ongeval met rc-auto

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door classicracer, 10 dec 2013.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor een groot deel is het geen kwestie van kunnen maar een kwestie van willen....
    Hoe dan ook, de openbare weg is geen terein om er te gaan spelen, doe je het wel moet je maximaal rekening houden met de mensen die daar wel mogen zijn.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Wat versta je onder openbare weg, dat is misschien wel een goede vraag. Vallen lege parkeerterreinen daar ook onder? Ik denk dat de belangrijkste afweging moet zijn, ben je een ander tot last of breng je die in gevaar? Als je op een circuit roekeloos rijdt, ben je ook niet veilig bezig.

    Als je puur op een circuit mag rijden, ongeacht wat voor auto, dus ook een instapmodel 2WD die net 30 gaat of langzamer, dus wat net iets boven het "Nikko-spul" zit qua prestatie, dan zal de hobby flink inkrimpen, en daarmee ook de markt voor RC. De jeugd van nu komt niet zomaar op een circuit, tenzij ze met papa meegaan, of misschien een vriendje hebben die wel daar rijdt. En de kans dat iemand op een dag wakker wordt en ineens denkt "ik ga op een circuit rijden, dat lijkt me een mooie hobby!" die is klein, denk ik. Veel gaat van mond op mond, je ziet iemand in de buurt met een auto rijden, etc. je denkt, "dat wil ik ook" en zo ontwikkelt zich dat. Onderschat niet hoeveel "reclame" dat voor de hobby maakt. Hou je dat beperkt tot afgesloten terreinen zoals een circuit, dan blijft alleen een harde kern over, vrees ik. En zullen veel shops wat anders moeten gaan doen.

    Maar nogmaals, veiligheid voor alles, maar om rijden buiten een officiële baan per definitie als egoïsme af te doen, is wat kort door de bocht.
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het gaat niet zozeer om het rijden op de openbare weg, maar om het niet willen nemen van verantwoordelijkheid voor de gevolgen daarvan.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Precies, vandaar dat ik eerder dit aanhaalde:



    Als je dat in gedachten houdt, ben je je bewust van je verantwoordelijkheid, en dat is het belangrijkste, denk ik.
     
  5. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zeg nergens dat de openbare weg "opgeeist" wordt, enkel dat er op de openbare weg gereden wordt, als je dan gelijk de conclusie trekt dat wij de weg zouden opeisen is wel heel erg kortzichtig.

    We zoeken al de meest afgelegen plekken op, maar als er onverhoopt toch verkeer aan komt gaan we uiteraard direct aan de kant en dan is er niets aan de hand.
    Maar het gebeurt wel eens dat er een auto/fietser aankomt precies op het moment dat je als rc rijder bijvoorbeeld aan het draaien bent richting datzelfde punt.
    Remmen gaat dan niet want dan sta je midden op de weg stil, maar gas bijgeven is ook geen optie want dan heb je alleen maar meer kans op ongelukken.
    Dan is het de auto uit laten rijden naar de kant toe in 99% van de gevallen zien de andere weggebruikers dat je dat goed bedoelt en die houden zich dan ook even in zodat wij uit de weg kunnen gaan, in die andere 1% van de gevallen rijden ze gewoon door of gebeurt het zelfs dat de andere weggebruikers gas bij geven, daar kun je als rijder op zo'n moment helemaal niks aan doen.
    En ja, dan kan het helaas een gevaarlijke situatie opleveren, wat tot nu toe gelukkig vrijwel niet is voorgekomen, hooguit 3x in het afgelopen jaar, en ja ik ben ook gelijk van mening dat dat nog steeds 3x te veel is.

    Overigens is dat wel ook voor mij de reden dat ik enkel nog offroad ga rijden, zoek gewoon afgelegen bouwterreinen of braakliggend terrein oid op waar ik kan rijden zonder het risico een aanrijding te veroorzaken met andere weggebruikers want die rijden daar niet
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En laat dat nu net in dit geval het probleem zijn:
    Oftewel: ze zitten fout, dat weten ze ook, en toch proberen eronder uit te komen. Lekker voorbeeld voor je kind ben je dan.
     
  7. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Neen, IK zeg dat je de openbare opeist als je daar gaat rijden. Want jij verwacht dat weggebruikers (die nota bene wel recht hebben om op de openbare weg te rijden) gaan reageren of anticiperen op een rc-auto. Dus jij eist van een rechtmatige weggebruiker een reactie en dan ben je in mijn ogen een egoïst. Je hebt niets te eisen op een plek waar je niet thuishoort. Simpeler kan het toch niet zijn?
    Als preventie-adviseur gaan mijn tenen krullen als ik jouw relaas lees. "Helaas een onveilige situatie opleveren"... "vrijwel niet is voorgekomen."... "hooguit 3x het afglopen jaar"...
    Jij lijkt me niet de meest onverantwoorde rc-rijder, getuige het feit dat je nu wel op een afgelegen terrein gaat rijden, en jij geeft aan dat je afgelopen jaar 3 maal een onveilige situatie hebt veroorzaakt. 8-O Hoeveel rc-rijders rijden er op de openbare weg? Als die allemaal... :help: Laat maar, hier wil ik zelfs niet over nadenken... :(
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Ik zou me persoonlijk meer druk maken over al dat vliegend spul, zoals die drones, die de politie gebruikt om vanuit de lucht te observeren. Als je dat op je hoofd krijgt, vertel je het mogelijk niet meer na. Maar dat is "voor onze veiligheid" en gebeurt met toestemming van de autoriteiten, dus wel volledig legaal. ;-)

    Of een 1:1 auto, die hoort wel thuis op de openbare weg, maar is, indien niet met verantwoordingsgevoel bestuurd, vele malen gevaarlijker dan een RC auto.

    Iemand die nu onverantwoord met een RC rijdt, zal dat waarschijnlijk ook op andere terreinen doen. Die racen net zo lief met een 1:1 speedboot tussen zwemmers door, of neem een andere situatie met een andere hobby. Door vast te houden aan alleen rijden op een circuit, straf je de mensen die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben, en risico's op ongevallen vermijden, en degenen die daar niets om geven gaan zich wel ergens anders mee vermaken, als ze met hun RC auto niet meer voor de deur mogen rijden, en nemen bij hun nieuwe hobby waarschijnlijk net zoveel risico als eerst met hun RC wagen.
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Tja, maar met toegeven van schuld moet je ook nog oppassen, anders gaan ze straks proberen om het prijsgeld wat door dit ongeluk 20 jaar later is misgelopen nog binnen te halen oid. :roll:

    Opeisen van de weg is uiteraard niet zinnig, maar 'openbare weg' is een heel ruim begrip.
    Mensen die een auto hebben welke geschorst is weten dit wel. Alle openbare parkeerplaatsen etc vallen hieronder. en als het aan de belastingdienst ligt zelfs de eigen oprit nog.

    Wat ik gewoon knullig vind aan het hele verhaal is dat het zo gigantisch aangedikt overkomt, met een laag "I'll sue you" er overheen. kansloos gebeuren.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2014
  10. justme

    justme

    Lid geworden:
    30 okt 2013
    Berichten:
    121
    Veel gezeur over een rc auto maar iemand er wel eens overnagedacht wat die wielrenner op de openbare weg doet, die fietsen hebben geen verlichting reflectoren en een bel enz zover ik weet.
    En classicracer, hier in de straat bv rijden de fietsers als gekken maar er spelen ook kinderen, moeten die dan maar binnen blijven? mogen de wat oudere niet met rc auto's spelen. Zou ik dan ook niet af en toe een rondje op de straat mogen testen? Het is geen doorgaande straat of hoofdweg oid waar wij wonen, naar mijn mening mogen de fietsers zich wel aanpassen aan de buurt waar ze doorfietsen ik verwacht toch echt dat als ze mij of een kind zien spelen ze er rekening mee houden. Of hebben de fietsers die er in principe niks te zoeken hebben(meer sluiproute) meer recht om er te fietsen dan de kinderen die er wonen te spelen.
    Als preventie adviseur zou ik er eens overnadenken de wereld wat veiliger te maken tegen die idioten op de fiets die roekeloos rijden ipv te zeuren op die enkele rc rijder.
    Over egoïstisch gesproken ik vind je opmerkingen zeer egoïstisch.
     
  11. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Tsja dat je nu iets met preventie dingetjes hebt weten we wel , wederom geef je redelijk veel af op fietsers en ben je egoïstisch over het feit dat jij wel een testrondje wilt maken en dat dan de andere weggebruiker , de fietser, zich maar moet aanpassen , lekkere preventie !!
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2014
  12. justme

    justme

    Lid geworden:
    30 okt 2013
    Berichten:
    121
    Motorsport beter lezen ik ben geen preventie dinges ik had het over iemand anders.
    En is het niet egoistisch een ander de weg niet te gunnen. Lees eens beter voor je reageert
     

Deel Deze Pagina