P-51D 2,6mtr afbouw/opknap project / verkocht!!!

Het heeft alweer effe stil gelegen :oops: .
Maar ondertussen toch een aantal kleine dingetjes gedaan.
Hoogte roer is geplaatst

normal_03032008%28002%29.jpg

Omdat ik schrik heb voor de koeling begonnen met het maken van de "Baffels"
normal_03032008%28001%29.jpg
normal_03032008.jpg

Retrack servo gekocht, moet nog gemonteerd worden

sorry voor de slecht foto's maar ik was het fototoestel weer vergeten

Niemand heeft gereageerd, maar volgens mij is dit (die houten plaat) nou niet direct wat met 'baffle' bedoeld wordt.

Gaat dit wel werken? :confused:

jan.

De triplex plaat zorgt voor (geforceerde) luchtgeleiding naar een bepaald deel van de motor toe (veelal de koelribben dus) en dat wordt een baffle genoemd.

Niemand heeft gereageerd, maar volgens mij is dit (die houten plaat) nou niet direct wat met 'baffle' bedoeld wordt.
Gaat dit wel werken? :confused:
jan.

Het antwoord was al snel gegeven door Berto en wie kan dit beter uitleggen dan Berto :D

Ze hebben mij altijd verteld dat lucht die een cm of meer naast de motor stroomt niet koelt,
Omdat ik twijfel of er voldoende koellucht in de motorkap komt ben ik die Baffles beginnen maken zodat die de (schaarse) koellucht dwingt om toch door de koelribben te gaan (zie 1:1 en daar noemen ze baffles ,maar zijn daar natuurlijk niet van hout)

Laatst bewerkt:
Jan Brilman zei:
Niemand heeft gereageerd
Ben trouwens blij dat ik voor Jan een Niemand ben :D

En je hebt gelijk Eric, lucht die langs de motor lootp koelt niet, alleen de lucht die tussen de koelribben doorgaat.
Naast deze baffle kun je natuurlijk ook nog gaan voor het echte luchtgeleiden door de instromende lucht van de motorkap naar de cilinderkop te sturen.

Laatst bewerkt:
Naast deze baffle (die volgens mij geen echte baffle is (jb.)) kun je natuurlijk ook nog gaan voor het echte luchtgeleiden, door de instromende lucht van de motorkap naar de cilinderkop te sturen.

Precies! :p

In een ander draadje heb ik reeds vele pagina's met voorbeelden van echte baffles uit de mij ter beschikking staande handboeken gekopieerd! :cool:

Maar die kan ik zo snel even niet vinden . . .

Berto schreef:

De triplex plaat is de baffle.

Ja, en dat was nou precies wat ik niet bedoelde.

Vandaar 'Niemand'. ;)

jan.

Jij vroeg waar de baffle zat.

Nou dat was de triplex plaat, is dat nou zo moeilijk??

Een baflle is niets meer of niets minder dan een plaat hout, aluminium of van mij part kunstof die de koellucht een bepaalde kant opstuurt.
Of dat nou van links naar recht, van boven naar beneden, van voor naar achter is dat maakt niets uit.

Ook de opbouw van de baflle niet doe is zoveel mogelijk lucht tussen je keolribben door te krijgen.

Eric kiest voor de makkelijke eenvoudige baffle, hij sluit gewoon alle ruimte om de cilinder af zodat de lucht tussen de koelribben door moeten.

Je kan natuurlijk ook baffles maken voor de cilinder die vanaf de luchtinlaat de lucht geleiden naar de cilinder.

De werking en het principe is hetzelfde en de benaming dus ook ;-)

Een houten plaat, zoals je die nu op de foto ziet, zorgt volgens mij alleen maar voor een hele hoop turbulentie; niet voor extra koeling. :nooo:

(Waar stonden die mooie plaatjes nou maar weer?)

jan.

Wat is het doel?
De lucht tussen de koelvinnen door forceren!

Hoe bereik je dat?
Door al de ruimte om de cilinder heen af te sluiten!

Ik ben het met je eens dat het misschien mooier of nog effectiever kan maar oip deze manier voorkom je dat de koellucht de minst makkelijke route neemt om de cilinder heen, hij moet er nu wel doorheen en dus gaat er beter gekoeld worden.

Hier een plaatje van de losse Lycoming baffles:
Kit817-3.gif

En zo ziet het er ongeveer op een echte kist uit:
engine%20baffle%20inst%204.jpg

Ook hier kun je dus een scheidingslijn maken dwars door de cilinder (net als Eric het nu heeft) en zie je dus ook dat er aan perfecte stroming weinig gedaan wordt.
Ook zal de allerachterste linker cilinder het warmer hebben dan de rest daar de koellucht al wat opgewarmd is en dus minder effectief koelt.

Jan, ik denk dat die turbulentie er wel zal zijn, maar door de overdruk in het niet zal vallen en daardoor dat de lucht (de druk moet toch weg) de makkelijkste weg zal zoeken. Er uit waar de lucht in komt, zal niet gaan, dus langs de koelribben naar achter. Ja, je zou nog wat schuine vlakken kunnen monteren om de geleiding beter te maken, maar of dat veel zal schelen? Ik denk dat moeder natuur hier het werk goed zal doen.

Een houten plaat, zoals je die nu op de foto ziet, zorgt volgens mij alleen maar voor een hele hoop turbulentie; niet voor extra koeling. :nooo:

(Waar stonden die mooie plaatjes nou maar weer?)

jan.

Voor koeling is turbulentie zelfs gewenst. De luchtsnelheid dient wel aan een minimum te voldoen maar aangezien we hier over een doorstroming spreken is het vooral afhankelijk van het lucht debiet.

Gevaar zit hem in zogenaamde 'hotspots' waar lucht gaat recirculeren.

Baffle in hout zal niet minder functioneren dan een metalen schot. Je knijpt als het ware de luchtstroom tot door de cilinder koelvinnen.

Laatst bewerkt:
Ik weet nu geloof ik weer waar de mooie plaatjes stonden (ZLIN draadje), maar ze zijn er niet meer!

Anyway, er staat mij toch voor de geest dat er daar de nadruk op gelegd werd om de lucht mooi te geleiden . . . :confused:

Nou ja.

Zoals de engelsen zeggen: The proof of the pudding is in the eating! :p

jan.

Oei,
Effef geen tijd gehad om mijn draadtje te volgen, meteen een gezonde discusie.;)

Naast deze baffle kun je natuurlijk ook nog gaan voor het echte luchtgeleiden door de instromende lucht van de motorkap naar de cilinderkop te sturen.

Ik ben ook nog maar BEGONNEN met het maken van dat
verticaal-geplaatste-schaarse-koellucht-geleider-gevalletje-dingetje-plaatje ;);):hammer:
Maar er moet ook nog een horizontaal deel komen (dat had ik toch zo gepland) nog effe geduld.

Baffle-plates van depron;

Dsc00014.jpg

Netjes zwart geverfd;

Hpim4491.jpg

Werkt perfect, na de vlucht kan ik niet eens mijn hand verbranden aan de cilinders:)

Grt.

project heeft effe stil gelegen (op een paar kleine dingetjes na)

Wat betreft de motor weet ik eigenlijk nog niet wat ik wil, Ik overweeg sterk om er een 3W80 op te zetten ipv de ZG62 met vertraging
onder tussen bezig geweest met de spuitbus, omdat dit niet mogelijk is in de winter heb ik dat nu al gedaan.

PICT5514Medium.jpg

ook alvast een beetje geweathered
PICT5525Medium.jpg

PICT5527Medium.jpg

Hoi Eric.

Je bent toch nog harder aan de hobby gewerkt dan ik gedacht had.;)
Maar het ziet er mooi uit.
Misschien dat ik je maar een weekje blok. (lol)
Schiet het nog meer op.
Maar zonder dollen hij wordt heel mooi.

Groeten Vriendvan..........!:pc:

Back