P-51 'Strega'

Bedankt voor de tips! :p

Misschien dat ik de fairings, als ze me eenmaal naar de zin zijn, nog wel met mat bekleedt . . .

De PS 100 ziet er nog min of meer bruikbaar uit! :p

Eén ding zit me nog dwars.
Maar daar kom ik nog op terug, eerst weer met de Kerst-zaken bezig . . . :help:
(Ik droom er wel eens van om gewoon een hele dag achter elkaar door te kunnen werken . . . Dan schiet het pas een beetje op! :p)

jan.

Zitten mooie fairings aan! :p

;)

jan.
De bouw wijze van TF fairings is niet zo moeilijk als je de tekening en de foto's bekijkt . :D
Zal effe een paar foto's posten .

67384952066dda3d5.jpg

67384952066e2e8f8.jpg

67384952066e5757f.jpg

6738495206a219563.jpg

6738495206a1baf57.jpg

6738495206a1e4384.jpg

Als tip staat er dat je balsafiller moet nemen voor de hoekjes en die met natte vingers glad streiken . :D

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat zijn ze! :p

Lijkt veel op de techniek die ik toegepast heb, alleen hoef ik geen 'wing fillet pieces' te gebruiken:
vleugel zit voor altijd aan de romp vast. ;)

(Voor altijd: niets is voor eeuwig . . . :-?)

jan.

Nog even ter aanvuling op het voorafgaande.

1.
Dit was de bedoeling . . .

754953ebf9534d4.jpg

2.
Dit werd het.

754953ebf987ca8.jpg

Dus of de fairing uit één stuk maken, of uit allemaal hele kleine balkjes opbouwen, maar niet uit twee delen . . . :mad:

3.
En hier (lees '3.') zit ik dus nog een beetje mee.

Gewoon bij het pijltje maar dicht-plamuren? :confused:

754953ebf9c2e07.jpg

Als ik het goed begrijp, zou ik hiervoor dus mooi een plamuur-rubber kunnen gebruiken, om dat V-tje (een kleine 'voor') dicht te smeren.

754953ec0e1092c.jpg

(Als ik wist hoe je pijltjes op een foto zette, wees ik de 'voor' aan . . . :oops:)

Helaas, gisteren niet gelukt om er eentje te bemachtigen, en vandaag en morgen :x-mas: . . .

Misschien maar met een vinger proberen? :confused:

Eerst verder schuren! :p

Maar ja, :x-mas: hè . . . :mad:

;)

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond toch nog even geschuurd, eerst nog met 600, toen 800, toen 1.000, en het resultaat was best aardig (al zeg ik het zelf. Foto's zijn mislukt (onscherp :mad:)).

Toen toch geprobeerd met een soort bankpasje wat stukjes te plamuren, maar dat gaat toch niet lekker. :nooo:

Het wachten is dus op een echt plamuur-rubber; dat wil ik toch wel eens even proberen! :)

jan.

Hier is ondertussen weer het nodige gebeurd.

(Zou toch mooi zijn om hem in Oss het luchtruim te zien kiezen! :p)

Resultaten:
- plamuurrubber werkt op deze schaal niet
- de fairings zijn weer geschuurd en nu bekleed met glasvezel
- de PS-100 heeft ondertussen de viscositeit van honing, dat werkt niet echt lekker :nooo:
- ik heb er weer zin in! :p
- plaatjes volgen.

(Ik heb ondertusen zo'n zin om te gaan spuiten . . .)

jan.

Er bestaat ook speciale verdunning voor PS100/101, maar als de PS100 dikker wordt betekend het dat er al heel wat moluculen (met water) gereageerd hebben, dus de kwaliteit is reeds minder.

Heb de fairings even gelaten voor wat ze zijn; even de zinnen verzetten. :D

De volgende klus is plaatsen van het stabilo plus hoogteroer, die moeten samen (één geheel) in de romp ingebracht worden, anders kun je nier meer bij de aansturing van het hoogteroer . . . :mad:

Zo mooi als het hoogteroer vorig jaar in het stabilo paste, zo slecht past het nu. :(

Gevolg van teveel PS-100; die moet er dus allemaal af- en uitgeschuurd worden.

Preciesiewerkje, goed kijken, kalm aan, en dan komt het helemaal goed.

jan.

Met het schuren aan het stabilo en aileron was ik ook wel klaar, en de idee was om gisteravond de delen die in elkaar draaien vast wit te spuiten. :p

Verf te dik, spuit verstopt, spuit uit elkaar, veertje kwijt en na lang zoeken weer gevonden, foute schoonmaakmiddel, kortom: gepruts! :mad:

(Bij de restauratie van de Pup voor het laatst gespoten, dat zal het zijn . . . )

Vanavond nieuwe ronde, nieuwe kansen. :D

(Oplader van de camera bij schoenmoeder laten liggen, dus voorlopig geen plaatjes . . . :bad-words: )

jan.

Wel een ronde, geen prijs. :nooo:

De spuit zat enigszins verstopt, heb met de naald heeeeeeeeeel voorzichtig de 'nozzle' (heet dat ding zo? waar het puntje van de naald uitkomt) leeggepookt. :oops:

Kwam zelfs grijze verf uit, leek het wel! :shock:

Ik HEB helemaal geen grijze verf! :p

Anyway, hij lijkt weer schoon, morgen weer verder . . .

Eerst maar weer eens aan de hand van mijn airbrush-boeken de theorie bestuderen.

jan.

Gisteravond weer geprobeerd, weer foute boel . . . :mad:

Ik doe iets fout maar wat? :confused:

Zo schiet het natuurlijk niet op! :nooo:

Zal eens bellen naar Almere . . .

jan.

Zo, even gebeld en we hebben het lek boven. :p

Op het flesje staat:

Reduce:
Airbrush: 3:1 or more.

Daarmee wordt bedoeld: 3 delen verf, 1 deel verdunner.

Ik dacht dat het andersom was . . . :hammer:

Was al niet verder gegaan dan 1 op 1, maar dat was dus ook al veeeeeeeeeeel te dun . . .

"Wat dekt dat toch slecht!" :oops:

Learning all the time. :D

jan.

ghehe, je komt er wel! :p

later dit jaar ga ik ook maar eens leren airbrushen, lijkt me leuk werk. Deze fout hoef ik in ieder geval niet meer te maken!

Zo, dat ging een stuk beter! :D

Nu kunnen we stabilo en hoogteroer gaan samenvoegen. :)

1.
Ik gebruik van die kleine Robart hinges. Met welke lijm zet je die vast? Bruislijm? :confused:

2.
Met een naald een minuscuul drupje olie (:confused:) op het scharnier aanbrengen, om te voorkomen dat dat onverhoopt mee-vastlijmt?

Ah! Zie het al . . .

Robart Mfg. R-C Model Airplane Parts

jan.

Eeh ja, drupje olie of vaseline in het scharnier punt en dan lekker in de bruislijm duwen ;) Gaat super :) Met een mesje de uitgeharde lijm resten wegsnijden rondom de scharnieren en klaar ben je. Werkt super goed en eenvoudig. Zit ook muuuur vast.

Back