ov-10 bronco [succesvolle maiden mei '09]

Als je nog informatie nodig hebt over de Landing Gear Controller, geef dan maar even een seintje. Ik heb het ding inmiddels uitgebreid getest en weet ongeveer wat het wel en niet kan.

Een vliegende Bronco is natuurlijk mooi. Een vliegende Bronco met cockpit en motorkappen nog veeeeeeeeeeeel mooier! :D :wink:

mmm, tja inderdaad vliegend met kappen is heel mooi, maar ja, ik zal mijn best gaan doen.
Ondertussen heb ik mijn nieuwe OS gemonteerd op de X-tra, dus deze kan op de eerste vrije zaterdag de lucht in om eens te kijken wat ik in huis heb gehaald.

verder ben ik vanavond bezig geweest om de deurtjes te maken van het hoofdlandingsgestel. Dit is de echte en ik wil een aardige look-alike.

normal_OV-10.jpg

Basis is een balsa plankje, met de nerf dwars op de vliegrichting. 2 latjes eroverheen gelijmd voor de langsstijfte. Hier zijn ze gemonteerd met plakband, even voor het idee.

060216_211511.jpg

opbouw met balsa werd me te zwaar. dus: lang leve het foam (ik weet ineens niet meer hoe het heet :oops: )
Snijd super, is de eerste keer dat ik er mee werk, maar ik zal het zeker meer gaan toepassen.

normal_060216_213015.jpg

En dit is het resultaat na een kwartiertje snijden en schuren. mmm, kan er voorlopig mee door.

normal_060216_214157.jpg

En dit is een handigheidje: ik moest een reepje van 2 mm van het schuim af hebben, maar op de korte kant. met lineal en andere hulpmiddelen wil dit natuurlijk niet, maar zo gaat het heel snel en zuiver recht! 8)

060216_212223.jpg

Voor de controller:
opstijgen, wielen in, luikjes dicht,
luikjes open, wielen uit landen; thats all folks. en volgens mij kan dat apparaatje dat prima. ook even kijken naar zijn navigatie verlichting, maar misschien kan ik dat zelf ook wel met een NE555.

Voor de robart lucht indicatie: eerst een bedrijf vinden die dat in nederland gewoon kan versturen ( of ander EU land) + dat ik heb getest, maar met een vol tankje kan ik 1,2,3,4.... > 15 keer in / uit trekken. als ik dat haal op een vlucht, ben ik wel heel raar bezig ;-)

nou, voor vandaag was dat weer het speel en knutsel uurtje, het gaat jullie goed en veel 'happy landings'!

hallo, daar zijn we weer. Van het weekend heb ik mijn vriendin uitgeleend (via http://leenjevriendinuit.6x.to ) dus ik heb wat tijd gehad om te knutselen. even alle andere bezigheden aan de kant en daar gaan we:

060227_193851.jpg

Van de week de tank houdertjes geplaats. Best wel krap in de gondels...

normal_060304_112519.jpg

Vloeistukje van de cockpit naar de vleugel moet geglast worden...

normal_060304_112504.jpg

Dat gaat natuurlijk met lamineer epoxy en een goede weegschaal

normal_060304_133106.jpg

De stukjes die nog open waren tussen de vleugel en de romp heb ik dicht gestopt met verpulverde glasvezel en epoxy. Werkt erg goed!

060304_134516.jpg

Vervolgens hebben we het neuswiel: deze trekt 120 graden in. Ik heb eerst met ACAD en triplex uitgevogeld hoe de vormen moeten zijn.

normal_060304_134826.jpg

normal_060304_140215.jpg

En hier hebben we de ingredienten voor het metalen gestel. een alu hoekprofiel van 4 mm en 40 * 30 mm en een plaatje alu van 20 mm dik.

normal_060304_190749.jpg

2 ijzerzaagjes verder en een lamme hand...

normal_060304_181437.jpg

En hier heb ik de 'sleuven' mee geboort. daarna vijlen vijlen, vijlen, vijlen ..... :|

De cilinder die ik ga gebruiken, gebruik ik de complete slag niet van, maar ik denk haast niet dat dit erg is. hij loopt gewoon tegen het eind aan, en de luchtdruk houd hem hier.

voor de geleiding wou ik een massief messing staafje gebruiken, volgens mij moet dit voldoen.

Nou mensen, even in het kort weer bijgepraat, ik hoop niet dat jullie je teveel storen aan mijn 'grapje' en tot horens...

Hoi Peter,

Fijn weer eens iets van je te zien. Mooi handwerk; komt zeker goed.
Even een vraagje: hoe los jij de epoxy van het foam of los je het foam op?

Groet Huib

:oops: dank je...

foam los ik niet op. blijft in dit geval zitten. Er zit namelijk aan de onderzijde 0,8 mm triplex voor de vorm en dit is dus een soort sandwich.

Als je foam op wilt lossen dan kun je aceton gebruiken. Volgens mij is dat hetzelfde wat de dames gebruiken om nagellak te verwijderen. druppeltje secondenlijm wil ook en misschien een paar drupjes brandstof, maar dat weet ik niet zeker.

Als ik een mal maak voor een epoxy product, dan deze mal afwerken met een glad oppervlak (epoxy of plakband o.i.d) insmeren met speciale wax of vaseline (moet denk ik ook werken) vervolgens laten drogen en een film laag aanbrengen van 'folientrenmittel' Kun je kopen bij hobbyin. Als je dit geheel dekkend hebt gedaan kun je de epoxy en mat eroverheen leggen en als het droog is kun je de mal er zo uit trekken.

Ik hoop dat het een duidelijk antwoord is...

Bronco%2014.jpg

Spijkert deze man zijn liggers op zijn bouwplank??? 8O

Spoort niet . . . :nooo:

Is verder ook wel erg semi-scale. :?

Desalniettemin . . . :)

jan.

@ jorrit, interesseert me natuurlijk. altijd in voor modelvliegtuigen (das ook het probleem / aantrekkelijke van onze hobby :roll: )

In het kader van: als de mohammed niet naar de berg komt... of was het nou andersom?
Bronco%2059.jpg

ik vind het trouwens wel een mega project... 2x 40cc 3,10m span... kom ik aan met 2x 7,5cc en 1,90m span ( :roll: scheelt maar een metertje)

ik ben er trouwens ook achter hoe dat witte schuim ook al weer heette: depron... :oops: eenvoudigste dingetjes kun je soms vergeten. Ben nu ook bezig om dat te gebruiken voor mijn neuswielkast,

normal_060307_183819.jpg

Iemand een goede suggestie hoe ik dit netjes erin krijg? zowel het rond krijgen van het depron (3mm) en het inpassen van het voorste stukje (zonder allemaal malletjes e.d.. te maken)

Nou, plezier allemaal...

Op elkaar pas snijden, hoeken uitsnijden e.d. en dan met 2 comp epoxy aan elkaar lijmen. Maar waarom zou je dat op willen vullen Peter?

Groet Huib

he huib,

nou, het staat een stukje netter dan datgeen wat eronder zit, namelijk de spantjes voor de neus + dat het makkelijker waterdicht / brandstofdicht is te maken. ik ben namelijk bang dat als ik dat gewoon open balsa laat, binnen de kortste keren de neus eraf valt omdat het balsa helemaal doordrenkt is. en dat het er een stukje meer schaal uitziet.

maar ik pruts nog een poosje door, geduld is een schone zaak!

de vlag kan uit bij mij!! om 11.00 uur heb ik mijn eindpresentatie gehouden en mij opleiding mogen afsluiten met een 8. Dat was dus 4 jaar PTH!!!

ik kan dus even feesten, m'n flatje inrichten en dan weer verder met de bronco... oh, ja en een baan zoeken!

Ik heb trouwens erg genoten van zaterdag, de sfeer, de toestellen en zelf 2 rondjes knorren! voor herhaling vatbaar!

klopt! Eigenlijk HTS electrotechniek met pedagogische vakken erbij. Iets minder diep ingaand op de technische vakken als op de HTS.

Gefeliciteerd!

Mare, de Bronco heb ik niet gezien zaterdag :?

vwb de bekleding van de wielkast:
Zou het niet lukken met een ballonnetje en glas+epoxy?
Blaas een ballon op tot die netje in de wielkast past. Daarna keperdoek van 160gr oid erop zetten met epoxy, het geheel weer in de wielkast duwen en wachten tot de boel hard is. Dan de ballon lekprikken en eruit halen.

'k weet niet of het werkt, 't is maar een idee...

Super, weer meer tijd om te bouwen!! :yes:

De Bronco willen we volgend jaar natuurlijk wel zien vliegen :wink:

Van harte!

De bronco en de Mick Reeves Hurricane lagen achter in z'n auto van het weekend. Zagen er goed uit. Zo'n Hurricane zou ik ook wel willen hebben, maar dan wel om te electrificeren uiteraard :wink: Moet lukken met 4.5-5 kg TOW.

Hee Peter,

ook van deze kant van harte.

En al die dingen die je wilt doen?
Niet doen en lekker gaan bouwen ;-)

Back