Op stapel : Robbe U-96

Hallo Raf,

Ik ben niet zo'n Gato kenner.
Ben deze boten eigelijk pas meer gaan leren kennen sinds ik met de modelbouw van u-boten ben gaan bezig houden.
Voor mij persoonlijk blijft de typ IIV U-boot de boot.

Voor al het model en de uitstraling van het schip.
Maar dat is zo als ik al schreef een persoonlijke voorkeur.
Gelukkig vind niet iedereen dat anders werd het een saaie boel :-)

Ik ben van plan om binnenkort weer eens langs mijn familie in de VS te gaan en ga dan zeker weer kijken op de Torsk.
Foto's in overvloed dan als ik terug kom.
Ik zal het dan met de tijd wel posten hier en dan kan ik "in opdracht" foto's maken van specifieke delen voor hen die dat willen.
In 2005 ben ik er nog geweest, maar ben toen niet er op geweest, tijd gebrek en mijn reisgenoote had er geen zin in...

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt:
full
k Hallo joris, ik heb gisterenavond nog wat zitten rommelen met daklood, misschien is dit een oplossing voor je zinkblokken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Das ook een idee!!!
Zelf had ik al zitten denken aan loodjes voor het balanceren van wielen.
Dit is alleen beter denk ik!

Bedankt Manfred voor het mee denken!!!:proost:

Groeten,

Joris

hallo joris

waarom moet het lood zijn ?????
giet hars weegt niets en geeft hetzelfde effect
je kan het gieten in welke vorm je ook maar wil
als je geen vorm in siliconen kan maken dan ka je een afdruk maken in kinderboetseerklei
het is dan wel een eenmalige vorm maar als je het origineel houd kan je zoveel afdrukken maken als je nodig hebt
en tegen een kost prijs van haast niets
het mengen is eenvoudig
1/1 verhouding van beide componenten
want als je lood overspoten is dan zie je geen verschil tussen lood en giethars

want al dat lood en messing maakt je boot wel kei en kei zwaar
als je der mee wil varen moet hij ook een klein beetje drijven niet ??????

groetjes raf
ik heb nog ergens een foto van mijn gato rompje

halo

hier een VII onder de frees om de vloed gaten te frezen
I1slYbz1wqmJmawSCU03ks3kskXL0003kskXLRFJK0sCi.jpg

pCoiaaQ2po0L1iXx0503ks3kskXL0003kskXLRFJK0sCi.jpg

en met zo een machientje is het makkelijker dan met een dremel

groetjes raf

Bedankt voor het mee denken Raf.

Ik denk zelf dat die paar stukjes lood niet echt een groot verschil zullen geven op het geheel.
En dan heb ik het probleem dat ik helemaal niets weet van gieten van hars.
Ook heb ik er helemaal niets voor in huis.
Zelf denk ik dat de oplossing van de kleine stukjes lood het mooiste en makkelijkste is.

Als de boot te zwaar wordt, dan scheelt me dat weer een duiktank!!! :p:p:p;)

Maar serieus, zelf denk ik dat een wat zware romp wat meer stabiliteit geeft.
Dit is niet verkeerd om dat de toren ook het een en ander aan gewicht boven de waterlijn bijdraagt.
Dit is een beetje gis werk van mijn kant om dat dit mijn eerste boot is...

Als het gewicht een (te) grote rol gaat spelen dacht ik er aan om wat drijf vermogen te maken door het toepassen van piepschuim o.i.d.

Helaas ben ik niet instaat om op het moment foto's te plaatsen, maar het geplamuur aan de kont gaat ook al aardig wegen...

Hoop niet dat mijn U-96 in een baksteen verandert die de vorm heeft van een type IIV-C...;) (zal wel mee gaan vallen)

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt:
Denk ik weer wat anders......;)

Douglas

Ik denk dat deze twee plaatjes dan vertellen waarom:

Bootje boven water:

DSC08497.JPG

Bootje onder water:

DSC08498.JPG

In de plaatjes zijn de punten V de aangrijpingspunten van de opwaartse kracht en G de aangrijpingspunten van de zwaartekracht. Het water duwt de boot omhoog en doet dat vanuit punt V. Het gewicht van de boot duwt hem omlaag en doet dat vanuit punt G. Hoe verder V en G uit elkaar liggen, hoe stabieler de boot. Aan de hoogte van punt V kan je bij bovenwatervaart redelijk weinig doen en bij onderwatervaart kan je wat aan punt V doen met schuim en de plaats van je WTC.

Je hebt echter wel behoorlijk wat invloed op de plaats van punt G. Hoe dichter bij de kiel, hoe beter. Je moet er dus voor zorgen dat het meeste gewicht onderin de boot ligt. En alle beetjes helpen daarbij. Neem geen grote accu het een hoog zwaartepunt, maar losse oplaadbare cellen en leg die zo diep mogelijk in de boot. Hang de motor/motoren zo laag mogelijk. Maak de opbouw zo licht mogenlijk (geen massief gietijzeren commandotoren dus :) ). Het lijkt mij bijzonder ergerlijk als je maanden of jaren met een boot bezig bent geweest en later blijkt dat ie als een dronken eend door het water waggelt doordat het zwaartepunt te hoog ligt.

Dus: maak de romp zo licht mogelijk en leg het gewicht dat je aan de romp bespaard hebt als lood in de kiel voor de meest stabiele boot.

Gelukkig is het bouwen van een duikboot niet zo simpel. Anders was het niet zo leuk ;)

Maar dit is toch redelijk basaal dacht ik zo :)

Deze was ik nog vergeten, want wat voor het rollen geldt, geldt natuurlijk ook voor het stampen.

DSC08500.JPG

Ahoi,

je gaat toch geen zinkanode's zelf maken? Kijk hier 'ns: ModelbouwShopFlevoland

Mocht je aspiraties hebben om zelf met hars te gaan gieten dan kan ik je daarbij wel op weg helpen. Neem eerst maar van me aan dat 't goedkoper is om die anodes te kopen dan om ze zelf te fabriceren.

Jos

Die laatste foto van Martijn, daar had ik dus last van met de Ohio. Als dat onder water niet goed is word het héél moeilijk trimmen hoor....

Douglas

Het is me het een en ander weer duidelijk geworden!!!
Thnx voor de uitleg Martijn!
Welk boek is dat waar je dit uit hebt?
Waar ik bang voor ben is dat de toren er voor zorgt dat het schip gaat rollen.
Nu is mijn WTC al verlengt dus dat is meer drijfvermogen.
Dus meer lood onder in.
Zou dus positief zijn....
Ik ben benieuwd waar mijn schip strand straks...

@Jos:
Bedankt voor de link, ik ga eens bedenken wat ik ga doen.
Kopen is makkelijk en maken geeft voldoening van het zelf doen.
Wat het gieten betreft, daar begin ik nu nog niet aan.
Eerst deze boot af en dan zien we wel verder maar bedankt voor het aanbod!

@ Douglas:

Ik nu ook!!! :-)

Groeten,

Joris

Waar ik bang voor ben is dat de toren er voor zorgt dat het schip gaat rollen.

Wat nou rollen, jij heb toch 2 schroeven??? Zal je weinig last van hebben. Maak je niet te druk om het gewicht, Je kan genoeg lood onderin plaatsen..... Enne, de echt rolde ook hoor.....

Douglas

De foto's heb ik gemaakt uit een vorige uitgave van dit boek:
Amazon.de: U-Boot-Modellbau: Konstruktion, Bau, Betrieb: Stephan Post: Bücher

Ik heb het boek van Norbert Brüggen zelf ook, maar dat ben ik even kwijt.

Modell-Uboot-Spezialitaeten: Buecher

Als de schroeven contra draaien zal je weinig last van het rollen hebben. Maar een boot met een hoog zwaartepunt wil ook wel rollen als je een scherpe bocht draait. Vind ik persoonlijk niet mooi. Hoewel het best natuurgetrouw zou kunnen zijn, blijf ik het geen gezicht vinden.

Je ziet bootjes met een hoog zwaartepunt ook geregeld 'waggelen' bij het opduiken. Het water moet uit de vrijvloedruimte onder het dek weg en dat veroorzaakt instabiliteit. Hoe lager het zwaartepunt, hoe minder last van dit verschijnsel.

Bedankt Martijn voor de info.

Ik denk niet dat het bij mijn U-96 een probleem zal hebben met het weglopen van water in de vrijvloedruimte.
Er zitten genoeg vloedgaten in de romp.
Zeker het achterschip is zo leeg als je het onderwater houd en dan er uit haalt.
Dit komt o.a. door de roosters die Mathijs heeft gemaakt voor mij.

Ik ga eens zoeken naar dit boek.
Lijkt me interessant.

Groeten,

Joris

Gelukkig werkt het uploaden van foto's weer na de tomeloze inzet van Robert! :p:proost:

Hier wat foto's van de voortgang van het achterschip.
De lijnen komen er aardig in nu.
Zo weer verder met schuren.

7972487de9d1035f4.jpg

7972487de9d1a6781.jpg

Nu nog wat gewichts besparen/afwerkend verder...

Groeten,

Joris

Hallo joris, het schiet al aardig op zo te zien, ik zou je niet al teveel zorgen maken over dat extra gewicht van je toren.
Simpelste manier om dat te controleren is gewoon wegen op een kleine weegschaal, in theorie zal je toren geen kilo's gaan wegen, het meeste gewicht ligt toch op het laagste punt.
Ik ben trouwens benieuwd wat je totale geschatte gewicht van je boot gaat worden, die van mij ligt ongeveer rond de 18 kg, genoeg voor een armverrekking als je ver moet lopen.
Ook nog even een foto van het nieuwe luik met hendel in de commandotoren.
full

Back