Op de Wasserkuppe

tsja,, moet je geen kist van peter kopen :lol:
had ik ook met mn twaspi, had hem gekocht, moest eerst allemaal stekekrs ertusssen solderen voordat die uit elkaar kon, vliegt wel goed toch die fireworks?? ik vond het alleen niet fijn gooien ;)
Het is al opgelost, alles past makkelijk in de auto, met de FW gemonteerd bovenop. Ik geloof dat ik nu 13 vliegtuigen in de auto heb liggen, niet gek.
De fireworks vliegt uitstekend, en ik vind hem wel fijn gooien. Ik gooi er loeihoog mee. Een dezer dagen ga ik met Berrie's RAM eens uitvinden hoe hoog precies.
We beginnen in de regen :(
Nog een uurtje later?? Anders pakken we eerst het museum even mee, lijkt me een mooi moment om even op adem te komen van de rit.

Laat eens wat foto's zien als je terug bent. Altijd leuk.
Alvast een klein beginnetje dan. De voorpret is ook altijd al leuk :).

71334a007a2674cff.jpg

71334a007a2723c92.jpg

Eerst bij vlaggetje 1 Wubbe oppikken, dan bij vlaggetje 2 Berrie, Meylink, Prop-er en nog een maat aanhaken en dan gas op de plank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem een grote pop-up tent mee. Daar kunnen alle modellen en tassen in schuilen.

Vroeg eruit = vroeg naar bed

;)

Het was geweldig!

We begonnen in de regen maar hebben 3 dagen heerlijk gevlogen. Heerlijk die combinatie van helling- en thermiekvliegen.
Fotor heeft zo'n 1,5 uur aan video geschoten....

De Sniff is heeft zijn maiden gehad op de Weihersberg en is helemaal klaar voor het Vintage Glider Treffen.
Leon

Laatst bewerkt:
Een klein verslagje.
Woensdag zijn we na een kletsnatte maar vlotte rit aangekomen in het Rhon gebied. De Wasserkuppe hing met zijn hoofd in de bewolking, daar was weinig te doen. Gelukkig had ik ook nog iets uitgedraaid over de Weiherberg, een berg iets verderop. Daar bleek het wel vliegbaar te zijn door de lagere hoogte. De woensdagmiddag viel dus toch niet helemaal in het water. De Duitsers stonden lekker te schuilen, maar de gekke Hollanders gingen gewoon vliegen. We hebben nog prima lol gehad.

Donderdag werd besloten de Fuldaquelle op de Wasserkuppe te proberen. Deze helling bleek echter moeilijk te bevliegen en de lift was erg onbetrouwbaar. Plaatsen waar het ene moment stijgen zat konden seconden later flink dalen geven en rare turbulentie. Berrie heeft hierdoor een vliegtuig total-loss gevlogen, een flinke domper (die later is goedgemaakt ;)). We zijn dus toch maar terug gegaan naar de Weiherberg waar we de andere dagen ook gebleven zijn. De rest van de dag verliep schitterend, met een betrouwbaardere lift aan de helling en bizar goede bellen in het dal (met daartussen soms ook bizar hard dalen).

Vrijdag een dag met veel buien, maar net niet boven ons hoofd. Dreigende luchten, soms een straaltje zon, gedonder om ons heen maar slechts een paar spetters op de Weiherberg. We hebben nog erg leuk gevlogen die dag, voornamelijk aan de helling, maar soms ook wel verder het dal in. Mooie demo gehad van 2 ASK-21's van ca 4 meter. Na het eten zijn we met 4 man nog even doorgevlogen bij een ondergaande zon en zijn er wat parapente startjes gemaakt (jeetje, wat ging ik hoog, ver en dicht langs de bomen...).

Zaterdag was het niet veel meer. Prop-er was voor prive-zaken al zeer vroeg naar huis vertrokken, Berrie, Dennis en Arno konden 's morgens nog even vliegen, maar het was vrijwel dood, dus die vertrokken ook snel. Wubbe en ik hebben nog even doorgesmeten met de dlg's, maar aangezien er weinig kans op verbetering was zijn ook wij vroeg naar huis vertrokken. Helaas nog net even mijn mimi vernield door een lege accu. Wubbes schuld: we hadden net besloten te vertrekken, maar Leon moest zo nodig nog een keer gooien. Tja, dan mijn mimi er maar achteraan. Dat was dus net één keer teveel....

Ik heb helaas vrijwel geen foto's, maar ga morgen wel een videootje knutselen. Wordt uiteraard geplaatst.

Ik heb erg toegeleefd naar deze drie dagen, en mijn verwachtingen zijn weer overtroffen. Man, wat hebben we weer een geluk gehad met 't weer. Drie dagen wind, lekker verbrande snoet door 't felle voorjaarszonnetje, heerlijk gevlogen.

Het allerergste wat je maar kan verzinnen is een nieuwe kist maidenen op een helling die je niet kent. Je hebt een hoop geld betaald voor de kist, hebt er vele vele uurtjes aan gebouwd en verbouwd. En dan? Dan moet het maar.

Met knikkende knieen werd de GEM de helling af geworpen. Ik had het goed gedaan. De kist vloog voorbeeldig. Enkel de hoogteroercorrectie bij full flaps behoefde aanpassing. Ik heb er lekker mee langs de helling kunnen fluiten, en rustig thermieken in het dal. De landing bleken uitstekend te doen. Leuke kist, een echte aanader voor beginnende piloten die al wat easy glider ervaring hebben opgedaan.

De kleine 1,5m fox pitcheron was ook nagelnieuw. De eerste vlucht droeg de helling, zoals verwacht, onvoldoende, en was een buitenlanding noodzakelijk. Da's geen probleem op de Weiherberg, maar ik kreeg de snelheid er niet uit en moest na enkele passes uiteindelijk wind mee landen, waarbij de koolstof vleugelverbinder met een mooie knal brak. Nadat we bij Harry een verenstaalverbinder hadden gehaald, kon ik op het einde van de derde dag opnieuw een poging wagen. De wind was flink aangetrokken, en de Fox bleek uitstekend boven te blijven. De pitcheron aansturing voelde prima aan, en ik kon de kist goed besturen. Ik zou enkel iets meer authoriteit op "up" kunnen gebruiken. (Kwestie van 't zwaartepunt iets naar achteren verleggen). Wat mij en de anderen verbaasde was de enorme snelheid van dit kistje. Rollen en loopings gingen ook prachtig. Een hoop lol gehad. Uiteindelijk kwam ik vanuit de kom naast de helling wat rot uit, en belande achter de helling, en kwam er niet meer doorheen. De kist gleed af, en verdween uit het zicht richting het bos. Gelukkig de kist aan de rand van het bos gevonden met slechts wat kleine barstjes in de romp. (pfew)

Ik was blij dat ik de gebutste MPX Easy star glider meehad. Daarmee kun je zonder enige vrees elke nieuwe stek verkennen. Ik wist na een half uurtje snuffelen precies wat ik van een helling kon verwachten. Waar zit de opwaartse lucht? Hoe kom ik binnen voor de landing? Zit er wat thermiek in het dal? Waar zitten gevaarlijke plekken? etc.

We hadden een uitstekende plek in pension Rhönblick. Aardige mensen, scherpe prijs, een prima slaapplek, tien minuten van de Kuppe, parkeren voor de deur, en goed ontbijt.

Ik heb genoten! Hopelijk volgend jaar weer!

Filmpje! Wel even full-screen bekijken en boxen open natuurlijk :D.

Link

Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, je hebt deze vliegvakantie GEWELDIG vast gelegd!! Heerlijk om het zo allemaal weer terug te zien. Super bedankt!!

Werkelijk een prachtig filmpje! Zoals ik je al zij Raymond, je geeft mij telkens weer meer moed om verder te bouwen met jou filmpjes!

Dit filmpje is met liefde voor de hobby gemaakt:rolleyes:
Thanks! Dat zijn de echte complimenten :oops:.
Leuk dat iedereen het filmpje weet te waarderen. Zulke montages maken is een beetje een tweede hobby aan het worden. Het lukt steeds beter de gewenste sferen neer te zetten.

Back