P-51 'Strega'

Volgens mij is de vlag een verwijzing naar de herkomst van de (over)(groot)ouders van de (vorige?) eigenaar, Destefani.

Klinkt Italiaans . . .


jan.
 
Ik krijg nu van een bepaalde firma die ook in die Scotch fineliner tape verkoopt de tip door om de bovenzijde (onderzijde is lastig, want die zit vastgeplakt) heeeeel voorzichtig in te smeren met aceton.

Die dringt door het tape heen, maakt de lijm zacht of lost die op, en dan is het een fluitje van een cent . . .

Klinkt plausibel?


jan.
 
.
Aceton??? :eek:
Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor je lakwerk eerlijk gezegd...
Het moet tot op je laklaag doordringen om los te komen, de lijmlaag van de tape zit immers op je witte laklaag toch?

Groeten, Ramses
.
 
Het moet tot op je laklaag doordringen om los te komen, de lijmlaag van de tape zit immers op je witte laklaag toch?
De idee is denk ik dat de aceton door de 'drager' heen dringt, en dan vanaf de bovenzijde de lijmlaag bereikt.

Daar gebeurt dan iets mee, en laat makkelijk los . . .

Ik kan natuurlijk heeeeeeeeeel voorzichtig op een heel klein stukje proberen . . . :confused:


jan.
 
Jan ,

Zoals ik al eerder aangaf kan je ook sticker remover gebruiken.
Deze lost de lijm goed op en tast weinig lakken aan.
We gebruiken het ook op allerlei materialen.
Maar toch is het beter om een proefje te maken.

Ton
 
Ik sluit me aan bij Han.
Tape verwarmen met de föhn, en de lijmresten met wasbenzine weghalen.
Persoonlijk vind ik dit de veiligste manier.

Grt John
 
Tape verwarmen met de föhn, en de lijmresten met wasbenzine weghalen.

Ja, dat kan dus juist niet, denk ik.

Als ik lijmresten met wasbenzine ga weghalen, gaat mijn mooie schilderwerk helemaal doorlopen en naar de gallemiezen.

De bedoeling is juist om de tape MET alle lijm eraan te verwijderen.

Dus dat ik daarna niet meer met chemische middelen aan de slag hoef . . .


jan.
 
Indien mogelijk niet de tape verwarmen maar de ondergrond waar het op is geplakt. Bijvoorbeeld met de haarföhn aan de binnenkant.
Echt heet maken hoeft niet maar zo warm dat je je hand er net wel net niet op kunt houden is meestal voldoende. De lijm blijft dan vrijwel altijd aan de tape zitten en laat los van de ondergrond. Je hoeft dan maar heel weinig tot niets van de ondergrond te verwijderen.
 
Indien mogelijk niet de tape verwarmen maar de ondergrond waar het op is geplakt. Bijvoorbeeld met de haarföhn aan de binnenkant.
upload_2016-9-12_9-41-46-png.218904


:hammer:

Dat wordt 'm niet, ben ik bang . . .


jan.
 
.

Ben er net achtergekomen dat het afplakband dat er al een paar maand op zit, zich niet mooi laat verwijderen: er blijven lijmresten achter! :mad:
jan.
had ik je van tevoren kunnen vertellen.....
(maarja, das achteraf)
Sommige tapers hebben daar minder (of geen) last van, meestal de duurdere......
Van te voren eens wat testjes doen in het vervolg.....
Succes!
 
Nou, alle tape is er af.

(Zijn de afbeeldingen te zien?)

Ging eigenlijk veel beter en makkelijker dan ik verwachtte.

Wat (lijkt het) erg bel;angrijk is: de tape onder de juiste hoek lostrekken van het object.

Maar goed, er moet nog heel wat gebeuren om eea. enigszins netjes te krijgen.

Op een paar plaatsen zijn hele stukken witte lak losgetrokken! :mad:

En er is toch verf onder et tape gekropen.

(Niet goed aangedrukt? Wel met blanke lak gesealed.)

GetAttachmentThumbnail



Hier moet ook nog veel gebeuren . . .

GetAttachmentThumbnail



Is er nog iets te doen aan die opstaande randen, waar de verf tegen het afplakband aan zat?

En er zit te veel verf aan de zijkanten van het kapje en spant, waardoor de kap niet meer goed past.

Maar het begint er toch wel op te lijken.

O ja, en kijken of de fluid masking nog van het kapje af wil . . .

GetAttachmentThumbnail


En dan alle sponsors nog bij elkaar brengen en op decals printen . . .

Blanke hoogglans lak erover . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Nou, alle tape is er af.

(Zijn de afbeeldingen te zien?)

Ging eigenlijk veel beter en makkelijker dan ik verwachtte.

Zonder aceton of föhn!

Wat (lijkt het) erg belangrijk is: de tape onder de juiste hoek heeeeel voorzichtig lostrekken van het object.

Maar goed, er moet nog heel wat gebeuren om eea. enigszins netjes te krijgen.

(Best wel lijmresten hier en daar.)

Op een paar plaatsen zijn hele stukken witte lak losgetrokken! :mad:

En er is toch verf onder et tape gekropen.

(Niet goed aangedrukt? Wel met blanke lak gesealed.)

thumbnail_20161001_173808_1475419998422_resized.jpg



Hier moet ook nog veel gebeuren . . .

thumbnail_20161001_173836_1475419997596_resized.jpg



Is er nog iets te doen aan die opstaande randen, waar de verf tegen het afplakband aan zat?

En er zit te veel verf aan de zijkanten van het kapje en spant, waardoor de kap niet meer goed past.

Maar het begint er toch wel op te lijken.

O ja, en kijken of de fluid masking nog van het kapje af wil . . .


thumbnail_20161001_174102_1475419996665_resized.jpg


En dan alle sponsors nog bij elkaar brengen en op decals printen . . .

Blanke hoogglans lak erover . . .


jan.



Nu wat te zien?
 
upload_2016-10-3_11-21-9.png


Heeft het (ook) zin om die masking fluid te verwarmen?

Andere tips?

Die zit me toch vast . . .

Ben erg bang dat het plastic van de cockpitkap beschadigt . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top