Opbouw verslag P47 "Snafu" van Seagull Models

@ Jan;

Dat zou eens een idee kunnen zijn, ik heb nog nooit geweatherd!

@Pieter;

Ik heb alles uit het welbekende oosterse land gehaald [emoji16]

Hobbyking dus.

Hier een lijstje met items, alles behalve de NACA inlet ducts is voor de P-47.
En ik was toe aan een nieuw brandstof pompje.

Laatst bewerkt:
Gisteravond aan de P-47 begonnen!

Eerst de vleugels maar. Begonnen met de verlichting in de vleugeltips te maken.

Eerst onderzocht of ik er wel kon komen natuurlijk, want de drie LED's komt op een andere plek als de originele
Het originele ledje kun je schade vrij gewoon afbreken. Hij zit met een klein dotje lijm op de cover gelijmd dus dat ging vrij simpel.

Het gaat dichtgemaakt met een stukje witte cover en een nieuw gat geboord en de nieuwe LED's met een dotje epoxy op de plaats geplakt.

Ziet er leuk uit! Verlichting nu met de juiste kleuren i.p.v wit.

(En een bouwtafel hoort rommelig te zijn toch? [emoji16])

In t donker;

Grappig Melvin, maar hadden ze, of beter gezegd, heeft de huidige gerestaureerde Snafu ze ook? Ik kan er nergens iets over vinden..

Lekker avondje geprutst! Al was ik van plan om verder te gaan met de vleugels, toch jeukte het meer om de cockpitkap aan te pakken; piloot erin, canopy erop en de sluiting eens aanpakken:

Eerst de nokjes afgeslepen maar een klein stukje eraan gelaten zodat hij zichzelf nog wel centreerd:

Vervolgens een plekje gezocht voor de magneetjes. Bleek dat de vierkante "rare earth magnets" van Hobbyking toevallig dezelfde dikte hebben als het triplex!
Het was dus een kwestie van de plaats bepalen, vierkantje uitfrezen, magneet erin en een stukje hout erachter epoxy'en!
Vervolgens dezelfde plaats overnemen in de kap, uitfrezen en plakken die handel!

Zit als een huis, twee magneten is meer als zat.

Nu de gaten dicht maken.
Ik heb er eerst een plaatje balsa achter geplakt.

Omdat de romp rond loopt op die plek, heb ik een rondje balsa uitgezaagd van 16 mm diameter met een dikte van 3 mm. Dat is bewust dikker dan de rompbeplanking zodat je vlees hebt om te schuren.

Toen eerst het gat afgeplakt met schilderstape en het gat uitgesneden.
Daarna het rondje balsa erin geplakt.
Nu kun je zonder schade aan je cover het balsa glad schuren.

Cover eroverheen, zie je niets meer van!

Eindresultaat; me happy!

Oh ja, glaasjes zitten ook op de wingtips.
Randjes heb ik mooi matzwart geschilderd om de lijm onder het glaasje te verbergen;

Goed busy

Ben ook nog ff iets aan t zoeken van een klein 1.60m warbirdje.

P40 of een p51

Maar een mooi project melvin
Ga de kist vast wel live zien op deelen

Greets pascal

O,ja t is weer heerlijk om te prutsen

Dank Pieter! Tja een foto zegt meer als 1000 woordeb dus ik vibd t altijd wel leuk om bouwverslagen te voorzien van foto's.

Hier volgen er weer een paar... Helaas minder leuke.
Vorige week heb ik de vleugels wat beter gangbaar op de buis gemaakt. Ze gingen er mooi stroef op maar net iets te! Zodanig dat je bang word je vleugel te breken.

Nu ze gangbaar waren konden ze helemaal tegen de romp aan geschoven worden voor de eerste keer en tot mijn grote teleurstelling... Rechtervleugel een kier aan de voorzijde, linkervleugel een kier aan de achterzijde.... Het zal toch niet... Gechecked met een blokhaakje.... Ja hoor, vleugelbuis scheef in de romp gelijmd..... Zucht!

Niet leuk :-( vorig jaar moest ik na een crash ook o.a. de vleugelbuis opnieuw inlijmen. Heb toen twee extra buissteunen gemaakt in 1,5 mm vliegtuigtriplex en die losjes over de losgebroken buis gezet. Vleugels passen tot alles perfect stond en dan eerst de nieuwe stukjes aan de binnenkant romp verlijmd. Daarna vleugels eraf en de buis weer verlijmd met epoxy.

Dat was precies mijn idee! Het is te doen maar ik wacht even af wat er terug komt van de winkel waar ik hem heb gekocht. Dit is een fabricagefout. Nu is daar best mee te leven als er eens is iets aangepast moet worden maar een vleugelbuis er scheef inlijmen vind ik erg slordig. Daar koop ik geen ARF voor, zoiets hoort te kloppen.

Vandaag stond er een nieuwe romp in de gang! En de vleugels passen perfect! Super blij mee!

Toch nog even alles terug in de doos, het andere project even een laatste zetje geven en dan gaan we verder met deze

Hoi Nico, dat valt op zich nog mee. De kap van de "oude" past goed op de "nieuwe" romp. Alleen dus even de twee magneetjes over zetten en ook hier de gaten dichten!

Mmm bloed kruipt waar het niet gaan kan! Toch maar een set electrische retracts besteld.

De Eflite .60 - 1.20 size 85 graden retracts (EFLG510) zijn perfect hiervoor.

Ik heb de liggers voor de retract wel 3 mm moeten verhogen maar alles past prima! Behalve die verdraaide deurtjes, dat blijft altijd een comprimis, het zit nooit exact recht en mooi flush. Maar ja, het is aardig gelukt zo!
Als de lijm droog is nog wat touch-ups en dan gaan ze er weer uit om de wheelbay te schilderen.

Afgelopen avondjes wat klein werk gedaan. De dummie motor geschilderd.

Deze zit bij de kit en is van zwartkleurig gevacuformd plastic.
Van prima kwaliteit overigens, niet te dun en toch mooi flexibel. Scheurt niet snel, daar hou ik van.
Ook bijgeleverd zijn 14 reeds grijs gespoten stoterstangetjes.

Eerst maar eens de cylinders schilderen. Ik heb de kleppendeksel wel volledig geschilderd, de rest van de cylinders voorzien van wat grijze vegen om zo het effect van de koelribben van een vieze zwarte cylinder te creëren;

Daarna ook de krukas kast geschilderd en toen het droog was de gaatjes geboord voor de stoterstangen.
Na het plaatsen zijn ze aan de achterkant voorzien van een druppel lijm.
Van wat oude servo kabels de bougiekabels gemaakt. Aan de achterkant zit een knoopje wel vastgelijmd zit.

Best leuk geworden!

Even in de kap, als de echte motor op zn steun zit gaat de dummiemotor pas in de kap verlijmd worden met een glasmatje.

fraai

eigenlijk nog even een schotje plaatsen onder de dummy om de intake van de motor te scheiden...

Nunemacher%20on%20P%2047%20cowl%20LM%20G_.jpg

Hallo allemaal,

Omdat ik het leuk vind om dit te publiceren, en omdat ik dit een geweldig mooie kist vind, en omdat ik misschien tips en trucs krijg, wil ik graag een afbouw verslag maken van mijn nieuwe aanwinst:

de Republic P47G Razorback "Snafu" van het merk Seagull Models. Het is een vrij nieuw ARF model, wat heel veel weg heeft van de P47 van Hangar 9, naar mijn mening.
De span is 1.60 meter en ik ga denk ik voor een 15 cc 4 takt. Een uitvoering in electro is mogelijk, de conversie set voor de motor zit ook in de doos. Ik wil rook en herrie, dus dit zakje blijft dicht.

001.jpg

Ik heb de doos helaas niet meer, maar alles zat iig uitermate degelijk verpakt. Ik had de kist een paar weken geleden gezien bij Dennis, van een bekende hobby winkel in het zuiden des lands, en wilde hem direct hebben. Hij was al verkocht, dus ik moest wachten .....
Ik heb alle delen uit de doos gepakt en hem even provisorisch op de tafel in de kamer gezet. ( Ik heb dus echt GEEN bouwruimte )

Enfin, eerst het boek maar eens goed doorgelezen en alle zakjes etc opengemaakt en gesorteerd. Voor zover ik kan zien, zit alles erbij. De kist komt met een mechanisch retract systeem, dat door 2 kleine servo's wordt bedient. Die moet ik dus aanschaffen. De oleo struts zijn verend, dat lijkt me prima, het hele systeem is trouwens van een metaal....

Voorts zitten er aan de vleugeltips 2 ledjes ingebouwd, de landingslichten, de kabeltjes zijn al door de vleugel getrokken en er is een apart batterij houdertje aanwezig, enfin, dat komt later wel.

Eerst nog even wat detail foto's:

002.jpg

003.jpg

004.jpg

Aan de slag dan maar:

Ik begin met de vleugels, en bevestig de flaps en de rolroeren met goede lijm.

006.jpg

Daarna uiteraard hetzelfde met het stabilo en het richtingroer.

007.jpg

Nachtje goed laten drogen en het zit muur en muurvast. Het schijnt niet nodig te zijn, maar ik ga de scharniertjes toch borgen met spelden, zekerheid voor alles.

008.jpg

Zoals je ziet is de vleugel in twee delen, een aluminium buis loopt door een polyester buis in de romp. De vleugeldelen kunnen op het veld middels 2 grote plastic bouten, vanuit de binnenkant, aan de romp bevestigd worden.

Hierna is het de beurt aan de roerhoorntjes. Deze zijn in dit geval in kunststof uitgevoerd en worden rechtstandig in keurig net uitgevreesde gleufjes gemonteerd. Wederom met goede lijm, want ze kunnen moeilijk geborgd worden vrees ik.
Na een nachtje drogen en uitharden heb ik geprobeerd er een uit te trekken.....
ik vrees dat ik de vleugel dan verniel, zo vast zitten ze.

009.jpg

Nu ik dit zo zit te schrijven en zit te bekijken bedenk ik ineens, die hoorntjes ga ik eens mooi ook grijs verven !

En verder maar weer.

Met veel geduld, meten, meten, en nog eens meten, heb ik het stabilo gelijmd. Eerst netjes de zaak afgetekend en met een hobby mes de oracover weggehaald. De hele kist is dus met ORACOVER bedekt, was ik even vergeten te melden. Uiteraard goed nagemeten en vastgezet met dikke papieren schilders tape.

010.jpg

Dit is het resultaat na een nachtje drogen.

Na het stabilo volgt uiteraard het richtingroer, zelfde procedure als hierboven beschreven.

011.jpg

Na weer een nachtje heb ik dus dit.

De volgende fase in het inbrengen van de stuurstangen. De twee hoogteroer stangen worden in de romp samengevoegd met een blokje, waarna er een stuurstangetje overblijft.

Ik moet eerst drie keer kijken naar het richtingroer en het staartwiel. Daar heb ik dus voor elk een stang voor, maar geen blokje om ze in de romp samen te verbinden.
De handleiding zegt hier niets over. Ik kan kiezen tussen 2 servo's met een y kabel, of gewoon 2 stangetjes op een servo arm zetten. Ik ga voor deze laatste optie denk ik.

Enfin, het ziet er nu zo uit:

012.jpg

013.jpg

Zoals je ziet zijn de stangen allemaal meer dan lang genoeg !

En nu....

Niet heel moeilijk, de wielen aan het landingsgestel vast gezet. een klusje van niks, mits je een goede ienieminie inbussleutel hebt. De mijne is zo dol als een draaimolen.
Even een stukje eraf geknipt en hoppa, hij doet het weer. Samen met een druppel seconden lijm hoop ik nu geen wiel te verliezen...

014.jpg

Het resultaat aldus.
Waar heb je deze kist gekocht?

Back