Hij heeft gevlogen!!!!!
Eerst nog even een stukje bouwverslag.
Heb je dat ook wel eens dat je denkt dat je lekker bezig bent en dan ontdek je te laat dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat?
Nou ik heb dat nogal eens. Zoals bij de vleugel. Ik denk ik boor even snel twee gaten voor de 3mm breekboutjes. Mooi aan de bovenkant van de vleugel twee plaatsen uitgekozen en boren maar!!
En dan ontdek je dat je precies door de versteviging geboord hebt :|
De vleugel komt op een vleugelzadel van balsa. De gaten voor de breekbouten heb ik eerst op een afvalstukje gemaakt. Eerst boren en dan draad erin tappen. Vervolgens met CA verterken. Dit werkt wel bij mpx maar niet bij balsa want de bout kreeg je er niet in na het uitharden. Toen heb ik het geprobeerd door de bout in te vetten en deze met normale witte houtlijm er in te zetten. Na het uitharden zat de bout goed vast en kon ik hem er mooi uitdraaien.
Bij het vleugelzadel ging dat ook werken echter het achterste boutje zat toch te vast en er brak een stuk balsa af. Ik heb het opgelost door halfweg een stukje 2mm mpx in te lijmen en daar het draad in te tappen.
De staart heeft weinig uitleg nodig. De stuurlijnen verdwijnen mooi in de buis. Daar waar de lijnen het carbon raken heb ik ter geleiding een heel klein stukje plastic binnenkabel gelijmt om doorschuring te voorkomen.
De inbouw met als stroombron een 160Mah lipo.
Dit is het dan geworden. Even de zender erbij om aan te geven hou klein hij eigenlijk is. Het gewicht bedraagt 98 gram.
Als werpstift heb ik een 2mm carbonstaafje in de vleugel gezet.
Nou, gisteravond was het dan zover. Rond 8 uur in tussen de buien door nog even naar het veld. Het was bijna windstil. Eerst een handstartje. Geen probleem. Je merkt direkt hoe licht zo'n ding is. Nog eens een handstart maar dan met wat meer vaart. Bochtje vliegen en landen. Uitslagen zijn goed.
Dan maar eens de eerste draai. Ook prima. Wil bovenin wel graag op z'n rug. Dat kan de wind zijn natuurlijk. Ik vind hem iets teveel zakken en er zit in sommige vluchtfasen naar mijn gevoel te weinig "glij" in. De vluchtjes duren tussen de 30 en 45 seconden. Dat is niet slecht maar het moet veel beter. Met wat klein trimwerk heb ik nog een tijdje staan gooien want als je eenmaal bezig bent ........
Het is net of je een stuk papier weggooit. Voor je gevoel heb je niets in handen! Werphoogte geschat op 12-15 meter.
Ik denk dat ik nog een beetje moet stooien met de instelhoek. Tevens is misschien het stabilo te groot? Daar moet Peytr eens naar kijken als hij wil. Ik zal binnenkort de maten eens op papier zetten
Al met al kan je natuurlijk nog weinig zeggen na een paar vluchten onder deze omstandigheden. Wel staat vast dat alles sterk genoeg is voor volle kracht DLG. Nu nog het fine-tunen.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere vorderingen. Ik heb in ieder geval een basis waar ik volop mee kan experimenteren.
LEUK MAN :lol: