jan brilman
Forum veteraan
Heb jij het al eens gedaan op de methode die je nu gebruikt?
Nee, nog nooit . . .

Ja ik heb al eens glasweefsel gevormd met behulp van klei, overigens niet vliegtuigen-gerelateerd. Dat gaat echt perfect. De huishoudfolie is om te voorkomen dat je klei op je toestel krijgt, en om te voorkomen dat het glasweefsel aan je klei gaat kleven.
Toch klinkt het me heel bewerkelijk in de oren.
Werken met glasweefsel heb ik sowieso weinig affiniteit mee . . . :nooo:
Is er een reden dan om aan te nemen dat wat ik zeg niet zou werken?
Hohohohooooo!
Tuurlijk niet!

Voor we het weten hebben we weer zo'n toestand als destijds met die Hercules (

Dat moeten we niet hebben! :nooo:
Het klinkt voor mij volledig logisch. Als ik de techniek niet al kende, zou ik direct geloven dat het werkte.
Het gaat er om dat je iets hebt wat de vorm voor je houdt terwijl het glasweefsel en de epoxy drogen.
Je huidige plan zal uiteindelijk ook wel werken, toch zie ik haken en ogen. Voornamelijk omdat je nog verder moet dan je nu bent, en je dan te krijgen maakt met krommingen die je op deze manier gewoon niet kunt maken.
Ik heb ondertussen al heel wat uren zitten kijken naar de verschillende foto's die ik verzameld heb, en zij (van Strega) kunnen die vorm wel maken.
Dan denk ik: het is dus wel mogelijk.

Tenzij ik eerst een cursus advanced panel beating moet volgen; tja, dan wordt het ingewikkeld. :???:
Maar ik denk dat het meevalt.
Als ik eerlijk ben zie ik dan nog meer in de balsamethode zoals Danny 'm beschrijft. Wat je nu probeert krijg je naar mijn mening niet makkelijk mooi, niet makkelijk afgewerkt en als het eenmaal zit is het de vraag of het stevig genoeg is.
Het is puur een cosmetische kwestie; de sterkte komt van elders.
Of ik begrijp niet wat je aan het doen bent.
Begrijp mij niet verkeerd.. het is niet mijn bedoeling je werk af te kraken of 'mijn methode' op te dringen. Er zijn waarschijnlijk 100-en manieren te verzinnen waarmee je een mooie fairing maakt.. uiteindelijk krijg je ongetwijfeld een mooie fairing op je nu al mooie strega
Dank je!

Nadeel twee is dat het erg dun is. Uit ervaring weet ik dat dunne holle constructies die makkelijk bewegen, in de lucht kunnen gaan trillen en reoneren.
Tja, dat moeten we niet hebben. :nooo:
Ik gok erop dat het aerodynamisch dermate 'gelikt' is, dat het niet gaat meetrillen.
Sterk en soepel materiaal, goed verlijmd: moet kunnen.
En als het er tijdens de (eerste?) vlucht afwaait: dan heb ik iets niet goed gedaan . . .

En dat zien we dan wel weer.
We gaan het zien, hoe dit sub-project uitpakt.

jan.
PS.
Hoe kom jij aan 7.570 berichten???
Laatst bewerkt: