Onze nieuwe watervogel: de IBIS, incl. bouwverslag drijvers

Hoi,

Vandaag even met de zaagmachine in de weer geweest.

Ik heb nu voor beide drijvers de indekking van de onderzijde gezaagd en geschuurd. Ik heb voor de indekking 3 mm hobby-triplex vann de GAMMA (dat zeg ik ;) ) gebruikt. Dat is nog best flexibel :)

Ik heb alle maten iets te ruim genomen, zodat ik straks de onderzijde mooi aansluitend kan schuren.

Op de foto zie je een setje voor een drijver ...

IMG_4567.jpg

Eerste stappen hierna:
- intrek-moertjes plaatsen
- onderzijde indekken
- "glassen"
- roertje maken
- drijvers laten spuiten

Wordt vervolgd.

Grtz,
Menno

Hoi,

de drijvers moeten zo langzamerhand afgewerkt worden, want 17 april komt gestaag dichterbij :)

Ik moet ze natuurlijk wel op tijd bij m'n maatje inleveren, want hij moet ze spuiten. Daar kan ik niet te laat mee aankomen ...

Vandaag eens even gekeken hoe we met de steunen gaan uitkomen als de drijver met de step 1 cm achter het zwaartepunt zou liggen. Moet lukken, let op: het toestel komt nog een 8 cm hoger te liggen.

IMG_4568.jpg

De plaats waar het onderstel wordt vastgezet even afgetekend, hier ga ik 3 mm intrekmoertjes voor gebruiken.

IMG_4569.jpg

De intrekmoertjes zijn voorzien van een beetje epoxy, waarna ze op hun plaats zijn gezet. Ik heb ze aangetrokken met 3 mm boutjes, om de balsa drijvers niet te beschadigen heb ik er een stukje 3 mm balsa en 3 mm triplex tussen gedaan.

Daarna flink strak aangedraaid, zodat de intrekmoertjes goed in het hout zitten. Later lijm ik er een 3 mm hard balsa stukje overheen, zodat ze er nooit meer kunnen uitvallen.

IMG_4571.jpg

Hier zijn de 3 mm balsa strookjes over de intrekmoertjes gelijmd, accuutjes erop voor het gewicht. Op de voorgrond (onder het glazen blokje) liggen twee x twee plaatsje 6 mm balsa te drogen.
Hiervan wordt het neusje van de drijver gevormd, d.m.v. snijden, schaven en veel schuren, wordt weer een lekker klusje :evil:

IMG_4572.jpg

Nou moet ik nog iets verzinnen om een roertje te bevestigen. Enkele posts terug liet ik al zien dat ik daarvoor een neuswiel houder voor heb besteld.
Ik denk dat ik een 4 mm asje maak, dit onderaan omzet en er een koperen vaantje aan maak, wat ik vervolgens vastsoldeer.
Hier boor ik een gaatje in, waaraan het roertje kan worden bevestigd. Zo kan het roertje mooi scharnieren. Een schetsje maakt het wat duidelijker ...

Untitled-1-6.jpg

Morgen verder met de indekking van de onderzijde van de drijvers. Dan glassen en dan naar de spuiter :)

Grtz,
Menno

Ik ben ook nog maar even aan 2 drijvers begonnen voor de Fourstar 60.

Weet niet of ik ze al klaar heb in 3 weken maar in ieder geval voor september.:mrgreen:
Te veel projekten in moment.

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Johan,

beter teveel projecten dan dat je niet bedacht krijgt wat je wil bouwen :mrgreen:

Mooie set, is dat een eigen tekening of iets bestaands ?

Grtz,
Menno

Met hulp van mijn tekenaar nu bestaand.:mrgreen:

Is afgeleid van een heel oude tekening en heel eenvoudig en snel te bouwen zo.
Hij heeft geen rondingen , alles recht uit recht aan.:D

Door dat je de ophanging bijna als laatste doet is hij heel makkelijk op elk model aan te passen.

Met 95 cm lengte passend voor 1,6m trainer zoals de Calmato.
Of onder de Trainer 1600.

Mvg Johan

Hoi,

jaja, die Johan gaat ook lekker door :thumbsup:

Ik ben vandaag ook weer even bezig geweest met de drijvers.
Van de eerste drijver is nu de achterzijde ingedekt.

IMG_4573.jpg

Na drogen ben ik verder gegaan met de voorzijde van de drijver. Het indekken van de voorzijde heeft nogal wat voeten in aarde, althans als je wil zorgen dat alles netjes aansluit dan he ;) Maar goed, na veel prutsen met elastieken en op het puntje van de neus een klem is het dan toch gelukt :)

IMG_4574.jpg

Morgen verder met drijver twee ...

Grtz,
Menno

Schiet de jouwe al op Menno ?

Mijn drijvers gaan snel .

full

een carbongestel van PT-Model moet ik nog ergens vinden .
Over al niet op voorraad. :confused:

Mvg Johan

Hoi Johan,

jij gaat ook als de brandweer :thumbsup:

Nou bouwen die drijvers van jou ook wel erg makkelijk zo te zien. Er zitten geen lastige rondingen in enzo ...

Ik heb de eerste drijver klaar op schuren na, de tweede komt vanavond aan de beurt, dan het onderstel. Moet wel opschieten want de 17e komt hard dichterbij !!

Grtz,
Menno

:idea::idea:

Wist je dat de timmerplaat van de Gamma ook perfect met een scherp hobbymes te snijden is ??
Gaat vaak voor rechte stukken ( spanten enz. ) véél makkelijker ;)

Hoi,

@Dirk: dat doe ik ook regelmatig gaat inderdaad goed. Enig nadeel is dat je hobbymessen er wel snel bot van worden ... Maar ... ze verkopen tegenwoordig bij de Action een heel mooi afbreekmes (stalen schacht met een kunststof & rubber handvat) voor euro 1,12. Voor die prijs doen ze er ook nog 5 reserve messen bij :) Kijk, dat noem ik nou leuk voor weinig !!!

Vandaag ben ik even naar het veld geweest en heb de IBIS z'n maiden kunnen geven :yes: In eerste instantie leek het op niets uit te lopen, ik had een rare vorm van storing. Later bleek het vervangen van de ontvanger de oplossing te zijn.

Een clubmaatje heeft even geholpen met het afstellen en laten inlopen van de motor, dat ging prima. Daarna een ontvanger kunnen lenen van een ander clubmaatje en hij heeft 'm ingevlogen.

Bleek prima te gaan en ik heb 'm na een paar minuten overgenomen. De kist vliegt heel gemoedelijk, maar ja dat is te verwachten met een trainermodel.

De motor zou voor het mooie iets meer domping mogen hebben, is makkelijk op te lossen met een paar ringetjes.

Toen ik wilde landen, moest ik de kist bijna drukken om te kunnen landen, ding bleek heel behoorlijk door te zweven :)

Afijn, ik kan verder met de drijvers. Wel lekker dat ik de kist al even heb kunnen vliegen voordat ie op drijvers komt :thumbsup:

Grtz,
Menno

Hoi,

wat foto's & filmpje van gisteren.

Net uitgepakt en bezig met het voorbereiden & tanken:

DSC08210.jpg

Zender aan en clubmaatje John zal 'm wel even aanslingeren, we hebben eerste de OS even wat afgesteld en een klein beetje in laten lopen. Motor bleef mooi op temperatuur:

DSC08211.jpg

Nog een beetje afstellen ...

DSC08214.jpg

en dan is ie klaar voor de maiden, clubmaatje Dennis vliegt 'm even in. Ik heb 'm na een minuut of twee overgenomen, de IBIS vloog erg makkelijk. Bij het landen moest ik 'm echt drukken om het toestel aan de grond te krijgen :)

Geslaagde maiden: paar kleinigheidjes aanpassen en verder aan de drijvers bouwen :)

Grtz,
Menno

Haaaa Menno,
Gefeliciteerd.... mooi veldje daaro! Dus daar gaan we klassiek fladderen!
Oef! April nadert rapjes. Kist moet klaar. Gauw folien. Gaat een mooie dag worden.

Tja... Korte starts... je kan nooit en te never startvermogen genoeg hebben?! Jawel!?
Hatori is het devies. Zekerweten. Stil en powerfull...

Met zulks een lichte IBis (IPod..) kan je aan de prop gaan hangen, en met drijvers eronder vast achteruit inparkeren.:mrgreen:

Gr Bas

haha Bas,

nou ... jij zegt het ;)
Een clublid heeft een IBIS gehad met een OS .46 en die kon er meskant mee vliegen :hammer:

Maar zonder gekheid: de OS MAX .40FX is meer dan genoeg voor deze kist :yes:
Ik twijfelde eerst aan de motor vanwege de straks er onder te monteren drijvers, maar nu ik ermee op het veld heb gevlogen ben ik van mening dat dat makkelijk moet kunnen :thumbsup:

Grtz,
Menno

Hallo Menno,
Met dat vermogen zit dat wel snor. Dat was me duidelijk bij het filmpje :-D

Overigens... bij HobbyKing heb ik drijvertjes besteld. (twee weekjes terug)
Wellicht voor onder de Stik of de modified Calmato. Ben al blij als ik tijd heb om ze eronder te schroeven.

Via het forum heb ik nog een nette 50SX op de kop kunnen tikken.
Maar ook nog een fijne Saito 82a op de plank. Die laatste zwiepert een forse prop. Dat kan alleen maar uit met drijvers (te korte pootjes)
De Calmato is zwaarlijvig 3kg!
Iets voor het najaar mee te gaan doen. Ik krijg helemaal de kriebels van dat watervliegen... lijkt me geweldig!
Gr Bas

Ha Bas.

Ik krijg ook helemaal de kriebels van dat watervliegen, vooral van die visioenen.
Zwembroek, zwemvliezen, duikpak, snorkel en de föhn van mijn vrouw!

Mvg Pascal.

Hoi Johan,

jij gaat ook als de brandweer :thumbsup:

Nou bouwen die drijvers van jou ook wel erg makkelijk zo te zien. Er zitten geen lastige rondingen in enzo ...

Ik heb de eerste drijver klaar op schuren na, de tweede komt vanavond aan de beurt, dan het onderstel. Moet wel opschieten want de 17e komt hard dichterbij !!

Grtz,
Menno

Johan gaat gewoon recht door zee!

Back