Ox 5 v8 curtiss-wright motor

• Topicstarter Topicstarter Dickie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zomaar een vraag
hoe zit het eigelijk met de koeling
is dit blok water of luchtgekoeld
of werkt de koeling intern door de olie te koelen

full
full

maken malletje voor de zuigers

full

het 8 gangen dinee is begonnen oftewel het uitdraaien van de binnen kant zuiger ?

full

uitfrasen van de binnenkant :D let wel dit zijn grove bewerkingen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit al vanaf het begin mee te gluren met de bouw van deze motor. Echt schitterend hoe je alles doet en dan al helemaal als er gezegd word dat je het allemaal uit je hoofd en vanaf schetsen doet.
Prachtig!!!

Even op de zaken vooruit lopen; zou je een filmpje kunnen maken en uploaden als het allemaal in elkaar zit en het torretje loopt? dan kunnen we het allemaal aanschouwen!

Dat zal die vast wel doen :yes:
En de motor zal tzt vast ook wel op meetings meekomen :D

de eerste is ondertussen klaar zuigerveer groef gestoken,
zuigerveren komen later nog, perlitische gietijzer is besteld.zuigerpengat (piston pen) moet nog op maat geruimd worden,dit is een voorgeboord gat.

full

De zuigers zijn klaar

full

Nog even terug komen op het Cavitatie probleem, de pomp voldoet prima
bij proeven bij een hogere belasting geen lucht in de olie uittreding oftewel dampbellen, hier nog wat gegevens over de motor maar voor de zekerheid word alles in de gaten gehouden tijdens de eerste proeven.

Laag toerental +/- 2000 tmin max
Aanzuigopening is ruim genoeg 6mm
Zuigleiding is heel kort 40 mm

dickie

Hoi Dickie,

Is dit met overloop kanaal in het pompdeksel, of zonder? want ik wil niet vervelend zijn, maar de cavitatie die zonder zo'n kanaal optreed ter plaatse van het ingrijpen en uit elkaar gaan van de tanden, zie je NIET als dampbellen terug in de persleiding, al helemaal niet als je wat persdruk opbouwt waardoor deze dampbelletjes weer imploderen. Bij een pompje van dat formaat hoor je het niet eens, maar als je pech hebt, leid het wel tot beschadigde of zelfs afbrekende tanden. Zo'n overloopkanaaltje is écht van belang en kun je niet zomaar weglaten, ook al lijkt de pomp op zich goed te draaien.

Groet, Bert

Hallo Bert ik hou dit wel in de gaten.
Dick

full

maar even op de zondagmiddag doorgewerkt 8 zuigers,de fijnafstemming volgt nog uitwegen en de laatste honderdste van een millimeter afdraaien plus het ruimen van de piston pennen.

Ik volg dit ook al vanaf het begin en moet ook wat zeggen.....PRACHTIG!!

Het zelf bouwen van een motor is niet voor iedereen weggelegd.

Ik volg dit ook al vanaf het begin en moet ook wat zeggen.....PRACHTIG!!

Het zelf bouwen van een motor is niet voor iedereen weggelegd.

Thanks mr Burp,ik zit nu te twijfelen of ik aan de drijfstangen ga beginnen of aan de cilinders er moet nog zoveel gebeuren :):):)

full

het zijn de drijfstangen geworden,staal is nog niet binnen voor de cilinderbussen
full

Frasen van de steel.(proefmodel en als voorbeeld)

full

De eerste lijnen worden zichtbaar,de blauwe kleur is aftekenlak, werd jaren geleden toegepast, en door mij.:cool::cool::cool:

Dick, mijn bromfietsmotortjes hadden vroeger altijd een bolling aan de bovenkant van de zuiger, deze zijn plat, blijft dat zo?

Ja dit blijft zo de cilinder kop word bol.
Hier een foto van een Porsche zuiger hier kun je zien dat er optimaal gebruik is gemaakt van een goede flow 1 zuiger met cilinder kost dan al gauw 1400 Euri.

full

Bij een 2 taktr is de boling voor 2 redenen
het verhogen van de compresie
en het stuuren van de spoeling
bij een 4 takt hoef je de spoeling niet te sturen
en omdat je meer comprecie slag hebd heb je ook genoeg comprecie

Bij een 2 taktr is de boling voor 2 redenen
het verhogen van de compresie
en het stuuren van de spoeling
bij een 4 takt hoef je de spoeling niet te sturen
en omdat je meer comprecie slag hebd heb je ook genoeg comprecie

Ik ken anders genoeg tweeslagmotoren met een HOLLE zuigerkroon....
En die hebben compressie zat!.
Ik ken ook genoeg viertakten met een sturende vorm van de zuigerkroon, en dat is wel een wat ingewikkelder vorm dan simpel bol of hier en daar een uitsparing voor de kleppen....
De reden van een bolle zuigerkroon zit niet in het sturen van de spoeling, noch in het verhogen van de compressie. Daarvoor heb je veel ingewikkeldere zuigervormen nodig, waarvan de kamzuiger nog maar een eenvoudig voorbeeld is.
Het is gewoon een verouderde ontwerp-gewoonte: Een bolle zuiger is wat sterker, en kan dus lichter uitgevoerd worden.
Bij een viertakt ontbreekt om de andere omwenteling de compressie druk, waardoor de drijfstang noodgedwongen relatief stevig (en dus zwaar) moet zijn.
Bij tweetakten is die compressiedruk bij gelijke belasting bij iedere omwenteling aanwezig, en kan onder omstandigheden de drijfstang dus veel lichter uitgevoerd worden. Dit leverde echter bij de vroegere tweetakt motoren wel eens uitgerekte drijfstangen op als de belasting erg wisselend was (het afsluiten van het gas bij hoge toerentallen laat de compressiedruk nagenoeg wegvallen, waardoor de drijfstang aan de zuiger moet trekken om hem weer beneden te krijgen). De bolling van de zuigerkroon diende ervoor om de zuiger dus zo licht mogelijk te houden zodat de drijfstang ook niet onnodig zwaar uitgevoerd hoefde te worden. Het word nog steeds gedaan bij de minder kleine tweetakten, maar nodig is het strikt genomen niet met de huidige materialen en fabricagetechnieken

Groet, Bert

HEMI by Peugeot

Hallo Dick,
Geweldig project, wordt een fantastische motor!
Over de kamer: is eigenlijk een vroege HEMI, velen denken dat het een amerikaanse vinding is doch is uitgevonden door:
"Hemispheric combustion chambers have been very popular among racing and aircraft engine since 1912. That year the original design of Ernest Henry appeared and was applied to the Grand Prix winning 7.6 liter Peugeot."
jawel Peugeot, net als de eerste 4 kleppen/cil. koppen.
Wat hier van belang is, ook bij het origineel, is de halfbolvormige verbrandingskamer, alleen dan kunnen de grootst mogelijke kleppen(voor verbeterde "ademhaling") worden gemonteerd, zonder dat de kleppen de zuiger raken, door de vlakke bodem dus.
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back