P-51 'Strega'

MMm kan volgens mij inderdaad niet zo goed zijn want ik heb er nog nooit van gehoord 8)

Stevo

Brian Taylor is wel bekend hoor, maar zijn tekeningen zijn wel erg onduidelijk.

Auw, dus BT staat voor Brian Taylor 8O

Dan moet ik zeggen dat ik die plannen wel ken aangezien ik er een 5-tal in mijn bezit heb waarvan er één binnenkort verscheept wordt naar Nederland op vraag van een forumlid. :oops:

Stevo

afb9099.gif
Das een afko. inderdaad, ik moet zeggen dat het mij ook niet altijd even duidelijk is hoor al die afko's.

Ps. Hebben jullie dat ook dat je de onderdelen heel precies over tekent en dan uitzaagt en dat het dan voor geen fucking millimeter past.
En dat dan blijkt dat het bouwplan niet klopt.
afb9465.gif
afb9101.gif
BT

Ps. een hele andere B.T. maar wel cool:

http://www.3dtotal.com/team/interviews/Brian_Taylor/3d_total_article_btaylor.asp

Jaha,

Dat bedoel ik dus met schets en eerst overtekenen in ACAD omdat het anders niet past, ahum....... :?

Appie

Ja,
afb9138.gif
maar dan ben je in feite je eigen plan aan het maken.
afb9135.gif

Kun je net zo goed een 3 view downloaden en die uitwerken tot een RC model.
afb9462.gif

Zo heb ik nog een projectje liggen voor een Fokker D-21, maar ik heb de moed een beetje laten zakken.
afb9105.gif

Tja jongens,

Laten we ook niet vergeten dat onze Brian in tussentijd een oude knar is geworden die ook nog eens de Britse nationaliteit blijkt te hebben, voor ACAD toestanden zijn die Britten veel te conservatief. Op het merendeel van die plans die ik in mijn bezit heb staat een copyright van 1972, dan moet je niet verwachten dat ze eruit zien als ACAD tekeningen natuurlijk. Een BT plan maakt van modelbouw inderdaad min of meer een ambacht.

Appie,

Niets weerhoud je ervan om die tekeningen, voor ons natuurlijk, om te zetten in een CAD file hé. :wink:

Stevo

Ja zal die lekker worden, al die tekeningen gaan zitten overtekenen 8O

BTW het schijnt dat Jan een aantal jaren geleden BT gesproken heeft en dat het een erg sympatieke (oude knar) is 8)

De toestellen gebouwd aan de hand van zijn tekeningen zien er allemaal wel erg TOP uit :wink:

Appie

Ik twijfel geen moment dat BT een goeie vent is zeker niet.

Dat van die ACAD tekeningen was maar een grapje hoor, dat is echt onbegonnen werk.

Stevo

Jongens, het gaat hier over de P51 'Strega' hè!

Straks komt Jan terug van z'n welverdiende vakantie en schiet hij gelijk weer in de stress..

Ha daar hebben we Joost weer............. :D

Oke Strega it is 8) De uitlaten story continues.........bleeeeeeh :P

Jan ik denk dat ik je moet teleurstellen maar op de BT tekening staat alleen het zij-aanzicht en wel heel BASIC. Zie foto nr. 1

Ik heb het even voor je opgemeten, de hoek in het XY vlak (verticaal dus) is -16 graden. je zit met 15 graden dus aardig goed.

In het bovenaanzicht van de romp zijn de uitlaten niet ingetekend :? , zie foto nr. 2 en let vooral op de SUPER STRAK getekende lijnen, AHUM dat bedoel ik dus met Schets :|

Dit schiet alles lekker op zal ik maar zeggen.......................kortom, gewoon eraan plakken die dingen, met de snelheid waarmee de Straga vliegt zie je een graadje meer of minder niet 8)

Foto nr. 1 zij-aanzicht

afb10026.jpg

Foto nr. 2 boven-aanzicht

afb10027.jpg

Succes,

Appie

Als de kat van huis is . . . :|

WAT een chaos. 8O

Anyway.

Ik begrijp nu wat Jonathan bedoelt. :D

Het enige wat ik mbv. die kubus gedaan heb is visualiseren hoeveel die hoek van 45° groter moet worden om hem (als je de uitlaat 15° naar beneden draait) bij boven-aanzicht nog 45° te houden.

Binnenkort nieuwe pogingen (het moet en het zal . . . :evil: )

Ter info: die kisten van BT hebben bijna allemaal meegedaan aan de Britse Nationals, en eindigen daar steevast op de eerste plaatsen. :yes:

Daarnaast doen er jaarlijks veel kisten mee die door derden gebouwd zijn (vooral de Spitfire is populair), en die eindigen ook niet als laatste.

Zie bv. de site van Bob Holman: http://www.bhplans.com/scale.htm

Appie schreef:

't spul van BT blinkt, althans dat is mijn mening, ook niet uit door earodynamische raffinesses...... het blijft alleen maar in de lucht door VEEL POWER

Moet je er voor de eerlijkheid wel even bij vermelden om welke kist het ging, welke afmeting, en wat de vleugelbelasting was! :yes:

De ontwerpen van BT staan bekend om
- hun schaalgetrouwheid
- relatief eenvoudig te bouwen (wel eerst de tekening grondig bestuderen!!)
- hun uitstekende vliegeigenschappen.

Nou . . . wat verder nog. :roll:

@Appie!

Bedankt voor het opsnorren van die hoek. :D

@Tom en peter!
willen jullie ook nog even kijken? Graag!

Bedankt alvast.

Nou, dat was het geloof ik wel . . .

jan

Toooooooohoooooooom!

Peeeeeeeeteeeeeeeer!

Doe me een lol, en meet die hoeken effe op, wil je? :?

Dan kan ik vanavond verder! :D

(Wat is er aan de hand met die twee . . . ? :roll: )

Bedankt. :)

jan

Boor nou eerst maar eens een proefgat met een hoek van 30 à 35 graden. Wedden, dat het er dan net zo uitziet als bij de Ding Hoa?

Tenzij die jongelui alsnog op tijd met de juiste hoek-meting op de proppen komen, natuurlijk.....

jan brilman zei:
Toooooooohoooooooom!

Peeeeeeeeteeeeeeeer!

Doe me een lol, en meet die hoeken effe op, wil je? :?

Dan kan ik vanavond verder! :D

(Wat is er aan de hand met die twee . . . ? :roll: )

Bedankt. :)

jan

Ach Jan,
Ook die zitten onder de duim bij moeder de vrouw (net als wij :wink: )

Maar morgen als ze op het werk zitten zullen ze wel reageren

Hoi Jan,

Ik ben gisteren met de klas van een paar jaar terug tot in de vroege uurtjes op stap geweest....je kan je wel voorstellen dat meten vandaag niet zo'n goed idee is. :?

Morgen zal ik alles eens bekijken...

Sorry voor de late reactie.

Tom

Hoi Jan,

Op de 8 tekeningen van Meister scale P51B staat geen bovenaanzicht van de neus op. :?

Op de tekening van Ziroli echter staan ze wel langs boven op. :o)

Zie foto
uitlaat.jpg

Tot hoors
Tom

Back