Opknappen Robbe Comtesse

vraag

En zo ligt de Smaragd er nog altijd bij. Ik heb afgelopen jaar een druk jaar gehad, verhuizen en erg druk op het werk helaas. Maar nu eindelijk de hobbykamer op de zolderverdieping af is zal deze winter weer volop in het teken van bouwen staan.

De smaragd heeft inmiddels wel een hulpmotor, een speed 500 met gelagerde as met klapschoef. Ook de zeikwinchen, twee hitec lieren en een robuuste hitec 1/4 stuurservo.

Wie weet zal ik er nog een topic aan wijden.

Ik heb ergens nog de tekeningen van de comtesse in een map, zodra ik ze heb zal ik ze je toezenden.

Succes met bouwen, nog even een shot van mijn comtesse.
full
full
mijn vraag is ik heb paar jaar geleden de comtesse gekocht van internet zonder tekening heeft uw de tekening nog en kunt uw die me mailen alvast bedankt olaf

Laatst bewerkt door een moderator:
zo luitjes terug op het nest zeg men wel eens,heb even gekeken mijn laatste bericht was ergens begin 2013,na mij afscheid van het varen en aan digitaal model treinen begonnen toc maar weer terug bij de zeilschepen,ben mijn atlantis weer vaar klaar aan het maken ,nieuwe accuus en de electronica aan het vernieuwen,maaar ben ook met wat leuks bezich ,met een comtessa van olaf,ga daar een bazaan mast bij zetten,gezien op een filmpje op joe toep.wordt echt expiriment ,de mast en het giekje wordt in eerste instantie van hout gemaakt en als dat geslaagd is maken we er alminium mast werk van.zal olaf vragen om er foto,s van te maken kunnen jullie bij intresse dit ook zien.vgr tonsr

de comtesee in test fase voorzien van een bazaan mastje ,in eerste instantie wat kleiner gehouden,als dit goed vaart zal er een wat grotere voor in de plaats komen,wel zijn de bevestigingen voor de spandraden van de grote mast iets naar achter geplaatst zodat de achter stag niet meer nodig is en zij kan zeilen zonder deze .echter wel een lijntje van de hoofdmast top naar de top van de bazaan mast geplaatst hoewel dat niet nodig is.ze kan zelfs varen zonder haar hoofd mast daar het bazaan mastje zelf ook onafhankelijk getuid staat.let wel dit is de expirimentele fase van de masten ,als het werkt zo als we verwachten worden de houten masten vervangen door alminium profielen.wel zit er onder de zwaard kiel een vleugel lood ter compenzatie.zie daar voor de foto,s die door olaf worden geplaatst.olaf is de eigenaar van het schip in samen werking met mij voeren we dit expiriment uit.als alles goed verloopt wordt later ook het dek aan gepast en komt er een abachie dek in waar door het schip de uitstraling krijgt van een zeer lux jacht.

wieweethet,de comtesse is door robbe ook geleverd met twee masten nu zou ik daar graag een tekening van zien of overnemen van iemand,het gaat mij om de constructie van dat mastje nu heb ik al wel wat geprobeerd en het vaart erg goed met dat tweede mastje en het vleugel lood onder het zwaard.ook zou ik graag weten wat de hoogte zou kunnen zijn van deze mast.vgr,
tonsr,, de vrijevaarder

ik denk dat je in de war bent met een ander soort zeilboot van Robbe.
Robbe heeft namelijk een zeilboot soort op de markt gebracht, waarvan een met 1 mast en 1 met 2 masten.
Deze waren verkrijgbaar onder de naam Topas en Koh-I-Noor.
Als je op mijn link klikt dan kom je op mijn website en daar vind je deze 2 schepen.
Heb zelf ook een comtesse gebouwd en heb daar nog nooit een 2 master van gezien of gevonden.

Eric

er staat een filmpje op joetoep van een comtesse cetch,,als ik het goed schrijf,de twee schepen die je noem kan ik wel,de koh heb ik ooit zelf gebouwd,mooi schip ook,ik heb hier ook de atlantis compleet met de hele zeil garderobbe rc uiteraard ,wat de comtesse betreft staat nu wel een tweede mstje op,schip wordt ook in eiken latjes bekleed waar door ze een erg mooi luxe uiterlijk krijg.vgr ton.

Zo, maar even mijn eigen topic oppakken. De romp van de Comtesse in intussen blauw. ga nu met het dek in de weer om overtollige gaten dicht te maken. Ik ga niet met hout bezig, te veel werk en te weinig tijd. Ik spuit het dek netjes wit. probeer wel zelf een preekstoel te solderen.

Iemand op het forum had een bouwbeschrijving van een kist voor de Comtesse. Helaas kan ik deze niet terug vinden. iemand een idee wie dat was?

Hallo Paul,

Lopen de scheuren parallel met het dek, of haaks er op?
Hoe lang zijn ze?
Kun je er gemakkelijk bij aan de binnenkant?
Heb je er een foto van?

Ik kan wel van alles gaan roepen, van lassen met Aceton tot een ABS plaatje aan de binnenzijde, maar dan wil ik graag wat meer info.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Onderstaand de beschadigingen.
De grote scheur was gelijmd met in mijn beleving standaard lijm die elastisch bleef.
Niet echt makkelijk bij te komen, moet ik met mijn hand in de romp.

Zie graag je reactie.

Groet Paul
IMG_2973.JPG
IMG_2974.JPG
IMG_2975.JPG
IMG_2976.JPG

Back