Opbouw verslag P47 "Snafu" van Seagull Models

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door FlyingPieter, 11 aug 2014.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Flyingpieter heeft hem via Hobby inn, ik heb hem bij Lindinger vandaan. Dat scheelde €50 en was gratis verzenden.
     
    Gerrit70 vindt dit leuk.
  2. Gerrit70

    Gerrit70

    Lid geworden:
    16 nov 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Enschede
    Ok ja lindinger heb ik ook gevonden maar kon hem niet bestellen met verzending naar Nederland. Heb ze al een mail gestuurd. Eigenlijk wou ik de P47 van Hangar 9 maar deze Is niet meer te koop en Is ook bij horizon er uitgegooid. Heb jij hem gevlogen? Hoe is deze kist? Ik wil hem graag met een evolutie 20egx 2-takt bezine motor uitvoeren.
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Mmm das apart, ik heb m gewoon via de site besteld.

    Nee heb hem nog niet gevlogen. De bouw is niet verder als dat ik hier heb gepost. T ligt even stil.
     
    Gerrit70 vindt dit leuk.
  4. Gerrit70

    Gerrit70

    Lid geworden:
    16 nov 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Enschede
    Ok. En hoe is de kwaliteit van de kit op zich? Er zijn reviews die zeggen dat de schaal details wat minder zijn. Hoe vindt jij dat?
     
  5. Gerrit70

    Gerrit70

    Lid geworden:
    16 nov 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Enschede
    Het wordt mijn eerste grotere balsa kist. Ik hoop dat ie niet te moeilijk vliegt.
     
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Kwaliteit is goed! Bij mij sloten de vleugels niet mooi aan door een scheef ingelijmde vleugelbuis maar ik heb netjes een nieuwe romp gehad.

    Qua schaal, tja, het is geen schaal kist. Het is een mooi model, wat je met wat effort best redelijk schaal
    Kunt maken
     
    Gerrit70 vindt dit leuk.
  7. Gerrit70

    Gerrit70

    Lid geworden:
    16 nov 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Enschede
    Dit is mijn omgebouwde eflite p47 schuimpje
     

    Bijgevoegde bestanden:

    PH-MEL vindt dit leuk.
  8. FlyingPieter

    FlyingPieter In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Drunen Noord Brabant
    Hallo Gerrit,

    Deze heb ik gekocht bij Hobbyin in Waalwijk, maar daar is ie al een tijdje niet meer leverbaar. Ga eens speuren in Duitsland en Oostenrijk, ik meen dat ik hem laatst nog gezien heb bij Lindinger.

    Succes,

    Pieter
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Zo! De L-39 is klaar en wacht op zn maiden dus hoog tijd om de P-47 weer op te pakken.
    Even een ander klusje als de vleugels, die was ik even zat dus nu de motor!

    Na veel meetwerk zit hij keurig op zn plek, de as komt exact uit in het midden van de dummy motor. Helaas zal ik toch een stukje dummy motor moeten weghalen om de kap er volledig op te krijgen. Ik kom net een halve cm te kort!

    Verders goed gelukt, een bevestigingsnokje van de kap moeten verzetten om de uitlaat netjes uit te laten komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de domping zit mooi ingebouwd in het motorschot:

    [​IMG]

    Nu de dummymotor wat aanpassen en vastlijmen in de kap. Dan wat proefpassen, gasservo doorvoer maken en dan gaat de motor er weer af om het motorschot en de tankruimte brandstof bestendig te maken.
     
  10. FlyingPieter

    FlyingPieter In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Drunen Noord Brabant
    Ha Melvin,

    Dat begint er aardig op te lijken! Ik heb er sinds mijn laatste post weinig aan gedaan, behalve dat ik ook electrische retracts heb gekocht. Ik vond de speling op de mechanische ook niet je van het. Bovendien merkte ik tijdens het testen dat ze niet altijd "in het slot" vielen, voornamelijk in de landings-stand... Dat zouden dus buikschuivers worden. De retracts heb ik van HK, en dan de zwaarst mogelijke uitvoering, waarbij de pin diameter van de strut ook op maat was.

    Tussen door had ik nog twee andere projecten in huis, t.w. een Mig 3 van VQ models en een Champion 45L laagdekker van Thunder Tiger.
    Afgelopen zomer ( welke zomer???????) heb ik weinig gevlogen en ook weinig tijd kunnen steken in de hobby. Mijn moeder (84) heeft wat extra aandacht nodig en woont niet direct naast de deur. ( Eigenlijk zou Pascal dit beter kunnen doen, die hoeft alleen maar met een kano de waal over te steken)

    Enfin, we gaan de herfst en de winter weer in, dus tijd om ALLES af te maken. De Mig is bijna klaar, ik heb ruim een jaar op de bijbehorende retracts moeten wachten bij HK, maar at the moment zijn ze onderweg. Van deze Rus ga ik ook een kort verslagje maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Blijven leuke kistjes die P47's, vliegen ook zo lekker.
    Een idee om een eigenbouw uitlaatje te fixen tussen motorschot en motor? zo heb ik dat bij 3 van die dingen gedaan.
    Is stiller, kap blijft heel....... een beetje hobbyen met 0,5 rvs plaat, 10mm rvs pijp en zilversoldeer.

    Bouw ze en succes met de L39 albatros.
     
  12. FlyingPieter

    FlyingPieter In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Drunen Noord Brabant
    Owja, voor ik het vergeet, een jongen van mijn vorige vliegclub in Stadskanaal heeft ook een P47, van Hangar 9, en hij heeft in verband met de koeling toch de onderste cylinder van de dummy weggesneden. Op de een of andere manier leverde dat bij hem problemen op, wat ik me overigens goed kan voorstellen. De dummy sluit namelijk wel alles af!

    En over Stadskanaal gesproken, daar zijn op dit moment de Flying Legends, vandaag dus en morgen. Hoofd act is op beiden dagen om 15.00u. Ik heb er filmpjes van gezien gisteren en dat ziet er Geweldig uit!!!
    T'is effe een stukje rijden naar Groningen, maar absoluut de moeite waard. Kijk hier maar:

    https://www.facebook.com/wiltje.wilts/videos/665836423572569/
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2016
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Hey Pieter,

    Leuk man, de Mig-3 vliegt mn pa mee, ook een leuke kist.
    De Champion 45L heb ik ook gehad, perfecte kist! Was mn eerste kistje na mn hoogdekker leskist. Helaas gaf een rudderservo de geest terwijl ik net indraaide naar final, dook ie mooi de boom in door een rudder wat vol uitsloeg!
    (Als je nog een cockpit glas zoekt, die heb ik nog liggen)
    Tja, de koeling zal t inderdaad nodig hebben. Had zelf het idee om de dummymotor aan de achterzijde te verstevigen met een glasmat en dan in het deel onder de dummymotor sleuven te frezen, daar hangt immers de cylinderkop.
    Maarja, nu zal daar helaas toch de echte cylinder zichtbaar zijn.

    @Ger, leuk idee de uitlaat, heb ik helaas de middelen niet voor.
    Ach, t is semi schaal he. Denk dat ik t zo laat.

    Gas servo geplaatst en de buis voor de servostang gemaakt en geplaatst. Daarna alles er weer uit en de hele handel drie keer in de G4 lak gezet om t brandstof bestendig te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de cockpitrand voorzien van magneetjes en de grote gaten gedicht zoals eerder beschreven in dit draadje.

    Door de komst van de nieuwe romp ivm een scheef verlijmde vleugelbuis moest dit opnieuw.

    Inmiddels ook begonnen aan de vleugelverbinding voor de servokabels maar daarover de volgende keer meer!
     
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    De tank klaar gemaakt. Kunststof buisjes vervangen voor 4mm messing, veel beter!

    [​IMG]

    Tank op zn plek, gasservo geplaatst en de glowdriver.
    Linksbovenin de foto zie je de tankaansluiting.

    [​IMG]

    Deze dus! Hoogte en richting servo's zitten ook op hun plek:

    [​IMG]

    Torretje hangt! Alleen nog even nieuwe bouten moeren halen;

    [​IMG]

    Plaatje gemaakt en ingelijmd voor de MPX stekkers van vleugelverbinding.
    Dit plaatje heb ik achter een originele opening geplakt, de vleugel valt nl strak tegen het spant en zo zitten ze mooi iets naar binnen en hoef je het gat in je vleugel niet groter te maken!

    [​IMG]

    Dat was weer een lekker avondje!
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2016
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.414
    Locatie:
    nuenen
    fraai!
     
  16. willemvdm

    willemvdm The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.324
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Gaat netjes.
    Maar ik zie dat je de gele Tygon slang gebruikt?
    Weet je zeker dat die bestand is tegen methanol?
    Het materiaal F-4040-A waarvan dit gemaakt is goed voor benzine en kerosine maar is niet goed bestand tegen benzine met ethanol.
    Ik gebruik het wel voor benzine motoren maar voor gloeiplug motoren gebruik ik siliconen slangen.
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Geen idee, ik zal eens een stukje in een bakje met 10% 2takt peut gooien, kijken wat het doet. Ik dacht dat t wel kon. Misschien eens een testje waard!

    Afgelopen tijd af en aan weer wat gedaan.

    Scharniertjes verlijmt;

    [​IMG]

    Staart passen, uitmeten en aftekenen;

    [​IMG]

    En t staartje erop;

    [​IMG]
     
    johnnyb en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Afgelopen tijd weer eea gedaan aan de SNAFU.

    Een BEC ingebouwd met een schakelbaar kanaal. Zo draait alles straks op 6V dmv eeen lipo als voeding en word straks de verlichting schakelbaar. Ik ga dat kanaal mixen met het kanaal van de glowdriver & de throttlecut. Zo kan je in een oogopslag aan de kist zien of hij kan starten.

    [​IMG]

    Hoewel volgens de specs de Futaba 3001's ook op 6v moeten kunnen draaien stond alles erg te jutteren en te brommen.
    Ik heb die dus vervangen voor digitale BMS620MG bluebird servo's van Hobbyking. Hoewel ik deze zelf nooit uit mijzelf zou hebben besteld ben ik erg fan geworden van deze servo's.
    Ze zaten in een kist die ik onlangs heb overgenomen en ik ben er heel erg over te spreken, absoluut spelingsvrij en erg stil. Plus een trekkracht van 10Kg op 6V en dat voor €14,-

    De rudder/staartwiel servo heb ik wat verhoogt want anders lopen de stuurstangen over elkaar heen.

    [​IMG]

    De dummymotor zit in de kap en deze voorzien van een groot gat met gaas erachter verlijmd.
    Gaas heb ik weer zwart gemaakt en je ziet de echte motor practisch niet!
    Doordat de kap aan de achterzijde ook open is krijg je een mooie flow langs de cylinderkop!

    [​IMG]

    Ook de uitlaat zit op zijn plek, helemaal onderop de doorvoer voor de carterontluchting en de sproeiernaald zit ook op zijn plaats. Erg blij met het eindresultaat!

    [​IMG]

    Romp is nu zover klaar, t wachten is op de ontvanger en dan kan de bekabeling op lengte gemaakt worden.

    Nu verder met de vleugels!
     
    Danny-P47, serge pot en Berto vinden dit leuk.
  19. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Rutten
    Bedankt voor de servotip!

    Vanmiddag invliegen
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    noord holland
    Voor t eerst op zn pootjes;
    [​IMG]

    Droptank en guns geplaatst

    [​IMG]
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina