Ooit zag ik een heli... jeugdsentiment

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
Ik ben even mijn tekst kwijt... (geen zin om iets te schrijven)

DSCF4942B.jpg

DSCF4944B.jpg

DSCF4945B.jpg

DSCF4946B.jpg

De smerige en veroeste rotoras van enkele bladzijden terug, nu halverwege restauratie.

DSCF4947B.jpg

DSCF4948B.jpg

DSCF4949B.jpg

Rotoras en tuimelschijf, next step.

DSCF4955.jpg

DSCF4956B.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Verreweg het meeste metaal is schoongemaakt, ingevet en ingepakt.

DSCF4969.jpg

Nu kan ik zo langzamerhand beginnen met de heropbouw. Verschillende onderdelen bij elkaar zoeken, nogmaals goed schoomaken, licht invetten en afmonteren.

Brandstof tanks, next step.

Het gaat hier dus om de schaal tanks die aan beide zijden boven aan het frame hangen. Eén exemplaar moet gedeeltelijk opnieuw worden verlijmd. De lijm was daar half los, dus ik heb het helemaal losgepeuterd om de verbinding opnieuw te kunnen maken. Dat hij losliet wat geen wonder. Ik dacht eerst dat de tank was gevuld met brooddeeg met maanzaad, daar leek het sterk op. Het is gelijmd met een epoxy lijm die al aan het uitharden was. Feitelijk te laat om nog te gebruiken dus, maar in ongeduld dus toch nog gebruikt.

Deze foto is al na het uitslijpen van de oude lijmresten.
P1000242.jpg

Het opnieuw lijmen met tussentijdse afwerkingen.
P1000247.jpg

P1000248.jpg

P1000249.jpg

De twee helften weer op elkaar gelijmd.
P1000251.jpg

P1000268.jpg

P1000259.jpg

P1000266.jpg

P1000254.jpg

P1000253.jpg

Verder als dit gaat de serie niet. Omdat ik verder geen tijd meer had zijn de tanks na het afwerken ingetaped en gelijk gespoten. Dit ligt nu te drogen.

Een klein stapje verder.

Voor het eerst sins pak hem beet 15, 16 jaar schilder ik dunne lijntjes uit de hand. OF WAS HET AFGEPLAKT! Of was het afgeplakt zo strak.....nou...eu...nee dus. Ik was toen mede door geklier met de pols en een elleboog wat ik toen nog niet had, heel wat vaster in de hand. Maar ook het gebrek aan het onderhouden van die vaardigheid zal beslist meetellen.

Mijn eveneens 15, 16 jaar oude voorraad Humbrol verf was nog goed en na stevig roeren weer klaar voor gebruik. Ik heb de randen en de spanbanden waar de tank mee vast zit (in werkelijkheid) aluminiumkleurig geschilderd. Op de foto's komt dat door de flitser niet echt goed naar voren, maar ik maak ze nog wel eens overnieuw bij daglicht.

P1000341B.jpg

Het is ook te zien dat de tanks niet helemaal koosjer zijn en de kwast flink aan het verharen is. En dat :bad-words: zie je altijd lang na het schilderwerk... [tekst afgekeurd wegens verregaande immoraliteit]

Maar goed er moet toch nog een laag blauw worden aangebracht.

P1000342.jpg

P1000343B.jpg

De volgende stap is een moeilijke, de blauwe band en de tekst BELL 47G moeten er op. De originele decals heb ik niet en het is nog maar de vraag of die nog verkrijgbaar zijn. Wel imitatie via Helioldie. Maar imitatie is niet origineel dus kan ik het ook wel op mijn manier doen. Ik heb er ergens op die stoffige rommelzolder van mijn modelbouwherinneringen en ervaringen vast nog wel iets voor liggen. Bovendien wil ik de teks niet in het zwart, maar in het blauw. Ik denk dat dit mooier zal zijn. Er komt ook niet de bekende dubbele band op, maar slechts 1 band in de hoogte van de letters.

P1000347.jpg

Na de tanks, die makkelijker zijn te schuren en schoon te maken mocht het mis gaan, heb ik een poging gedaan voor de deur en raamrubbers van de cabine.

P1000340.jpg

P1000339.jpg

Bibberig detail.....

P1000344.jpg

P1000345.jpg

Wat overigens opvallend is aan de foto's is het doorschemeren van het oude HB logo door de blauwe metallic lak. Maar alleen als ik een flitser gebruik. Zo op het oog of op foto's bij daglicht zie je het niet...raar. Mogelijk gaat dit weg als ik de binnenkant van de cabine wit schilder. Ik wil dat doen om de oude lagen die ik er niet goed af kon krijgen te verbergen.

Ik zit ook nog te twijfelen over de kleur van het raamwerk in de deur. In de weken van afwezigheid uit dit topic heb ik vele foto's van echte Bell 47G's gezocht en grondig bekeken. Bij sommigen is het zwart, bij anderen is het de basiskleur van de helicopter. In mijn geval zou dat dus wit moeten worden. Of orange, de kleur van de deur.

Een kleine fotoloze update. Lance03 heeft nog een oude Bell aangeboden waarmee de sponsorlijst van dit project weer vergroot. Het lijkt er op dat deze helicopter de nog ontbrekende onderdelen gaat invullen op de elektronica na.

Als dat zo is dan rest nog de elektronica. En juist dit kan nog wel eens het allermoeilijkste gaan worden. Een advertentie op helioldie leverde tot nu toe ook weinig op. Overigens is die site ook bar weinig actief. Het aantal restaurateurs van al dan niet vliegende antieke rc helicopters is kennelijk op de vingers van 1 hand te tellen.

Dat wil niet zeggen dat er geen aanbiedingen zijn geweest omtrent de elektronica. Ik heb er juist veel gehad, veel meer dan de helicopter en haar onderdelen zelf. Echter... wel voor de hoofdprijs. Pak hem beet van 250 (niet werkend) tot 600 euro (werkend / nieuwstaat) voor de komplete set. Nou ammehoela. Buitendat ik dit idioot duur vind zit dit bedrag bij lange niet in het budget. Het mag wel wat kosten, maar het moet wel in de hobby sfeer blijven. 5 tientjes voor die oude rotzooi, wand dat is het feitelijk, vind ik mooi zat. En dan moet het er nog goed uitzien ook.

In hiermee leer ik weer iets nieuws in de modelbouwwereld. Ik had verwacht dat zenders met bijbehorend spul als de Robbe Mars, Promars, Luna en Mars Rex veel meer waarde zouden hebben dan het Graupner spul uit dezelfde tijd. Dit omdat Graupner niet compatibel is met het nieuwere spul en Robbe tot de dag van vandaag nog gebruikt kan worden met ontvangers en servo's van nu.

Marcel, het klinkt misschien wat lullig, maar zo bedoel ik het niet:

Als ze niet van Graupner zijn (en dat zijn ze niet wand die hebben nooit rode servo's gemaakt) dan heb ik er geen belangstelling voor. Ook al werken ze 100% en kan ik ze gratis krijgen.

Deze helicopter zal nooit meer vliegen, maar moet dat in principe wel kunnen. Het gaat hier om een restauratie project waarbij het van belang is dat alle gebruikte onderdelen op de accu's na orgineel moeten zijn.

De originaliteit staat voorop. Nu lukt dat nooit voor 100% maar het doel is wel dit tot zover mogelijk te proberen. Het probleem hierbij is ook nog eens de exentrieke manier van servobevestiging, namelijk door de behuizing heen. Deze servo's zouden dus Graupner 05, C05 of CL copieën moeten zijn om na overspuiten als replica te kunnen dienen. Maar dan nog als laatste redmiddel.

De laatste weken, zeg maar gerust maanden, is het flink stil geworden rond mijn Robbe Mars project, de Float Spitfire en in deze Graupner Bell 47 draad. Dit heeft te maken met mijn verhuizing en de voorbereiding ervan. Ik sta daar namelijk vrijwel alleen voor en wegens gebrek aan budget kan ik niet even een verhuisbedrijf laten komen. Overigens vertrouw ik die ook niet mijn studio toe. En zeker het kapitale en loeizware Allen & Heath console niet. Ik heb nu 5 weken om het nieuwe huis zover te maken dat ik er slapen, douchen en eten kan. De rest komt wel als ik er zit. Tevens moet het huidige huis klaar voor transport worden gemaakt terwijl het toch funktioneel blijft. Dat kan, maar dat vergt een flinke voorbereiding. Vandaar dus mijn radio stilte.

Er staat tegenover dat ik daar een mooiere plek heb, ook voor de hobby. En ik zit zo'n 15 tot 16 kilometer dichter bij Brutus zijn helivliegschool die nu wel te befietsen is. Met een modelbouwwerkplaatsje kan ik over een aantal weken beter uit de voeten dan nu de spitfire en de helicopter half in de gang en in de kamer te maken.

EDIT: mensen die iets aanbieden, bijvoorbeeld een T14 zender of servo's, het kan even duren voor ik antwoord geef. Dit geld ook voor PB's. Ik kom namelijk in een ander provider gebied dus het kan zijn dat ik enkele weken helemaal geen internet meer heb. Ik weet van te voren niet hoe dat uit komt. Einde edit

Samen met wat nieuwe onderdelen waaronder de felbegeerde originele uitlaat (zie enkele posten terug) gaan we dus straks vrolijk verder.

Wat ik er nu nog aan heb gedaan is het voorzichtig uitvijlen van sleuven en gaten waar lak in is gekomen en waar paspennen in moeten. Van het paswerk heb ik even een kiekje genomen.

Hier is ie:
P1000430.jpg

Die rode "schuifservo's" zijn met alle waarschijnlijkheid Microprop servo's. In hun tijd waren dat DE servo's. Ik heb er ook nog een stel liggen maar tegenover de servo's van nu zijn het maar middelmatige servo's. Niet zo gek sterk en vrij traag maar "toen" moesten we het er mee doen en het werkte ook. We hebben destijds vele uren gevlogen met deze servo's.

Hoi,

ik vond in mijn schroeven bak nog 2 originele bouten voor de welbekende grijze graupner servo's. Als je er belang bij hebt stop ik ze in een enveloppe naar jou gericht. Ik heb er nix meer aan.

Steven

IM000021.JPG

Hoi Supertanker,

Gisteren kwam ik nog mijn oude "getunede" rotorkop van het apparaat tegen.
Van deze kop zijn de paddelstangen uitgeboord om ze lichter te maken, waardoor het geheel vroeger een stuk levendiger reageerde op stuurkommando's. Met deze kop heb ik het grootste gedeelte van zijn vlieguren gedraaid. Er zitten nog twee goede rotorbladen bij. Van beide is het nokje wat het omhoogklappen van het blad verhindert, afgebroken, maar om eerlijk te zijn: dat waren ze al vanaf het begin, en ik heb er nog zeker twee jaar mee doorgevlogen. Belang bij? je mag het voor nop op komen halen. Laat het even weten als je er geen belang bij hebt, want anders gaat het de vuilbak in.

Groet, Bert

PS: je bent van harte weklom op het vliegschooltje!

Alles is welkom!

Ik zie deze post nu pas terwijl hij er al een week staat. Schande, dat zouden ze moeten verbieden.

Ik heb vorig weekend nog even op een zondag bij Oldeberkoop rondgetoerd rond half 2, maar ik kon het niet vinden. Mogelijk heb je me gezien. (hoewel jij mijn motor niet kend, maar ik reed met de helm open (zwarte Nolan N102 "politie" helm) dus het zou kunnen)

Alles is welkom!
Ik zie deze post nu pas terwijl hij er al een week staat. Schande, dat zouden ze moeten verbieden.
Ik verplaats het draadje met plezier naar de schaalafdeling voor je, maar heb volgens mij nooit een reply van je gehad op mijn verzoek per PB.
Ik hoor het wel.

M.vr.gr.
Eric

Ik weet het Erik, om eerlijk te zijn ben ik helemaal vergeten om daar ooit op te antwoorden. Ik weet niet wat het best is, het is een brandstof heli, maar een bouwverslag is het niet, het is een restauratieverslag dat, lijkt mij, toch een heel aander verhaal is dan een bouwverslag. Een schaalheli ... tja dat is het ook niet echt, het is meer semi-schaal, het idee zit er wat in. Ik zou hele ritsen grove fouten kunnen opnoemen aangaande het "schaal" zijn van de Bell 47.

Misschien is het wel het beste om de titel van "bouwverslagen" aan te passen naar "bouw en restauratieverslagen" en hem dan daar in te zetten.

Doe maar wat je goed dunkt, het zal wel goed komen denk ik.

Hoi,

Mail me maar even via www.helischool-oldeberkoop.nl voor de locatie, want we zitten een kilometer of 8 verderop tegenwoordig. Want we waren dat weekend en rond die tijd wel degelijk in bedrijf.

Groet, Bert

P1000464.jpg

Ik zit ter plaatse op het nieuwe adres en er is nu ook internet. Maar na een verhuizing is het altijd een zootje en er moeten nog veel kleine dingetjes "even" gebeuren. Zo moet "even" de nieuwe werkplaats voor de helicopters worden gemaakt. Ik heb daar al het gemeubelte voor dat "even" moet worden in elkaar gezet. Daarvoor moet er "even" wat ander spul naar zolder worden geplaatst. Maar voor ik begin moet er "even" een lamp worden geplafonneerd en hiervoor moet ik eerst "even" een betere en mooiere schakelaar halen bij de bouwmarkt op de fiets omdat de motor "even" weg is voor groot onderhoud. Heerenveen is smal, maar lang en ik zit in het zuiden en de bouwmarkten... je raad het al... Het is dus "even" fietsen, 5 kilometer enkele reis wel te verstaan. Maar eerst even "even" wat boodschappen doen, je moet ook eten nietwaar?

De Bell moet dus nog "even" in zijn doos blijven zitten.

Back