Jan !
Ik heb dit forum twee weken (?) niet gevolgd. De chaos is inderdaad compleet. :lol: Ik liep 5 bladzijden achter !
Wat een gedoe om een gat schuin te boren, en dat vervolgens enkele keren te herhalen !
Er zijn duidelijk geen timmerlieden onder de lezers :roll: :nooo:
Mocht je nog eens onder hoeken moeten boren: wel eens van een zweihaak gehoord ? :nooo:
Ik kan nog geen afbeeldingen plaatsen, dus een omschrijving (google) :
"Een zweihaak is een handig

gereedschap dat vooral door timmerlieden wordt gebruikt, het staat ook bekend als zwaaihaak en zwei.
Het bestaat uit twee losse gedeelten die met een schroef aan elkaar zijn bevestigd en die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Op deze manier kunnen alle hoeken ingesteld worden. :lol:
Zo kan men nauwkeurig bepalen onder welke hoek bijvoorbeeld een verstek gezaagd (lees geboord) moet worden.
Eenzelfde gereedschap met een vaste hoek van 90° heet schrijfhaak".
Tot zover Google. Joost heeft vast wel een plaatje.
Met een geodriehoek kan het natuurlijk ook, maar dan moet je object wel groot genoeg zijn.
Het geheim: maak eerst een goede mal ! (om de boor goed in te stellen)
Men neme een kubusje (niet eens echt nodig, mag ook balkje zijn, maar wel handig, alle zijden moeten wel 90° zijn.
Bepaal op de bovenkant een punt waar je wil boren.
Zet dit punt met een schrijfhaak "over" op 2 willekeurige, maar wel aangrenzende en naast elkaar liggende zijden (timmermansterm).
Je hebt dan een V met rechte hoeken getekent op de bovenkant, op de 2 zijkanten staat nu nog niets, je ziet alleen net waar de V de ribben raakt.
Kies voor zijde 1 de helling van de hoek, 45 graden oid, wat je ook gekozen hebt. HET LIJKT MIJ WEL HANDIG OM DAT VOORAF TE BEREKENEN / TE KIEZEN OF DESNOODS TE GOKKEN ! (Dat moest er even uit ) :wink:
Trek lang de zweihaak met stift deze lijn.
Kies voor zijde 2 de andere helling , 15 graden oid (wel even nadenken welke richting de helling moet hebben!! In dit geval 15 graden of 165 graden

Trek lang de zweihaak ook deze lijn.
Plaats het blok onder de boor op je standaard
(jij boort toch geen hout met metaalboren ??
Ik twijfelde bij een foto

Hoog toerental gebruiken lijkt mij 8O
We gaan verder met deze cursus.
Zet de punt van de boor precies, en dichtbij, boven de punt van de V
Kijk recht naar zijde 1 en kantel de boor of de standaard zo (ALLEEN over de X as) , dat boortje en de getekende lijn (voor het oog) precies in elkaars verlengde liggen.
"Loop" 90 graden om en doe hetzelfde m.b.t. de Y as (X as uiteraard hetzelfde laten).
Je boor staat nu in de hoek (x en y as) t.o.v. het te boren object die jij had gekozen.
Laatste tip: eerst boren in een recht stuk hout, daarna pas afvlakken en op maat maken / schuren.
Wat weegt zo'n uitlaatje nu ??

Zoveel ? :lol: