Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

de restauratie wagon had alleen in de stations zijn panto omhoog om de wagon van stroom te voorzien
al rijdend werkte alles op een alternator /dinamo die op een van de assen was gemonteerd
cyril heb je een nummer van die koppelingen
gr raf

De herfst nadert, en de plannen om op zolder te beginnen met mijn 'grote' baan worden steeds concreter. Ik heb een vraag over het baanplan !

Ik heb intussen behoorlijk wat meters Fleischmann en GT Italia flexrails verzameld. Die lijken volledig compatibel. Ze kosten verder bijna niks, tweedehands, en de voordelen zijn duidelijk: je kan er de baanvormen mee leggen die je wil. De vraag is: stel dat ik (bijna) de hele baan zou leggen met flexrails, wat zijn daarvan de voor- en nadelen ? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen: 'vrije' baanvormen, geen abrupte bochten, betere stroomgeleiding dan met allemaal losse korte rails. Wat zijn jullie ervaringen ? Voordelen en nadelen ?

de voordelen heb je zelf reeds genoemd
de nadelen zijn dat heel de zaak krimpt en uitzet naargelang de temperatuur
ik zou voor de standaard bochten voor gewone rails gaan en voor rechte stukken flex gebruiken
bocht kan ook in combinatie met flex als je maar met een echte bocht rail begint of eindigt
maak zoveel mogelijk feaders "draden" aan je rails als je kunt ;
dit hoeven geen dikke draden te zijn gewoon de dikte van marklin/roco of fleischemann
onder de baan voorzie je dan dikkere draden van 2 diameter of dikker
waarvan je feaders dan aftakken
in je liggers maak zeker genoeg gaten zodat je er met de bedrading door kunt
gaten van 30 mm zijn voldoende want je hebt desondanks een bende van draad onder je baan

zo dit was zowat in mijn kop zit wat baan bouw aan gaat

gr raf

De kogel is door de kerk: ik heb een paar Ikea tafelbladen met poten gekocht om de Grote Baan op zolder mee op te starten. Ik weet dat veel van jullie liever het onderstel zelf bouwen, maar ik kies voor het gemak, en neem de nadelen op de koop toe. Dat is een luie keuze, en de kosten zijn relatief erg laag. Ik ben niet onhandig, maar het zelf bouwen van een onderstel is een bende werk waar ik geen zin in heb, en waarschijnlijk ook veel duurder dan deze tafels. Deze oplossing kostte me nu € 140,-. Er zullen nog wel een hoop gaten in de tafelbladen komen !

Voor het baanplan is het heel zinnig dat ik het in het echt kan gaan bekijken, op de tafels waar de baan op komt te liggen. Het laat wat onmogelijkheden zien, maar geeft ook nieuwe ideeën.

Voor de geïnteresseerden: de tafelbladen zijn van Ikea en heten Lagkapten. Ik heb er om te beginnen twee gekocht van 200 x 60 cm, en één van 120 x 60 cm. Eronder zitten (enigszins in hoogte verstelbare) Adils tafelpoten.

Ik zal nog een hoop met de tafels gaan schuiven, en er met de hand nog wel wat extensies aanbouwen: de tafel waar de 'bocht' op ligt kan bijvoorbeeld een stuk kleiner.

Als de bouw definitief begint zal ik er zoals het hoort een nieuw topic voor aanmaken.

Laatst bewerkt:
We gaan het weer volgen.
Want na de vakantie hebben we, maar weinig aan van je bouwwerken, van je andere baan gezien.

Ik heb eens even gekeken of de flexrails het 'een beetje doen'. Dat doen ze: tegen de achtermuur heb ik een stuk GT Italia flex liggen. De trein reed eerst behoorlijk met horten en stoten, maar ik heb als beginner weer iets geleerd: het aanknijpen met een tangetje van de (lubberende) raillasjes hier en daar doet wonderen. De trein rijdt nu best mooi, ook op lage snelheid.

Met de grootte van deze baan lijkt me trouwens een trein met 4 à 5 wagons wel het maximum.

Verder heb ik maar eens een kist gekocht voor al het kleine grut. Best handig, intussen.

upload_2023-9-26_16-52-13.png

Laatst bewerkt:
Ik wil ook nog een mooie goederentrein laten lopen. Daarvoor heb ik 3 Fleischmann ketelwagens (5495) gekocht:

upload_2023-9-28_13-58-47.png

upload_2023-9-28_13-59-3.png

20230928_135207.jpg

20230928_140340.jpg

20230928_140245.jpg

Laatst bewerkt:
mooie wagons cyril
op je vraag tja als je stop secties maakt moet daar zeker reeds een verbinding gemaakt worden
dan voor en na de stop sectie je hoeft maar 1 rail te onder breken
de massa loopt normaal door en de rode word onderbroken
span onder de tafel 2 dikke volle kern bedrading en voer ze door kroonsteentjes (die kun je vast schroeven aan de tafel)
ik voed ook twee 12 volt draden voor al de extra's zoals verlichting en dergelijke

gr raf
gr raf

Maar op een baan zonder stopsecties ? Ik merk dat 1 aansluiting weinig is. Bijvoorbeeld om de meter een aansluiting ? Ik gebruik tot nu toe losse aansluitrails, maar zelf solderen kan natuurlijk prima. Een 'dikke' draad die onder de tafel het spoor volgt, met aftakkingen om op sommige plekken de rais aan te sluiten ?

aan de rails soldeer je dunnen draden en die gaan dan naar die dikkere onder de tafels
stopsecties maak je door aan een kant (rode draad) een plastieken rail schoentje te zetten
dit aan twee kanten van de zelfde rail
zo kun je deze sectie met een schakelaar aan en uit zetten
zo kun je dus met meerdere treinen op je baan rijden
https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/de-ringleiding-onder-de-modelbaan/
kijk hier eens hoe ze het doen

gr raf

heb je de link die ik gestuurd heb wel gelezen vraag ik me af

lees het gedeelte eens "hoe vaak moet je een draadje aan de rails solderen "

Nu we toch aan het testen zijn: twee van mijn loks, de lange FLM 4170 en het lokje FLM 1350 in het onderstaande filmpje, rijden niet goed. Als ik ze net op het spoor zet rijden ze heel even goed, maar daarna hoor je het motortje werken, maar het lijkt of er iets slipt. Ik heb een tijd geleden alle loks schoongemaakt en voorzichtig gesmeerd, en de 4170 heeft nieuwe antislipbandjes en koolborstels. Die had een tijd terug hetzelfde probleem, vandaar. De 4170 reed een tijd goed, maar heeft nu weer hetzelfde probleem. Als je het geluid op de onderstaande video beluistert weet je wat ik bedoel. Wat kan dit zijn, en hoe verhelp ik het ? NB: De wieltjes draaien NIET.

Laatst bewerkt:
lees het gedeelte eens "hoe vaak moet je een draadje aan de rails solderen "

Klopt, beter te veel dan te weinig. Maar wat is jullie praktijk ? Doen jullie het echt zo, met veel aansluitpunten ? In het voorbeeld zitten er soms zelfs 2 aansluitpunten in één wissel ! Ik heb nu op het teststuk één aansluitrail, en het baantje (zonder wissels) lijkt genoeg stroom te krijgen.

Het verhaal van die 'ringleiding' is prima ! Weer wat geleerd.

Nu we toch aan het testen zijn: twee van mijn loks, de lange FLM 4170 en het lokje in het onderstaande filmpje, rijden niet goed. Als ik ze net op het spoor zet rijden ze heel even goed, maar daarna hoor je het motortje werken, maar het lijkt of er iets slipt. Ik heb een tijd geleden alle loks schoongemaakt en voorzichtig gesmeerd, en de 4170 heeft nieuwe antislipbandjes en koolborstels. Die had een tijd terug hetzelfde probleem, vandaar. De 4170 reed een tijd goed, maar heeft nu weer hetzelfde probleem. Als je het geluid op de onderstaande video beluistert weet je wat ik bedoel. Wat kan dit zijn, en hoe verhelp ik het ? NB: De wieltjes draaien NIET.

Als de stangetjes e.d. mooi soepel lopen, gok ik op een loslopend tandwiel op de motor.

Back