Op stapel : Robbe U-96

Hoi Joris,

De Robbe en Graupner assen worden zonder afdichting geleverd. Die zul je er zelf op moeten maken. Ik gebruik daarvoor een messing of kunststof bus die op de as past met daarin een 4x11 keerring. Goedkoop en robust.

160248b16778e7147.jpg

U 2540

160248b167789d171.jpg

U 31 in losse onderdelen

160248b16778c26f5.jpg

U 31 gemonteerd (hier dan een keerring met 6mm binnen uiteraard)

Er zijn wel hele mooie assen met keerringen, Raboesch heeft die tegenwoordig kant en klaar in hun programma.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thnx voor de info Lex.

Ik zal vertellen hoe het bij mij gaat worden.

Van af de motor loopt een as door de simmerring van het wtc deel naar het "natte" deel.
Daar zit een kruis koppeling en dan het tweede deel van de as.
Die gaat door de asbuis het achterschip uit naar de aspotsteun.
En dan eindigen we bij de schroef.
De asbuis zit dus in het natte deel van het schip.
Ik zie op de foto dat jij ook gebruik maak van water/gas koppelingen niet?
Die "witte" kunstof ringen zijn die "home made" of zo gekocht?
Ik zal zo foto's maken van mijn oplossing.

Groeten,

Joris
 
Laatst bewerkt:
Deel twee van de as afdichtingen.
Even voor dat ik weer ga werken de tweede asdichting op maat geslepen en ingelijmd.
Kan het mooi drogen als ik weg ben. ;)

79724863ed6e93c19.jpg


Groeten,

Joris

Lex,

Hier een foto die ik al had geplaats.
Op het moment iets verbouwd om dat de assen niet helemaal ïn-line" waren door dat ik nu het alu tech rek er in heb zitten.

Groeten,

Joris
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Joris,

De messing bussen zijn einddoppen voor 3/4 pijp, die zijn 11mm binnendiameter. De witte bus in de U 31 is eigen pruts uit Delrin.

Zo'n asconstructie met een tussenas in het natte deel heb ik ook toegepast in de Revell Gato. Werkt prima! Daar heb ik de motoren tegen de dop geschroefd en dicht de afdichting rechtstreeks op de motorassen af.
 
Heren, even putten uit jullie ervaring...

Ik kan misschien via Hein een duiktank regelen met 2 zuigers.
Voor de gegevens van de tank is o.a. nodig hoe groot de inhoud wordt.
Ik heb werkelijk geen idee hoe veel ml inhoud ik nodig heb voor mijn boot.
Zo als misschien al bekend is, is mijn boot verre van standaard.
Wat zou een goede inhoud zijn?
Ik zelf dacht aan iets in de richting van 850 / 900 ml...

Wat is jullie ervaring / mening???

Groeten,

Joris
 
hallo joris
in mijn u47 gaat 800 ml in en in de 2540 2 liter
zo heb je een gedacht
groetjes raf
 
hallo joris
in mijn u47 gaat 800 ml in en in de 2540 2 liter
zo heb je een gedacht
groetjes raf

Hallo Raf, waarom zit er in de U-2540 2 liter?
Hij is wel wat groter dan de U-47, maar toch ook weer niet zo veel groter?
Of geeft de WTC van de 2540 zo veel meer drijfvermogen?

Groeten,

Joris
 
Lex,
denk jij dat een 900 ml tank genoeg is voor een U-47 model van Robbe?
De boot heeft wel twee stukken extra WTC aan de WTC van de Robbe boot zitten.
Dat is dus extra drijfvermogen.
Die delen zitten wel tsjok vol met extra servo's, motoren en een waterpomp.
Dat is dus weer extra gewicht.

Is er een berekening voor of is het "gok" werk voor de RC boten.

Groeten,

Joris
 
Hoi Joris,

Om het zeker te weten kun je ook meten. Daarvoor moet de boot zover af zijn dat ze kan drijven, met zo goed als alle grote delen er al op. Dan de boot aftrimmen op de normale bovenwater waterlijn. Nu leg je lood op het dek totdat de boot op periskoopdiepte zweeft. Dat gewicht is dan de inhoud van de benodigde duiktank. Neem die dan 10% groter om wat reserve te hebben.

Ik heb zelf geen type VII maar je zou zo te horen met jou schatting van 900cc in de richting moeten zitten bij een iets grotere WTC.
 
Hallo joris

De berekening die je kan maken is het totale volume van je WTC omrekenen naar gewicht.
Immers als je totale gewicht gelijk is aan je volume dan is je boot neutraal in gewicht.
Dus in jouw geval neem je het totale volume van je wtc daar trek je het gewicht van alle apperatuur(inclusief het gewicht van je romp) vanaf dan hou je het gewicht over voor je ballasttank, de verhouding van water is 1 liter is 1 kilo.
Wel moet je rekening houden met iets meer volume van je ballasttank ivm verschillende typen water waar je vaart.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt, mijn ballasttank heeft een volume van ongeveer 1,5 liter
 
hallo joris

de reden dat er in de u2540 een 2 liter tank zit is dat ik deze boot als test platform gebruik voor electro apperatuur
het extra balast water dat ik dan kan in nemen is dan voldoende om grote zware stukken elketronica mee te nemen

als ik BV de oregon camera achter op de boot monteer op een support dan heeft de boot er geen moeite mee het gewicht dat er extra bijkomt te dragen
het is niet alleen de camera met support maar er komt ook een tegen gewicht loodje voor in de wtc te liggen om terug in evenwicht te komen

zo kan ik aan deze support verschillende buiten zaken hangen zonder dat er iets aan de boot moet veranderd worden
het duurt wel ietsje langer om te duiken daar ik wat meer water moet in nemen
groetjes raf
 
Beste Joris,

In onderstaande quote van MFR is er 1 foutje gemaakt:

De berekening die je kan maken is het totale volume van je WTC omrekenen naar gewicht.
Immers als je totale gewicht gelijk is aan je volume dan is je boot neutraal in gewicht.
Dus in jouw geval neem je het totale volume van je wtc daar trek je het gewicht van alle apperatuur(inclusief het gewicht van je romp) vanaf dan hou je het gewicht over voor je ballasttank, de verhouding van water is 1 liter is 1 kilo.

Als je de wet van Archimedes er op los laat kom je erachter dat je het volume van het deel wat boven de waterlijn uitsteekt moet bepalen.

Stel je nu eens voor dat het volume van de opbouw + het gedeelte van de WTC dat boven dewaterlijn (als het er uberhaupt is) uitsteek 1 dm is. Dan zul je je boot 1 kg zwaarder moeten maken om hem te laten afzinken. Dit betekend dat je 1 dm water (= 1 liter) in je tanks moet pompen. Het gaat dus om het volume wat boven de waterlijn uitsteekt.

Lex geeft in dit draadje een hele praktische methode om dit op juiste wijze proefondervindelijk te bepalen.

Ik heb overigens met mijn 2 meter lange U177 "slechts" 2x750 ml tanks ingebouwt. Dit is in mijn geval meer dan voldoende omdat mijn WTC aan de opppervlakte al volledig onder de waterlijn zit. Ik hoeft dus alleen het de waterverplaatsing van de toren en het dek te compenseren.



Groetjes:

Mathijs
 
Bedankt Mathijs!

Probleem voor mij op het moment is dat de boot alles behalven een waterdichte boot is.
Het blijft voor mij nu een beetje gis werk.
Ergens op het www heb ik gelezen dat iemand een Robbe boot had die met 750ml tank net niet onder ging.
Dus met verglijken en gissen ben ik aan de tank inhoud gekomen die ik nu denk.
Op het moment bezig met het periscoop systeem.
Als dat er in zit zijn de gaten voor de aandrijving daar van i.i.g. dicht.
Dan de asdorvoeringen en de roerstangen achter.

Dan pas is de boot water dicht (als het goed is....)

Groeten,

Joris
 
Joris wat je ook zou kunnen doen (als dat wel mogelijk is), is alles wat boven het water uitsteek, de toren, dek, kanon, e.d. in een netje te doen en deze vervolgens te wegen met zo'n veer. Als je het hele zaakje vervolgens onderdompeld in water (sloot of bad) en je weeg het dan opnieuw zul je zien dat het minder lijkt te wegen.

Als het verschil in gewicht 1 kg is, heb je theoretisch 1 liter aan balast tanks nodig. Daar zul je nog wel e.e.a. aan moeten toevoegen om het gedeelte van het WTC dat boven het water uitsteekt + een veiligheids marge mee te compenseren.

Een heel andere aanpak zou zijn door zou groot mogelijke tanks in je boot te bouwen. Dan kun je altijd wel duiken. Echter moet je dan rekening gaan houden met ruimte gebrek en een serieuze overdruk in je WTC als je gebruikt gaat maken van zuiger tanks.


M.v.g.

Mathijs
 
De beste metode om het volume te bepalen van je duiktank of zuigerpomp is.
Als je sub zover klaar is dat hij waterdicht is,hem aftrimmen op de waterlijn,dan er gewicht opleggen of onderhangen,en de sub laten zweven aan de top van de seal (duiktoren).

Als je dan weet hoeveel gewicht je moet gebruiken om dit zweefpunt te berijken.
Dan weet je ook hoe groot de duiktank of zuigerpomp moet zijn,maar neem voor alle zekerheid 2 a 300 cc meer inhoud,dan weet je zeker dat je goed zit.
 
Na een paar weken niet veel gedaan te (hebben kunnen) doen, weer wat verder aan de boot gegaan.

2 dagen druk in de weer geweest met het pas maken van het middenstuk van het dek en de bakboord reling.
Ben zelf erg tevreden met het resultaat.

Zelf vind ik de staalkabels met verbindings moffen erg goed gelukt.
De voor geboorde gaten in het dek zitten niet echt op de goede plaats en moesten aangepast worden.
Met behulp van bouwtekeningen van de Kiel werf was dat geen al te grote klus.
De reling was een ander verhaal, maar dat zullen velen uit ervaring weten.

7972491cac2600acd.jpg


7972491cac26ab543.jpg


7972491cad3e2213d.jpg


Nu de andere kant nog....

Groeten,

Joris
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo joris

ik heb het zelfde deram art dek zoals u en zal dus wel met hetzelfde probleem zitten
hoe heb jij dat dikte verschil tussen het dek en de voorste/achterste beplating opgelost?????
ik dacht van deze stukken vlak te shuren tot ze dezelfde dikte hebben als het gaatjes dek
maar mischien had jij een andere oplossing
en je spankabels zijn inderdaad heeeeeeeel mooi gelukt

groetjes raf
 
Back
Top