Wing.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik vroeg me vandaag af of het niet mogelijk zou zijn om al die tandwielen met bijhorende lagers en aandijfassen te vervangen door tandriemen.
Een hoek van 90 graden is geen probleem voor een riem.
Dit zou je wel eens wat grammen kunnen uitsparen.
Nu nog iemand vinden die dit voor mij kan uitlaseren in vliegtuig triplex.
Aansturing heb ik bewust aan de buitenkant gemaakt, 1 servo voor klep en 1 voor aileron. Hou niet van stangetjes in het zicht. Ailerons zijn maar 24cm lang en vrij dik, dus denk geen last te hebben van torsie, praktijk zal het uitwijzen.[emoji4]tipje:
hou ff rekening mee dat een aileron/flap/stuurvlak wat een beetje langer wordt, ook gaat bewegen/flexen
je stuurt hem hier op een uiteinde van de aileron aan. iig, dit denk ik te zien in de tekening
ga je deze aileron (waarschijnlijk volle vleugelbreedte?) van een balk normaal balsa of een driehoekslat maken, dan krijg je een vrij goede kans dat de boel flext, en dat dus tijdens het vliegen de servobeweging in het begin van de aileron wel doorkomt, maar dat het uiteinde er een beetje achteraan veert.
wat weer zorgt voor een heel bijzonder vlieggedrag.
voer je de boel uit met 2 lagen balsa, of een glasweefsel, dan zie je deze uitdagingen een stuk minder.
dit is ook 1 van de redenen dat bijna alle leukere modellen met 1 servo per roer de aansturing +/- in het midden van het stuurvlak zit.
minder grote lengte om in te veren.
bij trainer achtigen zie je dit nog wel gebeuren. wat oudere (ontwerp) modellen zie je dit ook
recentere ontwerpen vaak niet meer. meer vermogen in de kist, meer krachten.
bij trainers gaat het goed, vanwege een dik vleugelprofiel (dus vaak ook een dikke kant aan het stuurvlak) en vaak dikke stuurvlakken over het geheel.
en simpel bouwen, 1 servo in het midden van de vleugel. dus ook simpel afstellen met een 4 kanaals zender (goedkope start)
Of ga je hier voor 2 servo's per stuurvlak?
wat weer zwaar zou worden..
Ha Johannes, bijzonder project, dus ga ik volgen. Is het een idee alvast te gaan oefenen met een goedkoop kant en klaar modelletje? Natuurlijk is dat niet hetzelfde maar dan krijg je wel een idee hoe het is om op te stijgen als een helikopter en dan om te schakelen naar een vliegtuig. Tekeningen zijn prachtig, het bouwen is technisch behoorlijk geavanceerd en dan moet je er nog mee gaan vliegen. Ik geef het je te doen.
Grt Helixer
Ray Struik van SMT-RC/RSED-RC gevestigd in Arnhem kan dat onder andere.