Op stapel : Robbe U-96

Discussie in 'Duikboten' gestart door Mustang64, 12 dec 2006.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo joris

    heb je het messing of het abs dek????

    ik heb het laatste dek van dream art en dat was een abs dek
    de reden die gegeven werdt was dat het messing dek bij hun show modellen op een tentoonstelling begon krom te trekken en op te bollen dat het niet meer mooi was om tezeien
    en dat ze daarom overgestapt zijn op abs dekken
    dit (omdat de romp ook van abs is)om de verschillende temperatuur schommelingen beter te kunnen opvangen tussen de twee delen

    bij mijn u47 zit het voordek vast gelijmt op de romp
    maar het achter dek kan ik los maken (voorlopig nog)
    daar je bij de stuurstangen en dergelijke moet kunnen komen als er iets aan moest haperen
    hoe ik het met dit nieuwe abs dek ga oplossen weet ik nog niet

    groeten raf
     
  2. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo Heren,

    I.d.d. is mijn dek van ABS Raf en komt ook van Dream Arts vandaan.
    Ik heb de "Fruhe Ausfuhrung"

    Ik zal proberen later vandaag wat foto's te plaatsen van de romp en het dek.

    Groeten,

    Joris
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo joris

    dan krijg je dus hetzelfde probleem zoals ik
    de robbe toren namelijk in zo een staat brengen dat het aannemelijk is op de romp

    dit is het dek van voor de jaren 40

    groeten raf
     
  4. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo Raf,

    op pagina 2 van dit topic staat mijn toren (foto's), ook van Dream Arts.
    Ook een "Fruhe Ausfuhrung".

    Groeten,

    Joris
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo joris

    dat een type C toren
    dus nooit een vroege uitvoering
    het verschil tussen de torens kan ik straks posten
    je hebt de toren zoals er bij de doos zit
    dat is de a toren
    deze toren was redelijk smal en bood weinig plaats aan de bemanning
    dan is de type B gekomen
    deze was iets verbreed maar de verbreding was minimaal er was zelfs geen plaats om de flak te monteren
    er was wel een bredere reiling opgezet en er kwamen plankjes op de reling waar de bemanning van een sigaretje kon profiteren

    daarna is die gekomen die jij nu hebt
    deze is breder geworden om plaats te beiden aan de antenne (rechts die bak) en dan is ineens ook het achter platform verbreed om de flak er op te monteren .
    je zit alleen de flak maar er zijn ook nog waterdichte munitie boxen en dergelijke
    de verbouwing is dus echt wel ingrijpend geweest

    straks de foto's hopelijk
    groetjes raf
     
  6. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Mijn U-boot word de U-96, een iets wat later model, dus ik hoop dat de toren de juiste is.
    Zelf vind ik deze toren mooi en voor mij is het "de" toren voor een U-boot met dit type romp.

    Ik zit overigens met een ander probleem...
    Bij Dream Arts de set met vloedgaten besteld en die zijn ook "Frühe Ausführung".
    Nu heb ik alleen de "Späte Ausführung" gekregen...

    Zelf zie ik niet zo'n een probleem hier in maar helemaal origineel is het niet.

    Frühe Ausführung:

    [​IMG]

    Späte Ausführung:

    [​IMG]

    De rest in de set is het zelfde, alleen dus de achterste vloedgaten zijn anders...
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo joris

    das normaal he

    die grote gaten waren geen vloed gaten maar de uitlaten van de diesels

    daar de type VIIC zijn uitlaten in de toren zijkanten had zijn die daar dus komen te vervallen

    in de toren zijn later de aftakkingen gemaakt voor de eerste snorkels die gemonteerd zijn geworden


    groeten raf
     
  8. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo heren,

    Romp is aan het uitharden en dus maar weer een ander deel van de boot onderhanden aan het nemen.
    Nu weer bezig met de bouw van de toren.
    De reling steunen nu aan het monteren.

    Graag zo ik wat tips hebben hoe ik het beste het buigen van de reling kan aan pakken.
    Waar beginnen (van uit het midden twee kanten op werken of iets dergelijks).
    Wat er voor gebruiken (gereedschap)
    Zelf zat ik al te kijken naar een rond voorwerp wat de diameter heeft van de reling om zo een mooie ronding te krijgen.

    Ik hoor graag van jullie rotten in het modelbouw vak. :D

    Alvast bedankt.

    Joris
     
  9. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Weer wat verder met de bouw van de toren :D

    Toch maar zelf wat proberen en hier het resultaat:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Voor een eerste keer vind ik het zelf niet slecht er uit zien... :wink:
    Zo verder met het plakken en solderen van de reling.
    Hopelijk van avond klaar met dit stukje van de bouw aan de boot.

    Nog een lange weg te gaan!

    Groeten,

    Joris
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ziet er strak uit joris :thumbsup:

    groeten Gertjan
     
  11. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Bedankt Gertjan, als ik net zo snel zou gaan als dat jij doet met de bouw van jouw sub, dan kan ik morgen varen :eek:lympic: :lol:

    Wat ik al schreef, voor een eerste keer vind ik het zelf niet slecht.

    Tijd vliegt als je lekker bezig ben en dan heb je dit als resultaat.
    Had gehoopt verder te komen, maar de reling af en de zitjes op maat voor de toren,
    vind ik geen slechte score voor een avond klussen.

    [​IMG]

    Groeten,

    Joris
     
  12. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Heren,

    Ik heb al zitten zoeken naar info hier op het forum, maar zo even snel niets nog kunnen vinden.

    Wat zoek ik:

    Info over het laten werken van de periscopen van mijn Dream Arts toren....
    Is dit te doen of wordt het krap???
    Ik heb al zitten passen en meten en wat systemen zitten bedenken, maar nog niets echt concreets.
    Zat o.a. te denken aan een drijvertje aan de onderkant, of het systeem van de elektrische auto antenne.
    zelf denk ik in de richting van het gebruik van een bowdenkabel en een motor/servo of zo.
    Werk wel zo mooi en dan kan je beiden onafhankelijk bedienen.
    Heeft er iemand hier ervaring mee en of iets dergelijks in zijn U-boot?

    Groeten,

    Joris
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Joris,

    Bij m'n walrus heb ik voor in de neus drie servo's gezet. Die zijn verbonden aan drie bowdenkabels (voor de aansturing van vliegtuigroeren) die tot onder de toren lopen. Daar zitten drie waterdichte doorvoeren naar boven. Deze draaibeweging wordt met hevels omgezet in op en neer. Ik kan de periskoop en een plateau met de antennes en snuivermast onafhankelijk bedienen.

    [​IMG]
    Alles beneden. (de witte hevel helemaal vooraan is voor de duikroeren.

    [​IMG]
    Alleen de periskoop.

    [​IMG]
    Alleen de antennes en snuiver.

    [​IMG]
    Het hele spul.

    [​IMG]
    Detail van de hevels.

    Nou heb je in de toren van een walrus relatief veel ruimte, of zoiets in jouw toren toepasbaar is weet ik niet. Maar misschien kun je het laten "doorschieten" onder dekniveau?

    In s'Hertogenbosch zag ik het systeem van Douglas in zijn Ohio. Die heeft een luchtcylunder onder het dek liggen die met twee slangetjes aan een luchtpumpje in de WTC verbonden zit. Via een bowdenkabel werden de periskopen bewogen, dat liep heel erg mooi. Als je minder ruimte hebt is dat een mooi systeem, maar dan moet je wel aan een luchtcylinder kunnen komen. :evil: :wink:
     
  14. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Mocht je op zoek gaan naar luchtcillinders, toets dfan eens "lego pneumatic" in op bijvoorbeeld martkplaats. Dit is een tip die ik van Danny kreeeg. Je kunt eventueel met een beetje handigheid de cilliders aanpassan zodat deze een langere slag krijgen.


    Groetjes,

    Mathijs
     
  15. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb hier nog een luchtcilindertje liggen.

    Tech.gegevens zijn;as dim. 5 mm/cil. 11 mm/uitslag 80 mm/totale lengte 160 mm/materiaal as RVS ,huis is van messing.

    cil. is enkel werkend en moet dan met een drieweg magneetventiel werken,die heb ik hier ook nog wel liggen en is 12 volt.

    Zie foto hieronder;;

    http://aycu04.webshots.com/image/28203/2004684535109490287_rs.jpg[img/]


    Gr.Joop
     
  16. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo Heren,

    Bedankt voor het mee denken en de foto's.
    Erg mooi systeem wat je liet zien Lex.
    Hou zelf wel van een mooi stukje techniek en dat is dit zeker. :proost:

    Helaas heb ik niet veel ruimte onder/tussen het dek en het WTC deel.
    Bij voorkeur zou ik bijden periscopen onafhankelijk laten werken.
    De voorste heeft een uitslag van 65 mm en de achterste van 110 mm.
    Dat is een aardige slag vind ik.
    Het systeem van de lucht cilinders spreekt mij wel aan.

    @Joop:
    Zijn er ook cilinders met een langere slag?
    En die jij hebt liggen, kan je de slag ook beperken tot 65 mm o.i.d.?

    In een grijs verleden wel eens met pneumatiek op de MTS gewerkt, maar da's lang geleden.
    Als jullie nog tips enz. hebben, graag.
    Wat schatten jullie dat het kost om het werkend te krijgen?

    Groeten,

    Joris
     
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    als je beschikking hebt over een draaibank, zijn perslucht cilindertjes vrij eenvoudig zelf te maken,
    (en als je die niet hebt heb je toch een mooi excuus om er één aan te schaffen 8) )
     
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb geen met een langere slag.

    Maar de slaglengte kun je beperken door de terugslag wat door de inwendige veer gebeurd te verkorten.

    Ik heb er ook nog eentje die een slaglengte heeft van 30 mm.

    Maar...ik wel eentje voor je proberen te maken die een slaglengte heeft op jouw wens.

    Gr.Joop
     
  19. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Joop, bedankt voor je aan bod! :D
    Misschien wel een goed plan!
    Ik stuur je wel een PB-tje.

    Kan iemand me uitleggen wat je voor zo iets nodig hebt om het zaakje te laten werken?
    Ook wat dit betreft nog een :newbie: ...

    Bedankt al vast,

    Groeten,

    Joris
     
  20. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Joris,als je alleen de periscoop wilt bedienen zou ik dat met water doen,voldoende aanwezig!

    Benodig:een dubbe of enkel werkend cilindertje,tandradpomp van Conrad en een paar slangetjes.

    De periscoop kun je dan bedienen door het pompje om de polen.

    Gr.Joop
     

Deel Deze Pagina