Op zoek naar niet luchtdoorlatende as.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 16 dec 2015.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Spot on!

    Cor
     
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Cor,
    Het is zeker de moeite waard om uit te zoeken of een antistatische oppervlaktelaag op de sensor werkt. Zo een oppervlakte behandeling kan je makkelijk zelf doen.
    Wij maken onder andere kunststof verpakkings trays die antistatisch moeten zijn.

    Johannes
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Johannes; Het is niet echt meer nodig , want het buisje lucht werkt subliem , maar voor dat alerlaatste restje stof. Heb je meer info waar ik zo'n goedje kan krijgen?


    Bedankt,
    Cor
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een antistatische laag doet weinig tegen dwarrelstof. En dat is dat laatste laagje....

    Kijk eerst maar eens hoe snel de opbouw van stof verloopt: Neem iedere week op een vast tijdstip een foto, ZONDER de sensor schoon te maken. Dan krijg je een beeld van hoe snel het ding vervuilt.
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Na ja, dat vraag ik me af, het is maar een idee.
    Wat ik wel weet is dat onze behandelde assemblage trays na maanden in de fabriek liggend geen zwaarte roetaanslag hebben en stof wat erop ligt blaas je zo vanaf.
    De onbehandelde trays zijn in dezelfde tijd behoorlijk zwart geworden en deze aanslag krijg je niet meer weg zonder grove middelen.

    Johannes
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat je het niet zonder grove middelen weg krijgt, kan naast aan de eigenschappen van het vuil zelf (roet kan heel agressief zijn) ook aan andere eigenschappen van die oppervlakte-behandeling liggen natuurlijk, want ik krijg een kale Epoxy romp (ik vlieg mijn heli's altijd eérst in voor ik ze afwerk) ook veel moeilijker schoon dan nadat hij in de autolak gezet is....
     
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Jazeker, de oppervlaktegesteldheid is bepalend voor het aantrekken van roet en stof uit het milieu waarin het product zich bevindt.
    Zo ook bij onze verpakkings trays, het bekende "ijsbloemenpatroon".

    Johannes
     
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Jammer dat het toch weer uit de klauwen gelopen is. Veel postings kunnen zo bij het Afval of Afval2 als er niet meer genoeg ruimte is.

    Als laatste een bericht van Cor die dit draadje is gestart met het verzoek deze toevoeging te maken en daarna te sluiten:

     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Draadje is opgeschoond van alle niet ter zake doende postings en heb ik weer open gezet. Graag ontopic houden maar met de laatste opmerking van Cor lijkt dat verder overbodig.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan alleen maar blij zijn voor Cor....

    Cor: volgende probleem graag! :D
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat ben ik zelf ook , alhoewel de winter dit jaar niet zo streng. is Het was de afgelopen jaren altijd ff peentjes zweten of de verwarming het bleef doen bij minus 20. Meestal was het zo, de eerste dag van de 7 dat ik weg van huis was , (Murphy 's law) het spulletje zei ...... laten we het hier in huis ff wat frisser maken , al dat global warming , en komende week is er toch niemand in huis.......:koud::confused:

    Ben druk aan het nadenken , maar alles loopt momenteel gesmeerd , maar ik verzin wel weer wat , no worries :D


    Cor
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geeft niks.... toen ik dat schreef, zat ik net aan boord van een mij onbekende boot.... en nu ik hier wat bekender ben, en begin in te zien wat voor hersenloze mongolen die Oekraiense putjokers werkelijk zijn (yes yes, everything is working no problem.... all alarm silent...:thumbsup::hammer:.) dan is het nu even niet zo erg dat bij jou alles gesmeerd loopt.... hier namelijk ook, maar dan vanwege alle nooit opgeruimde vettigheid, buiten werking gestelde alarmen en andere niet kloppende zaken.....
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    FF laten weten dat het "systeem"met de oplossing van Brutus nu al iets van 2,5 maand werkt zonder er naar hoeven te kijken:yes:
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat is zéér prettig om te horen!
    Ben heel benieuwd hoelang de boel nu zonder menselijke tussenkomst storingvrij kan werken, maar het is niet verstandig dat uit te testen als dat een bevroren huis oplevert :D
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb nu elke maand even gekeken hoeveel stof er op de sensor komt en dat is minimaal , en de stof wordt ook niet meer.
    Om de 2 maanden dan even de as-bak leegmaken, even in zijn geheel grof controleren, maar hoef nu dus niets meer preventief te doen .

    Ben erg blij , dat was altijd een groot hoofdzorgen als ik naar m'n werk moest en voor meer als een week weg was.

    Cor
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Eens kijken wat voor een discussie er nu van komt.
    Bijna 4 jaar later werkt brutus zijn oplossing nog steeds erg goed.

    Maar ik wil weer iets meer. Graag zou ik deze sensor ook op mijn homeautomation willen aansluiten.
    Deze sensor kan ik boven met een klein schroefje instellen en als die merkt dat er genoeg pellets in de behuizing zijn dan gaat er een signaal naar de verwarming om te stoppen met vullen en gaat er op de sensor een klein ledje branden.
    Deze sensor heeft 3 draden (aansluiting S1 "niveau MAX"), "12V", "IN", "ground".

    Als het kan wil ik deze sensor tegelijkertijd aansluiten op deze module:
    https://manuals.fibaro.com/binary-sensor/
    [​IMG]

    [​IMG]

    Andere sensoren heb ik bijvoorbeeld aangesloten op IN1 met ground, een simpele switch/schakelaar als een deurbel bijvoorbeeld. Maar hoe werkt dat met zo'n sensor? Hoe geeft die zijn signaal "vol" aan.

    Als dit signaal niet ook gebruikt kan worden voor deze module van Fibaro dan zou ik graag een andere sensor ernaast willen plaatsen, wat zou ik ervoor kunnen gebruiken?

    Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

    Bedankt,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2019
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Heb vandaag de multimeter erbij gehaald.
    Als ik op de + en "IN" de weerstand meet en de multimeter op het standje met pijl en verticale streep/ sound (*edit*: ik lees net dat dit de "diode" stand is) zet dan geeft hij bij geen contact 1. aan en als de container gevuld is .765 kan ik daar iets mee aanvangen?

    Bij andere van die modules heb ik reed switch en of micro switches gebruikt, waarmee ze goed werken.

    Bedankt ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bijna, de 1 zal wel iets zijn als van 0L of 0 volt. en die .765 iets van 0.765 Volt, wat duid op een PNP overgang.
    (transistor uitgang) bij gevulde container (de vol melding) komt de transistor in geleiding.
    Maar als ik zo het schema zie op de sensor en de handleiding van het printje er bij pak.

    printje parallel aan de huidige sensor aansluiting knopen.
    dus de + op de + de - (GND) op de -
    en het signaaltje uit de sensor aftappen en op IN1 of IN2 zetten van het printje.
    Je moet dan nog wel ff printje goed configureren voor zijn doel.
    En dan zou het allemaal zomaar in eens kunnen werken.

    Als bijlage de technische documentatie van de capacitieve sensor.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 198356.pdf
      Bestandsgrootte:
      74,7 KB
      Weergaven:
      158
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dáár ben ik in elk geval erg blij om.

    Maar verder kan ik je met dit probleem niet echt helpen, want dat valt een beetje buiten mijn kennisgebied....
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @hobbyist : dank je wel voor het meedenken.

    Ik ben vergeten te vermelden dat die homeautomation module extern gevoed wordt, daar zitten ook al andere sensoren op ( 4 temperatuur sensoren en een micro switch op de "IN2").
    Kortom , ik wil dat die proximity sensor ( bedankt voor de documentatie) zo aangesloten wordt als de andere microswitch.

    Die homeautomation module wordt als volgt aangesloten: als ik de "IN2" of "IN1" en de - met elkaar verbind, dan krijg ik een signaal binnen op m'n home automation systeem, (dat is wat die microswitch doet op de "IN2").

    Wat ik niet weet is hoe zo'n proximity signaal werkt, kan ik 2 van de 3 draden (+, - of IN) gebruiken zodat bij "vol" er een verbinding ontstaat tussen de "IN1" en - op de homeautomation module ?

    Als dat toch niet gaat , omdat er een stroom loopt van .765 (als ik de multimeter op deze stand zet: )
    Is het mogelijk om er iets tussen te zetten , wat zich sluit als er zo'n mini stroompje loop en ik daar dan de homeautomation module kan opzetten?

    Bedankt,
    Cor
     

Deel Deze Pagina