Opknapverslag PT-15

Nou dat leg puzzle valt mischien mee, mijn PT heeft een flinke klap gehad tegen een betonen rand. Enkel een scheurtje in de lijmverbinding in het bovendek.
Toen ik de langere as heb geplaatst heb ik de oude er uit gedremeld en de kiel iets verder opengezaagd net genoeg om de as netjes te plaatsen zodat het abs van de romp nergens een groter kier had dan 1mm. Daarna de boel opgevuld met stabilit expres. zowel aan de binnenkan en aan de buitenkant. En dan bedoel ik niet hele hompen van dat spul, maar netjes aangestreken. En voor extra stevigheid een stukjes ABS aan de binnenkant erin gelijmd Daar na overtollig materiaal weggeslepen en glad geschuurd. De stukjes ABS die ik heb uitgezaagd heb ik eens flink aangepakt met twee tangetjes. Braken niet en waren soepel als nieuw ABS.
Van veroudering bij deze romp kan ik dus niet spreken. Al is het toch al redelijk oud.
 
hallo eric

de jaren 40 -45 hadden ze nog geen schiet stoelen LOL
da was gewoon de canopy open en er uit klauteren
een spitfire en een mustang dat was waar ze toen mee vlogen
en ja die mtb's waren ook mooie boten en ze waren nog snel ook
volledig in hout gebouwd en dan twee dikke motoren er in (dacht 1900 pk per stuk)
gr raf


eind tweede wereldoorlog hadden de duitsers een tweemotorige nachtjager welke wel was uitgerust met schietstoelen
He 219

mvg
 
hallo

Ben ;weet je eigenlijk wel wat je wilt
hier zit je bezig de assen te verlengen en de schroef vlakker tegen de romp te krijgen
en in het topic van de seacommander schrijf je
"dat schuin zitten van de assen zou ik me in dit geval ook niet druk in maken,alleen :wat zitten die schroeven dicht tegen die "steun" aan!"
als het een oude romp is dan zou ik er niet teveel aan beginnen breken
want dat kan meer schade opleveren dan winst
de PT is zo uit de doos meer dan snel genoeg vooral als je der nu lipo cellen kan in leggen inplaats van de door robbe bedoelde accu's
de boot gaat door het mindere gewicht veel sneller varen dan waar hij voor ontworpen was

wil je snel varen koop dan een speed boot die zijn daar voor gemaakt en die kunnen ook tegen een stootje
terwijl dit een schaal model is en gevoeliger is voor schade

gr raf

goed lezen en ook goed kijken Raf vooraleer ge begint te pennen en iemand voor inconsequent begint te verwijten

in het éne geval ging de discussie over het naar buiten toe staan van de assen ( sea commander) en in dit geval wijst de as ferm naar beneden


en over die Pt : is waarschijnlijk ook uit de doos voorzien om voortgestuwd te woren door de wonderaandrijving van Robbe :-)
je weet wel dat goedkope koffiemolen geval ,en daar moet idd een grote schroef aan en die as is idd kort :gevolg je as wijst naar de bodem :-)

als je alles wat "uit de doos komt" als perfect beschouwd dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk
mvg
 
hallo

het gaat er over om dat bij een oud model de abs niet meer de originele felexibiliteit heeft dan bij een nieuwer model
het uitbreken van de assen kan daarbij een grote schade of zelfs het volledig vernielen van het model teweeg brengen
sommige assen werden helemaal ingegoten met stabilit express
en dan is het verwijderen niet zomaar eenvoudig
bij de pt maakt het voor de hoogte van de as eigenlijk helemaal niets uit daar de EF motor combinatie er horizontaal moest worden in gezet
dus veel hoger dan de eigenlijke motor werdt het niet dus zit het alleen in de lengte van de as
het verwarmen van de as kan ook het abs aantasten en dat is dus niet de bedoeling
wat de Ef aandrijving aangaat heef deze zijn tijd wel degelijk gehad en zijn er nu betere motoren te verkrijgen maar dat is dus vooruitgang en daar kan men dus niet blijven bij stil staan
zo ben ikzelf voor mijn duikboten ook over gestapt naar brusheles met al zijn beperkingen (ja deze motoren hebben ook hun beperkingen)
zo kan je geen twee motoren op 1 regelaar zetten en in een duikboot heb je soms maar plaats voor 1 regelaar
ben nu voor benny een bootje aan het maken daar heb je geen plaats voor niets
10 cm lang op 2.5 cm breed en toch hebben we een manier gevonden om het te laten varen en zelfs een bocht te kunnen maken

wat de PT betreft we kijken wel wat de TS er mee van plan is het is uiteindelijk zijn portemonee die bepaalt wat hij met het model van plan is


wat die schietstoelen betreft ik had het over engelse MTB boten en engelse piloten en die zullen ook wel een duitse piloot uit het water gevist hebben mijn gedacht
maar ze zullen hem niet naar huis hebben gebracht dat denk ik nu weer niet
de MTB boten waren zo effectief dat een opgeviste piloot die s'morgens was neergeschoten s'avonds reeds terug in een vliegtuig kroop en klaar was voor een volgend rondje slag om engeland te leveren
gr raf
 
wat de PT betreft we kijken wel wat de TS er mee van plan is het is uiteindelijk zijn portemonee die bepaalt wat hij met het model van plan is

I.d.d Raf, ik heb er ook allang niet meer de "koffiemolen" in, maar zoals eerder geschreven, een boormachine motor in. Met een raboesch schroefas van 35 cm.
 
@Brandweerboot,



Tevens een vraagje: Waar ligt bij jou boot het zwaartepunt? Op ong.30% vanuit de achtersteven?

@Indoorvlieger
Ik ga zeker eerst eens kijken hoe het zo vaart, mocht het echt slecht varen dan ga ik het misschien veranderen als de onderkant een andere kleur krijgt.

@Raf,
Die engelse versie is ook mooi. Ik neem aan dat je met afgeschoten piloten bedoeld dat ze met de "schietstoel" waren afgeschoten?
Op die foto is de ashoek ook erg groot valt mij op.

Gr. Eric.

Hoi Eric,
Het zwaarte punt lag op zo een 30%, nu iets naar voren gebracht.
Pak um beet 40%
 
Laatst de boot afgestoft, ziet er gelijk een stuk beter uit.
Ik moet er nog wel met een sopje overheen want er zit best wat vuil vast.
Tevens moeten er wat plekjes worden bijgeverfd.
full


Ook heb ik er al mee gevaren. Even een motortje&ESC voor de test gemonteerd(motor was wel te licht), ook het zwaartepunt lag nog niet goed.
In de romp bleef het mooi droog.
full

full


Binnenkort een betere motor halen, dan het zwaartepunt beter afstellen en weer testen.
De schroef die er nu op zit(en ik er nog even niet af krijg) is een messing 3blads-60mm, is dit niet te zwaar voor een 600BB?

Tot zover de update.

Gr. Eric.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
schroefmaat

Hallo,

Ik zelf ga met de schroef naar 35 mm drieblad gekiewd voor de PT.
Er zat een 40 mm kunstof schroef op, De nieuwe word een messing schroef. 60 mm, lijkt mij erg groot.
 
Hoi

Neem een goede Graupner motor en een speedschroef .
Heb deze boot ook eens gehad en heb daarvan toen de motor water gekoeld gemaakt.
mvg
 
Eric :
voor een 600 in deze boot : rond de 35 à37.5 mm speedschroef

60mm is waanzinnig groot voor een boot als deze, mocht je die rechtstreeks aandrijven met 600 gaat dat toch goed heet geworden zijn niet?

messing:het moet toch iets sneller vooruit gaan dacht ik , dus kies een speedschroefje van graupner of een speciale messing schroef voor de hogere snelheid ( zijn wel iets duurder)

mvg
 
ben curieus hoe je bouw gaat verlopen, heb er ook ene staat al 5j boven op een kast zal hem ook is moeten opfrissen , vooral de antennes hebben afgezien ;)
 
Hoi Brandweerboot,

Bedankt voor je interesse.

Ja, ik sta momenteel even stil met deze boot. S'winters ben ik wat minder met boten bezig.
Heb er wel al een andere schroef onder en een andere motor in, op jullie aanraden.
Het vaart veel beter zo.

Ben ook nog bezig met een dusseldorf dus gaan sommige projecten soms even op de zij-lijn.
Ook ben ik druk met heli's.
 
beste electric
leuk projectje ga je ook rc of standaard maken als eerst maak er goede fotos van en van voor naar achter fotografferen en goed als je gaat stippen en ga nummer en op papier ze waar wat zit en probeer bij een verf spec. de ral kleuren op papier zeten als dit doet dan komt het wel goed als je vragen hoor ik het wel en je kunt ook lid woorden van ons
info@marinemodelbouw.nl

met vr gr marco van marine modelbouw nl
kijk eens op onze website MMN - Vriendenkring voor Marine Modelbouwers Nederland
 
Back
Top