P-51 'Strega'

Dat begint zeker sop een vliegtuig te lijken.

Nu wat foto`s tijdnes of na het spuiten nog :yes:

Ik vind dit eigenlijk wel een enge foto:
7549861368e829d.jpg

staat die vleugel er wel recht op? De foto zal vertekenen en het toestel staat ook niet recht, maar ik heb de indruk dat er iets niet klopt.. het lijkt alsof de aanhechtingspunten van vleugel aan romp links en rechts verschillen?

Zal wel niet, hoop ik toch :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's willen we zien, Jan, foto's.. we willen kwijlen!

Een primer is in elk geval zeker niet nodig voor de hechting. Het zou, zoals Danny al aangaf, nodig kunnen zijn voor de dekking..

Mijn Alliance zat ook veel rood en wit op, en de zeer deskundige verfhandelaar (savelkouls te Utrecht) raadde mij aan om onder het rood een dekkende laag wit te doen.. het rood wordt daar feller van en anders blijf je je onderlaag er iets door zien.

Ik heb toen bv. de wheelpants zonder onderliggende laag wit gespoten, en daar zag je inderdaad donkere dingen en naden door het rode heen.

Wil je het helemaal goed doen, dan spuit je 'm eerst matzwart met een goedkope spuitbus. Daarna schuren tot praktisch al het zwart eraf is, dan zie je precies de plekken waar je nog wat moet plamuren. Als je klaar bent met plamuren een basis laag wit (gewoon verf of primer) en dan je andere kleuren opzetten.

dat createx is op waterbasis, dus je zou zelfs gewoon in de bouwmarkt een spuitbus primer kunnen halen en die er op nevelen...

Hoi Jan,

de fairings zitten erop en zien er goed uit. Nu nog een kleurtje en je bent er bijna. Ben het met Hezik eens: eerst wit aanbrengen dan het rood (komt het rood beter uit).

Zelf gebruik ik zelf eerst grijze of witte primer voor de uiteindelijke kleur zodat de oppervlakte eronder er niet doorheen komt en zie je gelijk voor kleine onteffenheden. Gebruik zo min mogelijk verf om het vliegtuig licht te houden.

Groetjes, Edwin

754988a26e3affc.jpg

Counterweights van hout??? :confused:

Zijn die van mij ook! (schaalfanaat, hè . . . ;))

Alleen zijn die wel gelakt. :(

jan.

De tipjes van stabilo en hoogteroer zijn rood gespoten. :)

Enige nederigheid is hier op z'n plaats. :(

Op verschillende plaatsen is de verf, agv. onjuiste techniek van afplakken en 'vastduwen', onder het Kip-afplakband doorgekropen! :mad:

Ik weet nu dus weer hoe het niet moet!

En dt is ook wat waard . . . ;)

jan.

de volgende keer kun je het beste na het afplakken met dezelfde kleur spuiten als de kleur die de ondergrond heeft, en daarna pas met de kleur die er moet komen. verf die doorloopt zie je dan niet;)

als je meerdere ondergrondkleuren hebt met veel borders, kun je ook transparante lak gebruiken.

nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het zelf nooit zo gedaan heb omdat ik het teveel werk vindt, maar toch....

Op verschillende plaatsen is de verf, agv. onjuiste techniek van afplakken en 'vastduwen', onder het Kip-afplakband doorgekropen!

Hi Jan,

Ik ben zelf absoluut een slechte spuiter en heb er geen verstand. Wel heb ik wijze een raad geleerd van mijn broer welke wedstrijden wint met statische modelbouw schaal 1:32.

Ik had ook altijd last dat de verf/spuiten onder het afplakband kroop. De oplossing is heel eenvoudig. Gebruik tamia afplakband. Dan heb je hier helemaal geen last van!

TM87032.jpg

Groeten,
Bart

Daar heeft Bart helemaal gelijk in, topspul.
Zelf gebruik ik ook wel 'gewone' groene scotch tape.

:teacher: Les 1 in airbrush: gebruik nooit crepe tape!

3M heeft ook hele fijne lo-tack afplaktape.

En.. spuit van licht naar donker, dus eerst wit en dan pas rood..

en natuurlijk:
this_thread_is_worthless_without_pics.gif

;)

Dank voor alle wijze raad . . .

Op zich denk ik dat ik goed tape heb.

Ben alleen, na de eerste hele voorzichtige laagjes verf, op het laatst iets te enthousiast geweest (je mag ook zeggen: dom, ongeduldig, vul maar in . . . :hammer:).

Anyway, zo ziet het er uit . . .

Zakken tegen de spuitnevel.

754989f47cb07cd.jpg

754989f47d15fa2.jpg

754989f47d8cdf9.jpg

Iemand advies hoe dit aan te pakken?

Ik wou het eerst maar eens met een heeeeeeeeeeel fijn kwastje proberen . . .

jan.

Laten drogen en dan met een gummetje gummen.. waarschijnlijk krijg je daar het doorgelopen wel al mee weg.

Als je dit 100% wilt voorkomen, dan kun je eerst tegengesteld afplakken en tegenspuiten.. dus in dit geval het rode stuk afplakken en dan met het wit tegen de plakrand aanspuiten. Zo creeer je een opstaand randje.

Toch heeft dit niet met teveel spuiten te maken hoor, maar met afplaktape die niet goed pakt.. is dat van die gele papieren afplaktape? dan is dat toch echt je probleem ;)

Ik gebruikte voor mijn Alliance een soortgelijke afplaktechniek als jij, met als enige verschil dat ik de 1e rand deed met een dunne speciale afplaktape. Daar plakte ik dan met gewone bouwmarkt-afplaktape weer plastic tegenaan:
538147b8a5c5a4785.jpg

En daar krijg je scherpe randen mee:
538147dff5a63477d.jpg

3mtapeblauw.jpg

Back