04 mei
Druk geweest met bouwen en dan schiet het foto verslag er al snel bij in.
Zag zojuist dat er nog geen plaatjes waren van de
134
135 bodemdeurvingers in de klemmen.
Nu weer verder met de romp.
136 Het klemmen van de bodemplaten was op zich al weer een hele uitdaging.
Er is aan de kant van het beun (midden van het schip) geen plaats om zonder wegglijden klemmen te plaatsen.
Heb toen de zwaartekracht maar eens te hulp geroepen.
2 latten 50 x 22 op elkaar geschroefd, rechts aan de kast vast gemaakt en links een zware lijmtang als gewicht opgehangen.
Nu was het weer mogelijk mijn kleine wasknijpervriendjes te gebruiken om tussen die gemaakte balk en de te lijmen plaat te keggen.
137 De kim kon ik wel gewoon klemmen.
138 Na het wegschuren van de knoeirand (overmaat).
139 Aansluiting op het achterschip.
140 De bodem zit dicht.
Twee knoeistukjes bij de kopse kanten van het beun komen wel als het daar tijd voor is.
141 Mooi plaatje van alweer een partij klemmen en latten, ik hoor het jullie denken.
Ik ben nog niet aan prachtige details toe, dus die kan ik ook niet laten zien.
Buiten dat is dat niet zozeer mijn idee van een bouwverslag.
Ik hoop met mijn verslag anderen te laten denken ”wow dat is een handige oplossing”.
Mijn romp met al die dunne latten is nogal soepel, bijna slap.
Als je die zomaar neer legt en je gooit er een plaat tegen, die in de ene richting erg stijf is, kan je als blijkt dat de romp scheef lag voor het klemmen, de romp echt niet meer recht krijgen.
Uit de andere hoek van de kamer heb ik de bouwplaat maar weer eens naar voren gehaald.
Aan beide kanten van de romp op halve wasknijper breedte (daar zijn ze weer) schroeven in de bouwvloer geschroefd.
Onder het hele schip latten gelegd van 2 mm dik om de knoeirand van de zij aan de bodemkant te kunnen laten oversteken.
Romp aan de andere zijkant aan de plaat vast getrokken en zijdelinks opgesloten.
De zij tussen de schroeven en het schip gezet en de romp verder vlak getrokken met 3 klemmen op de vloer.
Daarbij viel op dat de vloer te slap was en hol trok.
De eerder gemaakte balk nu onder de vloer geklemd met in de midden een vullatje om voorspanning in de vloer te krijgen.
De 3 rompklemmen weer vast gezet en met de rechte huidplaat gecontroleerd of de vloer recht bleef.
Alles verder droog van klemmen voorzien.
142 Na de koffie alles losgemaakt en netjes neergelegd om zo weer te kunnen pakken.
Lijm op de romp, kantelen naar op de vloer, zij ernaast, romp op de vloer, zij tussen de kop en kont plaat.
Van onderen begonnen met vast zetten en naar boven gewerkt.
143 Met een late avond zon het resultaat na het wegschuren van de knoeiranden.
144
145 Lijkt ineens al een heel schip.