P-51 'Strega'

Heb jij het al eens gedaan op de methode die je nu gebruikt?

Nee, nog nooit . . . :oops:

Ja ik heb al eens glasweefsel gevormd met behulp van klei, overigens niet vliegtuigen-gerelateerd. Dat gaat echt perfect. De huishoudfolie is om te voorkomen dat je klei op je toestel krijgt, en om te voorkomen dat het glasweefsel aan je klei gaat kleven.

Toch klinkt het me heel bewerkelijk in de oren.

Werken met glasweefsel heb ik sowieso weinig affiniteit mee . . . :nooo:

Is er een reden dan om aan te nemen dat wat ik zeg niet zou werken?

Hohohohooooo!

Tuurlijk niet! :p

Voor we het weten hebben we weer zo'n toestand als destijds met die Hercules ( :confused: ) van Berto!

Dat moeten we niet hebben! :nooo:

Het klinkt voor mij volledig logisch. Als ik de techniek niet al kende, zou ik direct geloven dat het werkte.

Het gaat er om dat je iets hebt wat de vorm voor je houdt terwijl het glasweefsel en de epoxy drogen.

Je huidige plan zal uiteindelijk ook wel werken, toch zie ik haken en ogen. Voornamelijk omdat je nog verder moet dan je nu bent, en je dan te krijgen maakt met krommingen die je op deze manier gewoon niet kunt maken.

Ik heb ondertussen al heel wat uren zitten kijken naar de verschillende foto's die ik verzameld heb, en zij (van Strega) kunnen die vorm wel maken.

Dan denk ik: het is dus wel mogelijk. :yes:

Tenzij ik eerst een cursus advanced panel beating moet volgen; tja, dan wordt het ingewikkeld. :???:

Maar ik denk dat het meevalt.

Als ik eerlijk ben zie ik dan nog meer in de balsamethode zoals Danny 'm beschrijft. Wat je nu probeert krijg je naar mijn mening niet makkelijk mooi, niet makkelijk afgewerkt en als het eenmaal zit is het de vraag of het stevig genoeg is.

Het is puur een cosmetische kwestie; de sterkte komt van elders.

Of ik begrijp niet wat je aan het doen bent.

Begrijp mij niet verkeerd.. het is niet mijn bedoeling je werk af te kraken of 'mijn methode' op te dringen. Er zijn waarschijnlijk 100-en manieren te verzinnen waarmee je een mooie fairing maakt.. uiteindelijk krijg je ongetwijfeld een mooie fairing op je nu al mooie strega

Dank je! :)

Nadeel twee is dat het erg dun is. Uit ervaring weet ik dat dunne holle constructies die makkelijk bewegen, in de lucht kunnen gaan trillen en reoneren.

Tja, dat moeten we niet hebben. :nooo:

Ik gok erop dat het aerodynamisch dermate 'gelikt' is, dat het niet gaat meetrillen.

Sterk en soepel materiaal, goed verlijmd: moet kunnen.

En als het er tijdens de (eerste?) vlucht afwaait: dan heb ik iets niet goed gedaan . . . :oops:

En dat zien we dan wel weer.

We gaan het zien, hoe dit sub-project uitpakt. :p

jan.

PS.

Hoe kom jij aan 7.570 berichten???

Laatst bewerkt:
Goed kwestie gesloten, kom maar op met die bouwfoto's :)

//ps: moet nog leren mijn mond te houden ;)

Voorlopig gaat het aalemaal redelijk voorspoedig.

Lijntjes aftekenen op de romp: dat was handiger geweest om dat eerder te doen . . . (leermomentje :nosmile:)

Malletje maken . . .

7548f448e032f74.jpg

Fixeren en aftekenen.

7548f448e078b8f.jpg

Latje onder de juiste hoek aan de geo-driehoek vastklemmen en op de romp leggen.

Eigenlijk is dit gepruts . . .

7548f448e0b6c4c.jpg

7548f448f1697fd.jpg

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die fairing van de echte Strega is gemaakt van polyester oid., dat kan niet anders! 8O

Ik kom waarschijnlijk een heel eind met twee delen, en dan het laatste stukje neus van balsa.

Morgen plaatjes.

jan.

Laatst bewerkt:
ik zou even kijken bij pipo's naar een klei met een consistentie die jij fijn vind. De laatste keer dat ik met klei werkte, heb ik van die standaard grijze 'middelbareschoolklei' gebruikt.

Pipo's is hier in de omgeving een keten van hobbywinkels, weet niet of het landelijk is, ik zeg het er maar even bij :)

Is er iets misgegaan met je huidige methode?

Het is Pipoos en ja die hebben we hier in Groningen ook.

(Naast de onvolprezen Flokstra: die heeft het ook.)

Is er iets misgegaan met je huidige methode?

Grappenmaker . . .

Het wordt en gaat inderdaad niet zoals ik het wil. :(

Het laatste stuk van de fairing (aan de achterkant) is wel aardig, omdat de bovenkant van de vleugel daar relatief vlak is.

Maar verder naar voren: nee, dat komt zo niet goed. :nooo:

Dus dan maar plan B!:p

Glassen heb ik per slot van rekening al eens eerder gedaan. ;)

jan.

Het is amper te zien, het lijkt best aardig, maar dat is het niet. :nooo:

7548f65617018a6.jpg

7548f656177784e.jpg

7548f65617d4e73.jpg

Morgen (als het lukt) klei halen! :p

jan.

Het is inderdaad moeilijk te zien wat er nou mis zou zijn.

Geef je nu niet iets te snel op? Of heb je alles al geprobeerd?

Ik vermoed dat de kromming in de vleugel het probleem is, ik weet niet wat voor plastic je gebruikt, maar zou bv. met warmte niet iets te doen zijn?

Of, als je geen klei hebt, je zou ook de methode met balsa kunnen overwegen.. misschien dat je dan meteen verder kunt.

Je kunt de bovenkant van de fairing wel netjes 'gekromd snijden', maar hoe je het ook wendt of keert: als je het stuk fairing dan hol maakt, blijft het een stuk uit een rechte cylinder (als je begrijpt wat ik bedoel).

Aan de onderzijde van een vleugel met bv. Clark-Y profiel: daar zou het (behalve de eerste 20%) prima gaan.

Kortom: leuk geprobeerd, maar helaas. :nooo:

jan.

Als je geen klei kunt krijgen, dan probeer je toch een van de andere beproefde methodes? Ga dit project nu niet stilzetten om klei te halen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

He Jan.

Zit al een paar dagen mee tedenken.
Als je nu op de vleugel nu een beetje schuim plakt. (depron)
Of van dat mooi groene.
Want veel is het niet. Die strega is veel kleiner dan dat die op de foto's overkomt.
Het schuim mooi in vorm schuren en glassen. (weet niet of pu 100 in het schuim bijt.)
En klaar is Jan.

Groeten Han.

Ga dit project nu niet stilzetten om klei te halen

Er is nog genoeg te doen, hoor!

Ben bezig om verschillende onderdelen op de bodem van de vleugel te lijmen.

Zit al een paar dagen mee tedenken.

Wat aardig van je! :)

Bedoel je waar ze bloemen in steken? :confused:

Maar, dan moet ik nog steeds allemaal blokjes achter elkaar plakken (of is dat erg buigzaam)? :confused:

Eerlijk gezegd, ik begin langzamerhand wel wat voor dat klei-verhaal van Hezik te voelen. :D

Goed kneedbaar, mooi vlak te maken, en dan hup een mooi matje er overheen. :yes:

Wordt vervolgd. :cool:

jan.

Maar, dan moet ik nog steeds allemaal blokjes achter elkaar plakken (of is dat erg buigzaam)? :confused:
.
In zijaanzicht van het blok gewoon de bovenzijde van het profiel uitsnijden? Lijkt mij wel haalbaar aangezien het zeer makelijk te versnijden is.
Maar ik zou ook eerst het klei verhaal eens proberen;)

Veel succes.

Oke dan Jan.
Ben je net lekker aan het plakken.
Maar gat zou ook kunnen oasis.(sec)
Maar dan voor droogbloemen, is wat harder en neemt geen vocht op.
Maar bedoelde gewoon depron.

Han.

Back