Hier wat foto's van het bovenfreesje voor het maken van blinde gaten in een balsa vleugel.
Het freesje bestaat uit een Speed 600. Op het asje is een aluminium schijfje gemonteerd. Op het schijfje is met CA schuurlinnen gelijmd.
Met epoxy is een geleidingsplaat op de motor bevestigd.
De plaat is enkele millimeters groter dan het grootste gat.
Geleiding van de frees met een triplex plaat.
De plaat wordt met balkjes zo opgehoogd dat er 1,5 á 2 mm ruimte ontstaat tussen onderzijde freeskop en onderplaat.
De vleugel wordt op zijn kop onder de geleiderplaat gelegd. Met een stuk achterlijst de voorlijst van de vleugel ondersteunen. In het gedeelte waar de gaten moeten komen ligt de bovenzijde van de vleugel nu netjes aan op de plank.
Dit is een test stukje. Het aanbrengen van de gaten is werkelijk kinderspel. Binnen 20 seconden is een gat gemaakt.
Ik schat dat één gat een gewichtsbesparing zal brengen van 1 á 1,5 gram.
Voor mijn vleugel zo'n 10 tot 15 gram.
Hier een doorsnede van het teststukje.
Deze opstelling is echt eenvoudig te maken.
Alles wat je nodig hebt is wat triplex een paar blokjes vuren hout, een oude speed 600.
Het schuurkopje is het misschien het minst eenvoudig.
Heb je een draaibankje is die zo gemaakt.
Maar ook is het kopje te maken van een propmeenemer o.i.d.
Morgen het schuurlinnen vernieuwen en de gaten in de vleugel maken.
Groeten
Frans