Heb zelf in Duitsland begin van het jaar een paar lagertjes gekocht, zag er goed uit, regelmatig nieuwe onderdelen in de shop, adres, klopte op google maps, tel nummer (dacht ik), en een order verwerking die ook gewoon liep. zag er prima uit, bedrag was niet zo groot, dus gewoon besteld.
Kwam keurig betaal en verzonden in het overzicht op de site.
Op een gegeven moment stond er "abgeslosen" als status. die begreep ik niet, dus nagevraagd.
Vervolgens geen enkele reactie meer.
Toen ik wilde gaan bellen bleek het telefoonnummer een fax nummer te zijn

.
Toch maar eens gezocht, en ja dan vindt je inderdaad ergens een vergelijkbare ervaring.
Nu had ik ergens gevonden dat de duitse politie een dienst heeft die achter internet fraudeurs aangaat.
Die zijn per regio georganiseerd.
Ik heb een mail gestuurd naar die dienst, was in mijn geval 'anzeige@polizei.nrw.de'.
Daarin heb ik duidelijk aangegeven wat ik heb gedaan, het bestelproces, en dat er geen reactie meer kwam.
12 dagen later kwam er een nieuwe status op de website van de lagerman, nl "abgeslossen LG", en 4 dagen later had ik mijn lagers.
Ik heb geen enkel bericht van de politie of de leverancier gehoor, maar het heeft wel geholpen.
Dus de moraal van het verhaal, zeker in Duitsland kan je de speciale internet politie dienst vragen er achter aan te gaan.