Osprey V22

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Johannes59, 16 okt 2020.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
  2. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ik vroeg me vandaag af of het niet mogelijk zou zijn om al die tandwielen met bijhorende lagers en aandijfassen te vervangen door tandriemen.
    Een hoek van 90 graden is geen probleem voor een riem.
    Dit zou je wel eens wat grammen kunnen uitsparen.
     
  3. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    120
    En maakt een stuk minder ‘kabaal’
     
  4. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
    Is nog een optie
     
  5. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
    Flaps. Wing%20left%20klep.jpeg Wing%20left%20aileron.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020
  6. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle

    Cockpit.jpg
    Nu nog iemand vinden die dit voor mij kan uitlaseren in vliegtuig triplex.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2020
    strutter, AHoogendijk en E.hof vinden dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.401
    Locatie:
    Rotterdam
    tipje:
    hou ff rekening mee dat een aileron/flap/stuurvlak wat een beetje langer wordt, ook gaat bewegen/flexen
    je stuurt hem hier op een uiteinde van de aileron aan. iig, dit denk ik te zien in de tekening :D

    ga je deze aileron (waarschijnlijk volle vleugelbreedte?) van een balk normaal balsa of een driehoekslat maken, dan krijg je een vrij goede kans dat de boel flext, en dat dus tijdens het vliegen de servobeweging in het begin van de aileron wel doorkomt, maar dat het uiteinde er een beetje achteraan veert.
    wat weer zorgt voor een heel bijzonder vlieggedrag.

    voer je de boel uit met 2 lagen balsa, of een glasweefsel, dan zie je deze uitdagingen een stuk minder.

    dit is ook 1 van de redenen dat bijna alle leukere modellen met 1 servo per roer de aansturing +/- in het midden van het stuurvlak zit.
    minder grote lengte om in te veren.

    bij trainer achtigen zie je dit nog wel gebeuren. wat oudere (ontwerp) modellen zie je dit ook
    recentere ontwerpen vaak niet meer. meer vermogen in de kist, meer krachten.
    bij trainers gaat het goed, vanwege een dik vleugelprofiel (dus vaak ook een dikke kant aan het stuurvlak) en vaak dikke stuurvlakken over het geheel.
    en simpel bouwen, 1 servo in het midden van de vleugel. dus ook simpel afstellen met een 4 kanaals zender (goedkope start)

    Of ga je hier voor 2 servo's per stuurvlak?
    wat weer zwaar zou worden..
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    906
    Is vliegtuig triplex noodzakelijk?
    Dat is nogal zwaar vergeleken met een normaal triplex. Zou vliegtuig triplex alleen toepassen, daar waar krachten op de constructie komen te staan. Als het alleen voor de vormgeving is, zou ik naar gewoon triplex of zelfs balsa kijken.
     
  9. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
    Aansturing heb ik bewust aan de buitenkant gemaakt, 1 servo voor klep en 1 voor aileron. Hou niet van stangetjes in het zicht. Ailerons zijn maar 24cm lang en vrij dik, dus denk geen last te hebben van torsie, praktijk zal het uitwijzen.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.401
    Locatie:
    Rotterdam
    dat formaat scheelt inderdaad :D

    met dat formaat kun je dat ding waarschijnlijk " bouwen", met ribben etc
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Huizen
    Ha Johannes, bijzonder project, dus ga ik volgen. Is het een idee alvast te gaan oefenen met een goedkoop kant en klaar modelletje? Natuurlijk is dat niet hetzelfde maar dan krijg je wel een idee hoe het is om op te stijgen als een helikopter en dan om te schakelen naar een vliegtuig. Tekeningen zijn prachtig, het bouwen is technisch behoorlijk geavanceerd en dan moet je er nog mee gaan vliegen. Ik geef het je te doen.

    Grt Helixer
     
    Vale Ouwe en Johannes59 vinden dit leuk.
  12. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
    De kantklare modellen vliegen op de drone manier, terwijl het model wat ik bouw als heli. Groot verschil dus, ook omdat deze dan ook een 3e rotor in de staart hebben. Er is wel een model wat er op lijkt, is bouwpakket en kost minimaal 1500 euro.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
  13. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
    Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar 2021.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zoek iemand die voor mij uit carbon zijkanten van een heli kan frezen. Dxf heb ik zelf.
     
  15. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.293
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Ray Struik van SMT-RC/RSED-RC gevestigd in Arnhem kan dat onder andere.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  16. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Zwolle
    Dank je, zal hem morgen een mail sturen. Bedankt voor je reactie
     

Deel Deze Pagina