ov-10 bronco [succesvolle maiden mei '09]

:roll: mmmm, ik heb de flaps aan het werk, maar ik kan helaas geen mooie detail foto's maken met mijn gsm. en ik heb ook niet een ander ditigaal cameraatje die dat kan. helaas... maar! het werkt. met 2 servo's de 4 flap stukken aangestuurd :P en je ziet er niks van. vergelijk het met de aansturing van de rolroeren van de trainerkistjes met de servo in het midden. slechte foto:
3%7E0.jpg

ondertussen ook nog wat gedaan met de overgang vleugel - middenromp:

normal_051214_181230.jpg

normal_051215_150051.jpg

normal_051215_150153.jpg

dit blauwe foam overtrek ik vervolgens (na volledige goede vorm geschuurd te hebben) met mat en epoxy en dan plamuren + schuren. Dit schuim laat ik er onderzitten voor oa. de stevigheid en voor het gemak.

Motorkapje:
4.jpg

ik had eerst uit triplex de vormen gezaagd en samengelijmd (haaks ;-) ) om vervolgens op te vullen met blauw foam. beetje troep maken:

normal_051215_153623.jpg

En dan krijg je in ruwe vorm dit eruit.

op dit moment loopt het lekker en zet ik hem af en toe volledig in elkaar om te smullen! :proost: :proost:

zo, ben ik zonet in de gelegenheid geweest om wat échte foto's te maken van in elkaar gezette toestand. Het is nog wel wat werk voor het complete afwerken, maar ik ben zo aardig op weg, al zeg ik het zelf.

normal_1.JPG

normal_3.JPG

En nog een detail foto van de flap aansturing:
normal_2.JPG

Het landingsgestel klapt met een eenvoudige s3001 netjes in en uit. hier ben ik wel erg blij mee, want dit scheelt weer dure retract servo's. Ik moet alleen nog wat verzinnen voor het neuswieltje, want deze klapt 130 graden in, en dit wordt iets lastiger dan de standaard 90 graden. misschien iemand nog een suggestie? ((ik heb een keer ergens gelezen over goedkope retract servo's?? voor o.a. mijn beechcraft heb ik er nog 2 nodig.))

Verder wens ik iedereen een fijne afsluiting van 2005 en een voorspoedig 2006.

Een vrolijke groet van:

Peter

Peter, mooi is dat toch he, even opbouwen. Kost je even wat tijd, maar dan kan je wel weer genieten van wat je tot die tijd hebt bereikt.

Denk je dat deze klaar is voor de meeting?

En jij natuurlijk ook een bijzonder goed 2006 gewenst.

@jacques, dat zijn idd meer de prijzen die in de richting komen. heb je toevallig positieve ervaringen hiermee?

@arvid, ja absoluut is zeker de moeite even waard, ik heb even lopen kwijlen...

klaar voor de meeting? ja, ik hoop hem toch wel binnenkort te kunnen vliegen. Eerst nog zonder kappen e.d. kijken of die een beetje vliegt.

En ik moet nog een goede manier vinden om van die piepschuimen cockpit mal een gipsen mal te maken waar ik de plastik overheen kan laten trekken. 't zal wel in 2 of 3 stukken moeten i.v.m. de grootte en de vormen.

De motorkappen moet nog wel lukken met een negatieve mal en dan 2 kapjes maken.

Wie heeft er voor mij nog een OS-max 40 FX liggen die ik kan overnemen? dan kan ik die namelijk op deze kist zetten en kan ik mijn beechcraft D-18 compleet laten.

Groet,

Peter

[font=Times New Roman, serif]hallo, pieteralje
prachtig toestel dat je daar bouwt :!:
bouw je hem van de tekening ?
zo ja wat voor schaal ?
kun je mij misschien een kopietje van die tekening sturen ?
ik zou namelijk zelf ookwel zo'n toestel willen bouwen.
zo niet ,weet je dan misschien een site waar die tekening op staat ?

bedankt
nogmaals compimenten op dat mooie vliegtuig !

groeten PJ 8)[/font]

Jahoor,

De HS-75 werkt prima, deze heeft ook mooie inbouw maten.
Bestellen bij Towerhobbies werkt ook prima.

Ps. binnen kort is er ook een beurs in Sinsheim en Dortmund, daar kosten ze ook iets van €25,-

@ Jacques, moet ik toch eens gaan kijken in dortmund of zo... dank iedergeval voor antwoord.

@ PJ, ik heb wel tekeningen voor je, staan her en der ook wel op sites, maar bedenk wel dat het hier een redelijk groot model betreft met 2 motoren en meer dan 12 servo's. En ik weet niet wat je vlieg ervaring en bouw ervaring is...

pieteralje & jan,
ik heb nog niet zoveel vlieg en bouwervaring.
maar ik bouw zo'n vliegtuig niet alleen.
waarschijnlijk ga ik er samen met m'n vader een bouwen.
ik zoek gewoon een leuk vliegtuig, en dat vind ik van deze.

in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden !

PJ
:music:

ik kan en wil je natuurlijk niet tegenhouden. Ik heb van internet ergens een ACAD tekening gedownload. hiervan heb ik met een 3-view een handgetekende tekening gemaakt.

Als je wil kun je wel alles copieren (is wel met potlood getekend), maar ik denk dat je beter op www.vth.de even een tekening kunt kopen. dan heb je iets goeds (niet dat dat van mij niet goed is, maar het kan altijd beter ;-) )

Maar voor 2 motorig moet je toch wel enigszins wat vlieg ervaring hebben.

bedankt voor jullie hulp.
ik denk dat als ik het zo hoor,eerst maar met wat anders begin.
in ieder geval bedankt voor de info

pj

Hallo allen,

ik ben weer terug. :oops: ik heb op het moment helemaal geen tijd om maar iets te bouwen en om te knutselen... :( nieuwe stage gestart bij Brink techniek in Heerde ( www.brinktechniek.nl ) erg leuk, maar ja... ik heb nog een eigen site ( www.asterisk-voip.nl ) die ik moet onderhouden, met mijn eigen forum, plus nog een heleboel andere dingen die meer voorrang hebben. (begrijp me goed, ik heb GIGANTISCH veel plezier, ik klaag niet, doch veronschuldig mij althans) Vergeef mij dat ik alleen maar in mijn eigen topic nu wat post en niet reageer op anderen, dat is momenteel niet anders.

Maar goed, ter zake:

Neuspoot die 130 graden in moet trekken. Daar heb ik een maand geleden een houten modelletje voor gemaakt en volgens mij moet dat werken. laatst een pneumatisch setje op de kop getikt en daar zat een lange slag cilinder van festo bij. komt goed van pas. de foto is niet heel duidelijk, maar het werkt en ik zal binnenkort detail foto's plaatsen voor de liefhebber(s).

normal_060209_212905.jpg

Een poot al ingebouwd...
normal_060209_213031.jpg

En de rest van het setje. een luchtbusje en ventiel
normal_060209_212929.jpg

is er trouwens ook iets van een fail-safe voor wanneer de druk te laag wordt? en ik zat te denken aan mini servo's voor de wieldeuren met een controllertje om het geheel netjes aan te sturen. (zelfde als Arvid volgens mij)

Verders heb ik een OS-max 46 op de kop getikt, die gaat nu proef draaien op mijn X-tra 40 en vervolgens moet hij samenwerken met mijn OS 46 die ik al had. heb ik ook genoeg power op de kist en kan ik nog een keer.... (dreaming 'bout new projects :hammer: )

Vlieg en knutsel ze allemaal! :!:

en nu ga ik :sleeping: :sleeping: :sleeping: :sleeping: ...

:bye:

Hee Pietralje,

Long time no see :cry:
But he`s back :)

Hier alvast 1 liefhebber voor detail foto`s kunnen we altijd weer iets van opsteken 8)

Qua te lage druk heb je voor de meeste setjes geen "veiligheid".
Spring air komt automatisch uit als de druk te laag is om de poten "in" te houden.

Ik zit me net te bedenken.
Je zou met robart wel zo een systeem kunen maken.
Je koopt een Robart drukmeterje (je weet wel dat staafje wat uit komt als het systeem op druk is).
Die laat je een microswitch bedienen die de luchtschakelaar servo "aan" houdt. als nu de druk te laag wordt dan zakt het staafje en op een door jou ingesteld moment zal de microswitch niet meer bedient worden en kunt je je gear niet meer intrekken (of gaat automatisch uit).

mhhh, klinkt als een problematisch systeem, zorg gewoon dat je geen lekkage hebt en dat elke vlucht je luchttank gevuld is, veelk eenvoudiger :P

Die Landing Gear Controller van JT Thomson is geweldig, mechanisch kreeg ik het niet mooi voor elkaar bij de staartwiel deuren van m`n P-40 en met dat apparaatje "no problemo".

Succes verder met de bouw van je Bronco.

Grt,
Berto.

Heb verder weinig toe te voegen aan wat Berto al schreef. Blijf je draadje volgen. Als je een heel voorzichtige planning doet, wanneer is dan ongeveer je maiden?

ik hoop, dat op de meeting ik een vliegende bronco heb. Hangt natuurlijk van een aantal factoren af. Op zich hoef ik niet veel te doen, maar het moet wel gebeuren. Ik kan namelijk de eerste vluchten met een gewone cockpit (blauw schuim) doen i.p.v. een uitgebreide cockpit te bouwen en ook de motorkapjes e.d. hoeven niet direct erop.

Maar ik houd jullie op de hoogte!

Back