Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ja, erg leuk project.

    Zodra mijn SuperGee2, #2 klaar is. Zal ik eens kijken of ik ook iets in elkaar kan gooien. Heb nog wel een paar mislukte vleugelhelften over ;)
    Eens kijken of ik daar iets leuks mee kan maken.

    ps: Waar blijven de foto's?
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Als eerste: Vergeet die tekening die ik eerder geplaatst heb. Klopt geen snars van !! Ik kan beter zonder tekening bouwen en meer op gevoel.

    De staart die erop zat heb ik vanmiddag weer eraf gehaald omdat die in verhouding veel te klein was. Wat me opviel is dat de delen die eerst in de porieenvuller gezet waren en daarna met CA gelijmd waren heel snel en veel te gemakkelijk loslieten.

    Het kielvlak zit er weer op zoals je op de foto kan zien. Van het staartdeel zal ik later detailfoto's plaatsen.

    Vandaag met weegschaal in de binnenzak naar Krikke. Een 8mm balsa plankje woog tussen de 64 en 152 gram. Wat een verschil. Ik heb de lichtste meegenomen. PLnkje kost 3 euro en daar kan een hele vleugel uit. Die 15 euro is dus haalbaar.
    Omdat de koorde 12cm is moet er een strookje van 2cm tegenaan. Dat komt heel mooi uit want dat lichte balsa is ook heel kwetsbaar en helemaal als de eindlijst zo dun is. Daarom wordt het strookje van 3mm harder balsa. Dit voorkomt ook hopelijk dat de eindlijst gaat golven.
    De vlugel bestaat uit twee middendelen van 30 cm elk en twee tippen van elk 15 cm. Spanwijdte wordt dus 90 cm. De twee middenstukken zijn recht en dat schuurt lekker makkelijk. Dat was de reden om ze deze vorm te geven.
    [​IMG]

    Op de zijkant worden de prints geplakt. Knip niet precies het profiel uit maar een rechthoek er omheen. Dit voorkomt het vervormen bij het opplakken. Als het erop zit snij je met een mesje het rofiel eruit.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu denk je dat het een hele klus is om alles in profiel te schuren. Dat dacht ik ook. Maar het zijn zulke kleine delen en het lichte balsa is zo zacht dat het allemaal zo gepiept is. In 5 kwartier had ik een berg houtkrullen en 3 delen klaar!!!
    [​IMG]

    Het begint erop te lijken. Zal ik de tippen ook afronden of zal ik ze in deze trapeziumvorm houden?
    [​IMG]

    Ik heb de vleugel nog niet gewogen maar ik denk dat ik er straks nog wel gaten in maak en alles bespan met oralight.

    Ik hoop dat hij straks leuk vliegt. Ik heb zo'n plezier in het bouwen dat eigenlijk het hele project voor mij al niet meer stuk kan 8)
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    afronden! afronden! afronden! :D,
    maar dat is mijn mening :lol:

    Ziet er al mooi uit. Nou wil ik ook eigenlijk gelijk beginnen, maar zoals eric goed benadrukt, eerst maar de supergee afmaken.

    Zoals bij dat ding op die 1e link idd gaten erin maken om hem lichter te krijgen en dan oralight erover wordt wel mooi denk ik.
    Dat van die poriënvuller had ik ook ontdekt. Ik zag bij jou al de dikke CA staan, die werkt prima voor balsa. Ik heb laatst bij de reparatie van mijn quickflick op een paar plekken extreem dunne ca erin laten lopen, die trekt echt helemaal het balsa in, echt supersterk! Ik vind het ook wel cool dat er zo'n rookwolkje vanaf komt, ziet er gelijk wel sterk uit :D
     
  4. peytr

    peytr Guest

    In Amerika is men ooit begonnen met een klasse onder de meter, dat is de Mosquito class <700mm. Niet echt een succes geworden, omdat het eigenlijk verrekte lastig is om iets te bouwen dat behoorlijk vliegt op die maat. Maar 't kan wel en het is hoe kleiner hoe mooier, wat mij betreft.

    Iemand gaf aan dat de AG04 > AG11 een mooi profiel is voor een dergelijk kistje en dat is waar. Om goed te vliegen moet je echter wel rekening houden met een noodzakelijk laag gewicht. Natuurlijk is dat een open deur, maar het tikt extra door omdat die Drela's geen erge hoge Cl max hebben en omdat je geen flaps op zo'n klein dingetje toepast. Ik gebruik zelf daarom juist op de hele kleintjes weer wat dikkere profielen (7 a 8%) omdat de vleugelweerstand relatief kleiner is. (anders gezegd: de parasitaire weerstand is relatief hoger). Je gooit daardoor per definitie weer wat minder hoog en dus wil je graag minimum sink. Mijn beste heeft een mod SD 7037 8%. Ik heb ook hele dunne profieltjes gebruikt (tot minder dan 6%) en dat vliegt heel leuk, maar de 'hang' is minder. Ook lastig stijf te krijgen natuurlijk.

    Succes Theo. Alleszins leuk dat soort kistjes.

    PS Voorzijde afronden zodat de achterlijst langer is dan de voorlijst, altijd goed. Profiel in het niets laten weglopen zodat het vleugeleinde dunner wordt (kan over de laatste centimeters. Volgens Drela moet de achterzijde vervolgens (zij het met een veel kleinere radius dan de voorzijde) afgerond worden. Bij commerciele modellen zijn dat meestal van die sexy puntjes, maar dat schijnt alleen de tip vortex maar aan te jagen. En je kunt je voorstellen dat dat nogal doortikt bij zo'n klein vleugeltje. Kijk even naar de achterzijde van de apogee.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik wil het "simpel" houden, dus ik ga voor een AG12 profiel, geen mod's of verlopen en niet al te dik.
    De middelste 2 12 bij 30 en de buitenste 2 12-8 bij 17,50, scheelt niet veel met die van jou theo ;)
    En ik ga nog meer van je afkijken, maar dat vind je wel goed toch ;)

    <100 gram lijkt me goed haalbaar, moet mijn staartstok nog wel wat lichter worden, want met 6mm koolstof gaat dat niet lukken... nog steeds niet naar de hengels gekeken.

    Heb je nog wat meer dimenties van de staart delen? Ik ben nogal nieuw in dit dlg gebeuren, en dat lijkt mij nogal belangrijk.

    Gaten in de vleugel en ora light lijkt mij ook de manier, + een beetje kookstof/glasmat rond het gooi "stokje" om de kracht te verdelen.
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    We zijn weer wat verder. De vleugel is aan de voorkant afgerond en we gaan gaten maken. Hiervoor gebruik ik een cirkelsnijdertje die voor een euro of 6 te koop is. Echt handig!!
    [​IMG]

    Al die gaten leveren toch weer 5,1 gram winst op. Dat weegschaalthe wat je ziet is te koop op marktplaats voor 23 euro inclusief batterijen. Weegt tot 600 gram en is ook aan te bevelen. Ook makkleijk voor het mengen van epoxy.
    [​IMG]

    Alle vleugeldelen worden eerst koud op elkaar gelijmt. Op advies van Peytr heb ik een V-stelling per vleugelhelft van 10cm. Dit leek mij in eerste instantie erg veel maar nu ik de vleugel af zie valt het wel mee.
    De versterking heb ik alsvolgt gedaan.
    Met een ijzerzaagje zaag je een sleuf in de vleugel. Daarin lijm je een plaatje 0,6mm multiplex of ander stevig meteriaal. Dit doe je bij iedere knik.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet de kale vleugel er dan uit. Hij weegt in dit stadium 41 gram.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu allles nog bespannen met oralight. Ik heb zo'n vreselijke hekel aan bespannen omdat ik nooit het beoogde resultaat bereik. Stront, stront jalours ben ik op mensen die in een oogwenk een vleugel mooi strak en zonder naden bespannen. Ik heb over dit vleugeltje 3 uur gedaan en ben er helemaal niet te spreken over.
    Het gewicht van de vleugel is met 10 gram toegenomen tot 51 gram.
    [​IMG]
     
  7. peytr

    peytr Guest

    Chique Theo!

    Wat betreft die V-stelling nog even: Ik was me niet bewust van het feit dat er een meervoudige V-stelling in kwam, dan kan het vaak wel wat minder. Maar V-stelling kost erg weinig en geeft een prettige besturing. Volgens diverse schrijvers is het negatieve effect van V-stelling slechts pro rata met het verlies aan horizontaal geprojecteerd oppervlakte. Daar staat tegenover dat in bochten en grotere V-stelling weer winst levert. En daar verlies je toch meestal de meeste hoogte. Het ziet er in ieder geval erg 'kloppend' uit. Gewicht is ook netjes!

    PS

    Naar mijn idee precies goed, die tips. Niet naar nul terug, maar iets overhouden. Ga je helemaal naar 0 koorde dan doet dat stukje niks meer, maar ook het daarachter liggende, omdat er bij langzaam vliegen al veel lucht over het 'ontbrekende' deel weglekt. Verlies van drukverschil manifesteert zich dan over een groter deel van de vleugel. Zo is het (volgens mij dan) beter :D
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik heb de vleugel even met tape op de romp geplakt op de plaats waar ik denk dat hij zou moeten. Ik wou eens zien of ik met het zwaartepunt een beetje uit kwam. Om de definitieve plek te bepalen zou ik dan nog een beetje kunnen schuiven was het idee.
    Aai, met de 4 Nimh celletjes is hij veel te neuslastig. De vleugel zou dus verder naar voren moeten. Om gewicht te sparen lijkt het me beter om er een lipo in te doen.
    Kan ik volstaan met 1 cel lipo of moet het met twee en een schakeling ertussen?

    Het hele model weegt zoals op de foto met alle RC op de accu na 88,8 gram. Met lipo kom ik dus ook over de 100 gram uit. Dat was niet de bedoeling :oops: maar voor het eerste model ook weer niet slecht. Ik was immers bij een streefgewicht van 95 gram ook uitgegaan van een spanwijdte van 80 cm.

    [​IMG]
     
  9. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey theo,

    Mooi project... Echter kan je onder de 100 proberen te blijven door 1 lichte lipo cel te gebruiken uit je mini delta! Die wegen toch erg weinig. Ook nog leuk als je lipo in andere DLG's wil de 300 mha lipo's van ACW 8,25 dollar voor een
    3cell pakket. (ps. ik kan wel voor je bestellen als je paypal niet werkt)


    Groeten Vincent..
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ziet er echt leuk uit zo! ben beniewd hoe hij vliegt.

    1 cel lipo moet ook kunnen, dat wil ik in ieder geval ook gaan proberen.
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Theo,

    Het model schiet al lekker op zeg. En het gewicht is niet zo slecht.

    Van de Bruto had ik nog wat vleugeldelen liggen. De buitenste twee panelen maken samen een mooi vleugeltje van 90 tot 100 cm.

    [​IMG]

    Bij het wegen van de delen schrok ik toch wel even. Totaal 62 gram aan balsa. De deeltjes zijn alleen geschaafd dus er gaat nog wel wat af. Maar 62 gram komt nog niet in de buurt van jouw 46 gram (vleugel zondergaten). Maar ik ben er achter, het vleugel oppervlak is wat groter dus meer hout. Het opp. van jouw vleugel ligt op ca. 10 dm2, de bruto deeltjes zijn samen bijna 14 dm2. Dus het gewicht van 62 gram is lang nog niet zo slecht. (10/14)*62=44 gram. Ik twijfel nog of ik het middendeel ook recht zal maken. Ik denk wel dat ik er een enkelvoudige V-stelling wordt.

    Frans
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Theo, 88,8gram ex accu betekent 97, gram met accu als je de zelfde als mij zou gebruiken. Mijn kokam 145mah 1s met stekkertje en een printplaatje (kan er nog af ;)) weegt op mijn "groffe" weegschaal 8 gram. zoals ik eerder al zei nooit last mee gehad met een jeti ontvanger (mzk quadra is lichter en geeft zelf al aan dat het goed op 1s werkt dus dat zou redelijk ideaal zijn).
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Hij heeft gevlogen!!!!!
    Eerst nog even een stukje bouwverslag.

    Heb je dat ook wel eens dat je denkt dat je lekker bezig bent en dan ontdek je te laat dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat?
    Nou ik heb dat nogal eens. Zoals bij de vleugel. Ik denk ik boor even snel twee gaten voor de 3mm breekboutjes. Mooi aan de bovenkant van de vleugel twee plaatsen uitgekozen en boren maar!!
    [​IMG]

    En dan ontdek je dat je precies door de versteviging geboord hebt :|
    [​IMG]


    [​IMG]
    De vleugel komt op een vleugelzadel van balsa. De gaten voor de breekbouten heb ik eerst op een afvalstukje gemaakt. Eerst boren en dan draad erin tappen. Vervolgens met CA verterken. Dit werkt wel bij mpx maar niet bij balsa want de bout kreeg je er niet in na het uitharden. Toen heb ik het geprobeerd door de bout in te vetten en deze met normale witte houtlijm er in te zetten. Na het uitharden zat de bout goed vast en kon ik hem er mooi uitdraaien.
    Bij het vleugelzadel ging dat ook werken echter het achterste boutje zat toch te vast en er brak een stuk balsa af. Ik heb het opgelost door halfweg een stukje 2mm mpx in te lijmen en daar het draad in te tappen.
    [​IMG]

    De staart heeft weinig uitleg nodig. De stuurlijnen verdwijnen mooi in de buis. Daar waar de lijnen het carbon raken heb ik ter geleiding een heel klein stukje plastic binnenkabel gelijmt om doorschuring te voorkomen.
    [​IMG]
    De inbouw met als stroombron een 160Mah lipo.
    [​IMG]
    Dit is het dan geworden. Even de zender erbij om aan te geven hou klein hij eigenlijk is. Het gewicht bedraagt 98 gram.
    [​IMG]
    Als werpstift heb ik een 2mm carbonstaafje in de vleugel gezet.

    Nou, gisteravond was het dan zover. Rond 8 uur in tussen de buien door nog even naar het veld. Het was bijna windstil. Eerst een handstartje. Geen probleem. Je merkt direkt hoe licht zo'n ding is. Nog eens een handstart maar dan met wat meer vaart. Bochtje vliegen en landen. Uitslagen zijn goed.
    Dan maar eens de eerste draai. Ook prima. Wil bovenin wel graag op z'n rug. Dat kan de wind zijn natuurlijk. Ik vind hem iets teveel zakken en er zit in sommige vluchtfasen naar mijn gevoel te weinig "glij" in. De vluchtjes duren tussen de 30 en 45 seconden. Dat is niet slecht maar het moet veel beter. Met wat klein trimwerk heb ik nog een tijdje staan gooien want als je eenmaal bezig bent ........
    Het is net of je een stuk papier weggooit. Voor je gevoel heb je niets in handen! Werphoogte geschat op 12-15 meter.
    Ik denk dat ik nog een beetje moet stooien met de instelhoek. Tevens is misschien het stabilo te groot? Daar moet Peytr eens naar kijken als hij wil. Ik zal binnenkort de maten eens op papier zetten

    Al met al kan je natuurlijk nog weinig zeggen na een paar vluchten onder deze omstandigheden. Wel staat vast dat alles sterk genoeg is voor volle kracht DLG. Nu nog het fine-tunen.
    Ik hou jullie op de hoogte van verdere vorderingen. Ik heb in ieder geval een basis waar ik volop mee kan experimenteren.
    LEUK MAN :lol:
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Theo,

    Gefeliciteerd met de eerste geslaagde vluchten.
    Vluchtjes van 30 tot 45 seconden vanaf zo'n 15 meter hoogte is echt niet slecht, zeker met het weer dat we nu hebben.

    Groet

    Frans
     
  15. peytr

    peytr Guest

    @ Theo:

    Die tijden zijn lang niet slecht. Het feit dat ie niet helemaal lekker glijdt heeft mogelijk iets te maken met de door je gekozen koorde. Als ik me niet vergis dan zit je aan de wortel al op iets van 12 cm en dat is weinig. Je kunt zo'n ding wel langzaam laten zakken maar glijden (maw de glijhoek) krijg je bij dat lage gewicht niet veel beter. Maar het is geenszins gek voor zo'n pukkel, toch?

    Hou dat ding in ieder geval heel tot en met 11 juni, want wat we zo naar elkaar schrijven is niet veel waard in het licht van een vergelijkend veldtestje, dus laten we het daar maar op aan laten komen. Gewicht is toch wel erg netjes, vind ik hoor!

    Staart veel kleiner lijkt me niet, maar geef de maten eerdaags eens door.

    Al met al kun je met dat ding lekker thermieken wanneer je em er direct in kunt smijten, lijkt me. En het ziet er erg smakelijk uit.
     
  16. peytr

    peytr Guest

    @ Frans

    Volgens mij heb je daar juist een heel mooi vleugeltje. Lijkt een beetje op de Bug-vleugel, die ook een soort van overdreven eliptisch koorde verloop heeft. Een zo groot mogelijke wortelkoorde (16 -18 cm, wat mij betreft) draagt bij aan de zweefeigenschappen. Het wat hogere gewicht wordt waarschijnlijk wel gedekt door het grotere oppervlakte.
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Peter,

    Heel houden tot 11 juni?? Mwah ik denk dat ik tegen die tijd alweer een tweede / derde gebouwd heb.
    Ben al bezig met een ander vleugel met een zoals jij al aangaf grotere koorde.

    Nu nog mooi weer :wink:
     
  18. peytr

    peytr Guest

    Tot en met stelde ik voor :D .

    Ja, jij zet ze rap in elkaar......eigenlijk moet ik nu ook nog even aan het plakken. Ik heb nog een paar van die lichte skyshark stokjes liggen. Iets van 8 gram of zo.....hmmm. Moet ik toch maar eens even de stapel met balsa door :D . Morgen eerst even naar Dortmund :p.
     
  19. dentompie

    dentompie Guest

    Heel mooi gebouwd en zo, maar, waarom bouw je niet gewoon een apogee?
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Als je mijn eisen aan het begin van dit draadje leest zal je zien dat de Apogee daar niet in past. Daarbij komt dat ik net als veel modelbouwers eigenwijs ben en denk sommige dingen anders/beter te kunnen. Hebben we niet allemaal de drang om een eigen iets in het model in te brengen?
    Ik vind het heerlijk om bij een eigen idee de probleempjes die je tegen komt op te lossen. :wink:
     

Deel Deze Pagina