Op zoek naar niet luchtdoorlatende as.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 16 dec 2015.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het is de perfecte oplossing. Geen bewegende delen, geen draden, niets dat stuk kan gaan, luchtstroom schakelt automatisch in/uit (gekoppeld aan de werking van de "stofzuiger), kosten bijna nul. Vanuit engineering oogpunt gezien ideaal!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb heel zo nu en dan nog wel eens een snugger idee.....

    Zonder dollen, blij dat het werkt!
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Doedelzak , nope verre van nonsens. Als ik een ventilator in een afgesloten stoffige ruimte installeer , dan blaas die de stoffige lucht rond die op de statische sensor kom. Nu komt er een tuitje van BUITEN de afgesloten ruimte die "stofvrije" lucht over de sensor blaast. Daarnaast; als ik een ventilator had ingebouwd had ik zeker problemen gehad , er mogen geen draden , electronica e.d. ingebouwd worden in deze behuizing.

    Cor
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Wat is de reden hier van als ik vragen mag?
    Qua garantie, of vanwege eventuele statische elektrische tijd, met een mogelijk stofontploffing tot gevolg?
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Er bestaat anders een kans op een stof explosie die je natuurlijk ten alle tijde wil uitsluiten.
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Gek zeg , zo'n discussie om niets.

    Blijkbaar snap "doedelzak" niet precies hoe het systeem werkt omdat ik het duidelijk niet goed genoeg heb kunnen uitleggen.

    @ruudxd: Ik mag idd geen electronica of draden in de container plaatsen, garantie/explosiegevaar , verzekering etc.
    Het probleem is , als de "grote" vacuum motor zijn ding doet en alle pellets in de dag container zuigt , dan komt er een mega berg zaagsel-stof mee. een ventilator zou alleen maar meehelpen die berg stof verder rondblazen, ik zie niet in wat voor positiefs dat brengt , ook omdat het zaagsel stof nog steeds langs de sensor komt en door statische electriciteit wordt aangetrokken.

    *Quote*
    Er bestaat helemaal geen eis tot schone lucht, dit is zelfs nonsense, want het blijft 1 grote dwarrelende stofhandel. Het enige waar het om ging, is dat stof de sensor ging blokkeren, doordat het OPHOOPTE. En die ophoping kun je prima met een fan voorkomen.
    *end quote*

    Hier vergeet je dat de sensor statisch is en stof aantrekt, waardoor het zaagsel-stof zich wel ophoopt.

    *Quote*
    Sterker nog; als het apparaat nu uitgaat, gaat de luchtstroom ook uit, en slaat het stof neer op de sensor. Als het dan aankoekt, lost de luchtstroom bij aanzetten niets op. Een fan had je even kunnen laten nadraaien. El nadeel heb z'n voordeel en vice versa.
    *end quote*

    De sensor hangt aan de bovenkant , en alleen de onderkant van de sensor "meet" de inhoud. Alleen als de Vacuuummotor draaid is er het stof probleem. Na 7 dagen niet de sensor schoon gemaakt te hebben , bleek er een miniscuul laagje stof op te zitten. Wat idd met een externe motor-vacuumpompje opgelost zou kunnen worden. Maar als ik nu een keer in de 2-3 maanden de sensor schoonmaakt is dat ook inorde.

    Nu , met de , zoals eerder werd gezegd , zeer ingenieus idee van Brutus komt er als het ware een "bubbel" schone lucht over de sensor waardoor er tijdens het vullen ( wanneer al het stof wordt rondgeblazen) geen stof-zaagsel op de sensor kan komen. Op het moment dat de vacuum motor stopt is het stof wat ronddwarrelt ook minimaal, het is alleen tijdens het bevullen dat er een probleem ontstaat.

    Kortom een meer perfecte oplossingals Brutus heeft gegeven is er niet.

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
  7. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Vandaar dat fabrikanten in de nieuwere versies van die apparaten, een fan erin gebouwd hebben met naloop. Weten zij veel.

    Want lucht wat uit een buisje komt wat uit een fan komt, is fundamenteel anders dan lucht wat uit een buisje komt wat uit een apparaat komt. Dat zijn andere luchtmoleculen.

    Wat geen gelul dit zeg. Bij een fan is de sensor statisch en trekt stof aan, maar bij jouw buisje is het zodra de machine uit is, gelijk stofvrij.

    Hoe kun je recht lullen wat krom is.

    Eigenwijs is dus toch niet zo wijs.

    En inderdaad, ik wist niet dat het hier zo werkte dat je toon goedgekeurd moest worden door Erwin Lokhorst, dit heb ik ook niet in de forumregels kunnen vinden. Wellicht heb ik niet goed gekeken.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    In een doedelzak zit toch ook geen fannetje ? dus waarom moeilijk/omslachtig doen als het makkelijk kan ?
    Het probleem is opgelost, dankzij Brutus. Waarom je hierop doorgaat is mij een raadsel,of toch niet. Erwin was mij net voor.
    Je doet mij denken aan Hezik, een forumlid dat niet vies is van een stevige discussie en over lijken gaat om zijn gelijk te halen.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    In de doedelzakken die ik in mijn leven gezien heb, zat voornamelijk lucht...
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Inmiddels posting #33 gerapporteerd met als tekst: ruziezoeker, gedraagt zich naar z'n forumnaam.
     
  11. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Die ruziezoeker is van jullie allemaal, de enige die wat on-topic postte. Zitten jullie in een clubje ofzo? Je spreekt er 1 aan en ze komen gelijk allemaal om je heen staan!?
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Herni zou de technisch briljante oplossing van Brutus omarmen.

    @Doedelzak, neem wat tijd om over de "toon" van jouw reacties na te denken.
    Niet gelijk reageren, gewoon even nadenken waarom er zo op jouw (goedbedoelde(?)) bijdrage wordt gereageerd.

    Het is hier een uiterst leuk, gezellig, enorm waardevol en informatief forum.
    Waarom niet proberen aan te passen aan de cultuur?

    Mijn aanbod staat er om je, desgevraagd, op weg te helpen.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je wil kun je een waardevol gebruiker van dit forum zijn. Met een aantal postings onder de huidige forumnaam en nog meer onder de vorige heb je laten zien behoorlijk wat kennis in huis te hebben en dat kunnen we goed gebruiken.
    Een agressieve manier van discussiëren leidt echter onvermijdelijk tot het wegsturen van de betrokkene. Als iemand je op een vriendelijke manier daarop wijst hoef je je niet nog wat agressiever te gaan gedragen. Onder je vorige forumnaam ben je hierop al eerder aangesproken. Zoiets leidt overigens alleen tot irritatie bij jezelf en alle betrokkenen en heeft ook totaal geen zin. Het getuigt overigens ook van weinig goede smaak om je in een ander draadje te gaan beklagen.
     
  14. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Vorige forumnaam? goede smaak? getuigt het wel van goede smaak dan om in een topic louter ff te komen melden dat je een report gemaakt hebt, zonder verdere nuttige inbreng? verwarrend dit.

    Agressief is op mij totaal niet van toepassing, ik probeer het redelijk te houden allemaal. Maar als mensen al met droge ogen gaan beweren dat het uitmaakt of aangeblazen lucht in een tuitje door een fan gemaakt wordt, of door iets anders, tsja, hoe moet je dat dan nog serieus gaan nemen. Ik zag Corv's ondetitel en dacht daar grappig op in te kunnen springen, duidelijk een misvatting. Gevoel voor humor: 0. Het is niet anders.

    En for the record; als je gaat googlen; de nieuwere generatie van dit soort pellet/hopper/houtbranders gebruikt een automatisch reinigingssysteem waarbij de brander en de sensoren in de hopperbak worden gereinigd met lucht, uit een fan, zelfs tot perslucht aan toe. Voordeel daarvan is dat je de fan bij opstarten even harder kunt laten blazen, daarna rustiger, en dat de fan na uitschakeling nog even door kan draaien. Daarnaast wordt zo'n sensor bij een 'sensormelding' dan even harder aangeblazen, om false positives uit te sluiten. Bijkomend voordeel, meer technisch, is dat je reinigingssysteem gescheiden blijft van de hoofdfunctionaliteit, zodat ze elkaar niet kunnen verstoren. Alhoewel ik mij in dit geval eerlijk gezegd niet voor kan stellen dat dat een probleem zou zijn.

    Hoe dan ook, het probleem is opgelost op een manier waar Corv blij mee is. Prima.
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De Fabrikant van mijn systeem blijkbaar niet , want zoals ik al eerder (sarcastisch) aangaf , ik ben namelijk in heel Oostenrijk de ENIGE met het probleem.:rolleyes:

    Gaan we zo beginnen?? op een forum waar mensen elkaar helpen?? Getuigd van veel Wijsheid :thumbsup:


    Ik ga het nog een keertje uitleggen , blijkbaar heb je het nodig.
    Een Ventilator inbouwen in een stoffige ruimte , zal er alleen voor zorgen dat er stof wordt rondgeblazen. Dat zal weinig helpen.
    Met Brutus zijn briljante oplossing wordt er een straal "schone" (Lees: van buiten de luchtdichte -en erg stoffige container) lucht over de sensor geblazen. Als de Vacuummotor zijn ding doet komt er een "bubbel" "schone" lucht over de sensor . Ale stof die rondgeblazen wordt door de vacuummotor kan nu niet tegen de sensor aankomen. Die vacuummotor draaid 2x per dag een 5 minuten om deze container te vullen , als deze vacuummotor niet draaid dan komt er ook nauwelijks zaagsel-stof op de sensor. Het is dan namelijk erg rustig in deze container.

    Ik denk niet dat ik het nog duidelijker uit kan leggen.

    Cor
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja je bent echt de enigste met nu dank zij Brutus de meest simpele oplossing.

    Nou als je aan geeft wel merk/type sensor er nu in zit dan zou dat best wel eens verhelderend kunnen zijn.
    Als het een type is met een vast snoertje er aan en het type nummer staat niet op de sensor, dan staat het op het snoertje.

    Er zijn sensoren die niet statisch geladen kunnen worden, maar tja zo'n alternatief is altijd veel duurder dan het buisje van Brutus.
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Hobbyist ; ah dat had misschien ook gekund, alhoewel ik niet weet hoe de electronica van het systeem erop reageerd (calibratie).

    Ik laat het nu iniedergeval zitten hoe het is , de oplossing was vrijwel gratis , buiten een afval stukje messingbuis , een ringetje , 3 bouten en moertjes , wat silicone en gas-zuurstof-zilver heeft het me niets gekost.

    Wat mij betreft mag het draadje gesloten worden.

    Zoals ze hier zeggen: Goede Rutsch in het nieuwe jaar!

    Cor
     
  18. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    idd, gebruik geen ventilator in z'n ruimte, want door de werveling van de stofdeeltjes kan er statische lading ontstaan. Het is al vaker voorgekomen dat silo's spontaan exploderen door statische lading en stofdeeltjes.

    Hans
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Maar ontstaat er door dat buisje met lucht van buiten, dan ook geen werveling van stofdeeltjes?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... je krijgt een "bel" met een veel lagere stofconcentratie en een wat hogere luchtsnelheid, ter plaatse van de sensor. Zodra de transportfan stopt, stopt de luchtbeweging, en dus ook de eventuele wervelingen dempen behoorlijk snel uit.
    Er komt vast wel een beetje stof op de sensor (die bel is nu eenmaal niet voledig stofvrij), maar dat is maar weinig en bij de eerstvolgende start van de fan word dat laagje weer weggeblazen, waardoor (in ieder geval theoretisch) het stoflaagje zich niet opbouwt. In de praktijk zal er altijd wat verkleving, of wat statische hechting zijn waardoor na verloop van tijd toch wat stof blijft plakken, maar dat is bijvoorbeeld een keer in de twee maanden even afvegen en klaar o.i.d.

    Zonder dat buisje, heb je overal een hoge stofconcentratie, maar over het geheel genomen is er in die "Tagesbehälter" een vrij lage luchtsnelheid (de luchtsnelheid is hoog ter plaatse van de zuigmond van de fan, en in de transportbuis, maar niet in de open ruimte van die "Tagesbehälter", ofwel: als de fan stopt, slaat het stof wel neer op de sensor (en in grote hoeveelheden), maar bij het opstarten wordt het stof NIET weggeblazen, en de stoflaag bouwt op, start na start....
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2016

Deel Deze Pagina