Op de Wasserkuppe

ik ook, maar soms zag het er niet goed uit
nu om dit uur 11.05 goed weer aan de hutte, potdicht op de kuppe
afstand 10 a 15 km ong.
rare streek

is er voor elke windrichting wel een helling? zo ja... dan ga ik toch eens kijken voor de komende maand te gaan :)

Niet voor alle windrichtingen is er een helling.
De Abtsroda is vliegbaar van NO-NW. Mooi uitzicht, goede lift maar landen is wat uitdagender. Zie mijn filmpje van Fuldaquelle is vliegbaar met ZW wind. Wij hadden dit jaar niet zulke goede ervaringen op deze helling, onbetrouwbare lift en turbulente condities. Je staat wel redelijk dichtbij met de auto. Makkelijk landen.
De Weltensegler hang is vliegbaar met ZW-Z. Zelf geen ervaringen met deze helling.
De Westhang staat op deze site niet beschreven, bij het fliegerdenkmal. Is een stuk lopen met je vliegtuigen, maar wel mooi uitzicht en makkelijk landen. Ook hier heb ik zelf nog niet gevlogen.
De Weiherberg doet het met NW-ZW. Mooie stek, mooi uitzicht, goede helling en ook thermisch goed. Hier is het merendeel van mijn filmpje van dit jaar geschoten. Vanaf de auto ca 400 meter lopen naar de helling. Het is hier wat rustiger dan op de Wasserkuppe zelf.

Laatst bewerkt door een moderator:
dank je. weet je of de laatste helling toegankelijk is voor rolstoelers?
mijn vriendin gaat ook mee dan natuurlijk :)

Oei, dat zal niet meevallen. Bij de meeste hellingen moet je nog een stuk heuvelop lopen voor je op de vliegplek staat, vaak over niet al te effen terrein. Zo ook bij de Weiherberg, laatste 200-300 meter is (met een rolstoel) best steil over gras.

ah nja we zien wel , ik zal de manuele rolstoel dan ook maar int koffer steken voor oneffen terrein ;)

De Abtsroda is vliegbaar van NO-NW. Mooi uitzicht, goede lift maar landen is wat uitdagender. Zie mijn filmpje van [URL="
jaar[/URL]. Wat verder in het dal thermisch erg goed.
Deze?
ID33_3.jpg

Weet ik alles van:
1973 (hetzelfde kistje als afgelopen zondag, maar er zat toen nog witte zijde op vleugels en stabilo zat en ik had nog haar ....:mrgreen:):
304a13e2a6d91f1.jpg

je haar is misschien wel wat verandert, maar de berg niet erg denk ik :p

Ik ben net weer terug van een weekje Gersfeld met het hele gezin. De eerste keer met de kleine op vakantie, en dan schrik je dus behoorlijk van de stapel tassen en andere spullen als reisbedje en buggy die ook allemaal nog ergens een plekje in de ineens veel te kleine lijkende sedan moeten krijgen. Het is maar goed dat vrouwlief zo'n puzzelaar is, want ik had het allemaal niet meegekregen. Er moest immers ook nog een krat modelbouwspullen en drie toestellen mee...

Tweede pinksterdag zijn we 's middags naar de Abstroda getrokken. Eerst even de condities bekeken, en een vergunning gekocht. Er stond een stevige noordelijke bries, en ik was niet zeker van mijn zaak. Ik had nog nooit eerder op de noordelijke helft van de Abstroda gevlogen. Ik kreeg wat tips van ene Jan, die op dezelfde plek de dag ervoor een kist was kwijtgeraakt. Ik bekeek een aantal lanceringen, en het viel me op dat de kisten die links van mij werden gestart met het nodige gekraak al snel weer terug op moeder aarde waren, en de kisten die rechts van mij gestart werden, probleemloos het dal bereikte. Aan de helling zelf was vrijwel geen aufwind, die was zo'n honderd meter verderop wel te vinden, waar de bomenrij stopte.

Nog maar eens alle moed bijeengeraapt, toch nog even een aantal landingen bekeken, en toen de GEM gelanceerd. Het vliegen bleek geen enkel probleem. Ik hield de kist prima boven, en kon al snel wat eenvoudige figuurtjes proberen. Ik heb bij elkaar misschien een uurtje gevlogen, en de motor niet aangehad. (Berrie, je kan trots op me zijn, ik zat af en toe behoorlijk diep...)

Landen was lastig. Ik ging aan het einde van de korte landingsstrip staan, en liet de GEM naderen. Op het moment dat ik het gevoel had dat kist heel dichtbij was deed ik de flaps naar beneden. De kist remt echter zo sterk af, dat deze rechtstandig naar beneden komt, en achter een kleine helling uit het zicht verdwijnt. Je ziet dan net de laatste meters niet. De GEM had een behoorlijke tik gehad, want er waren twee vleugelbouten krom. De tweede landing was niet veel beter. Ook bij vluchten op de daarop volgende dagen bleek de kist gewoon te sterk af te remmen. (Flaps staan op mijn MX-12 op een aan/uit schakelaar) Ik zal de flapuitslag gaan reduceren om toch iets snelheid bij het landen te houden. Verder zal ik in het vervolg moeten proberen naast de landingsstrip te gaan staan. Zo heb je een stuk beter beeld (perspectief) van waar je kist zich nu precies bevind.

Op andere dagen met wind heb ik nog wat vlieguurtjes met de Easystar gemaakt. Deze was de eerste dag thuisgebleven, omdat één van de vleugelservo's bleef pendelen om het neutrale punt. Servo gedemonteerd, en het potje even schoongemaakt met wat alcohol. Toen deed 'ie het weer als vanouds. Het vliegen met dit kistje blijft lachen met een bonkje staal aan de romp. Helaas twee keer zonder waarschuwing loodrecht de helling in gedoken. De laatste keer was redelijk fataal. Bleek dat de gesoldeerde contacten op mijn ontvangeraccu waren losgekomen. (oorzaak of gevolg?) (Ik geloof dat N.P.S. mij daar al eens voor gewaarschuwd had...) Ik heb in het vakantiehuisje de accu en easystar weer gerepareerd.

Verder heb ik mijn nieuwe Easyglider helemaal vliegklaar gemaakt. De daarop volgende dagen was er geen wind, dus heeft deze niet kunnen vliegen.

We zijn natuurlijk op de dagen zonder wind er lekker op uit geweest in het Wildpark, prachtige wandelingen in de natuur, dagje Fulda, en natuurlijk lekker eten bij Hänchen Paula, het Rhönschafhotel, de plaatselijke Döner, en de Rhöngeiststube op de kuppe.

Al met al een geslaagd weekje, wat eigenlijk te kort is. Volgend jaar gaan we hopelijk lekker twee weken!

Vincent

Heerlijk muziekje heb je uitgekozen voor je filmpje!

Je hebt een flying special van Klemm zien vliegen. Was het de 4000 of de 5000?

Dat landen in de rotor herinner ik me nog wel van vorig jaar. Je kan veel dichterbij komen dan je denkt voordat je de rem open trekt. Je remt namelijk op het moment dat je in de rotor zit. Schiet niet op, je verdwijnt dan net achter de helling. Dat was/is best lastig landen met die wind.

Kijk, da's mooi. Ik vroeg me al af hoe die kist heette. Ik heb er even met m'n neus bovenop gestaan, en het moet de 4m geweest zijn. Prachtige bouwkwaliteit, en die kleine pylon is inderdaad onmiskenbaar Sport Klemm.

Het ding was trouwens niet vooruit te branden tegen de wind in. Ook landen ging de piloot niet al te best af, ondanks de prima werkende flaps. Kist had misschien gewoon wat (meer?) ballast nodig op dit soort tochtige dagen.

(Joe Satriani maakt idd vette muziek!)

Nog een kleine 2 weekjes en dan zal ik ook voor het eerst aan de helling vliegen, en dan wel meteen de Wasserkuppe :D

Mike

Hi, leuk die oude foto's. Hollanders kom je er vast wel tegen. Ik ga weer eens een klein weekeindje, helaas pas wel in october, zal wel niet al te warm weer zijn :D

Jammer Jeroen,

Vrijdag komt half Columbia terug van de WaKu.

;);)

Half Columbia is weer terug en het was er weer fantastisch!! Super weer gehad, eerste 2 dagen zo wat 30 graden als niet erboven en goede wind. Daarna minder warm, vandaag was het ijskoud, 13 graden en flinke wind (windkracht 4 a 5). Ook nog een dag gehad met uitschieters tot bijna windkracht 8.

We hebben weer erg veel plezier gehad! eind dit jaar of volgend jaar zeker weer!

Back