ov-10 bronco [succesvolle maiden mei '09]

pieteralje,

Ziet er goed uit hoor.

Heb nog wel een vraagje;
Zie namelijk geen GearLock voorziening ben bang dat het onderstel onder belasting weer in zal klappen.

Ton

He Ton,

bedankt!

je bracht me even aan het twijfelen, maar volgens mij is het zo:

normal_b5.JPG

als de kracht van links komt, (met landing) dan drukt de wielpoot de plunjer en het messing busje tegen de linker zijkant aan.
toch??

pieteralje,

Als het onderstel zo blijft is het geen probleem en gaat het helemaal goedkomen.

Heb je het hoofdonderstel ook zelfgemaakt.

Ton

Ton,

gelukkig. Het hoofdonderstel wordt (voorlopig) mechanisch met een servootje. heb ik een keer overgenomen van iemand.

Ik wil als het goed vliegt naar een meer schaal landingsgestel, dus dan verander ik dat denk ik direct in een pneumatische.

Hee Pieteralje,

je hebt er een abootje bij hoor :smile:

Mooi project en niet zo'n alledaagse kist, goede keuze !

achter de schermen wordt er rustig gewerkt. Een tijdje geleden jarig geweest (6 september, dus niet meer feliciteren ;-) )en een mooi kadootje gekregen van mijn vrouw:
IMG_2291.JPG

Hier gaat op het moment ook wat tijd naartoe... :-) oefenen oefenen oefenen etc...................................

Dit is de aansturing van de aileron. Ten minste, zo wou ik het doen. In de vakantie zijn we echter naar Lindinger geweest en daar heb ik een zakje van die horntjes gehaald die je rechts op de foto ziet. Niet normaal is zo'n zaak. Een supermarkt voor je hobby :hammer:
normal_IMG_2287.JPG

en zo moet het dan worden. lijkt me steviger.
normal_IMG_2290.JPG

Ik ben bezig om de andere vleugel ook te folieen. Daarna zal ik nog wat zaken in moeten bouwen t.b.v. het hoofdlandingsgestel.

Het neuspootje ben ik van plan om opnieuw te maken. Hij blijft best nog wel eens haken halverwege vanwege een onregelmatigheid.
Ook moet ik nog eens goed na denken over de aansturing. Omdat hij 120 graden intrekt is dat nog best wel een lastig stukje.

Ook de cockpit kap e.d. wordt een apart verhaal. het grote middenstuk kan ik waarschijnlijk niet laten vacuumtrekken. Ik heb van een stel bedlampjes echter wel een mooi stukje rondplastic bewaard (zeg maar een cilindervormig stuk) en dit past netjes om de piepschuimen mal. nu moet ik daar nog een gipsen mal van maken en dan ga ik dat eens proberen.
Iemand nog tips om snel en goedkoop een negatieve mal te maken voor het gieten van de positieve mal?

laatste vleugel folien

het laatste stukje folie werk:

zo zag hij eruit, met alvast de rondingen beplakt:
normal_IMG_2326.JPG

ik heb geprobeerd om in 1 stuk de vleugel te folien. Dit betekend zonder naad aan de voorkant. Vastzetten aan de onderkant:
normal_IMG_2328.JPG

omdraaien en ook vastzetten:
normal_IMG_2329.JPG

hoekjes vergeten te beplakken, dus alsnog heel veel friemelen:
normal_IMG_2331.JPG

de aileron beplakken, ook in 1 stuk, zonder naad aan de achterkant:
normal_IMG_2337.JPG

en zo ziet het erdan uit:
normal_IMG_2336.JPG

normal_IMG_2338.JPG

en het laatste stukje rood:
IMG_2339.JPG

goed, dat was het voor vanavond.

Proefkapje gemaakt voor de cockpit. Als het goed is komt vandaag de vaccuum getrokken versie.
1~2.jpg

ontvanger en lucht op een plankje gemaakt in de romp.
2~1.jpg

wordt ondertussen erg krap in de gondels. Ik denk ook dat ik lucht ga gebruiken i.p.v. retracts met servo sturing.
3~2.jpg

Teksten opgeplakt:
4~0.jpg

Laatst bewerkt:

zo maak ik mijn belettering:

ik snij een stuk oracover op de maat van een A4-tje en print in spiegelbeeld de gewenste letters (via MS Publisher )
8.jpg

kwartiertje knippen en snijden:
9.jpg

juiste plek opmeten en goed ontvetten (blijven de letters / striping beter zitten)
6.jpg

extra belijning uitgesneden en opgefolied:
7.jpg

en zo ziet het er dan uit...
5.jpg

alleen nu gaat het hard... maar we hebben een huisje gekocht :-) en krijgen volgende week de sleutel!! Dus ik hoop dat ik er nog af en toe wat aan kan doen ..

maar we hebben een huisje gekocht en krijgen volgende week de sleutel!! Dus ik hoop dat ik er nog af en toe wat aan kan doen ..
Gefeliciteerd met je huis en de tijd voor het modelbouwen zal nu wel even wat minder worden (spreek uit ervaring ;-) maar bnen nu weer lekker op dreef :yes: )

Zo de letters uitsnijden doe ik ook regelmatig, wel moet je een stuk oracover hebben waarbij deze nog goed aan het papier hecht.
Vaak is dit al niet meer het geval en dan schiet het nog niet echt op :-(

Maar je bent lekker bezig geweest :thumbsup:

he Berto. bedankt! we hebben ook erg veel zin in ons nieuwe huis. Krijg straks de zolder tot mijn beschiking voor mijn werkhol. dan kan ik wat meer spullen kwijt en hoef ik niet eerst mijn bureau helemaal leeg te pakken en rompen, vleugels en mijn X-tra door de kamer te verspreiden. Aan de andere kant mag ik ook niet klagen nu.

Voor wat betrefd de letters snijden, kun je de folie ook eerst licht vastmaken op de onderlaag. Niet het mooiste, maar het wil wel. Zo heb ik alle witte letters namelijk ook moeten doen.

Hoever zijn jullie nu thuis met verbouwen / verhuizen Berto? Bijna klaar?

Wij zijn helemaal "klaar", ik moet nog hele kleine dingetjes doen maar dat duurt nog wel even ;-)
Belangrijkste is binnenkort de tuin een beetje aanpakken maar ik wacht nog even op wat beter weer.

Ikzelf mocht maar de halve zolder hebben ;-) maar daar ben ik ook al dik tevreden mee, beter dan m`n hokje van 4 bij 2 op de flat.

Hier "rommel" ik tegenwoordig:
bouwhok1.jpg

bouwhok2.jpg

bouwhok3.jpg

bouwhok4.jpg

Ondertussen meer opgeruimd en voller gepakt met de modellen ;-)

ben weer stilletjes af en toe aan het knutselen. :-) :-) mmmm heerlijk!!

Voor de aansturing van het neuswiel ben ik bezig met een oplossing om hem eenvoudig te laten sturen.
Ik dacht aan een mini-servootje die meedraait met het geheel.
normal_b5.JPG

zo ziet hij er niet meer helemaal uit, maar ik kom nog met een nieuwe foto.

Mijn vraag: is een 1,5 kg mini-servo met metalen tandwieltjes genoeg voor zo'n wiel en deze grote kist? of moet er meer op?

Hoe klein zijn mini-servo-tjes tegenwoordig? :confused:

Ik zie niks! :p

Mooi dat je weer aan het bouwen bent!

jan.

haha ;-) en ja, het is erg lekker om weer te bouwen.

@ Danny, tja... dat is inderdaad mijn vraag. Ik denk dat ik het wiel en de servo met veertjes zal gaan verbinden. Maar alleen ben ik benieuwd of 1,5kg trekkracht genoeg is.

IMG_2876.jpg

IMG_2878.jpg

IMG_2880.jpg

Nog even erin gezet:
IMG_2881.jpg

En nog even het hele plaatje van de romp:
IMG_2883.jpg

Als het werkt werkt het maar ik heb een klein beetje mijn twijfels erbij, de neuswielen krijgen toch altijd wel flinke klappen.

Maar goed dat je weer bezig bent :D

ps. Danny ook weer op het forum :-) hoe is het met je Dora ?

@ Berto, ik vind het heerlijk om weer te knooien.
Het gaat trouwens hard hier op dit deel van het forum. Eventjes niet posten en je staat heeeel snel op pagina 3...

Ben verder gegaan met het neuswiel. Ik heb nog mijn twijfels bij de kracht van het servootje, maar daar kan tzt nog wel een andere in.
IMG_2886.jpg

IMG_2887.jpg

Ingetrokken:
IMG_2888.jpg

Om te voorkomen dat het wiel heen en weer klappert tijdens het vliegen heb ik er een geleiding in gemaakt:
IMG_2893.jpg

Het gedeelte wat niet werkte is de aansturing van het hoogteroer. Door de omleghevel en de nyrod had ik een speling van circa 2 centimeter. Dit vond ik veel te veel.
Daarom ga ik hem in een keer proberen door te trekken:
IMG_2896.jpg

Helaas moest daarvoor de bespanning eraf. Ik hoop dat hiermee de speling weg is, anders moet ik gaan denken aan een servo in de staart en dat wil ik liever niet, i.v.m. het gewicht.

Back