Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Dag Henk, eerdaags (ik ben van 10 t/m 24 september in Vaassen en kom ook naar Bocholt op 17/18 september) ff afspreken, de P80 staat weer " op nul" en is gereed op een test run na..Groet ReNe.
 
Het is fff stil rondom de RAK..enige kit proto modellen bouw bezetten de werkplaats...maar half oktober geht es wieder los.


Wel een paar kleine wzh kunnen doen...bv de tipsectie is gereed..


20220821_172031.jpg



20220821_172036.jpg




De aansluiting voor de staartboom...

20220831_162757.jpg




Opname voor het richtingroer servo..

20220831_162800.jpg





Idem voor het rolroer...

20220831_162806.jpg





De beslagdelen voor de strutmontage zijn binnen...

20220831_162924.jpg





En de rolroeren hebben een houten handle gekregen...

20220831_162719.jpg




Op dit moment zijn de servokabels in de maak en...komend weekend op de Eurofly in Bocholt tref ik Uwe en kan ik de spiksplinternieuwe P80 turbine in ontvangst nemen.

Rene gaat zijn gereviseerde P 80 turbine zelf toepassen in...tja...de tijd zal het leren..
 
Bleriots..Holsen van de Teufel..RAK,s..allemaal 1 pot nat..giga mooie constructies waar je je als schaal bouwer heerlijk op kunt uitleven..

Ik zoek brutale knapen..die de wasknijper zak van moe durven te plunderen...Waarom??

Dit is nu aan de beurt..( foto Hols) veel knijpers voor nodig...en een rustig moment...secuur klussie....

Stuur je knijpertjes maar naar Enke Blériot...komt altijd aan...:p:p:p

32-jpg.498021



Jullie hebben vast gezien dat ik weer zo nodig een nalatenschap moet doen...een paar helies verkocht aan...de jongeling had tegen de ega gezegd ..het zal toch niet die Henk van Hoorn zijn...jawel...en wat had hij net gescoord...mijn dikke aanhanger...van die verongelukte 3/4 giga Bléridioot....had hij van Marco uit Duitsland..waar ik hem aan weggegeven had..

Oei oei..tis zo'n klein wereldje...1 keer naast de pot piesen en gelijk kun je emigreren..

Dus jongens..altijd netjes blijven..spreek met 2 woorden..stel je netjes voor...en zeg UUUUU
 
Laatst bewerkt:
De 6 krachtpatser (40 kgm) servo's zijn binnen...maar..wat voor een afmeting handle moet er nu op????

20220922_200610.jpg




Zelf maken met als basis de grote schijf die bij het servo zit...of de XXL handle ( 2x 38 mm) ..of de XL handle (2x 25 mm).


Wel....de roerhoeken die ik er in wil hebben zijn bekend, de handle afmeting bij de roeren ook...en de servo uitslag dus idem..Wat betreft dat laatste ik ga iets over de 100% uitslag ( om maximale arbeid te creëren) wat zal resulteren in een servo hoek van 2 x 50 graden (ipv bij 100% 2x 45 graden).

Maxz heeft een leuk spreadsheet met formules voor me gemaakt en nu is het kinderspel..de waardes invullen en dan komt de maat van de servo handle er vanzelf uit rollen.


Opm..
- de rol uitslag is de grootste waarde..dus naar boven
- de armen maat is de maat van de as cq scharnier tot het aangrijppunt

upload_2022-9-22_20-4-34.png



Dus nu maar fff bij Dennis aankloppen voor een bosje handles..
 
De 1e van 3 per vleugelhelft...droog er op gelijmd en de stalen strip buigt de 0,6 mm plaat al om de onder radius.

De vleugel ligt nu los op de bokken maar later ...bij het om de neusradius trekken...ligt de vleugel stabiel op de bokken zodat er geen tordering of doorbuiging is want de neusbeplating zorgt voor een substantieel deel van de torsiestijfheid...

20220926_202544.jpg
 
Laatst bewerkt:
De servo bekabeling zit er in en dus...de eerste van de totaal 6 neusindekkingen zit er op...2 mans klusje...nou ja...man en vrouw...

Plaat natmaken..laten intrekken..dan buig ik hem om terwijl de directie alle klemmen er op zet...nee..niet op mijn vingers!!! Hé..op het hout!!..

Je kunt nog net de kleine koppelstrip zien voor de volgende plaat...maar later komt er aan de buitenzijde over de las ook nog een dunne strip...

20221003_095239.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het neusbeplating team wordt er steeds handiger in en het werk vordert...

20221004_123557.jpg



Ook de andere vleugelhelft is aangepakt.
Dat natmaken van de beplating..binnen en buiten..is niet nodig voor het buigen maar om uitzetting te krijgen.
En zodra gelijmd..en de lijm droogt langzaam omdat de beplating binnenin wat langer nat blijft dan aan buitenzijde..begint helemaal vanzelf het krimpen van de plaat..dus het spant zich keurig op de ribben...

20221004_123606.jpg
 
De staartsectie staat op papier....nou ja...een paar lijnen..
Stabilo/hoogteroer...en 2 stuks kielvlak/richtingroer.

En nu..nu moet het licht worden..zeeeerrrr licht...

20221010_160008.jpg
 
Laatst bewerkt:
De vraag van de dag...
Waar komt de turbine?

Nou..ik maak de staartsectie niet voor niets zo licht mogelijk..want elke gram achter is tig gram voor.


En ik moet onder de 25 kg blijven...Dus...De turbine komt maximaal voorin..

Maar hoe krijgt hij dan zijn lucht...????

Roep maar eens wat...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top