Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

Rolroeren

Deze Cirrus met rolroeren is drie keer niks.
Beetje authentiek vliegbeeld houden is leuker vind ik.
Bovendien.......als je er rolroeren in zet, moet je de V-Stelling ook aanpassen. Het wordt dan een heel ander model.
Een vintage moet wel een beetje Vintage blijven.
Ja, ik weet het....................eigenlijk ook geen motor.............;)

hehe....
Ik denk wel eens over zo'n Cirrus van Rippin, die heeft wel rolroeren (Topp-Rippin, en dan 2x "Segelflugzeuge" kiezen) Een Graupner Cirrus is toch een apart geval. Ik weet dat er vroeger vaak rolroeren in werden gezet maar ik geniet van die van mij zoals hij is. 2-assers hebben ook wel wat vind ik. Het vliegt gewoon heel anders.

Bij mij mag het zeker geen nieuwe zijn...graag het project waar iemand op uitgekeken is alsnog realiseren. Zo origineel mogelijk ben ik het ook mee eens...maar nu zit ik met één vleugel mét rolroer en één vleugel zonder...in een spagaat zoals dat heet. Het gewicht van de vleugels is nu verschillend dus moet ik ze wel identiek maken.
Dus in iedergeval wel maken maar eventueel niet aansluiten/gebruiken?
Ik weet het er zijn grotere problemen in de wereld waar je WEL wakker van moet liggen.

In jouw geval zou ik denk ik ook de rolroeren bouwen en aansluiten. Op zich is het wel passend, het was een veel gebouwde variant volgens mij.

Er komt al beweging in de Cirrussen op E-bay.
Als de heren het leuk vinden wil ik wel wat foto's van de inmiddels 5e of 6e Cirrus-restauratie posten?

BTW, hoe maak ik zo'n koppeling naar "Mijn vloot" omdat de hangaar al een beetje erg vol komt te zitten.

Groetjes Willem.

Laatst bewerkt:
Er komt al beweging in de Cirrussen op E-bay.
Als de heren het leuk vinden wil ik wel wat foto's van de inmiddels 5e of 6e Cirrus-restauratie posten?

BTW, hoe maak ik zo'n koppeling naar "Mijn vloot" omdat de hangaar al een beetje erg vol komt te zitten.

Groetjes Willem.

Altijd leuk !!!!!

Met dank aan Jako en arjan heb ik vandaag de digitale versie van de tekeningen van de Cirrus mogen ontvangen. Een uur later zijn ze uitgeprint door de copy-shop in Roosendaal en heb ik nog wat materiaal gehaalt voor de bouw. Waaronder 4.5 mm verenstaal waardoor ik weer lekker aan de gang kan gaan(net als Kees pl119)
Remkleppen ga ik maken op de manier zoals ze in het EON-draadje zitten.

Ik hou jullie op de hoogte

Laatst bewerkt:
Kijk...de Vintage Glider Group begint echt te leven zo langzamerhand. Geweldig!!

Wat mij betreft mogen opknapverslagen van andere Cirrussen (Cirri?) gewoon in dit draadje hoor, dan blijft het lekker bij elkaar. Hoeft niet, mag wel.

Nou................

vooruit dan!.....;)

De romp is gestript, het motorschot zit erin.
De schotten zijn eruit en onderin ligt een mat koolstof gelamineerd.
Het stabilo is gestript, bijgeschuurd en hier en daar verstevigd.
Nieuwe pennen voor het stabilo gemaakt.
Het kielvlak is gestript en geschuurd.
Het richtingroer idem, gaten gevuld en geschuurd.

Twee foto's gaan hierbij.
Ik zal dit weekend als de lijm is uitgehard e.e.a. in elkaar zetten voor een eerste indruk.

IMG_1427.jpg

IMG_1424.jpg

Help!

Wie kan me zeggen hoe ik het stabilo moet borgen, en wel zo, dat het niet van de twee pennen afschuift.
Ik krijg alleser wel netjes op, maar beide delen schuiven er ook zo weer af.

DanK!

Wie kan me zeggen hoe ik het stabilo moet borgen, en wel zo, dat het niet van de twee pennen afschuift.
Ik krijg alleser wel netjes op, maar beide delen schuiven er ook zo weer af.

DanK!

Als je het voor elkaar krijgt Kees, is het misschien een idee om een van de 2 pennen (de dunste) te voorzien van een klein knikje aan allebei de kanten zodat het opschuiven van de stabilohelften stroever gaat.

Heb ook wel eens gezien dat de stabilohelften aan de voorkant voorzien zijn van een stukje staaldraad/spelden en met een klein elastiekje bij elkaar gehouden worden. Is niet zo mooi.

Voor de handige knutselaars: een soort van borgmoertje in de stabilohelften lijmen om de pen aan te kunnen schroeven.

Succes, JH

Laatst bewerkt:
Update

Heren,

Dit weekend een aantal uurtjes geprutst en gesleuteld.........

Stuurkabels liggen erin. In het midden de twee gaten dichtgemaakt.
Alle naden geplamuurd en geschuurd.
Achterkant alle pennen vernieuwd van stabilo.
E.e.a. geplamuurd en in de primer gezet.
Servo's een plekje gegeven en wel zo, dat de accu heel de romp door kan i.v.m. zwaartepunt.
Koolstofmat is op de foto nu te zien
Cockpit gestript en hier en daar verstevigd en geschuurd.
Ben aan het bieden op EBAY voor een nieuwe kap. ( Graag niet meebieden!.........;) )

IMG_1430_3.jpg

IMG_1429_2.jpg

Het wordt mooi weer!!!

Kees,

hoeveel ruimte heb je tussen het motorschot (daar waar je de neus hebt afgezaagt) en waar het cockpit kapje begint?

Bij mijn romp is er waarschijnlijk een nieuwe neus op gezet, en wil kijken of het allemaal gaat passen.

Gr Harry

Kees,

Hebben we het dan over deze maat?

full

Wat is de diameter van je spinner?

Gr Harry

Laatst bewerkt door een moderator:
Back