P-51 'Strega'

Ik ga er toch maar weer even wat over lezen. :)

Het is geen hogere wiskunde.
Je hebt een 10 inch propje en je hebt je magneetbalancer.
Als ie in balans hangt in je balancer dan is ie uitgebalanceerd.
Dynamisch balanceren doe je bij hoge toerentallen zoals turbines, bij grote props, vanaf een inch of 25 en bij helicopterbladen.
Dynamisch balanceren kan je niet eens bij zo'n klein propje, daar heb je speciale apparatuur voor nodig.

En dan nog.. waarom hebben andere mensen geen last als ze de prop er zo opzetten?
Je toerental is niet hoger dan normaal.
Je moet gewoon systematisch zoeken.
Zo vind je storingen.
In mijn werk had je monteurs die ergens halverwege begonnen en er dan na een tijd achter kwamen dat er geen voedingspanning aanwezig was.
Dus kort gezegd, beginnen bij de stekker en dan verder.
In jouw geval, beginnen met een kale meenemer en een prop.
En dan de achterplaat erop, dan de spinnerkap.
Ergens moet hij gaan beginnen te trillen, ik weet zeker dat het niet is zodra de prop erop gezet wordt.
Het is je custom spinner, zet de Truturn er maar op, probleem opgelost.

De test meenemer staat al klaar, als je in Odoorn bent zetten we die erop.
CIMG3712.JPG


GJ
 
Niet iedereen kiest voor de pragmatische weg.
Laat dat nou toch s bij iemand zelf.

Natuurlijk, dat ben ik met je eens. Maar het ging hier over trillingen die verholpen moesten worden en inmiddels zijn motor en spinner naar de leverancier terug, en hebben allerlei mensen er tijd in gestoken om mogelijke oplossingen te vinden. Terwijl de eerste vraag was: is de prop gebalanceerd. Dat is het makkelijkst zelf te controleren en voorwaarde voor trillingvrije loop.
Dan vind ik dat je iemand die niet voor de pragmatische weg kiest er op mag wijzen dat dat niet handig is.

Dat zou ik ook zeggen tegen iemand die als de koplamp van zijn auto het niet doet begint de dynamo te vervangen, een nieuwe accu plaatst en de hele bedrading vernieuwt.
Beginnen met controleren of het lampje het doet is dan gewoon slimmer.....
 
Daarom Arjan, je moet systematisch fout zoeken.
Zoiets als, mijn zender doet het niet en dan de ontvanger vervangen terwijl de accu's van de zender leeg zijn.

Maar uit ervaring weet ik dat APC props nooit zo uit balans zijn dat hij zo vreselijk gaat trillen.
Master airscrews waren dat wel.
En Fiala wordt in de fabriek gebalanceerd maar die zijn hout.

We zullen het wel zien in Odoorn.
Ik zal even kijken of ik een propje heb.
Ik heb volgens mij van Wil een 10x7 meegekregen en een 10x10 die gebalanceerd is, die hebben beide al gevlogen met 12000 rpm, trillingvrij waarbij de 10x7 niet gebalanceerd was (ik kon mijn balancer even niet vinden) maar inmiddels gevonden dus ik zal die ook even doen.

GJ
 
Inmiddels is jan 5557 dagen bezig met zijn Strega en geeft aan hem zelf niet te willen invliegen.

Die Strega gaat nooit vliegen. Mooi op een plankje of aan een draadje aan het plafond, meer gaat het niet worden.
Nog steeds een klein knutseltje hier en of daar, hoe is het nog mogelijk na 15 jaar.

Laat Jan eerst maar eens een vlieger vinden die bereid is eventueel zijn naam vernoemd te krijgen op de laatste pagina van dit draadje. ;)
 
Natuurlijk, dat ben ik met je eens. Maar het ging hier over trillingen die verholpen moesten worden en inmiddels zijn motor en spinner naar de leverancier terug, en hebben allerlei mensen er tijd in gestoken om mogelijke oplossingen te vinden. Terwijl de eerste vraag was: is de prop gebalanceerd. Dat is het makkelijkst zelf te controleren en voorwaarde voor trillingvrije loop.
Dan vind ik dat je iemand die niet voor de pragmatische weg kiest er op mag wijzen dat dat niet handig is./QUOTE]


Eens!
 
Dat gaan we dan zien.
Als de Strega dit jaar nog gaat vliegen regel ik een kratje bier en een fles waar de kurk vanaf kan knallen.:beer: :bier:
 
Ik denk dat als je Gerben vraagt hem in te vliegen hij dat wel doet.
Ik weet niet of ik zelf al snel genoeg ben anders zou ik hem ook wel in willen vliegen, hoewel ik gisteren wel op tijd ingreep bij 180km/u en een stuurfout van Wil op een meter of 10 hoogte.
De tweede ingreep mislukte, ik had niet genoeg up..
Wat kan er nou fout gaan, vermogen genoeg, trekkracht genoeg, gewoon gas erop, gooien en dan hopen dat hij goed gebouwd is.
Het angstmoment zal pas bij de landing komen, die prop klapt niet in als ie de grond raakt.

GJ
 
IK wil Gerben best vragen of hij de Strega van Jan wil invliegen, maar als Jan daar ook mee in stemt is dat wel zo handig (en kan hij dat ook zelf doen)
 
Allemachtig wat veel tekst weer . . .

Inmiddels is jan 5557 dagen bezig met zijn Strega
Ik denk dat het goed is om onderscheid te maken tussen doorlooptijd en bewerkingstijd (Google dat).


inmiddels zijn motor en spinner naar de leverancier terug

Nee.


Maar uit ervaring weet ik dat APC props nooit zo uit balans zijn dat hij zo vreselijk gaat trillen.
Master airscrews waren dat wel.

Ik heb Master Airscrews.


Voor de goede orde: het zou mooi zijn als 'ie de lucht in gaat, maar ook als 'ie na 100 meter in honderdduizend splinters ligt: er zijn belangrijke dingen in het leven.

Wie is Gerben?

Kan ik zo even niet plaatsen.

Zaterdag is de dag, lijkt het . . .


upload_2019-8-28_9-37-37.png



jan.
 
Mijn ervaring is dat aan de achterkant van het zwaardere blad wegschuren niet veel oplevert.

Een klein beetje (bv. het uitstekende fliebeltje) aan de tip is vaak al voldoende (aan de tip heeft het natuurlijk ook het meeste effect.

Maar of dat volgens de regels der kunst is?

De tip is ook het belangrijkste voor wervelingen, geluid, etc, daarom juist op plaatsen weghalen waar het aerodynamisch het miste effect heeft, anders ga je weer andere problemen maken.

Groeten

Arie
 
Heeft de prop nu onbalans?
Trekt de propmenemer goed recht aan op de as. Is die passing vrijwel zuigend.

In goed draaiwerk zit bijna geen onbalans... noem het maar verwaarloosbaar...

Gewicht neem je aan de achterzijde van de prop weg. Of je plakt er iets op, tm een lik verf.

Of op de flens, dan een gewichtje in de achterkant. Verlijmd soldeer tin.
Maar is precisiewerk, daar het effect dicht bij de as veel lastiger is te mikken.

Anders... veel van die props komen uit cnc gefreesde matrijzen met een nauwkeurigheid van 0,001 mm

Slijtage van de matrijs is bij kunststof nihil.

Een thermisch vervormde prop is nog een mogelijkheid, of als deze in een vervormde stand bewaard is geweest.
Vast niet het geval.

Dan het toerental. Sommige props zijn begrenst aan een max rpm. AeroNaut geeft die aanwijzingen, klapprops bijvoorbeeld. Masterairscrew vervormd, gaat dan resoneren, te slap. APC veel minder dat effect.

En als het ene merk prop niet wil, neem eens een ander merk...
Beste leermeester in de praktijk is ‘doen’...
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik neem de hele handel zaterdag mee en dan gaan we er eens rustig voor zitten (in het clubgebouw?).

Wat ik wel merk: als zo'n 'project' ( . . .) zo lang sleept, dan is de lol er eigenlijk al lang af.

En zeker als je dan bij de laatste loodjes aangekomen bent (daar is een uitdrukking over . . .), en die zitten dan ook nog eens tegen . . .

Veeeeeel leuker om lekker aan andere dingen te bouwen! :)

Maar goed, wat moet dat moet. :(

We gaan het zien.


jan.
 
Nu afhaken kan eigenlijk geen optie meer zijn. Het is nu gewoon een kwestie van dat ding de lucht in en gasgeven. Er kan immers niks meer fout gaan, toch!
Succes en dan horen we wel wat het geworden is.

Have fun!
 
Back
Top