P-40E Warhawk (verkocht)

Berto, met die 2 vaste weerstanden bedoel ik het volgende: als de servo verdraait (dus nog niet verbouwd) wordt de positie met de potmeter bepaald. Kijk maar eens in een servo. De potmeter ligt op 1 lijn met de hevel. Als je dus een servo wil verbouwen waar het motortje net zo lang blijft draaien totdat hij op zijn eindstand is, dan heb je daar een microswithje met een vast weerstandje, die net zo groot is als de uiterste waarden van de potmeter. mmmm, dit moet ik even anders uitleggen:

1%7E0.jpg

Fig 1 toont de situatie zoals het oorspronkelijk is. een potmeter aan de zijkant van het printplaatje. deze verwijder je, meet de waarden tussen de poten in de helemaal linker kant en helemaal rechterkant. Deze waarden zoek je op met weerstanden en maak je op de manier als fig. 2 toont. S1 en S2 zijn eindschakelaars voor de kap.

Met dat ik het opschrijf, begin ik hier aan te twijfelen. ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar het moet volgens mij zo werken. Ik weet namelijk niet of de plaatsbepaling afhankelijk is van 2 waarden van de weerstand of van 1. Maar goed, dat wil ik nog wel even nakijken voor je. hiermee kun je namelijk wel op eenvoudige manier de kap besturen. op je zender een schakelaar die die servo bediend en hoef je alleen het geheel in te regelen.

Wat je kunt testen met een servo waar bijvoorbeeld de behuizing van kapot is, deze aan te sluiten op een kanaal waar je richtingsroer mee aanstuurt, richting vol in de hoek en de potmeter verdraaien totdat de motor stilstaat. Dat is het principe wat ik hierboven heb geschetst.

@ bla31,
Dank je, jij bent ook goed op weg met de Siai Marchetti SF260
Het forum stimuleert je met het opdoen en uitvoeren van ideeen en dus je hebt gelijk, de lat wordt steeds hoger gelegd maar dat maakt het wel allemaal heel erg leuk en realistischer.

@ jan brilman,
Elke schaal kist is semi-schaal dus dat schaalforum zal errug leeg blijven.
De eerste schaal Mustang, met een schaal V12 moet ik nog tegen komen hier op het net dus geen draadjes voor het schaal forum :wink:

Maar dit valt volgens mij al onder schaal :D
Een P-40 met een vast landingsgestel zal al snel semi-schaal zijn :(

@ pieteralje,
Je verhaal klopt volgens mij ook aardig, ik had het nadat jij begon over die 2 weerstanden ook ongeveer zo uitgedokterd.

Als het geheel zit dan gaan we hiermee eens aan de gang en werkend maken.

Ook dit zal ik hier weer even melden.

Zo nu de beloofde gewichten :rolling:

2x vierkant-profiel 8x8 wat in de romp zit,
2x I-profiel 5x5 wat aan de kap zit,
2x servomotortje met slangetje,
2x micro switch voor de eindstanden,
1x electronica voor het aansturen van het geheel

Totaal gewicht beweegbaar maken cockpit: 215 gram.

De totale kist weegt incl:

9 servo`s,
ontvanger,
ontvangerakku,
intrekbaar landingstel (3x) en componenten,
beweegbare cockpit,
motor, prop, spinner,
en de kist is al kompleet geglast.

4950 gram.

Totaal vliegklaar gewicht schat ik zo op de: 5300 gram

Grt,
Berto.

jan brilman zei:
Dus zorg maar dat het schaal is! :evil:
:wink:
Geplaatst: Di April 12, 2005 6:26 am Onderwerp: Flair Puppeteer
Rico van Dijk zei:
Ik weet dat het een semi schaal vliegtuig is, maar daar zag ik zo snel geen forum voor dus hoop ik dat ik hier terecht kan
Jaap zei:
Hoi Rico,
Laat maar komen hoor dat verslag, dat ie semischaal is maakt niet uit.

Zucht.. die goeie ouwe tijd... :(
Ik ben al weg hoor :evil:
:lol: :wink: :) :ontopic:

Ach Rico,
Dat Jan alleen maar superschaal wil, mag hij zelf weten, ik ben al tevreden met semi-schaal.

Dus post lekker jouw bouwzaken, ook dat draadje volg ik graag.

Elke schaal kist is semi-schaal dus dat schaalforum zal errug leeg blijven.
Pas maar op dat die jongens die deelnemen aan F4C (wereld-)kampioenschappen (bv. Rutten sr. en jr.) het niet horen . . .

(Heb ik weer een grapje gemaakt dat niet helemaal goed overkomt? :? )

jan.

Zo nu weer echt even :ontopic:

Het te openen cockpit heb ik even gelaten voor wat het is omdat ik er niet helemaal tevreden over ben nog :(

Daar komt ook nog bijj dat Onno gisteravond is langs geweest en we hebben met z`n tweeen even zitten bomen over een ander mogelijkheid en dat is een eenvoudiger en lichtere opzet dan dat het nu is (en vooral stiller).

Momenteel loop ik tegen het probleem op met het huidige systeem dat de elektromotoren eigenlijk net te zwak zijn.
Als er even een zwaar punt in zit slaat het al vast en dan loopt de kap vast :cry:

Dat is probleem 1.

Probleem 2 is het geluid. geluid? ja geluid!!
De M3 draad is vrij lang en alleen aan het uiteinde in het vierkant profiel ondersteund.
Nu ghaat bij het bedienen van de kap de M3 draad dus draaien en op het niet dragende deel slingeren waardoor het I-profiel gaat klapperen.
Dit produceert zoveel geluid dat het eerder op een automatisch geweer lijkt dan het sluiten van een rollende kap.

Dit zou allemaal wel te ondervangen zijn maar we hebben ondertussen een ander systeem uitgedokterd wat geruisloos is, minder speling heeft en gewoon met een servo te bedienen is.

Dit systeem is ruwweg als volgt opgebouwd.

Voor onder de neus wordt er een servo geplaatst met een servoschijf met een diameter van +/- 6cm (dit moet nog even precies uitgedokterd worden).
Aan deze schijf zitten 2 draden bevestigd die elk naar de voorzijde van de I-profielen lopen en daaraan bevestigd zijn.
Aan de achterzijde van de I-porofielen zit ook weer een draad die via een rol aan het einde van het vierkant profiel de draad weer terug voert naar de servo schijf.

Als nu de servo bediend wordt dan trekt de draad de kap open of dicht afhankelijk van de draairichting.

De servo heeft nu ook als voordeel dat ik de uitslag in kan stellen en dus zo ook makkelijker de eindstanden kan instellen. Ik hoef dan dus niet meer te werken met eindschakelaars.
1 keer instellen in m`n zender en klaar.

Binnenkort ga ik dit even verder uitwerken op het model en kijken of de theorie in de praktijk klopt.

En weer iets :?

In het Corsair draadje van Arvid gaf gebruiker jthomson een link op van zijn Corsair met werkende cowl flaps
(zie: http://www.rcuniverse.com/gallery/galleryCat.cfm.cfm?memberID=124233).

Nu is dit natuurlijk eigenlijk ook onmisbaar op mijn P-40 dus we gaan hier maar ook eens over na aan het denken of ik dit ook zal gaan toepassen (wat denken jullie???)

Momenteel ben ik even bezig met het maken van de servoplaat voor het hoogte- en richtingsroer.

Op naar de volgende Update......

:offtopic:
Nee Hoor Jan die knipoog (deze :wink: dus) begrijpen we zeker wel maar dat neemt niet weg dat we er toch op reageren 8)
:ontopic:

Maar dan moet ik er wel weer een overbrenging in brengen die de uitslag van de zuiger vergroot (het is op zich wel een idee ik heb toch lucht aan boord, mhhhh :| ).

Robart langste slag Air Cilinder heeft "maar" een slag van 6,3 cm :(

De afstand die de kap aflegt is namenlijk vrij groot zo`n 10,5 cm :(

Berto,

Geniaal de servo voor het openen van de kap.
Simpel en doeltreffend.
Krijegen we nog wel een fototje van te zien.

Nu hewt goede draadje.

Han.

Hee Han,

Nu zit je zeker in het goede draadje, ons nu niet meer door elkaar halen he :wink:
(pas maar op als ik straks ook met mijn F4U Corsair aan het bouwen sla dan wordt het nog verwarender :( maar eerst deze P-40 :P ).

Ik heb het 2de systeem nog niet uitgewerkt, maar als dat zover komt dan zien jullie wel weer wat fotootjes ervan.

Ik zal jullie niet vergeten :nooo:

Klop, maar da`s niet zo`n probleem :nooo:
Daar heb je mooie vertragers voor :yes:

Net als de cockpit moet natuurlijk ook de uitlaat vlak liggen met de romp.
Dus de uitlaten eraf gesneden zodat ook deze "verzonken" kunnen worden.
p40-41.jpg

p40-42.jpg

De nieuwe servoplaat voor het hoogte- en richtingsroer is klaar en hier net te zien onder de originele plaats voor de luchttank, waarschijnlijk verandert de luchttank nog van lokatie maar daar ben ik nog niet uit:
p40-43.jpg

Zomaar ineens weer een gedachten spindel in die vroege kop van me.

Een rondkijkend hoofd............
EN
Een arm die kan draaien om door de open cockpit naar het publiek te zwaaien......................... :?

O help waar eindigd het :?: :( :?:

In een P-40??????

Denk toch even na Han... :wink:

Die jongens moesten er gewoon uitkruipen als het mis ging :(

Hoi Berto. Heb alles nog eens doorgelezen. Ziet er echt indruwekkend uit. Het klapperen is denk ik wel op te vangen met een messing of bronzen busje aan het eind. Mocht je op dit idee toch nog even verder kijken, dan hierbij een voorstelletje voor een eindstop met omkeerschakeling.

normal_omkeerschak_W.jpg

Als je verder gaat met het draad idee zou je eens kunnen kijken naar de Regatta Eco servo van Graupner. Dat is een zeilservo met een winch voor een draadlengte van 12 - 43 cm. (Als je de prijs ziet springen spontaan de veters uit je schoenen) Robbe heeft er ook een, maar die is een stuk groter zwaarder en iets minder heftig geprijsd. Ook andere fabrikanten zullen ook wel zoiets hebben, maar daar heb ik geen documentatie van.

Han zei:
Schietstoel?????
Waowwwwwww!!!!!

Han.

Je zou hem er tijdens een rugvlucht met open cockpit uit kunnen laten vallen. Chuutje en zo. Gaaf idee :lol:

Back