beste geïnteresseerde, wat me elke keer weer opvalt in dit stoomforum zijn de vele stoomketels zonder een deugdelijke peilglas bescherming.
Het gaat natuurlijk altijd goed.............. maar met een stoomlok-peilglas in combinatie met het kolenschepje vlak naast het glas is geen overbodige (verplichte) luxe.
Er komt in ieder geval een flinke wolk vrij bij breuk. Het is een kleine moeite iets te verzinnen hiervoor als modelbouwers.
Ik denk dat dat een beetje appels met peren vergelijken is: De locomotiefstokers stoken denk ik, tot 8 bar of in ieder geval drukken in die buurt? Tenminste, ik kan me zo voorstellen dat je met anderhalve bar op een zuigertje van 10 cm2 geen trein met tien kinderen achterop in beweging krijgt. Je zit als stoker in een positie waarbij je meestal niet zomaar effe wegspringt, en inderdaad met een kolenschepje in de buurt van dat glas terwijl je op een bewegende en mogelijk schuddende (kedeng kedeng) trein zit.
Dan kan ik me wat voorstellen bij bescherming: Dat water komt met ongeveer 180 graden naar buiten en dat heeft significante invloed op hoeveel procent van het water flasht. Bij 8 bar flasht ongeveer 1/8ste van de uitstromende waterinhoud. Dus blaas je een liter water naar buiten, dan ontstaat er ongeveer 200 liter stoom.
Bij anderhalve bar flasht er ongeveer 1/20ste, en ontstaat er bij uitstroom van diezelfde liter water slechts ongeveer 70liter stoom. Groot verschil.
De druk is hoog, het glas is dus "voorgespannen" en heeft minder kinetische energie nodig om te breken.
Bij anderhalve bar breekt het glas gewoon veel minder snel, en ALS het breekt is de plof en de wolk significant minder heftig. We zitten niet zelf op of in ons bootje (we kunnen dus wegspringen als er wat gebeurt) en we gebruiken geen kolenschopjes,
Ik redeneer nu even als volgt:
-Stuart en Cheddar komen uit Engeland, Monahan uit Amerika.
-Als ik het goed begrepen heb moet je in Engeland wettelijk gezien de ketel van je stoombootje, zelfs zo'n chinees dingetje als wat ik heb, jaarlijks laten keuren door een gecertificeerde ketelinspecteur, anders kom je er in geen enkele club de vijver mee op. Amerika kunnen we nog korter over zijn: Daar is het verplicht in de handleiding van een magnetron of een wasdroger te vermelden dat je je Chihuahua er niet in mag drogen na zijn badje...
-Stuart, Cheddar, Monahan, etc etc, die hebben allemaal onbeschermde peilglazen.
Die feiten gecombineerd doen mij vermoeden dat een onbeschermd peilglas beneden bepaalde drukken en ketelinhouden, ZELFS voor zulke genetisch geconditioneerde mierenneukers als britten en amerikanen geen probleem zijn, en DUS niet echt gevaarlijk. Tenminste, niet ZO gevaarlijk dat zij het nodig vinden om daar wat aan te doen.
Neemt niet weg dat je niet voorzichtig hoeft te zijn met een onder druk staand glas, overigens.