van een peilglas gaat erg goed als je aan de achterzijde van het glas een rode verticale lijn van een mm of 1,5 schildert. Het gevulde glas laat dan op het waterpeil een dikkere rode lijn zien doordat het water/glas de lijn breekt.
een andere optie is aan de achterzijde van de peilglasbescherming een aantal schuine rode lijnen te schilderen, ook deze breken door het waterpeil en wijzen zichtbaar de andere kant op.
 
Laatst bewerkt:
Flowbuizen
Bij flowbuizen waar binnen en buitenbuis beide transparant zijn
en daarmee slecht afleesbaar
heb ik vaak een witte achtergrond op de achterkant van de binnenbuis geplakt.
De afleesbaarheid is daarmee sterk verbeterd.
upload_2023-11-8_21-36-41.png
upload_2023-11-8_21-44-57.png

Foto w.p. 11-2023 Kan bij stoompeilbuizen ook. Zie het verschil.

Alles voor modelbouw,
Willum
 

Bijlagen

  • upload_2023-11-8_21-34-6.png
    upload_2023-11-8_21-34-6.png
    928,9 KB · Weergaven: 68
beste geïnteresseerde, wat me elke keer weer opvalt in dit stoomforum zijn de vele stoomketels zonder een deugdelijke peilglas bescherming.
Het gaat natuurlijk altijd goed.............. maar met een stoomlok-peilglas in combinatie met het kolenschepje vlak naast het glas is geen overbodige (verplichte) luxe.
Er komt in ieder geval een flinke wolk vrij bij breuk. Het is een kleine moeite iets te verzinnen hiervoor als modelbouwers.

Ik denk dat dat een beetje appels met peren vergelijken is: De locomotiefstokers stoken denk ik, tot 8 bar of in ieder geval drukken in die buurt? Tenminste, ik kan me zo voorstellen dat je met anderhalve bar op een zuigertje van 10 cm2 geen trein met tien kinderen achterop in beweging krijgt. Je zit als stoker in een positie waarbij je meestal niet zomaar effe wegspringt, en inderdaad met een kolenschepje in de buurt van dat glas terwijl je op een bewegende en mogelijk schuddende (kedeng kedeng) trein zit.
Dan kan ik me wat voorstellen bij bescherming: Dat water komt met ongeveer 180 graden naar buiten en dat heeft significante invloed op hoeveel procent van het water flasht. Bij 8 bar flasht ongeveer 1/8ste van de uitstromende waterinhoud. Dus blaas je een liter water naar buiten, dan ontstaat er ongeveer 200 liter stoom.
Bij anderhalve bar flasht er ongeveer 1/20ste, en ontstaat er bij uitstroom van diezelfde liter water slechts ongeveer 70liter stoom. Groot verschil.
De druk is hoog, het glas is dus "voorgespannen" en heeft minder kinetische energie nodig om te breken.
Bij anderhalve bar breekt het glas gewoon veel minder snel, en ALS het breekt is de plof en de wolk significant minder heftig. We zitten niet zelf op of in ons bootje (we kunnen dus wegspringen als er wat gebeurt) en we gebruiken geen kolenschopjes,

Ik redeneer nu even als volgt:
-Stuart en Cheddar komen uit Engeland, Monahan uit Amerika.
-Als ik het goed begrepen heb moet je in Engeland wettelijk gezien de ketel van je stoombootje, zelfs zo'n chinees dingetje als wat ik heb, jaarlijks laten keuren door een gecertificeerde ketelinspecteur, anders kom je er in geen enkele club de vijver mee op. Amerika kunnen we nog korter over zijn: Daar is het verplicht in de handleiding van een magnetron of een wasdroger te vermelden dat je je Chihuahua er niet in mag drogen na zijn badje...
-Stuart, Cheddar, Monahan, etc etc, die hebben allemaal onbeschermde peilglazen.

Die feiten gecombineerd doen mij vermoeden dat een onbeschermd peilglas beneden bepaalde drukken en ketelinhouden, ZELFS voor zulke genetisch geconditioneerde mierenneukers als britten en amerikanen geen probleem zijn, en DUS niet echt gevaarlijk. Tenminste, niet ZO gevaarlijk dat zij het nodig vinden om daar wat aan te doen.

Neemt niet weg dat je niet voorzichtig hoeft te zijn met een onder druk staand glas, overigens.
 
Tja, ieder zijn mening he. Het is ook alleen maar een constatering van mij
Ja, is ook niet erg, maar hij staat een beetje op een rare plaats. Zoiets valt meer onder "algemene stoom veiligheid" dan in een draadje over een keerkoppeling, waar verder eigenlijk helemaal niet over stoom etc gepraat wordt, alleen maar over tandwielen, gedraaide onderdelen en dergelijke.

Maar als onvrijwillig ervaringsdeskundige met onbedoelde stoomlekken en leidingbreuken van 1,5 tot 30 bar, durf ik wel te zeggen dat een glasbreuk bij 1.5 bar niet leuk is, maar ook niet gevaarlijk. Het gevaar (beter gezegd: de ernst van de gevolgen) loopt kwadratisch op met de druk, dus 4 bar vind ik al bedenkelijk en met 8 bar ben ik het 100% met je eens, en bij 30 bar loop ik liever een blokje om...

Er is een reden waarom ik mijn keteltje, wat volgens fabrikant 5 bar mag hebben, lekker op 1,5 bar houd, met een alarm op 2...
 
Back
Top