Opdrukker Polleke

Hoi Paul, ik ben een stille volger maar ik volg je met belangstelling! Ik weet nu hoe ik mijn volgende romp moet beplanken!

Wat voor hout heb je gebruikt voor de huid? Ik zag je aan de slag met een flinke schuurmachine dus ik vermoed dat het geen balsa geweest is, maar door het kleurverschil in de planken twijfel ik.

Kan jij mijn twijfel wegnemen?

Crispijn

Laatst bewerkt:
Opdrukker Polleke.

Hallo Crispijn.

Dank je, ik ben ook een stille volger van de Eenhoorn.
Ziet er prachtig uit. Iets in mij zegt dat ik hem eerder heb gezien, misschien een zuster schip, een klassieke S spant. Van der Stadt ontwerp??

Maar de gangen van de Polleke zijn van Linde hout. Latten van 3 x 10 mm. Zijn verkrijgbaar bij de betere modelbouw zaak, of zelf zagen.
Met goed nat maken kan je ze redelijk goed buigen. Maar.. lekker laten lopen waar ze heen willen, en dan een paar spietjes er in zetten. Werkt prima.
Een beetje dikkere latten geeft wat meer profijt bij het schuren later.

Groet Paul.

Hoi Paul,

De romp is een ontwerp van Harison Butler, tuigage weet ik niet met zekerheid te zeggen aangezien hij later naar een kottertuig is omgebouwd. Er is ooit één romp van gemaakt, nu dus alleen het kleine verschaalde zuster schip :)

Ik zal deze info nog even toevoegen in het topic, wellicht dat meerdere mensen dit zich afvragen.

Succes met de bouw en nu waarschijnlijk veel plezier op de WSD!

Crispijn

Opdrukker Polleke.

Bedankt Crispijn.

Vandaag nog even wat gedaan. De stootrand zit er inmiddels helemaal om. En de kielbalk en de steven zijn inmiddels op gedikt.

Uploaded with ImageShack.us

En jawel, het opstaande neusje zit er ook weer op. Deze was gesneuveld tijdens het schuren.
Hier tegen aan komt straks nog een klein waterkerinkje.

Tot zover maar weer.

Zo zo, dat is een erg strakke romp.
knap dat je dat zo in model heb gekregen.

Overigens wel de juiste manier om het hout zn gang (woordgrap) te laten gaan
en erna met spieen de romp te sluiten.
bij mijn 1 op 1 kotter zitten er ook spieen in de romp met name bij de hak.

Mieke heeft straks een boot waar ze erg trots op kan zijn, en uiteraard trots op haar bouwer :D

Groeten Dyon.

Ps ik heb geen contact kunnen leggen met de rompenbouwer uit veendam.

Super Paul! ik ben net terug van de sleepbootdagen in Vianen, ben er met mijn eigen opduwers naartoe geweest. Het was prachtig evenement!!!

Zelfs ik begin er al een beetje van te kwijlen hoe mooi Polleke word :p

Joris

Ik geloof dat we hier te maken hebben met een vakman, die weet wat hij doet. Wat een mooi scheepje gaat dit worden!

Heren allemaal, dank u maar weer.

Ze is inderdaad wel heel erg strak, en vakman?? We bouwen allemaal naar ons eigen vermogen.

Maar toch nog even iets gedaan.
Na even 2 mooie tapjes M2 naar de kl... te hebben geholpen en een mooi boortje 2,6 mm toch even de hak er onder gezet.

De hele boel maar uitgeboord en voorzien van 2 rvs pennen en dat verlijmd met pure Epoxy.

Daarna de roerkoning er in gezet met Epoxy.
Op de rvs roeras komt straks nog de roerkrans te staan.

En we hebben inmiddels Polleke van binnen 2 maal in de Epoxy gezet.

En inmiddels ook met het roer begonnen.
De roeras van RVS en de vleugels van messing.
We hebben een kleine concessie gedaan op het er origineel.
Polleke krijgt een klein balans roertje.
Maar getroost, wel volgen de originele bouwmethode. Met klinknagels.

Tot zover maar weer.

Dit is smullen Joris, 1 juni?????

Keurig Paul, vind de concessie voor het roer hekemaal zo gek nog niet. Zal het stuurgedrag wel verbeteren.
Net terug van vergadering voor de jubileumdag van 1 juni en kan je zeggen dat alles er zeer goed uitziet. Leuk dat jullie en Joris ook komen.

Op naar het boren van het schroefasgat! Ben benieuwd hoe die grote jongen daar onder zal staan!

Ziet er goed uit Paul! Heb je nog een speciale afdichting in de roerkoning opgenomen of ga je er van uit dat er geen water door naar binnen komt? Zelf heb ik hier wel een voorziening voor getroffen, ik heb een G-ring die raboesch ook gebruikt voor de schroefassen toegepast in mijn roerkoning. Zo weet ik zo goed als zeker dat de boel droog blijft.

Succes met de verdere stappen!

Opdrukker Polleke.

Heren bedankt maar weer.

Vandaag alles voor de schroefas binnengekregen van meneer C.

Crispijn:
Ik zet om de roeras een zacht rubber ringetje. Spuit vervolgens de roerkoning vol met vet en druk dan de roer as er in.
Echt gegarandeerd, geen drup naar binnen.
Ik doe het zo al 25 jaar, en nog nooit en drup binnen gehad.

Ja de schroef as koker. Wordt vast een tricky klusje. Moet een gat in van 12 mm. Terwijl het bij de hak maar 8/9 mm is.
Maar............. heb wel een idee.

Wie weet, vanavond wel.

Tot zover.

Gaat goed Paul!! ik hoop er 1 juni inderdaad ook bij te zijn, mocht het lukken dan word het een feest :D

Je had de schroefas er beter in kunnen zetten voordat je
met epoxy aan de gang ging, dan komt de epoxy ook tussen
de schoefaskoker en de romp te zitten en krijg ge gegarandeerd een
goede afsluiting. Hopelijk lukt je ''ideetje''

Ben benieuwd naar je schroefas.

Joris

Opdrukker Polleke.

Ja Joris, gaat helemaal goed.

Maar nu het ideetje wat ik had.
Ik heb een boormalletje gemaakt, en deze aan de hak geschroefd.
Voorzien van het boorgat van 12 mm en helemaal uit gecentreerd.

Ja en dan is het boren, heel rustig op laag toerental.

Ja gaat helemaal goed tot dat.........

We komen de voorste RVS pen van de hak tegen. Nou daar komen we met een houtboor echt niet door heen.
Dus wat doen we dan???

Jawel, even dat ding de kop in drukken. ( rammen heren)

Daarna de hele boel goed door boren.

En als we dan het gat er in hebben, even passen.

Jawel heren, kaar en kaars recht.

Een kwestie van goed uitlijnen, geduld, en goed gereedschap. Beetje geluk moet je ook af en toe hebben.

Joris, gaat echt goed komen.
Zodra de schroefas koker klaar is, wordt hij helemaal ingelijmd met Epoxy, en daarna nog eens aangegoten.

Tot zover maar weer.

Back