Ik zeg nergens dat de openbare weg "opgeeist" wordt, enkel dat er op de openbare weg gereden wordt, als je dan gelijk de conclusie trekt dat wij de weg zouden opeisen is wel heel erg kortzichtig.
We zoeken al de meest afgelegen plekken op, maar als er onverhoopt toch verkeer aan komt gaan we uiteraard direct aan de kant en dan is er niets aan de hand.
Maar het gebeurt wel eens dat er een auto/fietser aankomt precies op het moment dat je als rc rijder bijvoorbeeld aan het draaien bent richting datzelfde punt.
Remmen gaat dan niet want dan sta je midden op de weg stil, maar gas bijgeven is ook geen optie want dan heb je alleen maar meer kans op ongelukken.
Dan is het de auto uit laten rijden naar de kant toe in 99% van de gevallen zien de andere weggebruikers dat je dat goed bedoelt en die houden zich dan ook even in zodat wij uit de weg kunnen gaan, in die andere 1% van de gevallen rijden ze gewoon door of gebeurt het zelfs dat de andere weggebruikers gas bij geven, daar kun je als rijder op zo'n moment helemaal niks aan doen.
En ja, dan kan het helaas een gevaarlijke situatie opleveren, wat tot nu toe gelukkig vrijwel niet is voorgekomen, hooguit 3x in het afgelopen jaar, en ja ik ben ook gelijk van mening dat dat nog steeds 3x te veel is.
Overigens is dat wel ook voor mij de reden dat ik enkel nog offroad ga rijden, zoek gewoon afgelegen bouwterreinen of braakliggend terrein oid op waar ik kan rijden zonder het risico een aanrijding te veroorzaken met andere weggebruikers want die rijden daar niet