P-51 'Strega'

Dank voor de toelichting en de fraaie overpeinzingen mbt. FB en MBF, maar . . .

Het scharnier-deel (5 x 4 mm) moet in het rolroer vallen!

Hohlkehle . . .


jan.
 
Jaja... Ik zie het... dan moeten er sleuven in de Hohlkehle (klinkt als een stevige vloek...) komen.
Op de schets een paar bladen terug moet het scharnier in het centrum van de radius komen te staan... maar lijkt iets ervoor? Je zou dan zeggen... hele hap uit de lijst... Maar je uitslagen op rolroer zijn minimaal.

Daar waar je sleuven zaagt of steekt, er moet uitsparing voor het pootje zijn, anders kan je de slag niet maken. Die uitsparing hoeft slechts de maximale uitslag van het roer te zijn...

Ik zou goed aftekenen en afplakken met maskertape voor het beschermen van de omgeving.
Gereedschap aanpassen. En een scherp platte-buts mesje versmallen met afslijpen aan beide zijden tot breedte scharnier.
Dan kan je onder een zekere hoek een tapered sleuf in het balsa steken, onder een hoek... niet meer dan nodig.

Maar je kan ook nog een extra mesje in vorm slijpen, waar al een juiste V-vorm in zit.
Direct steken, aantal cuts maken, en dan wederom hout uitpellen met het eerste versmalde mesje. Dan wordt die V-inkeping behoorlijk trefzeker.

Is dat een idee?
 
Het helpt ook als je eerst 2 gaatjes boort waar de uiteinden van de sleuf moeten komen, met een boortje zo dik als je scharnier. Dan kan je daartussen wegsteken of snijden.
 
de uiteinden van de sleuf

Er hoeft geen sleuf te komen!!!

:hammer:

(Achteraf denk ik: had ik toch maar voor een gewoon 'plat' scharniertje gekozen . . . :hammer: Anyway.)


Dit zijn de scharnieren (de teflonspray trekt er in).

20180418_220849_1524131286205_resized.jpg



En dit is het gat in het rolroer.

20180418_220829_1524131284316_resized.jpg


Valt niet mee, want ik heb er blijkbaar een koolstof strip in gelijmd. :)

Erg hard . . .

Maar nu passen ze; vanavond de scharnieren inlijmen.

(30-minuten epoxy bevalt erg goed!)


jan.
 
Scharnierjes zijn in de rolroeren verlijmd. :)

Blijkbaar smeer je er dan toch iets te veel lijm in en op, want die tip van 'gedurende het uithardingsproces scharnier blijven bewegen' heeft erg goed gewerkt! . . . :thumbsup:

Nu eerdaags in de vleugel in lijmen.


jan.
 
Serious trouble in paradise. :(

Na een weekje vakantie, en na nog wat gelezen te hebben over het verlijmen van Robart hinge points (= penscharnieren), (mn. op http://www.airfieldmodels.com/ . WAT een site! :worship:)
vanavond de servo's aangesloten en de uitslagen/wegen ingesteld.

En wat blijkt: de uitlsagen naar beneden zijn okay (aan het roer: plm. 9 mm, ruim voldoende), maar de uitslagen naar boven (zowel links als rechts) niet: de actuator komt amper van z'n plek (2 à 3 mm), en niet terug naar neutraal.

Er is dus iets goed mis met de aansturing van de actuator . . .

En ik kan er niet bij. o_O

Dat wordt dus opereren (chirurgie), maar: waar zitten de servo's? :hammer:

Alle foto's zijn verdwenen.

Dus eerst maar het stuk indekking waar die actuator onder zit, loshalen.

Zo geen zin in! . . .


jan.
 
Geen luikjes gemaakt???

Nee. :(

Vanuit de idee: als dat eenmaal goed zit, dan hoeft dat nooooit meer open. :)

Ik heb geen idee meer hoe ik dat destijds allemaal gedaan heb . . .

Ik mag toch aannemen dat ik het getest heb!

Op dit moment is mijn hypothese dat de hevels van de actuators tegen een rib vastlopen.

De boel zal dus open moeten. :hammer:


jan.
 
De boel zal dus open moeten.

Dus, nadat (! :hammer:) ik een kleine opening gemaakt had, viel me op dat de beweging van de (soort van) kwiklink aan de actuator, de ene kant op veel kleiner was dan de andere kant op!

Hè??? :hammer:

Ze staan naar beide kanten op 125% uitslag/servoweg!

Dus een andere servo, buiten de Strega, aangesloten op het betreffende kanaal: ook twee verschillende uitslagen!

(Dat had ik natuurlijk ook wel eerder kunnen proberen; nu moet ik een lelijk gat repareren. Het verstand komt met de jaren. Ik reken nergens meer op.)

KAN HET ZIJN DAT IK ONBEWUST IETS IN DE ZENDER GEPROGRAMMEERD HEB STAAN, WAARDOOR DE SERVOUITSLAGEN OP KANAAL 1 EN 7 NIET NAAR BEIDE ZIJDEN GELIJK ZIJN?

Als dat zo is, hoef ik verder niks open te breken! :beer:

Ik hoor het graag.


jan.
 
wissel de stekkers 1 en 7 eens om, veranderd de ongelijke uitslag dan?
Heb je differential ingeschakeld staan?
Wat bedoel je met actuators?
Begin anders eens met een "schoon" (nieuw) modelmenu
 
Bij de flaperon mixer staat aileron differentiatie standaard op 50% ingesteld. Dit moet je nog terugzetten naar 0 % (zie nogmaals blz. 28).
 
Actuator is zo'n scharnier met een hendeltje er aan (zie post # 2296).
Da's dan wel de verkeerde benaming... want "actuator" is officiëel gewoon een ander woord voor "servo".

Dat ding in post 2296 kun je allerlei namen voor verzinnen, maar het is niet meer dan een mechanische overbrenging.
 
Waar komen die prachtige scharnieren vandaan?

Geen idee . . .

Zoek op 'hidden control hinge'.

'Actuator' is inderdaad een foutieve benaming . . .


Anyway.

Had niemand een paar dagen terug kunnen zeggen: "Wacht met de boel open snijden!!! Het is vast een software/programmeerprobleem!!!"

Goed, maakt niet uit, is gebeurd. :)

Maar, het probleem is nog niet opgelost.

Vanavond nog twee andere Jeti ontvangers gepakt: zelfde verschijnsel. Het zit 'm dus niet in de (programmeerbare) ontvanger.
(Zou ook raar zijn: ik doe alles via de zender.)

Heb dus maar eens het model in de zender gereset (Hé! da's een goed idee!), maar als ik dan weer in menu KANN terecht kom, heb ik weer hetzelfde fenomeen: op zowel kanal 1 als 7 blijf de uitslag de ene kant op ver achter.

Voor de liefhebbers, zie alhier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/fx-18.258764/

Kortom: ik ben er nog niet uit.

WAT is hier aan de hand?

(Is Corrien op vakantie of zo? Die reageert meestal vrij snel . . .)


jan.
 
Back
Top