Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Ik probeer een rots te maken in een bakje van gefrommeld alufolie. Ik heb er een papje van licht verdund vulmiddel ingedaan die hier nog stond. Maar dat spul droogt wel erg langzaam. Zo maar een zakje geelband of zo halen.

upload_2023-4-6_15-33-9.png

upload_2023-4-6_15-33-32.png

upload_2023-4-6_15-33-48.png

• Like
Reactions: ozy
Het wordt steeds lastiger (en een steeds grotere puinhoop). Ik wil aan de achterkant een bruggetje met daaronder een soort watervalletje in een kloof, met wild stromend water. Ik ga dat proberen te maken met tempex, wc-papier, verf en hoogglanslak. De rest van de beek moet ik dan ook meteen leggen. Weer eens kijken hoe ver ik kom: wish me luck !

upload_2023-4-6_16-49-42.png

upload_2023-4-6_16-50-1.png

upload_2023-4-6_16-50-22.png

Laatst bewerkt:
Ik probeer een rots te maken in een bakje van gefrommeld alufolie. Ik heb er een papje van licht verdund vulmiddel ingedaan die hier nog stond. Maar dat spul droogt wel erg langzaam. Zo maar een zakje geelband of zo halen.
Nou, dat werd hem na twee dagen drogen niet.

upload_2023-4-7_19-26-8.png

Met gietgips moet het lukken. Dat zou na een uurtje al hard moeten zijn.

upload_2023-4-7_19-27-14.png

upload_2023-4-7_19-27-38.png

En dan heb ik ook nog een piepschuimsnijder gekocht, omdat ik al die plakkende balletjes nou al helemaal beu ben.

upload_2023-4-7_19-28-40.png

Dat gaat met gips stukken beter, en sneller. Ik kon de 'rots' na een uurtje zonder problemen uit de aluminium vorm halen. Om te schilderen moet het gips nog 24 uur uitharden.
Nou nog wat experimenteren met het frommelen van de folie, om verschillende soorten rots te maken, en met de 'dikte' van het gipspapje.
Het hele ding is nou ongeveer een centimeter dik. Dat kan wel wat dunner denk ik, omdat ik er waarschijnlijk stukken af breek.

upload_2023-4-7_21-25-41.png

upload_2023-4-7_21-26-7.png

Laatst bewerkt:
De waterval. De basis is tempex met daarover lagen wc-papier met houtlijm. Ik heb eerst het water gekleurd.

upload_2023-4-8_14-54-6.png

Toen de rotsen eromheen. Die krijgen nog een flinke donkere wash.

upload_2023-4-8_14-54-52.png

Daarna heb ik de waterval, en wat golven in het deel daarvoor, wit geverfd. Het relief van de waterval is lekker wild: ik heb daar het tempex bot weggehakt. Ik hoop dat dat een kolkende waterversnelling gaat imiteren.
Als alles droog is gaan er wat lagen blanke hoogglanslak over het water.

upload_2023-4-8_14-56-28.png

upload_2023-4-8_14-56-49.png

Laatst bewerkt:
En het volgende klusje: bomen maken. Ik heb al eens wat geëxperimenteerd met ijzerdraad, maar dat was heel veel moeite voor heel matig resultaat. Daarom heb ik een doos zeeschuim gekocht; behoorlijk aan de prijs, maar het valt me helemaal niet tegen hoe veel er in zo'n doos zit.

upload_2023-4-8_15-0-25.png

upload_2023-4-8_15-0-43.png

Laatst bewerkt:
Kijk, dit is een beetje de bedoeling. Het water 'glimt' door de blanke lak, de rotsen blijven mat. Ik had eerst ook de waterval gelakt, maar dat ziet er niet uit: 'wit' water stuift en borrelt, maar glimt niet. Ik heb er weer witte (matte) acryl overheen geverfd. Er zit nu pas 1 laag lak op, ik doe er nog een paar, maar dat spul droogt niet in een uurtje.
Ik ben ook nog niet tevreden met de rotsen: die hebben ongeveer dezelfde struktuur als het water, en je ziet nog te veel het patroon van het wc-papier. Ik denk dat ik er een verdunde laag vulmiddel op smeer om de rotsen iets gladder te maken.

upload_2023-4-8_22-17-21.png

upload_2023-4-9_18-9-43.png

Laatst bewerkt:
De waterval, even tijdelijk op zijn plaats. Met een zelfgegoten rotsje ernaast (moet nog pas gemaakt en geverfd worden) ben ik eigenlijk best tevreden met het resultaat. Als alles op z'n plaats zit, en ik een bruggetje eroverheen heb gemaakt, kan ik de boel nog wat opfleuren met wat begroeing, puin en losse stenen.

upload_2023-4-9_20-4-14.png

upload_2023-4-9_20-4-32.png

Overzicht van het diorama tot nu toe, met de aanzet voor de rivier er in. Die maak ik dan op dezelfde manier: de kalm stromende stukken met verf en lak, en nog een kleine stroomversnelling met witte verf.

upload_2023-4-9_20-5-15.png

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
Het laatste experimentje voor vandaag: zeeschuim prepareren en bruin spuiten.

De takjes zeeschuim zijn allemaal krom. Ik zag in mijn Youtube encyclopedie dat je die kromming er met een hete soldeerbout, of in dit geval de stift van de piepschuimsnijder, met wat tegendruk en hitte op de goede plek uit kan krijgen. Dat werkt prima !

Eerst een beetje in model snoeien.

upload_2023-4-9_22-1-51.png

upload_2023-4-9_22-2-20.png

Kromming uit het takje duwen.

upload_2023-4-9_22-3-3.png

Bruin spuiten.

upload_2023-4-9_22-3-45.png

upload_2023-4-9_22-4-42.png

Resultaat van vandaag: twee boompjes, klaar om van blad en loof te voorzien.

upload_2023-4-9_22-5-12.png

Hoi Curil
kleur je rotsen meteen met water houdende verf toe te voegen aan je gips
ook houd rekening met de lagen in de rotsen bergen zijn een beetje conform wat breuk lijnen aan gaan
ze lopen steeds 1 kant uit zal ik maar zeggen dus geen ronde en hoekige stukken door elkaar gebruiken
om je zilver papier te vormen zeg maar zoek een echt stuk steen en gebruik dit als mal om je zilverpapier er over heen te drukken

dan je bolletjes probleem
ik gebruik styro dure dat is dat blauwe/roze/gele spul wat ze als isolatie platen op bouw werven gebruiken
als je ergens ziet dat ze aan het bouwen zijn vraag daar de afval die krijg je zo mee als je zegt dat het voor model bouw is
dit kun je alsnog snijden met dat snij spul dat je gekocht hebt

dat zee schuim gebruik ik ook als bomen maar ik spuit ze wit en dan op de stam met een tanden borstel spikkels maken
zo met een vinger nagel spetteren zeg maar
zo trekken ze als je licht groene foliage gebruikt op berken bomen
voor de rest stukjes echt hout zoeken en deze als bomen gebruiken
eerst een paar minuten in de microgolf oven om alles te doden wat er op zit
dan gaatjes boren en er stukjes zeeschuim in lijmen
de plukjes niet weg gooien die kunnen dienen als onder begroeiing
onder de bomen wat bruine kurkschaafsel gooie als dode bladeren
het is geen gras perk het is een bos zeg maar
denk dan aan om gevallen bomen struikgewas braam struiken (maken van staal wol )

gr raf

Mijn eerste zeeschuim-boompjes. Gewoon om eens te proberen: eentje met Woodland Scenics Coarse Turf (dat wordt, ook door de vorm, een soort dennenboompje zo te zien) en een met een lente-achtig strooigoedje uit mijn Magische Doos.

upload_2023-4-10_13-59-2.png

upload_2023-4-10_13-59-32.png

upload_2023-4-10_13-59-53.png

Ik heb de boompjes in 1:4 verdunde houtlijm gedoopt en daarna de spulletjes er over gestrooid. Het lijkt allemaal nog niet echt goed vast te plakken, maar als ze droog zijn doet misschien een flinke snuif haarlak dat beter.

upload_2023-4-10_14-0-45.png

Ik heb hier ook nog een kist met van die goedkope prefab boompjes. Met flink wat bijknippen en een nieuwe laag turf zijn die misschien wel als een heel bos in de achtergrond van een baan te verwerken. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de zeeschuimboompjes.

upload_2023-4-10_14-45-57.png

upload_2023-4-10_14-46-16.png

upload_2023-4-10_14-46-37.png

Ik heb even een klein bruggetje gebouwd voor over de waterval. Verre van realistisch en volledig uit proportie, want het is heel kort en moet toch voldoende hoogte hebben om de trein er doorheen te laten rijden: er komen nog dwarsbalkjes bovenop. Morgen zal ik het monster nog wat op proberen te fraaien met wat weathering en roest. Daar kan ik dan eens krijtpoedertjes op proberen.

upload_2023-4-11_23-11-20.png

upload_2023-4-11_23-11-45.png

upload_2023-4-11_23-12-5.png

Op de 'echte' grote baan zal ik later toch maar dit soort bruggetjes gebruiken:

upload_2023-4-11_23-14-10.png

De eerste proefjes met krijtpoeder. Lastig: ik heb al een aantal Youtube filmpjes gezien over het opbrengen. Het beste bij mij werkt: poeder met een kwastje opbrengen en dan fixeren met haarlak. Wat ook werkt is: de poeders opbrengen in natte haarlak. Blanke lak zou denk ik beter zijn, dan heb je wat meer tijd, maar die heb ik niet als spuitbus.

upload_2023-4-12_15-8-45.png

upload_2023-4-12_15-9-6.png

Het bruggetje wordt er in ieder geval wat minder saai door.

upload_2023-4-12_15-9-53.png

upload_2023-4-12_15-39-16.png

Laatst bewerkt:
Tijd om even te testen of alles nog werkt. De trein stopte op de raillassen in de stukken waar ik ballast heb gelegd: waarschijnlijk is er houtlijm in de lassen gaan zitten, en dat isoleert blijkbaar. Iets om rekening mee te houden in de toekomst: weer wat geleerd. Ik heb de verbindingen voorzichtig schoongeschraapt met een scherp hobbymesje. Alles rijdt weer, ook over het nieuwe bruggetje.

Laatst bewerkt:
Back