Ox 5 v8 curtiss-wright motor

• Topicstarter Topicstarter Dickie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een paar lopende echte. Hopelijk zet Dick er wel een paar dempers op...
Curtiss Wright Ox-5 Engine Run

Nee hoor er komt een doos met oordopjes in de kist op het veld.(geintje):)

Nee Tom maak je maar geen zorgen op de film draaien ze deze motor in een gesloten ruimte met korte open pijpen de orginele gemonteerd in een kist heeft een spruitstuk daar kun je nog een verlengstuk opzetten (orgineel):cool: zoek maar bij: curtiss jenny jn4 (google)
tevens is het een viertakt met lage toeren en een grote propellor 2500t/m met een grote spoed dit onderdeel laat ik apart maken komt later wel aan bod dus Tom jij zweven en ik langzaam rondtuffend zoals het hoort voor dit soort kisten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heey Dick,

Ook ik volg dit project vanuit Oostenrijk! Probeer zeker 1 of 2 keer in de week te kijken als ik de tijd krijg. Ik vind het echt jammer dat ik hier niet bij kan zijn met de bouw lijkt me machtig mooi om dat allemaal te zien. Maar goed hoorde van Lars al dat het er echt geweldig uit ziet en de Curtiss ook. Ik zou zeggen bouw lekker verder en ik lees en zie de foto's wel verschijnen!

Groeten
Leon

Heey Dick,

Ook ik volg dit project vanuit Oostenrijk! Probeer zeker 1 of 2 keer in de week te kijken als ik de tijd krijg. Ik vind het echt jammer dat ik hier niet bij kan zijn met de bouw lijkt me machtig mooi om dat allemaal te zien. Maar goed hoorde van Lars al dat het er echt geweldig uit ziet en de Curtiss ook. Ik zou zeggen bouw lekker verder en ik lees en zie de foto's wel verschijnen!

Groeten
Leon

Hee Leon je leeft nog, ik heb een plaatsje in de Heli bij Henk v Hoorn tijdens de oversteek met de Bleriot, je kan ook met de boot ik vlieg zelf niet mee.
moet je wel zelf regelen Henk weet ervan.:o SPOED HAAST HAAST

Leon, jij? hier? nu?
Heb je de laptop weer onder de vieze kleren vandan weten te halen :rolling:

Ja, die Dick verveelt zich niet :nooo:
Gouden handjes heeft die man :yes:

Zie je snel weer.

Dickie

Veel succes met de bouw en ben erg nieuwsgierig naar het resultaat.

Gr.Eric.

Laatst bewerkt:
Dickie ,je weet dat er geluidsmetingen op de heide komen .De controleur hiervan is
onverbiddelijk en zal streng optreden tegen lawaaierige motoren.
Ik heb al een vooraad staalwol gekocht .hahahahahah !!!!!!~!!!
Veel succes met de bouw en ben erg nieuwsgierig naar het resultaat.

Wat zeg ieeeeeeee !!!!!!

Heren Heren willen jullie dit draadje niet vervuilen,en dit soort zaken op de jaarvergadering bespreken, als je over een startlijn struikeld kunnen de gevolgen dramatisch zijn, O.K laten we het nu weer over onze mooie hobby gaan hebben ja :D:D:D:D dank u.

FOTO,S ZIJN VERWIJDERD IK HEB GEKOZEN VOOR EEN ANDER TYPE POMP MET VOORHUIS.

full

full

Hier het boren van de olie kanalen in het blok 2mm, op de hoofdlagers 5 x dit moest heel voorzichtig gebeuren ik moest er niet aan denken dat de boor zou breken (2 verschillende materialen) de olie word via de holle nokkenas door de kanalen gepompt naar de 5 hoofdlagers.
de rest van de smering gebeurd door rondslingerende olie in het motorblok, deze motor heeft dan ook geen mengsmering nodig maar normale ongelode benzine

full

Hallo Dick, een mooi bouw project deze motor!
ik zit het dan ook vanaf het begin te volgen maar kan niet vinden (of ik lees er over heen) op welke schaal de motor is?
Is dit een bouw pakket of bouw je van af een tekening en maak je alle onderdelen zelf??
Het verslag vind ik zeer indrukwekkend , petje af !!

vriendelijke groeten, Piet

Hallo Piet
Ik bouw de motor vanaf foto,s tekeningen zitten in mijn hoofd de schaal is +/- 1:4
Dick

Ik kreeg nogal wat vragen over de oliepomp, het type pomp wat toegepast word is een tandradpomp voor de foto gedemonteerd je ziet geen pakking, de passing is dusdanig glad, dat dit niet nodig is, lekken doet hij niet, een pakking kan ook niet toegepast worden bij dit soort pompen de druk van de pomp zou de pakking er tussen uit blazen ik praat hier bij deze pomp over 10 bar gemeten ik heb dit nodig om aan voldoende smering te komen door alle weerstand in het motorblok mocht het teveel zijn dan monteer ik bypas klep.

full

full

Hier het boren van de olie kanalen in het blok 2mm, op de hoofdlagers 5 x dit moest heel voorzichtig gebeuren ik moest er niet aan denken dat de boor zou breken (2 verschillende materialen) de olie word via de holle nokkenas door de kanalen gepompt naar de 5 hoofdlagers.
de rest van de smering gebeurd door rondslingerende olie in het motorblok, deze motor heeft dan ook geen mengsmering nodig maar normale ongelode benzine

Hoi Dickie,

Waarom je geen pakking zou kunnen gebruiken bij 10 bar is mij een raadsel, normaal kan een pakking veel hogere drukken aan (50 bar is niet uitzonderlijk). Maar dat terzijde, want pakking bij een tandradpomp is lastig i.v.m. tandwielspeling, dus ik zou daar ook liever geen pakking gebruiken. Beter een O-ring of inderdaad, metaal op metaal.

Maar wat ik wel zou doen als ik jouw was, is even een overloopkanaaltje frezen in de beide pompdeksels, precies daar, waar de tanden in elkaar grijpen en uit elkaar gaan...
Anders gaat je pomp "kraken" en dat is op deze schaal niet hoorbaar, maar kan wel tot afbrekende tanden of cavitatieschade leiden, en het is ook nog eens slecht voor de oliekwaliteit.

Zelfs simpele tandwielpompjes zoals de kavan brandstofpompjes, hebben zo'n kanaaltje, het is dus niet helemaal onbelangrijk....

Met zo'n fantastisch project als deze motor zou een falende oliepomp echt een ramp zijn, denk ik.

Groet, Bert

Hallo Bert gaan we doen dit is iets waar we van kunnen leren en je hebt gelijk wat betrefd de pakking, het gaat niet om de pakking maar om de passing.

full

Deze berg materiaal moet nog verwerkt worden er komt nog een hele bak staal (in bestelling)dus dit draadje blijft even rustig.

full

Nog even terug komen op het Cavitatie probleem, de pomp voldoet prima
bij proeven bij een hogere belasting geen lucht in de olie uittreding oftewel dampbellen, hier nog wat gegevens over de motor maar voor de zekerheid word alles in de gaten gehouden tijdens de eerste proeven.

Laag toerental +/- 2000 tmin max
Aanzuigopening is ruim genoeg 6mm
Zuigleiding is heel kort 40 mm

dickie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back