Opknappen Robbe Comtesse

Hallo Paul,

Als je er bij kunt, zou ik de romp aan de binnenzijde bij de scheuren licht opruwen en (met aceton of MEK) ontvetten en vervolgens een aantal L profielen, stukken van hooguit een paar centimeter (vanwege de ronding van de romp) aan de binnenzijde in de hoek van de scheur lijmen.

Daarvoor moet je eerst weten of je een hoekprofiel wel helemaal kunt laten aansluiten en er geen lijmresten in de weg zitten.

Daar de romp ABS is, zou ik een papje maken van (witte) stukjes ABS opgelost in MEK, of aceton.
Doe dit in een afgesloten busje, anders verdampt het oplosmiddel te snel.
Gebruik zoveel oplosmiddel dat het papje nét wil lopen.

Doe een klodder op het L profiel en duw het op z'n plaats in de romp, laat het uitharden terwijl de romp op de scheur rust en leg wat gewicht op het stuk profiel, zodat het wordt aangedrukt.

Als de boel is uitgehard doe je het volgende stuk profiel er naast.
Herhaal dit tot de hele scheur afgedekt is.

Eventuele ABS pap die door de scheur naar buiten is gelopen, schuur je in model (of je plakt een stuk tape over de scheur vóór je met de reparatie begint).

De dekopening is behoorlijk krap, dus wellicht moet je wat hulpmiddelen maken om de boel op z'n plaats te krijgen.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Dank voor je uitleg, ik zag het eigenlijk niet meer zitten, de open scheur is behoorlijk, maar ga toch aan de slag. Zou mooi zijn als ik voor het beslag de tekeningen, detail foto's nog kan bemachtigen, dan weet ik zeker dat alle komt zoals het bedoeld is.

Groet Paul

zo mensen ,er is weer tijd om wat te gaan doen,de hobby heeft hier een tijd op een laag pitje gestaan,verhuizing van 5 naar 3 kamer woning geef veel kopzorg maar ok.
ik heb de comtesse weer uit het stof gehaald deze staat voor de hlft in het hout het dek en de romp moet nog gedaan worden.ondertussen in het bezit gekomen van een grote stoom sleper ,1.80 lang gered van de sloop,daarnaast een model van een t2 tanker lang 1.70 meter welke jaren bij een maat stond ook weer thuis,deze gaat ook weer varend gemaakt worden ,dus op ons gebied weer erg veel te doen.heb er nu ook de tijd voor,ben klaar met werken,heb 50 jaar achter me liggen.dusgenoeg tijd om de hobby weer op te gaan pakken.vgr tonsr

Ik heb de bouwtekeningen als A3 gekopieerde delen gekregen, maar heeft er iemand nog de grote originele tekeningen die ik zou mogen laten kopiëren op bv A0?

ik zal is kijken in de ladekast ,zeker weet ik het niet maaar ga een poging wagen voor je,vandaag de atlantis weer boven gehaald,ook deze moet weer varend worden.dus nog veel tedoen hier.vgr tonsr

Ton,

heb je nog wat gevonden in de ladekast van de comtesse? Ik ga dit weekend lego oplossen in bison ontvetter en kijken of ik de gaten aan de rand van de romp kan dichten.

ik ga vandaag verder zoeken ,zijn 3 laden vol ,laat je het nog weten.wat is dat voor truuk ,lego oplossen in ontvetter,nooit van gehoord.ik heb er hier een waarvan het rompje ook slecht was in het hout gezet ,teak latjes verlijmen met uhu blauw ,dat werkt perfekt en ze gaat er nog zeer mooi uitzien.vgr tonsr

Ton,
heb je de foto's gezien van mijn comtesse, staan op blad 2, er zitten lengte scheuren aan de rand van het dek in, had jij dat ook en heb je daar hout overheen geplakt dan?

ik zal wat foto,s maken,dan kan je zien hoe het wordt,en scheuren kan je zo mooi weg werken,vgr tonsr
oja die tekening moet er zijn echter nog niet gevonden

sorry voor de late reactie van mij,de foto,s heb ik nog niet daar ik mijn werf aan het opknappen ben en ook aan het opruimen,maar ik heb wel de complete originele bouwtekeningen gevonden ,die mag je copieeren want ik wil ze niet kwijt ,laat me maar weten hoe je dat gaat doen,lenen mag onder voorbehoud dat ik ze terug krijg.vgr tonsr.

Ton,

Mijn bedoeling is om ze bij een afdrukcentrum op origineel formaat te laten kopiëren, ik kan bv de tekeningen bij je ophalen, laten kopiëren en weer terug brengen. Ik zal dan een kopieercentrum in de buurt van jou moeten opzoeken. Als jij ze echter zelf wil laten afdrukken, dan betaal ik jou de kosten, ook voor het verzenden. Aan jou de keus. Hoor het graag van je.
Ik heb inmiddels platen ABS gekregen en en ze in kleine stroken zagen en oplossen in ontvetter, kijken of dat lukt.
groet Paul

je kan ze ophalen,er zit hier flakbij zoon copy centrum,als je deze kant op zou komen kan je zien hoe het wordt als je zoon schepie in het hout zet ,aan jou ,maak mij niets uit ik hoor het wel

Ik heb inmiddels platen ABS gekregen en ga ze in kleine stroken zagen en oplossen in ontvetter, kijken of dat lukt.
Hallo Paul,

Ik gebruik een kniptang om de ABS klein te maken, scheelt afval van de breedte van het zaakblad.
Ik hoop dan je geen ontvetter gebruikt, maar MEK of Aceton, ander komt het niet goed.
MEK werkt het beste.

Denk er aan dat je in kleine stukken werkt en zo spaarzaam als mogelijk omgaat met het ABS papje, anders loop je het risico de boel onherstelbaar te vervormen.

Groeten, Jan.

ik blijf het een risico vinden om hier mee aan de gang tegaan,dit ivb met wat ik lees wat jan schrijf,ik kan daar wel wat bij verzinnen .
jan wat is mek,nooit van gehoord.vgr ton

Back