Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Denk dat een werphengel niet zo praktisch is, er moet dan ook een oog aan de D6 gemaakt worden voor het af en aanhaken.
Een telescopische stok met daaraan de camera lijkt me handiger, de begroeiing langs de kanten bij Middenduin is een tijdelijk probleem.
Staatsbosbeheer snoeit eens per jaar de oevers kaal, ik verwacht dat ze deze maand nog gaan beginnen met snoeien.
Een visvergunning is volgens mij enkel van toepassing als je de vissen uit het water haalt, voor het hele park Zuid-Kennemerland geldt sowieso een visverbod.

Begin van de middag nog even naar de Baarzen in Middenduin geweest maar ze waren niet zo gediend van de camera.
Onder het bruggetje was er een Zwaan in de bodem aan het wroeten, maar de stok die ik had gevonden was net te kort om de camera in het water te laten zakken.

Hij bleef net boven het wateroppervlak zweven,

Toen de Zwaan weer naar boven kwam schrok hij zich een hoedje :-)

Hij zal wel gedacht hebben, wat een idioot met die stok :-D

Zit er al een tijdje aan te denken om een telescopische stok te maken of aan te schaffen, dat scheelt een hoop zoekwerk naar een geschikte stok in de natuur.
Vandaag moest ik de bosjes in opzoek naar een stok, met als gevolg dat ik onder de bloedzuigende Teken zat.

Ik zag net op Discovery Channel dat onderzoekers gebruik maken van lasers om de lengte van haaien te bepalen, deze methode is overigens niet nieuw.
Paar maanden geleden liep ik al met de gedachte om lasers onder de camera te hangen om de lengte van grote Snoeken te bereken.

Het principe is simpel, twee lasers bv 2,5cm van elkaar verwijderd projecteren op de Snoek en dan via de screenshot uitrekenen hoelang de Snoek is.

Probleem is dat de D6 niet kan duiken en/of de camera kantelen tijdens de vaart, de lasers kunnen in hoogte niet gericht worden.
De Snoek moet voor deze methode op dezelfde hoogte hangen in het water als de lasers.
Maar ik zie niet echt de meerwaarde van zo'n systeem, het is leuk om te weten hoelang een Snoek is, maar verder heb ik weinig aan die data.
Als er een D7 komt kan die eventueel uitgerust worden met twee lasers.

Komende tijd zal er van varen/filmen weinig terecht komen, slecht weer veel wind.
Voorlopig heb ik genoeg beeldmateriaal om mee aan de slag te gaan.

Dag Robbie,

In Keulen,afgelopen week een zonnebaars,met de Stroep,kunnen filmen.
Grtjs,Marc 3.

Hier een baars op 3m diepte.

1z20wmx.png

Dit,een zonnebaars die met de Stroep mee zwom.

2z6ijo6.jpg

358nuk5.png

35bchz6.png

Hier nog een vis,die op de loer lag.Kan niet zeggen wat het juist is.

sqob3q.png

Hey Marc, dat zijn weer kraakheldere beelden, belichting ziet er ook goed uit.
Een Zonnebaars ben ik nog niet tegengekomen, ze lijken zo te zien qua lichaamsbouw op de Stekelbaars maar ze zijn wat lichter van kleur.
Die vis op de laatste opname is moeilijk te zien, meestal bij bewegende beelden zijn ze beter zichtbaar.

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens gefilmd in 't Wed, alleen de wind was een spelbreker. De opnames zijn waardeloos, de beelden gaan op en neer en heen en weer.
Ik had gefilmd in het territorium van Loek de Snoek, durf alleen niet met zekerheid te zeggen dat dit Loek is.
Deze Snoek lijkt kleiner en magerder, misschien is hij afgevallen :-)

Nieuwe video ge-upload naar Youtube, alleen tijdens het opslaan kwam ik erachter dat peek in de video weer verkeerd geschreven staat :hammer:

Deze opname is gemaakt in een smal kanaal (van de AWD) die het water met een flinke stroming richting het infiltratiegebied transporteert.
Van de stroming gebruik gemaakt en bijna de hele rit vol gas gegeven zodat de D6 op maximale snelheid door het kanaal vaart, ik moest flink de pas erin houden langs de oever om hem bij te houden.
De originele opname duurt 4 minuten waarin de D6 een afstand aflegt van ongeveer 300 meter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag een nieuwe vissoort gevonden bij de Bokkedoorns, in ieder geval baarsjes maar er waren een aantal vissen die vanaf de oever niet goed te identificeren waren.
De D6 met onderwater camera had ik niet meegenomen, wel een normale bovenwater camera :-)

Eerdaags terug naar de Bokkedoorns met de D6 om een kijkje onderwater te nemen.

Net weer bij de Bokkedoorns geweest maar door de ongunstige windrichting en honden is de opname niet goed gelukt.
Er was ook een probleem met het roer van de D6, het kogelgewricht was in de rugtas losgekomen waardoor hij op een gegeven moment alleen maar rondjes kon draaien, net als de Bismarck :-)
Gelukkig bracht de wind het vaartuig weer naar de oever.
Volgende keer beter checken voordat hij het water in gaat.

In ieder geval de Baarsjes gevonden,

2X gebeten door Dazen, dat vliegend tuig voel je inderdaad meteen.

Dank je wel Kees, het weekend ga ik weer een trailer in elkaar zetten want 14 oktober komt steeds dichterbij.
Plan is om 'Onderwater in Nederland' in verschillende afleveringen op Youtube te zetten, elke week één of twee afleveringen van ongeveer 5 minuten.

Hey Marc, dat is een heel stoer en kleurrijk visje.
Is hij de enige bewoner in je vijver ?

Wou afgelopen weekend eigenlijk een nieuwe trailer in elkaar zetten maar de Wetbike ski is nog niet helemaal klaar, dat model geef ik nu even voorrang anders blijft hij te lang op de plank liggen.

Dag Robbie,

Hier enkele mooie opnamen bij het afdalen naar de bodem van het kanaal in Geel,afgelopen zondag.
Grtjs Marc 3.

xoe6hy.jpg

2eqdt82.jpg

2d2f61e.jpg

291noqv.jpg

14uccna.jpg

5b7fip.jpg

:yes: Dat zijn inderdaad weer prachtige opnames Marc.

Vandaag een ronde gedaan in de Kennemerduinen, het water van het Vogelmeer zag er goed helder uit maar ik zag niets dat de moeite was om de D6 te water te laten.
Cremermeer ook bekeken maar dat zag er erg troebel uit, Spartelmeer idem dito.

Wel een mooi plantje gevonden in het Spartelmeer,

Tussen het Vogelmeer en het Cremermeer is nog een kleine plas die geen naam heeft, begin dit jaar was ik er al een keer geweest maar de opnames vielen tegen.
Toen geen vissen of ander leven in gevonden, die plas vond ik niet voor herhaling vatbaar.
Maar ik wou vandaag niet met een lege SD kaart naar huis gaan dus heb nog een poging gewaagt in die plas.

bij thuiskomst de 4 opnames bekeken, de eerste 3 was niet veel op te zien, hoop groen en plantjes.

Ik denk, nou de laatste opname zal ook wel niets zijn, totdat ik iets zag bewegen op het scherm :shock:
Baarsjes, er zwemmen Baarsjes in de plas die ik eigenlijk al had afgeschreven :!:

Zo zie je maar weer, de natuur zit vol verassingen, en als er Baarzen in zwemmen dan moet er meer leven in zitten.

Weer terug geweest naar de plas zonder naam, 4 opnames van ongeveer 5 minuten gemaakt.
Helaas geen Baarsjes gevonden deze keer, zag op een gegeven moment wel een Vos die slok water kwam drinken.

Op de terugweg naar de fiets had ik gekeken of er Zandhagedissen langs het pad lagen, toen viel mijn oog op een aantal hulzen van de tweede wereld oorlog.
Twee Duitse hulzen van het zelfde kaliber, één in zeer slechte staat en één in een zeer goede staat. Opmerkelijk.

En twee onvolledige 'shotgun' hulzen van het zelfde (12 Gauge) kaliber, alleen het metalen gedeelte waar de slaghoedjes in zitten.

Bij de vijver van Brouwerskolkje zag ik 20 Brasems in de sloot liggen, ik heb even getwijfeld om te gaan filmen want de helderheid van het water is niet zo best.

Toch maar de D6 erop af gestuurd, niet geschoten is altijd mis :rolleyes:

Waardeloze opnames, niet alleen het slechte water speelt een rol maar ook de schuwheid van deze vissensoort.
Maar goed, ooit zal het wel lukken om een goede close-up van een Brasem te krijgen.

Back