Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Ik zal in het vervolg een touw met haak oid moeten meenemen (...)
Robbie?

Telescoophengeltje met molen en een sterke draad, tennisbal oid aan het einde.
Dat kan opgeklapt in je rugzak er bij, en je gooit een stuk verder dan met een touw + haak...

Ik heb vorig jaar zo'n setje aangeschaft, hengeltje €30 bij de dierenhandel en wat 16kg lijn (je kan maar beter wat overschot hebben...) bij de Lidl vandaan voor een relatief prikkie.

ik heb zelf ook zo een hengeltje en dat nam ik steeds mee op verlof
s'morgens vroeg op en dan naar de kust om wat te gaan vissen.
nooit iets gevangen maar wel veel vrouwelijk schoon gezien .
gr raf

Een tennisbal is inderdaad beter dan een haak, met een bal is er minder kans op schade aan het vaartuig en je kan verder gooien :thumbsup:

Zag zojuist een Snoek in de grote plas bij het Elswout, 1 opname van gemaakt.
Het is altijd weer een kunst om in te schatten hoe diep hij zit ivm de stand van de camera, hij staat er goed op.
De Snoek is een klein/jong exemplaar die zodra de D6 dichtbij kwam als een raket wegschoot, om vervolgens weer terug te keren en de D6 in de kielzog te stalken.

Hij was vanaf de oever heel moeilijk te zien en te volgen door de donkere kleur van de Snoek en de bodem van de plas.

Mooi visje zonder littekens op zijn lichaam die oudere exemplaren wel vaak hebben.

In de opname zag ik ook een school jonge visjes (waarschijnlijk Baarsjes) voorbij zwemmen, denk dat de Snoek aan het lunchen was.

Zojuist wat opnames gemaakt in het Vogelmeer en heb een opmerkelijke vondst gedaan, vanaf de oever zag ik iets liggen dat lijkt op een bom.
Het gaat waarschijnlijk om een Duitse betonnen oefenbom, het is in ieder geval geen Kogelvis :-D

Ik vermoed dat hier één van de vinnen te zien is,

De bom ligt precies onder de D6, ongeveer 4 meter vanaf de oever op hooguit 1 meter diepte.

Voor de zekerheid heb ik er melding van gemaakt bij PWN.

Ik had ook nog één opname gemaakt in het Spartelmeer, het water is kraakhelder.
Deze plas is nog steeds officieel zwemwater.

De wind stond alleen niet zo gunstig waardoor de opname te wiebelig is, volgende keer beter.

Laatst bewerkt:
Heel veel geluk gehad vandaag, ik kwam vandaag een Vos tegen bij het Vogelmeer.

Aangezien het beestje in beweging was kon ik geen foto's maken.

Aantal opnames gemaakt in het Vogelmeer, vanaf de oever kon ik hele kleine visjes zien tussen de takken en planten.

Ik heb geen idee wat van visjes dit zijn, wie het weet mag het zeggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmorgen bij het Spartelmeer geweest, mooie onderwater omgeving alleen nog geen vis gezien.

Vogelmeer nog in geweest maar niets bijzonders kunnen vastleggen onderwater, bovenwater was het vandaag spannender :-D

Zou bijna zeggen dat ze wel eens gevoerd worden en daardoor niet meer bang zijn voor mensen.

Dat klopt, de vossen worden tam omdat mensen ze voeren.
Deze vos liep gisteren naar mensen toe om te bedelen, een man gaf een stukje fruit en de vos at zelfs heel voorzichtig uit zijn hand.

Toen de vos gisteren op het fietspad zat liep er een jogger voorbij, ze was niet onder de indruk en bleef gewoon zitten.
Zoveel vossen lopen er niet meer in de Kennemerduinen, op zich zijn ze wel nuttig omdat ze de konijnen en ganzenstand min of meer op pijl houden.
Maar als ze gaan bedelen bij mensen die ze weer voeren dan hebben ze weinig nut meer.

die vis ben ik nog nooit tegen gekomen. Maar op de foto lijkt het om een heel klein snoekje te gaan. Als ze pas uit zijn gekomen lijken ze namenlijk helemaal niet op een snoek

Gisteren is de antenne van mijn zender geknakt, nog wel geprobeerd te varen maar na 10 meter begon de D6 te stotteren :-(
Inmiddels contact opgenomen met de LHS voor een nieuwe antenne, hoop dat hij te bestellen is en binnen een week binnen komt.

Nieuwe plas bezocht, het Duinmeer bij Midden Herenduin.
Wandelpad stond onderwater, gelukkig had ik laarzen aan anders moest ik een heel stuk omlopen, en dan kwam ik er waarschijnlijk nog niet volgens de route op de kaart.

Best een flinke plas water, vanaf de oever zag ik (waarschijnlijk) een Graskarper zwemmen.
Het was moeilijk te zien want het water is niet zo helder en er stond teveel wind, 1 testopname gemaakt onderwater en na thuiskomst weer verwijderd, er was niets op te zien.

Er vlogen langs de kust nog twee Chinook helikopters voorbij, er zal wel ergens een oefening zijn.

Het Duinmeer is wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar, het is te ver fietsen/lopen en het water is niet zo best.

Ik heb de opname ge-upload van de oefen Brisantbom in het Vogelmeer.
Tijdens de oorlog bestond het meer nog niet, het was toen een grote zandvlakte dat de Duitsers gebruikte als oefenterrein.

Achtergrond informatie,

Vorig jaar vond ik er eentje achter wat struiken, deze oefenbom is inmiddels verwijderd.

Vorige maand was er in het gebied een grote opruimactie, de echte bommen die gevonden zijn waren in het gebied tot ontploffing gebracht.

Ik weet niet wat ze gaan doen met de overblijfselen van de oefenbom in het Vogelmeer, op zich kan hij weinig kwaad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarschijnlijk gewoon laten liggen. Hij kan inderdaad geen kwaad en de EODD heeft het de eerste 50 jaren nog druk genoeg et het ruimen van "echte" explosieven...

Geen bommen gevonden vandaag, wel een windloos plekje in het Elswout.
Ik probeer nog steeds om een volwassen Baars in beeld te krijgen maar dat wil nog niet lukken.
Camera naar de bodem gericht, volgens mij moeten ze ergens tussen de planten zitten.
Hoop kikkersvisjes maar geen Baars gevonden, plantjes zoals Waterlelie beginnen een probleem te worden.
Over een aantal weken zullen sommige wateren in het Elswout ontoegankelijk worden voor de D6, Waterlelies gaan grote stukken wateroppervlak bedekken met blad en bloemen.

Tot nu toe heb ik opnames van een Snoeken Graskarpers en Brasems, Baars Blankvoorn en Snoekbaars staan nog op mijn verlanglijstje.

Back