Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. dentompie

    dentompie Guest

    Hmmm en die zijn dan? Het enige verschil dat ik opmerk is dat de koorde iets groter is en er een dubbele knik in de vleugel zit...

    maar die koolstofbuis en dat hout tesamen kost toch wel meer dan 15 euro?

    Zou je eens eventueel met een fotootje kunnen uitleggen hoe je de werppin aan de vleugeltip vastgemaakt hebt? Ik heb een beetje schrik het profiel teveel om zeep te helpen indien ik daar bvb. langs de 2 kanten een glasmatje opleg.
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    ik denk dat je de Apogee400 bedoelt?
    http://www.flyecm.com/inventory/default.asp

    Tja dat is dus schuim met rovings, kevlar en de hele mikmak nog meer wat ik juist niet wil. De prijs past ook niet helemaal.
    Ik kom net over de 15 euro maar blijf onder de 20!!!

    De werpstift is er gewoon ingelijmt. Even aan de boven en onderkant een stukje mpx ter versteviging. Over dat profiel om zeep helpen zou ik me niet te druk maken. Het gaat slecht om de laatste centimeter aan de tip en daar zit amper profiel in.
     
  3. dentompie

    dentompie Guest

    Dag Theo,

    Die versie van FlyECM is een commerciele versie van:
    http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/markdrela_apogeehlg.htm

    Dit is een mini HLG (eenvoudig om te bouwen tot DLG indien je er een kruisstaart van maakt) ontworpen door Mark Drela. Grootte 80 tot 100cm. Er staan 2 plannen op: een voor glasvezel (of hoe noemt dat allemaal) én een voor een eenvoudige balsaconstructie zoals ik op http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34976 bezig ben!

    Indien je het precies nabouwt is die apogee met dat profiel waarschijnlijk vrij ideaal, gezien het ontworpen is door een expert aerodynamica :)
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vandaag naar de Intermodellbau te Dortmund geweest, man ben blij dat ik zit. Blijft toch het bijna ultieme luilekkerland voor de modelvlieger. Natuurlijk allerlei leuke spulletjes gekocht. Ook voor het mini-Dlgtje.

    @Peytr,

    Goed gegokt met die koorde. De wortel is 170 mm en loopt via 145 op de knik naar 90 aan de tip. Totaal zo'n 13.7 dm3. Let wel ik moet de tips nog afronden. Zal het gewicht van de vleugel ook een beetje lager van worden. Tot aan de knik AG03 en vanaf de knik naar de tip verlopend naar AG11. Ik denk dat als je de vleugel over die van een Apogee houdt deze niet veel zal afwijken.

    Het gewicht wil ik nog verlagen door het "frezen" van blinde gaten in de onderkant van de vleugel.
    Ik heb een soort bovenfrees gemaakt van een oude Speed 600 (je weet wel zo'n motor met remschoenen). Als het geval klaar is en werkt post ik natuurlijk een paar foto's.

    Groet Frans
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vanavond weer even staan smijten. Ik heb onder de vleugel bijna 2mm aangebracht om de instelhoek te verkleinen. Vliegt nu stukken beter!
    Voor de launch gebruik ik een preset op de zender en dat gaat super. Wderom onder niet ideale omstandigheden een recordvluchtje van 55 seconden gehaald.
    En er zit nog meer in :)
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hier wat foto's van het bovenfreesje voor het maken van blinde gaten in een balsa vleugel.

    [​IMG]
    Het freesje bestaat uit een Speed 600. Op het asje is een aluminium schijfje gemonteerd. Op het schijfje is met CA schuurlinnen gelijmd.

    [​IMG]
    Met epoxy is een geleidingsplaat op de motor bevestigd.

    [​IMG]
    De plaat is enkele millimeters groter dan het grootste gat.

    [​IMG]
    Geleiding van de frees met een triplex plaat.

    [​IMG]
    De plaat wordt met balkjes zo opgehoogd dat er 1,5 á 2 mm ruimte ontstaat tussen onderzijde freeskop en onderplaat.


    [​IMG]
    De vleugel wordt op zijn kop onder de geleiderplaat gelegd. Met een stuk achterlijst de voorlijst van de vleugel ondersteunen. In het gedeelte waar de gaten moeten komen ligt de bovenzijde van de vleugel nu netjes aan op de plank.

    [​IMG]
    Dit is een test stukje. Het aanbrengen van de gaten is werkelijk kinderspel. Binnen 20 seconden is een gat gemaakt.
    Ik schat dat één gat een gewichtsbesparing zal brengen van 1 á 1,5 gram.
    Voor mijn vleugel zo'n 10 tot 15 gram.

    [​IMG]
    Hier een doorsnede van het teststukje.

    [​IMG]


    Deze opstelling is echt eenvoudig te maken.
    Alles wat je nodig hebt is wat triplex een paar blokjes vuren hout, een oude speed 600.
    Het schuurkopje is het misschien het minst eenvoudig.
    Heb je een draaibankje is die zo gemaakt.
    Maar ook is het kopje te maken van een propmeenemer o.i.d.

    Morgen het schuurlinnen vernieuwen en de gaten in de vleugel maken.

    Groeten

    Frans
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    netjes hoor. Ik heb alleen een dremel, dat werkt ook wel handig :D
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Frans,

    Geniaal!! Zal wel lekker stoffen al dat gefrees.
    Niet in de tuin te zijn vanwege gaslucht en niet op de hobbyzolder vanwege stof.
    Lekker gezonde hobby :lol:
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    O ja vergeten te vermelden. :roll:
    EEN STOFZUIGER. :idea:
    Zo'n ding heb je echt nodig anders heb je direct stoflongen. :D

    Frans
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    De gaten zitten in de vleugel. De gewichtsbesparing is 10 gram, en de vleugel delen wegen nu 56 gram.
    Ik denk dat de gaten nog wel een millimeter dieper kunnen, maar de besparing is hiermee minimaal en met deze dikte blijft er tenminste nog een redelijk stevige bodem over.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu verder met het schuren van de tippen.

    Frans
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hoei, Fancy 8)
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vanavond weer aan het gooien geweest. Als je ook eenmaal bezig bent vergeet je de tijd en voor je het weet sta je in het donker te gooien. En dan nog denk je na iedere worp..... nog één keer en dan ga ik naar huis, en nog één keer...... en nog één keer en........ :lol:
    Vluchtjes van 45 sec zijn geen uitzondering meer maar de 1 minuut kan ik maar niet halen. 58 sec is het record.
    Ik verlies voor mijn gevoel veel te veel in het eerste gedeelte.Van de werphoogte ben ik snel de helft kwijt en het laatste deel van de vlucht duurt meestal 30 seconden.
    Ik ben flink bezig geweest met instelhoek en zwaartepunt maar kan nog niet de ideale instelling vinden. Bovenin wil je graag zo lang mogelijk vliegen om de kans op een belletje te vergroten en daar verlies ik dus het meest.

    Hoe snel verleg je je grenzen. Mijn doel was een minimale dead airtime van 45 seconden en een week later wil ik persé over de minuut!!!

    Snel m'n tweede vleugel afmaken en kijken wat dat doet
     
  13. Fire-Fly

    Fire-Fly

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Leiden
    Hallo allemaal

    ik zit er ook aan te denken een mini DLG te bouwen.
    maar gebruiken jullie ook rolroeren want volgens mensen van m'n club komt een DLG zonder rolroeren en met V-stelling snel op z'n kop terecht na de worp.
    Is dit bij jullie ook zo?

    Alvast bedankt
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Onzin. Ik vlieg tot nu toe alleen maar met een Quickflick. 1m20 span en enkel hoogte en richtingsroer. Volgens mij stuurt ook niemand TIJDENS een worp bij met zijn rolroeren lijkt mij! Als ie op z'n kop komt ligt dat aan je werptechniek. Als je net begint en je probeert hem te lang vast te houden, dan gebeurt dat vast wel een keertje (mij ook gebeurt), maar daar leer je snel van.

    Oftewel: naar mijn mening heeft het op zijn kop geraken van een DLG tijdens de lancering niks met het hebben van rolroeren te maken..

    Hebben die mensen van jouw club zelf een DLG?

    Oh ja, Ik weet jouw vliegtuig achtergrond niet, maar als je nog niet zoveel gebouwd en gevlogen hebt, is het misschien makkelijk om ietsje groter te bouwen. Zit je ook wat ruimer in de keuze van ontvanger, servoos en accu.
    Tip: Quickflick. Bouwplannen kan je gratis downloaden en die gast is er al zo'n tijd mee bezig, dat de laatste versie al weer een stuk beter zal zijn dan die van mij.

    Alle info en plans:
    http://pldaniels.com/flying/models/qfii/


    van die heeft ie ook "short kits" laten maken:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=395169

    oh ja, hij is ook nog bezig met een 40" (1 meter)
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=465248&highlight=quickflick
     
  15. Fire-Fly

    Fire-Fly

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Leiden
    bedankt voor je antwoord

    ik vlieg op het moment met een easystar en een riser (2m electro zwever) en ben ook een trainer aan het bouwen met een brandstof motor.
    ze zeggen dat hij om kan rollen dordat de staart door de staart door de kracht van de worp buigt en daardoor een rol maakt.

    Groeten tom
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hebben ze zelf een DLG?

    Zoals gezegt. Een DLG kan bij een foute worp omrollen, maar dat heeft dus niks te maken met het wel of niet hebben van rolroeren.
    Met rolroeren is het eventueel wel makkelijker om het vliegtuig nog te redden uit zo'n rol.
     
  17. Fire-Fly

    Fire-Fly

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Leiden
    ja ze hebben een DLG, met rolroeren
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Fire-Fly,

    Wat een broodje aap verhaal. Rolroeren of niet heeft geen bal te maken met het op zijn kop draaien tijdens de start.
    Ik heb een Gambler zonder rolroeren en dat ding kan je gewoon niet fout weggooien.

    Dat een DLG op de kop draait heeft, volgens mij, alles te maken met het kielvlak/richtings roer. Dit stuurvlak moet ook aan de onderzijde uitsteken om tijdens de start de gewenste stabiliteit te geven. Hieraan kan je een DLG ook het eenvoudigst herkennen, afgezien van de werppen dan. DLG's hebben altijd een soort kruis-staart.

    Ooit een DLG gezien met een gewoon kielvlak/richtingsroer?

    Lees het draadje over de Bug eens door. Hier is men bezich een Bug uit te voeren met een kruisstaart. De Bug heeft met de standaard V-staart de vervelende eigenschap om bij een DLG start, jawel, naar een kant weg te rollen.

    De Quickfly is een prima eerste DLG-kist, en de tekeningen zijn zoals Sietse al schreef GRATIS, we blijven Hollanders toch.
    Hoewel niet gratis is de Gambler van WrightbrothersRC (VS) ook een prima keuze. Beide modellen zijn ook minder kritsch wat besturing betreft. Hoewel je wel kleine servo's nodig hebt hoeven dit niet van die micro exemplaren te zijn. Hitec HS-55 voldoen prima. Ontvanger bv MPX pico-3/4 en een ontvangeraccu van 4 x 400 mAh GP NiMH cellen.

    [​IMG]



    Frans
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn Quickflick is helemaal een "beginnerskist" qua setup!

    2 Conrad vervoos van 9 gram (2x 5 euro)
    12 gram 6 kanaals ontvanger
    4 minipenlites 900mah. (gaat nooit leeg :D).
    Kan nu veeeeeel lichter. LOL
     
  20. Boxed

    Boxed

    Lid geworden:
    3 aug 2004
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Groningen
    Laat ik als dat ene clublid ook maar een reply posten.

    Ik waarschuwde Tom (fire-fly) ervoor dat als een DLG een buigzame staart heeft hij bij de worp op z'n kop kan draaien. Ik wilde er alleen voor waarschuwen dat de staartboom goed stijf moet zijn.
     

Deel Deze Pagina